Ma
door Markterveer Jan 22, 2018 om 14:24
Geldzaken & recht

Opties die beschreven stonden bij de auto blijken achteraf niet aanwezig te zijn

Afgelopen zaterdag een auto gekocht waarin in de beschrijving stond dat et lichtmetalen velgen onder zouden zitten echter bij thuis komst kom ik erachter dat het slechts wieldoppen zijn. Gelijk verkoper gemailt die me net terug mailt dat ik beter had moeten kijken.

Nu is mijn vraag: wat zijn mijn rechten hierin? Moet de verkoper alsnog de velgen regellen?

Papier met bewijs van de opties heb ik meegenomen bij aankoop. Gaat hier om een 2e handse auto.

Mvg mark

8107 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2018 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een optie betekent dat het aangebracht kan worden, maar was staat er op uw aankoopnota?

Ma
door Markterveer Jan 22, 2018 om 14:37
Antwoorden / 1 Vragen

Hoe bedoelt u? Bij de advertentie stond onder opties die er op zouden zitten: lichtmetalen velgen "16

Grunnen.
door Grunnen. Jan 22, 2018 om 16:10
509 Antwoorden / Vragen

Dan had er accesoires moeten staan in plaats van opties

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2018 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u die auto bij een Bovag erkende garage gekocht?

Ma
door Markterveer Jan 22, 2018 om 15:05
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas kan ik dit zo snel niet op internet vinden

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2018 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen factuur ontvangen dan?

Ma
door Markterveer Jan 22, 2018 om 15:10
Antwoorden / 1 Vragen

Jawel maar helaas ligt die thuis en kan ik daar nu niet naar kijken

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 22, 2018 om 15:05
355 Antwoorden / Vragen

Beste Mark ter Veer,

Als de wieldoppen u bij aanschaf niet zijn opgevallen zal de verkoper dit misschien ook per abuis hebben aangenomen. Het is geen directe reden om alsnog lichtmetalen wielen te eisen of de koop te ontbinden. Misschien kunt u met de verkoper een regeling treffen om een deel van het aankoopbedrag terug te krijgen, maar qua rechten staat u niet erg sterk.

Op de website van ConsuWijzer kunt u meer lezen over dit onderwerp, klik op de roze regel:

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto

Succes!

Ma
door Markterveer Jan 22, 2018 om 15:10
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de link. Hierin staat ook dat je van de auto mag verwachten wat de verkoper heeft beschreven. De verkoper heeft in deze beschreven dat er lichtmetalen velgen aanwezig zouden zijn. Dan sta ik toch in mijn recht als ik een compensatie of oplossing vraag?

Grunnen.
door Grunnen. Jan 22, 2018 om 16:16
509 Antwoorden / Vragen

<

AWYeah28
door AWYeah28 Jan 22, 2018 om 18:10
355 Antwoorden / Vragen

Daarbij gaat het om verborgen gebreken. Bijvoorbeeld verborgen roest terwijl de verkoper "absoluut roestvrij" adverteerde. In dit geval valt het onder uw onderzoeksplicht en zult u hard moeten maken dat u geen lagere prijs hebt betaald omdat er geen lichtmetaal werd meegeleverd.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2018 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dit alle “problemen” die u met uw auto zal ondervinden, mag u uw handen dichtknijpen.

gerbera
door gerbera - Jan 22, 2018 om 15:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gelijk verkoper gemailt die me net terug mailt dat ik beter had moeten kijken.
Er bestaat ook nog zo iets als onderzoeksplicht. De doppen zijn toch niet zo groot dat ze de velgen geheel afdekken.
Hoop dat u verder wel tevreden bent over uw aanwinst.

Ma
door Markterveer Jan 22, 2018 om 15:16
Antwoorden / 1 Vragen

Nou. Het viel mij als autofreak in eerste instantie niet op dat het geen velgen waren. Verder tevreden uiteraard

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2018 om 15:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op de reactie van de 'verkoper' lijkt het mij een 'beun de haas' of wel een beunhaas en mag u indrdasd in uw handen knijpen dat er niet meer mankeert.
Is het echtrr een erkend Bovag lid, dsn dasr bezwaar maken.

ge
door gewicht Jan 22, 2018 om 16:37
170 Antwoorden / 1 Vragen

Gerritaltena, ik denk dat u de spijker op zijn kop slaat, de reactie van de verkoper zegt genoeg.

marita5
door marita5 - Jan 22, 2018 om 15:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MarkTerveer ,

Lees ook eens hier , klik op de rode regel .

