börgemeister
door börgemeister Aug 15, 2011 om 03:26
Geldzaken & recht

OPZEGTERMIJN ABONNEMENT / LIDMAATSCHAP

"Klopt het dat er nieuwe regels komen voor opzegging en stilzwijgende verlenging van abonnementen?
Ja. De nieuwe regels treden in werking op 1 december 2011. De nieuwe regels zorgen er onder andere voor dat u in de toekomst minder lang aan een verlenging van een abonnement vast zit. En dat u sneller kunt opzeggen." Bron: ConsuWijzer.

Dus mijn abonnement op de Televizier, met daaraan gekoppelde gratis lidmaatschap van de AVRO, is straks i.p.v. 2 maanden dan 1 maand opzegbaar?! Zie ook iets staan dat het opzeggen van het abonnement/lidmaatschap maximaal 3 maanden mag bedragen.

[u]Word het een wirwar met opzegtermijnen of juist verhelderend per 1 december 2011?[/u]

2978 17 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 15, 2011 om 06:01
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Nee hoor, geen wirwar, gewoon een kwestie van de nieuwe regels even goed door nemen en desnoods opslaan op p.c.

Wetswijziging opzegging en verlenging lidmaatschappen en abonnementen

Betere bescherming consument
Op 1 december 2011 treedt de wet stilzwijgende verlenging en opzegtermijn bij lidmaatschappen, abonnementen en overige overeenkomsten in werking. De wetswijziging beoogt de positie van de consument beter te beschermen.

Einde verlengingsbedingen
Een veelvoorkomend verlengingsbeding is dat een abonnement of lidmaatschap een maand voor het einde van het jaar moet worden opgezegd bij gebreke waarvan de consument weer een jaar aan het abonnement of lidmaatschap "vast" zit. Per 1 december 2011 komt daar verandering in. Stilzwijgende verlenging voor bepaalde duur is helemaal niet meer toegestaan. Voor het geval een aanbieder wel verlenging wenst, dan dient hij hiervoor een schriftelijk akkoord (handtekening) van de consument te verkrijgen.
Wel is het toegestaan om een overeenkomst voor onbepaalde duur stilzwijgend te verlengen. Echter, de consument dient dan te allen tijde de mogelijkheid te hebben de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Met "te allen tijde" wordt bedoeld dat de consument de mogelijkheid moet hebben de overeenkomst op elk tijdstip van de maand op te zeggen en dus niet alleen aan bijvoorbeeld het einde van de maand.

Speciale regels kranten en tijdschriften
Met betrekking tot de branche van kranten en tijdschriften gelden andere regels. Daar geldt dat stilzwijgende verlenging mogelijk is voor de duur van maximaal 3 maanden. Voorwaarde is dat de consument de overeenkomst te allen tijde aan het einde van de overeenkomst moet kunnen opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

Dan geldt verder dat nog 2 aparte categorieën bestaan met afwijkende regels. Kranten en tijdschriften die niet vaak (maandelijks of paar maal per jaar) uitkomen, hebben een afwijkende opzegtermijn van 3 maanden. Voor proefabonnementen geldt dat stilzwijgende voortzetting niet is toegestaan.

Buiten toepassing van de wet
Voor verenigingen (bijvoorbeeld sportclubs) gelden andere regels. Deze regels zijn te vinden in het verenigingsrecht. Ook dat zal worden aangepast in het voordeel van de consument. Huur, pacht- en verzekeringsovereenkomsten vallen ook buiten toepassing van deze wet.

Wijze van opzegging
De nieuwe wet bepaalt dat consumenten hun overeenkomst via hetzelfde medium moeten kunnen opzeggen als waarmee de overeenkomst is aangegaan. Is de overeenkomst per e-mail gesloten, dan is ook opzegging per e-mail mogelijk. Een beding dat de consument verplicht om schriftelijk (aangetekend) op te zeggen is dus niet langer rechtsgeldig.

tdehond
door tdehond - Aug 15, 2011 om 07:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het wordt echter wel van groot belang om tijdig op te zeggen en er op te letten dat uw opzegging schriftelijk bevestigd wordt.

Anders blijft het oude probleem: wij hebben uw opzegging niet ontvangen, bestaan.

birdies
door birdies - Aug 15, 2011 om 08:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 15 aug 2011, 07:29]Het wordt echter wel van groot belang om tijdig op te zeggen en er op te letten dat uw opzegging schriftelijk bevestigd wordt.

Het wordt? Op tijd opzeggen, moest je altijd al. Voordeel straks is dat je geen jaar meer vast zit, als je te laat bent met opzeggen.

Schriftelijk bevestigen hoeft niet, via mail is ook prima, tenslotte kun je die zelf uitprinten als je dat nodig vindt.

tdehond
door tdehond - Aug 15, 2011 om 10:17
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 15 aug 2011, 08:05][quote=tdehond schreef op maandag 15 aug 2011, 07:29]Het wordt echter wel van groot belang om tijdig op te zeggen en er op te letten dat uw opzegging schriftelijk bevestigd wordt.

