OPZEGTERMIJN ABONNEMENT / LIDMAATSCHAP
"Klopt het dat er nieuwe regels komen voor opzegging en stilzwijgende verlenging van abonnementen?
Ja. De nieuwe regels treden in werking op 1 december 2011. De nieuwe regels zorgen er onder andere voor dat u in de toekomst minder lang aan een verlenging van een abonnement vast zit. En dat u sneller kunt opzeggen." Bron: ConsuWijzer.
Dus mijn abonnement op de Televizier, met daaraan gekoppelde gratis lidmaatschap van de AVRO, is straks i.p.v. 2 maanden dan 1 maand opzegbaar?! Zie ook iets staan dat het opzeggen van het abonnement/lidmaatschap maximaal 3 maanden mag bedragen.
[u]Word het een wirwar met opzegtermijnen of juist verhelderend per 1 december 2011?[/u]
Nee hoor, geen wirwar, gewoon een kwestie van de nieuwe regels even goed door nemen en desnoods opslaan op p.c.
Wetswijziging opzegging en verlenging lidmaatschappen en abonnementen
Betere bescherming consument
Op 1 december 2011 treedt de wet stilzwijgende verlenging en opzegtermijn bij lidmaatschappen, abonnementen en overige overeenkomsten in werking. De wetswijziging beoogt de positie van de consument beter te beschermen.
Einde verlengingsbedingen
Een veelvoorkomend verlengingsbeding is dat een abonnement of lidmaatschap een maand voor het einde van het jaar moet worden opgezegd bij gebreke waarvan de consument weer een jaar aan het abonnement of lidmaatschap "vast" zit. Per 1 december 2011 komt daar verandering in. Stilzwijgende verlenging voor bepaalde duur is helemaal niet meer toegestaan. Voor het geval een aanbieder wel verlenging wenst, dan dient hij hiervoor een schriftelijk akkoord (handtekening) van de consument te verkrijgen.
Wel is het toegestaan om een overeenkomst voor onbepaalde duur stilzwijgend te verlengen. Echter, de consument dient dan te allen tijde de mogelijkheid te hebben de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Met "te allen tijde" wordt bedoeld dat de consument de mogelijkheid moet hebben de overeenkomst op elk tijdstip van de maand op te zeggen en dus niet alleen aan bijvoorbeeld het einde van de maand.
Speciale regels kranten en tijdschriften
Met betrekking tot de branche van kranten en tijdschriften gelden andere regels. Daar geldt dat stilzwijgende verlenging mogelijk is voor de duur van maximaal 3 maanden. Voorwaarde is dat de consument de overeenkomst te allen tijde aan het einde van de overeenkomst moet kunnen opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
Dan geldt verder dat nog 2 aparte categorieën bestaan met afwijkende regels. Kranten en tijdschriften die niet vaak (maandelijks of paar maal per jaar) uitkomen, hebben een afwijkende opzegtermijn van 3 maanden. Voor proefabonnementen geldt dat stilzwijgende voortzetting niet is toegestaan.
Buiten toepassing van de wet
Voor verenigingen (bijvoorbeeld sportclubs) gelden andere regels. Deze regels zijn te vinden in het verenigingsrecht. Ook dat zal worden aangepast in het voordeel van de consument. Huur, pacht- en verzekeringsovereenkomsten vallen ook buiten toepassing van deze wet.
Wijze van opzegging
De nieuwe wet bepaalt dat consumenten hun overeenkomst via hetzelfde medium moeten kunnen opzeggen als waarmee de overeenkomst is aangegaan. Is de overeenkomst per e-mail gesloten, dan is ook opzegging per e-mail mogelijk. Een beding dat de consument verplicht om schriftelijk (aangetekend) op te zeggen is dus niet langer rechtsgeldig.
Het wordt echter wel van groot belang om tijdig op te zeggen en er op te letten dat uw opzegging schriftelijk bevestigd wordt.
Anders blijft het oude probleem: wij hebben uw opzegging niet ontvangen, bestaan.
[quote=tdehond schreef op maandag 15 aug 2011, 07:29]Het wordt echter wel van groot belang om tijdig op te zeggen en er op te letten dat uw opzegging schriftelijk bevestigd wordt.
Het wordt? Op tijd opzeggen, moest je altijd al. Voordeel straks is dat je geen jaar meer vast zit, als je te laat bent met opzeggen.
Schriftelijk bevestigen hoeft niet, via mail is ook prima, tenslotte kun je die zelf uitprinten als je dat nodig vindt.
[quote=birdies schreef op maandag 15 aug 2011, 08:05][quote=tdehond schreef op maandag 15 aug 2011, 07:29]Het wordt echter wel van groot belang om tijdig op te zeggen en er op te letten dat uw opzegging schriftelijk bevestigd wordt.
Het wordt? Op tijd opzeggen, moest je altijd al. Voordeel straks is dat je geen jaar meer vast zit, als je te laat bent met opzeggen.
Schriftelijk bevestigen hoeft niet, via mail is ook prima, tenslotte kun je die zelf uitprinten als je dat nodig vindt.
Uit uw reactie begrijp ik dat u mij niet begrepen heeft.
