fr
door franciss May 5, 2010 om 09:39
Geldzaken & recht

Orderbevestiging bindend Telefoongids BV

Orderbevestiging ontvangen van De Telefoongids BV (ja, het is de echte!) Bandopname gemaakt op 2 april voor bevestiging vermelding 1 jaar mijn website onder de gratis vermelding van mijn bedrijfje. Kosten 100 euro. Ik ben akkoord gegaan met ja zeggen op de band. Op 6 mei ontving ik een orderbevestiging. Een gigalange lijst met mijn aankoop die ik zogenaamd heb gedaan; een mini-website. Nooit van gehoord, maar die zat ook in het pakket blijkbaar. Ik heb gelijk 2 aangetekende brieven verzonden dat ik de order wil ontbinden, omdat dit niet hetgeen is wat ze me hebben aangeboden. Er zit meer bij en dat wil ik niet. Dit was op 8 april. Ik kreeg een paar dagen later de handtekeningen van ontvangst van het aangetekende. Ook kreeg ik de link om de mini-website te activeren. Op de achterzijde van de orderbevestiging staat dat zij dat doen voor mij als ik dat niet doe. Ook heb ik inmiddels de nota ontvangen. Nadat ik ook nog een email heb verstuurd dat ik hun verbied de mini-website te activeren, kreeg ik een brief dat ik niets kan annuleren want ik heb bevestigd via de band en dat was al verwerkt schreven ze.
Ik heb in mijn aangetekend schrijven gevraagd om een kopie van de bandopname, daar is natuurlijk niks mee gedaan. Geen reaktie daarop.
Ik heb de nota nog niet betaald, maar heb ook geen zin om die 100 euro te verdubbelen als ik straks toch aan het kortste eind trek. Van de andere kant ben ik woest natuurlijk. Wat een K.. bedrijf is dat zeg. Ik had dat niet verwacht van zo'n groot, bekend bedrijf. Maar goed, wat moet ik doen?? Gewoon niet betalen? Geschillencommissie inschakelen?
Kosten zijn nu al 16 euro (2 aangetekende brieven).

3910 17 Rapporteer

edwardus
door edwardus - May 5, 2010 om 10:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je HEEL zeker weet dat dit niet is wat je overeengekomen bent dan sta je sterk en heb je al genoeg gedaan om de overeenkomst te ontbinden. Nu is De Telefoongids BV aan zet om te bewijzen dat jij dit wél besteld hebt.

tdehond
door tdehond - May 5, 2010 om 10:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Uit de voice log moet duidelijk blijken waar u toestemming voor gegeven heeft.

Als dit bedrijf geen rechtsgeldig bewijs van uw toestemming tot maken van miniwebsite wil of kan overleggen kunt u hiervan melding maken bij Steunpunt Acquisitefraude: Klik

Ik lees in de a.v. dat u naar de rechter moet bij een geschil.
Ik denk dat u het goedkoopst uit bent door schriftelijk aangetekend per einddatum overeenkomst op te zeggen en om schriftelijke bevestiging einde overeenkomst met daarin einddatum vermeld te verzoeken.

pu
door punkyfish - May 5, 2010 om 10:55
7 Antwoorden / 2 Vragen

U hoeft de overeenkomst niet nogmaals op te zeggen. Ondanks dat u telefonisch uw toestemming hebt gegeven (ook al komt de overeenkomst niet overeen met hetgeen u wilde) hebt u na ontvangst van de overeenkomst nog een bedenktermijn. U hebt direct per aangetekende post aangegeven dat u van de overeenkomst afziet en dat is voldoende. Gelukkig hebt u dat per aangetekende post gedaan zodat u dit kunt bewijzen mocht dat ooit nodig zijn.

Ik zou nu niets meer doen. Geen brieven meer sturen en ook de rekening niet betalen. En natuurlijk zeker geen gebruik maken van de aangeboden diensten.

Mocht het bedrijf een incassobureau inschakelen, dan kunt u een kopie van uw aangetekende brieven sturen als bewijs dat u de overeenkomst hebt geannuleerd en dat u het bedrijf niets verschuldigd bent.

Mocht het incassobureau toch door willen zetten en u voor de rechter dagen, dan zal de rechter hen ook in het ongelijk stellen. Het is nu eenmaal wettelijk geregeld dat u na een telefonische overeenkomst het recht hebt om na ontvangst van de stukken alsnog van deze overeenkomst af te zien, helemaal als de overeenkomst niet voldoet aan hetgeen u telefonisch is toegezegd.

M.vr.gr.

tdehond
door tdehond - May 5, 2010 om 11:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ Punkyfish
Alleen voor consumenten
Let op: de Wet koop op afstand is alleen van toepassing op consumenten. Het moet dus gaan om een overeenkomst tussen een particulier en een bedrijf. Wanneer je een product of dienst bestelt voor je (eenmans-)bedrijf is de Wet koop op afstand dus niet van toepassing.

Bron: Je tekst hier...

Er is hier sprake van een bedrijfje.

pu
door punkyfish - May 5, 2010 om 11:14
7 Antwoorden / 2 Vragen

U hebt gelijk. Maar dan nog voldoet de overeenkomst niet aan hetgeen je hebt afgesproken en heb je de mogelijkheid deze overeenkomst niet gestand te doen.

vanden bosch
door vanden bosch - May 5, 2010 om 12:34
252 Antwoorden / 1 Vragen

1 keer een aangetekend stuk sturen is voldoende.
U heeft in uw brieven aangegeven dat u niet akkoord bent gegaan met hetgeen De Telefoongids BV u bevestigd heeft. Het is nu aan hen om anders te bewijzen.

Doen ze dat niet, dan stuurt u een vervolgbrief:

[quote]
Geachte heer/mevrouw,

ondanks mijn eerdere mededelingen, dat de overeenkomst die u mij heeft toegezonden niet overeenkomt met hetgeen telefonisch is afgesproken, weigert u bewijs te leveren. Ik geef u nog 5 dagen, weshalve tot uiterlijk vul hier de datum in als 10 mei 2010(voluit dus) om schriftelijk en duidelijk gemotiveerd en met medelevering van het voicelog bewijs te leveren.

Mocht u wederom geen bewijs willen leveren, dan blijf ik bij mijn stellingname dat er geen, althans geen rechtsgeldige, overeenkomst is ontstaan.
Proforma ontbind ik dan ook de overeenkomst, zover rechtens bestaand, wegens non-conformiteit.

Uitdrukkelijk behoud ik mij alle verdere rechten en weren voor.

Hoogachtend,

[/qoute]

Stuur deze brief zowel per gewone post als per fax (020-408 62 50)

Komt er geen antwoord, maar aanmaningen, dan behoeft u niet meer te reageren. Vervolgens komt Intrum Justitia. Stuur ze alle correspondentie die u reeds gevoerd heb. Verwijs daarnaar en wijs de vordering af.

Er al geen inhoudelijk commentaar komen van Intrum, maar aanmaningen/sommaties. Laat die maar lekker komen zolang ze in een smalle enveloppe zitten.
Dan komt er een grote enveloppe (formaat C5) en daar reageert u dan op met

[quote]
Geachte heer/mevrouw,

Onder verwijzing van hetgeen ik uw client op datum en op datum en etc... , alsmede onder verwijzing naar mijn brieven aan u van datum en op datum en etc..., verblijf ik in volharding.

Ik laat u toe alsnog binnen 5 dagen, weshalve tot uiterlijk vul hier de datum in als 10 mei 2010(voluit dus) bewijs te leveren van de overeenkomst middels het voicelog. Ontvang ik wederom geen reactie dan ga ik er van uit dat de vordering vervalt.

Indien en voorzover u de vordering namens cliënte aan de rechtbank voorleg, deel ik u nu reeds mede dat ik in reconventie alle schade die tot op heden en vanaf heden ontstaan is danwel nog zal ontstaan zal vorderen van uw cliënte.