Het wordt? Op tijd opzeggen, moest je altijd al. Voordeel straks is dat je geen jaar meer vast zit, als je te laat bent met opzeggen.

Schriftelijk bevestigen hoeft niet, via mail is ook prima, tenslotte kun je die zelf uitprinten als je dat nodig vindt.

Uit uw reactie begrijp ik dat u mij niet begrepen heeft.
Ik raad aan om op tijd op te zeggen, ( ter verduidelijking: aan het begin van de maand, waarna - aan het eind v.d. maand opzegtermijn in gaat). Dan heeft men de tijd om schriftelijk of - zo u wilt - per e-mail te bevestigen. Blijft deze bevestiging uit, dan kan alsnog tijdig schriftelijk aangetekend opgezegd worden.

sonjaatje
door sonjaatje - Aug 15, 2011 om 11:56
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me logisch tdehond.
En ach, anders zit je er nog maar een maandje aan vast. Is ook geen wereldramp.
Aangetekend hoeft helemaal niet, als je er maar op let dat je een schriftelijke bevestiging opzegging krijgt. Per brief of per mail.

tdehond
door tdehond - Aug 15, 2011 om 12:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 15 aug 2011, 11:56]Lijkt me logisch tdehond.
En ach, anders zit je er nog maar een maandje aan vast. Is ook geen wereldramp.
Aangetekend hoeft helemaal niet, als je er maar op let dat je een schriftelijke bevestiging opzegging krijgt. Per brief of per mail.

Zo logisch is het niet gezien het aantal klachten waarbij consumenten niet in de gaten hadden dat het abonnement weer stilzwijgend verlengd was omdat de opzegging niet aantoonbaar voor een rechter was binnen gekomen.
Dus zond degene waarbij opgezegd werd geen schriftelijke bevestiging of bevestiging per e-mail.
Maar dit punt is m.i. al uit ten treuren aan de orde geweest. < zucht >

Zodra de wijziging ingevoerd is, zit de consument er gelukkig niet weer een jaar aan vast. Dat is inderdaad een hele vooruitgang.

Ik geef hier overigens vrijblijvend tips. Het is aan de
consument of zij hier iets mee doen of niet.

börgemeister
door börgemeister - Aug 15, 2011 om 18:14
506 Antwoorden / 25 Vragen

Vandaag kreeg ik de bevestiging van Televizier binnen, dat het abonnement wordt gestopt.

Had de e-mail met bericht van ontvangst en leesbevestiging verzoenden, kreeg daarop al direct een mail terug en vandaag dus de bevestiging, alles per e-mail!

Geen schriftelijke aangetekende brief (met bewijs van ontvangst) e.d. Dus ca. € 7,00 uitbespaard.

tdehond
door tdehond - Aug 15, 2011 om 18:17
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=börgemeister schreef op maandag 15 aug 2011, 18:14]Vandaag kreeg ik de bevestiging van Televizier binnen, dat het abonnement wordt gestopt.

Had de e-mail met bericht van ontvangst en leesbevestiging verzoenden, kreeg daarop al direct een mail terug en vandaag dus de bevestiging, alles per e-mail!

Geen schriftelijke aangetekende brief (met bewijs van ontvangst) e.d. Dus ca. € 7,00 uitbespaard.

Bewijs van ontvangst is afgeschaft.

Perfect. Even afdrukken deze email en minimaal 5 jaar bewaren!
Want niets gaat zo gemakkelijk verloren als een email.

börgemeister
door börgemeister - Aug 16, 2011 om 02:19
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 15 aug 2011, 18:17][quote=börgemeister schreef op maandag 15 aug 2011, 18:14]Vandaag kreeg ik de bevestiging van Televizier binnen, dat het abonnement wordt gestopt.

Had de e-mail met bericht van ontvangst en leesbevestiging verzoenden, kreeg daarop al direct een mail terug en vandaag dus de bevestiging, alles per e-mail!

Geen schriftelijke aangetekende brief (met bewijs van ontvangst) e.d. Dus ca. € 7,00 uitbespaard.

Bewijs van ontvangst is afgeschaft.

Perfect. Even afdrukken deze email en minimaal 5 jaar bewaren!
Want niets gaat zo gemakkelijk verloren als een email.

Daar was ik ook al achter gekomen tijdens mijn vorige bericht.

Eigenlijk bedoelde ik met het e-mailbericht 'laten weten wanneer het bericht is ontvangen' i.p.v. 'met bewijs van ontvangst'!

PostNL heeft inderdaad niet meer 'met bewijs van ontvangst' bij een aangetekende zending, el nog 'verzekerde zending tot 2 kg.' voor € 11,00, dit nog even terzijde gemeld.