Ik raad aan om op tijd op te zeggen, ( ter verduidelijking: aan het begin van de maand, waarna - aan het eind v.d. maand opzegtermijn in gaat). Dan heeft men de tijd om schriftelijk of - zo u wilt - per e-mail te bevestigen. Blijft deze bevestiging uit, dan kan alsnog tijdig schriftelijk aangetekend opgezegd worden.
Lijkt me logisch tdehond.
En ach, anders zit je er nog maar een maandje aan vast. Is ook geen wereldramp.
Aangetekend hoeft helemaal niet, als je er maar op let dat je een schriftelijke bevestiging opzegging krijgt. Per brief of per mail.
[quote=sonjaatje schreef op maandag 15 aug 2011, 11:56]Lijkt me logisch tdehond.
En ach, anders zit je er nog maar een maandje aan vast. Is ook geen wereldramp.
Aangetekend hoeft helemaal niet, als je er maar op let dat je een schriftelijke bevestiging opzegging krijgt. Per brief of per mail.
Zo logisch is het niet gezien het aantal klachten waarbij consumenten niet in de gaten hadden dat het abonnement weer stilzwijgend verlengd was omdat de opzegging niet aantoonbaar voor een rechter was binnen gekomen.
Dus zond degene waarbij opgezegd werd geen schriftelijke bevestiging of bevestiging per e-mail.
Maar dit punt is m.i. al uit ten treuren aan de orde geweest. < zucht >
Zodra de wijziging ingevoerd is, zit de consument er gelukkig niet weer een jaar aan vast. Dat is inderdaad een hele vooruitgang.
Ik geef hier overigens vrijblijvend tips. Het is aan de
consument of zij hier iets mee doen of niet.
Vandaag kreeg ik de bevestiging van Televizier binnen, dat het abonnement wordt gestopt.
Had de e-mail met bericht van ontvangst en leesbevestiging verzoenden, kreeg daarop al direct een mail terug en vandaag dus de bevestiging, alles per e-mail!
Geen schriftelijke aangetekende brief (met bewijs van ontvangst) e.d. Dus ca. € 7,00 uitbespaard.
[quote=börgemeister schreef op maandag 15 aug 2011, 18:14]Vandaag kreeg ik de bevestiging van Televizier binnen, dat het abonnement wordt gestopt.
Had de e-mail met bericht van ontvangst en leesbevestiging verzoenden, kreeg daarop al direct een mail terug en vandaag dus de bevestiging, alles per e-mail!
Geen schriftelijke aangetekende brief (met bewijs van ontvangst) e.d. Dus ca. € 7,00 uitbespaard.
Bewijs van ontvangst is afgeschaft.
Perfect. Even afdrukken deze email en minimaal 5 jaar bewaren!
Want niets gaat zo gemakkelijk verloren als een email.
[quote=tdehond schreef op maandag 15 aug 2011, 18:17][quote=börgemeister schreef op maandag 15 aug 2011, 18:14]Vandaag kreeg ik de bevestiging van Televizier binnen, dat het abonnement wordt gestopt.
Had de e-mail met bericht van ontvangst en leesbevestiging verzoenden, kreeg daarop al direct een mail terug en vandaag dus de bevestiging, alles per e-mail!
Geen schriftelijke aangetekende brief (met bewijs van ontvangst) e.d. Dus ca. € 7,00 uitbespaard.
Bewijs van ontvangst is afgeschaft.
Perfect. Even afdrukken deze email en minimaal 5 jaar bewaren!
Want niets gaat zo gemakkelijk verloren als een email.
Daar was ik ook al achter gekomen tijdens mijn vorige bericht.
Eigenlijk bedoelde ik met het e-mailbericht 'laten weten wanneer het bericht is ontvangen' i.p.v. 'met bewijs van ontvangst'!
PostNL heeft inderdaad niet meer 'met bewijs van ontvangst' bij een aangetekende zending, el nog 'verzekerde zending tot 2 kg.' voor € 11,00, dit nog even terzijde gemeld.
Krijg nog wel achteraf een schriftelijke bevestiging van de Televizier, per PostNL.
Nieuwe wetgeving maakt het weer onnodig ingewikkeld.Wanneer neem je de klant eens serieus , want daar zeg je het als bedrijf en onderneming telkens maar weer het voor te doen. Nee dus. Waarom geen nee knop op de site en druk je erop directe verrekening van de kosten zonder verder klagen. Dat mag en kan niet je moet eerst uitgeknepen worden in de machine van uitbesteding.
Alle reclame en alle consumenten service is niet als beloofd klant eerst maar is eigen belang eerst en narigheid en controle besteden we uit aan andere bedrijven.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Continue, dag en nacht berichtjesvan Norton Antivirus
Ik heb al een andere Antivirus en wil dus geen abonnement van Norton, maar melding hierover om te stoppen lukt mij niet Lees meer
Schuursponsjes en micro-plastic
Bij het doen van de vaatwas gebruikten we altijd een schuursponsje met een blauwe toplaag, gekocht bij een van de grootgrutters van Nederland. Je hebt ze ook met een groene toplaag. Sinds een paar maanden gebruiken we hiervoor een wit afwasteiltje. Bij het ledigen van dit witte teiltje zag ik allemaal heel kleine blauwe plastic deeltjes in het laatste afwaswater zweven en op de boden drijven. Ni ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer