Dr
door Dragon52 May 16, 2019 om 17:24
Geldzaken & recht
Oud Spaarbankboekje

Bij het opruimen van mijn huisraad vond ik nog een oud spaarbankboekje vd Raiffeisenbank van mijn moeder (overleden mrt 2009). Afgifte boekje is 30-3-1972 en laatste rentebijschrijving is 31-12-1981 van f 68,66 met eindsaldo f 393,66. In 1982 zijn er nog 3 stortingen gedaan op 6/6, 1/9 en 3/9 en laatste eindsaldo is f 3.200,01.

Ik ben bij hoofdkantoor vd Rabobank Utrecht geweest, die wilde mij in 1e instantie wegsturen, omdat zij hfdkantoor zijn voor zaken en niet voor consumenten. Uiteindelijk met man gesproken die heeft eea uitgezocht?? (duurde niet lang) en die zei dat boekjes niet meer bestaan en dat het wel uitbetaald zal zijn. Hij kan niets meer nagaan omdat Rabo hoofdkantoor  maar 5 jaar bewaard! Ik heb het idee dat je niet serieus wordt genomen.

Kan iemand mij advies geven hoe verder te gaan, omdat het toch om een aanzienlijk bedrag gaat in guldens, nu in euro ca. 1.455 excl.de rente dan.

14841 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 16, 2019 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dit eens door.

https://www.geld.nl/sparen/service/oud_spaarbankboekje

A
ls hetuitbetaald zou zijn, zou ereen aantekeningin het boekje moeten staan. Ook als het bijvoorbeeld overgeschreven is op een andere rekening.

jo
door jorisw May 16, 2019 om 21:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tenzij het gewoon digitaal is verwerkt. Alles wat ooit in een spaarbankboekje is opgeschreven is uiteindelijk ook gedigitaliseerd. Ik kwam er bij de laatste belastingaangifte achter dat ik nog ca. 15 euro op een spaarbankboekje van ING heb staan. Staat dus gewoon in hun computersysteem, en het kan dus ooit zijn overgemaakt zonder dat het papieren boekje is geupdate.

sjjoppy
door sjjoppy - May 16, 2019 om 17:33
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Spaarbankboekje - Verjaringstermijn

Voor spaartegoeden wordt door de Nederlandse Vereniging van Banken een verjaringstermijn van twintig jaar aangehouden. Als er twintig jaar geen mutaties zijn geweest in het spaarbankboekje vervalt het tegoed volgens de wet aan de bank. Dit betekent dat als er twintig jaar geen stortingen of opnames zijn gedaan op een spaarrekening, je in principe geen aanspraak meer kunt maken op het spaartegoed. Banken zeggen met deze termijn coulant om te gaan.
https://www.geld.nl/sparen/service/oud_spaarbankboekje

edrick3
door edrick3 - May 16, 2019 om 17:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen
wi
door willems123 - May 16, 2019 om 18:10
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik vind heel raar, de euro wordt ingevoerd in 2002, in die tijd kreeg je moeder geen nieuwe saldo in euro? Tenzij  de rekening voor 2002 opgeheven wordt!

ne
door neodutchio - May 16, 2019 om 19:47
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u bewijs dat de rekening nog steeds open staat? U geeft af op de Rabobank dat zij hun administatie maar 5 jaar bewaren, maar meer dan het boekje heeft u ook niet. Ik heb ook nog mijn vroegere spaarbankboekje van de Rabobank, maar dat is ooit omgezet. Mochten mijn kinderen dat ooit vinden kunnen ze daar niets mee. Dat weet ik omdat het mijn eigen rekening is. De rekeninghouder, uw moeder, leeft helaas niet meer, dus die kan u ook niet vertellen wat er mee gebeurd is.

Maar u denkt met een oud boekje nog recht te hebben op dat bedrag en ook nog eens 37 jaar lang rente? Als die rekening nog bestaan had, had u dat elk jaar op uw belastingaangifte moeten kunnen zien en had u of uw moeder ook elk jaar een overzicht gekregen. Ga er dus maar van uit dat het ooit in een grijs ver verleden netjes opgelost is.

panter22
door panter22 - May 16, 2019 om 20:20
6599 Antwoorden / Vragen

Op een gegeven moment zijn die spaarbankboekjes omgezet in papieren bankafschriften. Langwerpige afschriften met een plastic mapje er om met 2 gaatjes en een metalen staafje er in.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2019 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die boekje omgezet werden naar een gewone bankrekening werd dat boekje ongeldig gemaakt. En de mutatie werd geniteerd.

Toen mijn vader overleed, vonden wij tussen zijn papieren ook twee hele oude spaarbankboekjes. Één van de spaarbank Rotterdan en één van de Rijkspostspaarbank. Op beide was de laaste mutatie ook al meer dan 20 jaar daarvoor.

Maar beide banken hebben het saldo, vermeerderd met de rente over die jaren, gewoon aan mijn moeder overgemaakt. En dat werd ook in die boekjes aangetekend.

Hy
door Hylper - May 17, 2019 om 12:56
1 Antwoorden / Vragen

Eind 90 jaren zijn alle spaarbankboekjes omgezet naar een 10 cijferig spaarrekeningnummer, dit is ook gebeurt ondanks dat mensen dit niet wilden. Dus dit spaarbankboekje is niets waard. Alle boekjes zijn niet ingeleverd, en dus ook niet ongeldig gemaakt. De bank had voor de automatisering een kopie op kaarten staan.

audb
door audb - May 17, 2019 om 13:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dat de Rabo het "Maar" 5 jaar bewaard is een leugen maar daar schijnen ze al te goed in te zijn.

