ri
door rivca Jul 31, 2008 om 17:10
Geldzaken & recht

Opzeggen e/o rekening

 hallo,

enige maanden geleden bleek me dat mijn ex onze gezamenlijke Raborekening opgezegd had en dat het resterende saldo naar de eigen rekening van de ex was overgeboekt.

Klacht ingediend bij Rabo maar dit mochten ze gewoon doen.

Vreemd want bij het openen van diezelfde rekening  was de handtekening en persoonlijke aanwezigheid van alle twee nodig.

Op uw forum - geldzaken ald banken- dd 25-3-06 wordt geschreven over de landelijke richtlijnen van de Rabo.  De schrijver van dat bericht is echter niet meer aktief.

Vraag is nu : kan dit echt zomaar.

vr gr.

6041 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moest vorig jaar nog in persoon langskomen om een handtekening te zetten omdat anders de rekening niet opgeheven kon worden. Lijkt me ook niet dat dit zomaar kan. Staat er iets in de algemene voorwaarden hierover? Ik zou schriftelijk een klacht indienen hierover.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige dat ik hierover kan vinden op de rabosite is dit:
Betaalrekening

Een gezamenlijke rekening kunt u opzeggen. Daarna kunt u ieder een
nieuwe rekening nemen. Of één rekeninghouder kan de gezamenlijke
rekening alleen voortzetten. De bankpasjes en creditcards van de ander
worden dan ingetrokken. Uw adviseur kan u vertellen hoe u de periodieke
overschrijvingen en automatische incasso’s moet regelen. Bovendien
heeft u misschien nog niet meteen een vaste woonplaats.

Wie ze in deze zin met u bedoelen, is niet bepaald duidelijk: Een gezamenlijke rekening kunt u opzeggen. Wie is u dan?

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, ja,  die fraaie zin van hun site heb ik ook aangehaald in mijn schriftelijke klacht!

 Aanvankelijk heeft rabo gezegd:  kan alleen opgeheven worden met beide handtekeningen.  Er was zelfs een brief voorgekauwd die ik slechts zou hoeven te tekenen.  Omdat ik dat nooit gedaan heb leek het mij dus onmogelijk dat de rekening opgeheven kon worden.

Een ander filiaal van Rabo heeft het toen zonder mijn handtekening gedaan.

vr gr.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag rivca,

Elke Rabobank heeft zijn eigen beleid, maar een en/of rekening kun je naar mijn mening juridisch gezien alleen maar opheffen met instemming van beide rekeninghouders. Mocht je schade hebben, dan zou ik een klacht indienen bij de geschillencommissie KIFID en de betreffende bank aansprakelijk stellen.

Adres Kifid:

Klachten Instituut Financiële Dienstverlening

http://www.kifid.nl/consumenten/

Voordat er een klacht bij het Kifid kan worden ingediend, moet men eerst een officiële klacht neerleggen bij de desbetreffende bedrijf. Als die klacht niet naar behoren wordt afgehandeld of helemaal niet wordt behandeld binnen een redelijke termijn van bijvoorbeeld 30 kalenderdagen, dan kun je een klacht indienen bij het Kifid.

Kifid
Postbus 93257
2509 AG DEN HAAG
Telefoon 0900-fklacht ofwel 0900-3552248

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zelf ben ook gescheiden maar voor ik die e/o rekening kon opzeggen had ik toch wel de handtekening van mijn ex nodig en dit dan terwijl dit altijd mijn rekening is geweest maar een eenzijdig opzeggen kan en mag niet bij de rabo dat is mij daar verteld

ik zou hier zeker tegen in bezwaar gaan alleen is het wel zo dat van wat er stond verdeeld moet gaan worden zo ook de rekening van de ex of het moet zo zijn dat dat anders geregeld is bij mij viel daar ook niets te halen

succes

ve
door verwijderd - Aug 1, 2008 om 03:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

U moet inderdaad mede ondertekenen. Wees blij dat de rekening is opgeheven want nu kan via omweg van de en/of rekening wanneer ex schulden maakt óók dit bedrag niet meer van Uw persoonelijk rekening worden afgeschreven.

Dat overkwam mij 3 jaar na inschrijving echtscheiding.

Heeft U beiden geen voorwaarden opgemaakt, dan heeft U recht op de helft van het saldo op de datum waarop echtscheiding/beëindiging partnerschap is inschrijven.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2008 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of de Rabobank ook met 1 handtekening de rekening opzeggen, laat ik graag even in het midden, maar de overboeking van het saldo naar de rekening van uw ex mocht de bank zeker wel doen. Bij een en/of rekening mag de bank namelijk aan iedere rekeninghouder "bevrijdend" betalen, dat wil zeggen het hele saldo uitkeren zonder dat de andere rekeninghouder daar ook nog eens om kan vragen. Dat zult u dus met uw ex moeten oplossen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2008 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel75 zegt het (uiteraard) correct, de bank mag het saldo overboeken naar een van beide rekeninghouders. Het is aan jullie onderling om de boedel te verdelen, de bank staat daar buiten.

Jammer toch dat relaties vaak op deze manier eindigen. Sterkte.