Krijg nog wel achteraf een schriftelijke bevestiging van de Televizier, per PostNL.

nb
door nbw - Aug 16, 2011 om 02:43
521 Antwoorden / 24 Vragen

Nieuwe wetgeving maakt het weer onnodig ingewikkeld.Wanneer neem je de klant eens serieus , want daar zeg je het als bedrijf en onderneming telkens maar weer het voor te doen. Nee dus. Waarom geen nee knop op de site en druk je erop directe verrekening van de kosten zonder verder klagen. Dat mag en kan niet je moet eerst uitgeknepen worden in de machine van uitbesteding.

Alle reclame en alle consumenten service is niet als beloofd klant eerst maar is eigen belang eerst en narigheid en controle besteden we uit aan andere bedrijven.

tdehond
door tdehond - Aug 16, 2011 om 12:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ nbw

Als bedrijven telefonische opzeggingen en opzegging via e-mail goed zouden verwerken en bevestigen door liefst een brief en voor de liefhebbers e-mail, dan zou het heaven on earth worden bij het opzeggen van abonnementen.

Televizier lijkt op de goede weg te zijn. De ontvangstbevestiging via email kan al vast als bewijs gebruikt worden dat de opzegging is binnen gekomen.

scrappy
door scrappy - Aug 30, 2011 om 18:55
6 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb hier nog een vraag over. Ik wil mijn domeinnaam verhuizen. Ik heb al bij een nieuwe host een abonnement afgesloten. Nu heb ik van de oude host een brief ontvangen dat het domein wel verhuisd kan worden, maar dat mijn abonnement nog een jaar doorloopt en dat ik dus de nieuwe factuur (voor het komende jaar) nog moet betalen. Wat blijkt, ik heb 1 maand van te voren opgezegd, maar de opzegtermijn is 2 maanden. Dus ik zit er nog een jaar aan vast, of veranderd dat ook per 1 december? Kan ik na 1 december ook maandelijks opzeggen? Of zit ik er toch het hele jaar aan vast? In de brief staat: Bij de opzegging van een overeenkomst voor het verstrijken van de looptijd vind geen restitutie plaats. Mijn looptijd eindigt dus op 21-09-2012.

Ik ben benieuwd of ik er door de nieuwe regeling eerder vanaf kan. Omdat mijn domeinnaam wel al gaat verhuizen, zal ik het hele jaar geen gebruik maken van hun diensten, vooral ook omdat ik helemaal klaar ben met dat bedrijf.

börgemeister
door börgemeister - Aug 31, 2011 om 03:49
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=scrappy schreef op dinsdag 30 aug 2011, 18:55]Ik heb hier nog een vraag over. Ik wil mijn domeinnaam verhuizen. Ik heb al bij een nieuwe host een abonnement afgesloten. Nu heb ik van de oude host een brief ontvangen dat het domein wel verhuisd kan worden, maar dat mijn abonnement nog een jaar doorloopt en dat ik dus de nieuwe factuur (voor het komende jaar) nog moet betalen. Wat blijkt, ik heb 1 maand van te voren opgezegd, maar de opzegtermijn is 2 maanden. Dus ik zit er nog een jaar aan vast, of veranderd dat ook per 1 december? Kan ik na 1 december ook maandelijks opzeggen? Of zit ik er toch het hele jaar aan vast? In de brief staat: Bij de opzegging van een overeenkomst voor het verstrijken van de looptijd vind geen restitutie plaats. Mijn looptijd eindigt dus op 21-09-2012.

Ik ben benieuwd of ik er door de nieuwe regeling eerder vanaf kan. Omdat mijn domeinnaam wel al gaat verhuizen, zal ik het hele jaar geen gebruik maken van hun diensten, vooral ook omdat ik helemaal klaar ben met dat bedrijf.

Je kunt 'vraagstelling' ook beter plaatsen bij 'Vraag & beantwoord'!

rj
door rjw - Aug 31, 2011 om 08:09
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik snap niet dat niet gewoon het systeem is ingevoerd wat je veel in de VS of UK ziet: daar neem je bijvoorbeeld een abonnement voor 12 exemplaren van een maandelijks tijdschrift en daarna stopt het gewoon. Bij het laatste (of voorlaatste) exemplaar zit dan info om weer zo'n abonnement af te sluiten. Doe je niets, dan krijg je ook niets meer.

tdehond
door tdehond - Aug 31, 2011 om 10:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@rjw
Dat zou niet aantrekkelijk zijn voor b.v. de aanbieders van dagbladen en tijdschriften. Ook met de nieuwe wet kunnen ze klanten langer vasthouden als de klant lief is.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Aug 31, 2011 om 22:35
355 Antwoorden / 1 Vragen

:-) En als de klant niet lief is mag 'ie per direct opzeggen? ;-)

donna
door donna - Dec 20, 2011 om 12:00
207 Antwoorden / 43 Vragen

Het gaat hier steeds over abonnementen en lidmaatschappen. Geldt dat voor alle lidmaatschappen? De ANBO stuurt een acceptgiro in december en je zit er nu weer een jaar aan vast, opzeggen moet voor 1 december. Ze zeggen dat deze wet niet geldt voor lidmaatschappen. Weet iemand hoe het precies zit? Op Consuwijzer kan ik dit ook niet vinden.