Verblijvend in volharding en onder het uitdrukkelijk voorbehoud van alle rechten en weren,

Hoogachtend,

[/qoute]

Ik verwacht dan dat ze of gaan bewijzen dat er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen of dat ze de vordering laten vallen.

succes!

vanden bosch
door vanden bosch - May 5, 2010 om 12:36
252 Antwoorden / 1 Vragen

met excuses dat het niet helemaal zo op beeld kwam als ik bedoeld had :)

tdehond
door tdehond - May 5, 2010 om 12:43
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=punkyfish schreef op woensdag 5 mei 2010, 11:14]U hebt gelijk. Maar dan nog voldoet de overeenkomst niet aan hetgeen je hebt afgesproken en heb je de mogelijkheid deze overeenkomst niet gestand te doen.

Daar ben ik het ook mee eens.
T.s. wilt ook graag weten hoe hij er vanaf komt met de minste kosten.

Mooie brief weer van vandenBosch. Mijn voorkeur zou echter uitgaan naar aangetekende verzending met ontvangstbevestiging.

Niet aangetekende brieven schijnen niet aan te komen.
Faxrapport is mogelijk niet rechtsgeldig verzendbewijs volgens Jurofoon: klik

vanden bosch
door vanden bosch - May 5, 2010 om 13:00
252 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. In de regel stuur ik het per post en per fax en per email.
Eigenlijk stuur ik bijna nooit iets aangetekend. Alleen als iets echt bewijsbaar op een bepaalde datum in het bezit met zijn van de ander, gaat het stuk aangetekend de deur uit.

Maar het is in de regel inderdaad verstandiger om het aangetekend te sturen. Ontvangstbevestiging is over niet nodig. U kunt op middels track en trace nagaan of het stuk is aangeleverd. schermafdruk van maken is afdoende.

fr
door franciss - May 5, 2010 om 17:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor de reakties.
Ik weet zeker dat ik in elk geval geen miniwebsite ben overeengekomen. Ik had er niet eens ooit van gehoord tot ik de link om deze te activeren ontving. Ik kan niet controleren of 'zij' hem nu voor mij, zoals de voorwaarden op de orderbevestiging aangeven, hem hebben geactiveerd. Dan zal waarschijnlijk (?) zelf eerst moeten activeren of zo? Ik weet niet hoe dat werkt, maar dat ga ik dus zeker niet doen. Mijn vermelding in Telefoongids en Gouden gids was er al, maar gratis. Nu hebben ze eronder een verwijzing gemaakt naar mijn echte eigen website. Dát was ook hetgeen er is afgesproken aan de telefoon. Niet meer en niet minder. Maar goed,al bij al kreeg ik een leugenorder in de bus. Die wil ik dus niet accepteren, ook al staan er dingen tussen waar ik wel ja tegen heb gezegd.
Op de orderbevestiging staat:
U heeft gekocht: Mini-website
Wij verwachten van u: Gebruik de link om uw mini-website te activeren, te vullen en te publiceren. Indien u uw mini-website niet binnen 10 werkdagen heeft gevuld, zullen wij dit voor u doen op basis van uw eigen website. (Grrrr...)

Dit stukje tekst stond in de brief die ik heb ontvangen n.a.v. mijn 'reactie' : (overigens heb ik 2 aangetekende stukken met ontvangst van handtekening gestuurd en de handtekeningen heb ik dus wel al ontvangen - 1 naar De Telefoongids en 1 naar de directie van De Telefoongids -.

Wij hebben uw reaktie ontvangen waarin u aangeeft wijzigingen te willen aanbrengen in uw advertentie(s) in De Telefoongids & Gouden Gids. (nou, ik heb niet aangegeven dat ik iets wil wijzigen, maar dat ik de order wens te ontbinden en dat ik daar een bevestiging van wil ontvangen én dat ik een kopie van de bandopname wil, uiterlijk binnen 7 dagen na dato schrijven).

Verder schrijven ze:
Uw wijziging heeft betrekking op het annuleren van de vermeldingen. Het annuleren van de door u geplaatste opdracht is op grond van de Algemene Voorwaarden van De TelefGidsBV art. 5.3 niet mogelijk. Wij hebben telefonisch uw akkoord reeds verwerkt in onze adm. en wij kunnen uw verzoek daarom helaas niet honoreren. Uw vermeldingen zullen zoals weergegeven op de orderbevestiging in De Telfgids en Goudeng worden opgenomen.