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1782119

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2018 om 15:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het viel mij als autofreak in eerste instantie niet op dat het geen velgen waren.

Dan is het gelukkig geen 'zwaarwegende zaak' naar ik aanneem.
En je hebt inderdaad een 'onderzoeksplicht'.
Maar als er in de omschrijving stond dat het lichtmetalen velgen zijn, dan kun je daar aanspraak op maken.
Als het een bonafide verkoper is (en dat hoop ik dan maar voor je) dan moet er iets te regelen zijn.
Veel plezier met het nieuwe vervooermiddel.

Ge
door Genee - Jan 22, 2018 om 16:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Op het eerste gezicht leken het lichtmetalen velgen, mooi grijs gelakt kennelijk.
U hoeft natuurlijk niet door uw knieën om te controleren of dat het ook werkelijk lichtmetalen velgen zijn.
Wanneer in de beschrijving staat dat er lichtmetalen velgen opzitten behoort hij deze lichtmetalen velgen ook te leveren.
Ga naar het Juridisch loket in uw gemeente.

ju
door juliomariner Jan 22, 2018 om 18:18
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de aankoop van een grbruikte auto zou ik altijd ff door de knieen gaan, ff onder auto kijken, in de wielkasten, slijtage banden etc
Even door de knieen kan doms zeer verhelderend zijn

jo
door jorisw Jan 22, 2018 om 22:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou juist voor lichtmetalen velgen even door mijn knieen gaan. Als lichtmetalen velgen niet goed zijn onderhouden kan dat vervelende gevolgen hebben.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 22, 2018 om 16:18
509 Antwoorden / Vragen

Opties is wat anders dan  accesoires . Opties  zijn mogelijkheden tot uitbreiding tegen meerprijs en zijn dus niet aanwezig tijdens de koop..

Ge
door Genee Jan 22, 2018 om 16:20
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien bedoelt de TS aanwezige opties.

Gr
door Grunn1 Jan 22, 2018 om 19:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij een nieuwe auto zijn opties tegen meerprijs verkrijgbaar.
Bij een gebruikte auto worden de extra aanwezige opties vermeld zodat de auto een hogere waarde heeft dan een auto zonder de aanwezige opties. Als er twee identieke auto’s te koop zijn waarvan 1 lichtmetalen velgen als optie heeft dan zal deze auto bijna altijd duurder zijn dan de auto met plastic wieldoppen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 22, 2018 om 17:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zoals @Toonder aangeeft kun u terug gaan en op uw strepen gaan staan.

Wellicht dat u de verkoper dan kunt dwingen om velgen eronder te monteren.

Maar A u hebt dan geen keuze en B de verkoper zal voor het allergoedkoopste setje gaan.
Daarmee bestaat de kans dat u zichzelf een stukje veiligheid ontneemt want er zijn hele matige supergoedkope sets te krijgen. En dan bedoel ik €100 voor 4 stuks voor een 16 inch wielmaat.
Daar wordt u echt niet beter van.

ro
door ron503 - Jan 22, 2018 om 17:44
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Autoverkopers gaan met de optielijst wel vaker de fout in en dekken zich tegen fouten in de advertentie vaak in maar terzijde. Ik lees dat u een autofreak bent en u heeft niet gezien dat het stalen velgen met wieldoppen zijn terwijl één blik op het ventiel werpen voldoende was geweest om een lichtmetalen velg te herkennen want het ventiel is opgenomen in de velg en meestal zijn ook de remschijven zichtbaar. De verkoper heeft wat het beter kijken (onderzoekpicht) betreft wel gelijk want dan had u direct op kunnen merken dat er geen lichtmetalen velgen gemonteerd waren en van de koop af kunnen zien. Achteraf klagen en eisen dat er alsnog lichtmetalen velgen gemonteert gaan worden gaat hem niet worden want u had inderdaad beter moeten kijken. Ik mag hopen dat de relatie tussen u en de verkoper nog op redelijke voet staat want zeker bij een auto die voor een meeneemprijs dus zonder garantie is gekocht kunt u de verkoper nog wel eens nodig hebben want ook hij heeft liever tevreden klanten maar voor een klant die direct met eisen gaat strooien is het einde oefening.

mo
door mof - Jan 24, 2018 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dat zo is overeengekomen bij de koopovereenkomst, ja, dan zal hij moeten leveren. Als het slechts opties zijn op uw papiertje maar u heeft niet expliciet voor de opties gekozen dan maakt u geen kans. Dat betekent namelijk opties, het is mogelijk maar niet standaard aanwezig.

ho
door honza23 - Jan 25, 2018 om 16:13