Maar dat maakt niets uit, zo lang het boekje niet is ingenomen en vernietigt is het gewoon geldig en ze moeten het uit betalen.

Evt contakt opnemen met de Nederlandse bank en uw probleem uitleggen kan hier bij helpen.

Volgens mij heeft Kassa of Radar er ook eens aandacht aanbesteed en ook toen kreeg de klant gewoon het geld terug.

he
door henk51 May 17, 2019 om 14:24
90 Antwoorden / 0 Vragen

Boekjes bestaan al sinds vorige eeuw niet meer. Zijn omgezet in rekening afschriften echter klanten waren niet verplicht boekje in te leveren of ongeldig te laten stempelen. Dus uw advies raakt kant nog wal,en geeft TS hoop die er waarschijnlijk niet is.Als u geen echte kennis van zaken heeft reageer dan niet.

groeten Henk

edrick3
door edrick3 May 17, 2019 om 14:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

zo lang het boekje niet is ingenomen en vernietigt is het gewoon geldig en ze moeten het uit betalen.
Onzin. Er is een verjaringstermijn.

he
door henk51 - May 17, 2019 om 14:19
90 Antwoorden / 0 Vragen

TS schreef:

Kan iemand mij advies geven hoe verder te gaan, omdat het toch om een aanzienlijk bedrag gaat in guldens, nu in euro ca. 1.455 excl.de rente dan.

Alle spaarbankboekjes van de RABO zijn vorige eeuw omgezet in papieren rekening afschriften. Klanten kregen een brief althans bij de bank waar ik werkte om het beginsaldo van rekening afschrift te controleren en venetueel boekje bij te laten schrijven zodat eind en begin saldo klopten.Mensen konden boekje ongeldig laten stempelen echter gros deed dat niet was zonde van het boekje vonden ze. Echter na overlijden vinden erfgenamen deze boekjes en denken  een meevallertje te hebben,alleen zijn ze gewoon veelal waardeloos omdat het saldo wat op de rekening afschriften stond allang opgenomen en veel ook rekeningen opgeheven. En er wellicht bij overlijden de rekening welke de voortzetting van het boekje was al gevonden was en uitbetaald. Ieder boekje had gewoon een 10 cijferig nummer bij ons bankcode 3349 plus boekjes nummer stond bij ons achterop aangevuld tot 10 cijfers.Iedere Rabobank is zelfstandig Rabo Nederland heeft er geen administratie van maar wel de rabo met toendertijd code  3642. Het aantal topics over oude boekjes neemt gelukkig af mag ook wel na zoveel jaar
Misschien is er nog iets terug te vinden in de overkijdensboedel zoals een spaarrekening met code 3642  aangevuld met o.a. boekjes nummer

groeten Henk

costnix
door costnix - May 17, 2019 om 14:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zit mogelijkheden om wat verder te komen:
De Nederlandse Bank:
https://www.dnb.nl/consumenten/info/oude-polis-en-spaarbankboekje/index.jsp

Slapende tegoeden:
https://www.slapendetegoeden.nl/
Geldt  niet voor bekende rekeningen, maar wie weet, dat er nog meer geld is achtergebleven.

mo
door mof - May 17, 2019 om 15:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er zit een verjaartermijn aan zo n boekje, ik dacht van 20 jaar. Als het niet is opgenomen of er verder ge3n handelingen zijn verricht vervalt het saldo. Uit coulance zou de bank nog iets kunnen doen, maar ik denk dat u het geld kwijt bent.
wat niet zo is is dat het geld wel zal zijn oogenomen. Dat wordt namelijk in ht boekje opgeschreven. Anders had uw moedr het een tweede keer kunnen opnemen.

si
door sieke - May 17, 2019 om 17:12
10 Antwoorden / 44 Vragen

Waarom werden en worden joodse tegoeden dan wel uitgekeerd na veel meer als 20 jaar, zelfs na 50, 60 jaar na de oorlog?

sira
door sira May 17, 2019 om 21:24
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Omdat dit niet vergelijkbaar is met de vraag van TS.

Ik weet niet hoe oud u bent en of u iets over de Tweede Wereldoorlog weet, maar het ging toen om vervolgingsslachtoffers.
Misschien overbodig dat ik hier op in ga, maar Joden werden o.a. gedeporteerd met achterlating van woning, inboedel, spaargeld etc. Kortom, op een enkele koffer na, bleef hun gehele bezit achter. Woningen werden ingepikt door burgers met de wetenschap dat de rechtmatige eigenaars waren weggevoerd. De inboedel was vaak al door de Duitser weggehaald.
Spaartegoeden werden veelal niet opgeëist, omdat de eigenaars van deze tegoeden waren omgebracht in concentratiekampen.
De vergoedingen waar u over spreekt betreft rechtsherstel.

Verdiep u eerst eens in de Tweede Wereldoorlog alvorens een vergelijk te maken..

1paul
door 1paul - May 18, 2019 om 08:57
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Wat van belang is of het boekje is afgestempeld, ook van belang is of de bank kan bewijzne dat het saldo is overgeschreven of uitbetaald, als ze dit niet kunnen zijn ze verplicht dit alsnog te doen, in dit soort gevallen moet de bank met bewijzen komen en niet de klant...

volhouden is het devies, in vrijwel alle gevallen zal men het in eerste instantie afwijzen, dan stelt u de vraag, kunt u bewijzen dat dit uitbetaald is op enige manier?

boekje niet afgeven, ze zetten er een stempel in voor je het weet en dan zijn je rechten ook meteen foetsie...