Verder niks over de mini-website. Die zullen ze dan wel niet activeren neem ik aan. Maar goed, dan nog heb ik verzocht om ontbinden van de order en een bandopname. Op de band staat wel dat ik akkoord ga met de aanvullende gegevens in de beide 'boeken' nl. met vermelding van mijn www.

tdehond
door tdehond - May 5, 2010 om 17:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ franciss

Laat eens een juridisch loket naar alle stukken kijken.

Ik zou er niet vanuit gaan dat ze de miniwebsite niet activeren omdat ze aangeven dat ze dat wel doen omdat ze het dan zelf gaan maken op grond van uw website. :(

edwardus
door edwardus - May 5, 2010 om 22:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat mij nou even niet duidelijk is: heb je nou een factuur voor het afgesproken bedrag van €100 of is de factuur veel hoger?

fr
door franciss - May 6, 2010 om 09:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Edwardus, het gaat om een bedrag van 104 euro excl.

Misschien niet spectaculair, maar het gaat me ook zeker om het idee dat ik me verschrikkelijk opgelicht voel.

edwardus
door edwardus - May 6, 2010 om 11:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dan zou het best wel eens mogelijk zijn dat dit gewoon een procedurele aangelegenheid is. In de trant van: "u wilt een website vermelding? prima dan vinken we de keuze Website aan en dan krijgt u als bijproduct een mini-website"

Geen idee of het zo is, maar het factuurbedrag lijkt dus erg veel op dat wat telefonisch afgesproken is. Meer kan ik er niet over zeggen.

tdehond
door tdehond - May 6, 2010 om 11:59
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=edwardus schreef op donderdag 6 mei 2010, 11:54]Dan zou het best wel eens mogelijk zijn dat dit gewoon een procedurele aangelegenheid is. In de trant van: "u wilt een website vermelding? prima dan vinken we de keuze Website aan en dan krijgt u als bijproduct een mini-website" ]]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sta op voice log om na te kunnen gaan waar u exact toestemming voor heeft gegeven.

Zou u de exacte tekst van de orderbevestiging kunnen vermelden? Ik heb het gevoel dat Edwardus de adder onder het gras gevonden heeft!

fr
door franciss - May 6, 2010 om 19:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, dat zal de adder wel zijn. Dat is heel goed mogelijk. Ze noemde het wel geen MINI-website, maar goed, dat is de truc waarschijnlijk.

Ik heb gevraagd om een kopie van de bandopname, maar krijg daar geen reaktie op en ontvang hem dus ook niet.

Toch twijfel ik of dat is opgenomen.. volgens mij niet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. In elk geval is het wel verdraaid, het verhaal rondom de mini-website.

Ik denk dat ik maar gewoon betaal, ben ik er vanaf en zal gelijk een aangetekende sturen voor opzeggen. Hoewel de 'mevrouw' me duidelijk te kennen gaf dat het maar voor 1 jaar was en niet langer. Ze zou me volgend jaar bellen voor wederom de gegevens de controleren en mocht het zo zijn dat het me goed bevallen is, dan kon ik dat doorgeven, zou ze me nog een jaar vermelden, maar anders niet. Dat staat vast niet op die band.

Daarnaast vind ik het ook nog vreemd dat ik me heb aangemeld bij het bel-me-niet-register en dat ze me dan toch gebeld hebben, maar ook daar zal vast wel weer een hele reeks brieven etc etc etc aan te pas moeten komen hoe dat dan weer zit.

Ik weet wel dat ik hiervan geleerd heb, NOOIT meer iets aan te nemen als ze mij ergens voor bellen. Ik regel het voortaan zelf wel als ik wat nodig heb.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de inzichten.

edwardus
door edwardus - May 6, 2010 om 19:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Om jezelf wat kosten te besparen, doe de opzegging maar eerst per fax of per gewone post. Je hebt immers een heel jaar de tijd om een (schriftelijke) bevestiging van ze te krijgen.