sa
door sasenco Mar 6, 2011 om 14:17
Geldzaken & recht

Ouderbijdrage studiefinanciering

Mijn man heeft een 19 jarige dochter die zelf geen contact meer met ons wil. Mijn man heeft ook nooit allimentatie voor haar hoeven betalen. Nu kregen we een brief voor bijdrage in de studiefinanciering voor 1009, 2010 en 2011. We hebben een bezwaarschrift ingediend en kregen gisteren terug dat deze is afgewezen en dat mijn man moet betalen? we kunnen in beroep gaan kosten 41 euro.
Ik lees overal(site ed) dat het om een vrijwille bijdrage gaat, we hebben bezwaar gemaakt.....wat gebeurd er als we nu verder niets meer doen? wordt het geld dan toch van de rekening afgeschreven bij mijn man?of horen we er niets meer van? of krijgen we weer trammelant?

13121 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 6, 2011 om 14:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat uw man nooit voor alimentatie behoefde te betalen betekent niet dat hij verantwoordelijk blijft voor haar levensonderhoud.

Burgerlijk Wetboek 1

Artikel 395a

"Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van eenentwintig jaren niet hebben bereikt."

U bent dus verplicht om uw kind te voeden, te kleden en onderdak te verschaffen (al dan niet in huis) en u moet het kind in staat stellen een studie te volgen (en daarvoor de kosten dragen). Het gaat hier om de eerste levensbehoeften, waarvoor het kind anders een beroep zou kunnen doen op de bijstand. Dit vanaf 18 tot 21 jaar.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 6, 2011 om 14:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In 1e regel een keer het woordje "niet" weggevallen.

Dat uw man nooit voor alimentatie behoefde te betalen betekent niet dat hij verantwoordelijk NIET blijft voor haar levensonderhoud.

vladja
door vladja - Mar 6, 2011 om 14:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat uw man nooit voor alimentatie behoefde te betalen betekent niet dat hij verantwoordelijk NIET blijft voor haar levensonderhoud.

Dat uw man nooit voor alimentatie behoefde te betalen betekent niet dat hij NIET verantwoordelijk is en blijft voor haar levensonderhoud volgens het Burgerlijk Wetboek, ook van 18 tot 21 jaar.

getty
door getty - Mar 6, 2011 om 16:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Op zich eens met Vladja, alleen t.a.v. de aanvullende beurs studiefinanciering is het toch echt een vrijwillige bijdrage. Op basis van het inkomen van de ouders wordt een bijdrage berekend die de ouders zouden moeten bijdragen. Dit wordt niet actief ingevorderd. Gevolg van deze berekening is wel dat er naast de basisbeurs, er mogelijk dus geen recht is op de aanvullende beurs. Voor de student kan dat lastig zijn als de ouder het niet betaalt, maar DUO dus wel rekening houdt dat ze het zou moeten kunnen krijgen. DUO zal nooit actief invorderen. De vraag is of de dochter hier wat ermee kan. Als er geen alimentatie is uitgesproken zal de kans klein zijn dat ze dit bedrag kan opeisen. Ze kan natuurlijk het wel proberen en een advocaat inschakelen. De vraag is dus of zij dit wil gaan doen. Vanuit DUO dus zeker niet.

vladja
door vladja - Mar 6, 2011 om 19:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Met het burgerlijk wetboek in de hand kan de dochter dit opeisen. Als het bedrag onder de € 5.000,-- per jaar blijft, hoeft ze geen advocaat te nemen en kan ze zelf naar de kantonrechter stappen. Ze hoeft dan alleen griffiekosten te betalen, maar die kan ze terug krijgen als ze aan de rechter vraagt de kosten toe te rekenen aan de verliezende partij.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 7, 2011 om 09:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, dat dacht ik al, dat je dat niet wilde horen.

sa
door sasenco - Mar 7, 2011 om 14:29
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Vladja,

Je hebt niet mijn vraag beantwoord, en ik bespeur veel negatiefs in je antwoorden.
Ik hoop dat je nooit door je eigen kind zo gekwetst en behandeld zult worden, dat wens ik niemand toe. Maar door sommige kinderen heb je geen vijanden meer nodig.
Getty bedankt voor je antwoord, we zullen afwachten. Er is al vaker via een rechtzaak geprobeerd geld te krijgen, en ik denk dat het ook deze keer tot niets zal leiden.
We gaan nu afwachten.

sk
door skyjack - Mar 7, 2011 om 17:34
121 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas moet ik melden dat Vladja het inderdaad grotendeels bij het rechte eind heeft.

In de wet is een dwingend rechtelijke bepaling opgenomen dat een ouder altijd kinderalimentatie zal moeten betalen. Hier wordt dan uiteraard wel een berekening gemaakt van de behoefte van het kind en de draagkracht van de betreffende ouder, maar het komt erop neer dat als je er geen afspraak over maakt, of sterker nog als je afspreekt dat je geen kinderalimentatie hoeft te betalen, dat dit niet geldig is. Je zal altijd kinderalimentatie moeten betalen totdat het kind 21 jaar oud is.

Alleen als er geen behoefte is, kind werkt volledig of zo, dan zou je niet (meer) hoeven te betalen. Omdat ze echter studeert is de kans klein dat ze zelf volledig in haar behoefte kan voorzien. Dus de kans is groot dat ze via de rechter alsnog kinderalimentatie kan afdwingen.

Dat er geen contact is tusen ouder en kind maakt de situatie natuurlijk uitermate onprettig voor u, maar helaas ontslaat het de vader niet van het betalen van alimentatie als hij kan en er behoefte is bij het kind.

Zo'n kinderalimentatie behoefte wordt dan ook meegenomen in de bepaling of de ouder bijdraagt of moet bijdragen in de studiekosten. De dochter krijgt als het ware een lagere studiefinanciering als de opuders worden geacht mee te kunnen betalen. Of ze dit direct bij u kunnen halen vraag ik me af, maar de dochter kan zoals hiervoor gezegd vermoedelijk wel kinderalimentatie proberen af te dwingen.