claridge
door claridge Feb 27, 2021 om 23:25
Geldzaken & recht

Overbruggingshypotheek

Toen we 15 jaar geleden een ander huis kochten kregen we een overbruggingshypoteek van 40000euro.  Ons oude huis was binnen twee weken verkocht dus was het niet nodig. Toch was die 40000euro  verdampt(?) We hebben dit nagevraagd bij de verstrekker en die zou het voor ons uitzoeken, maar liet niets meer van zich horen. Nog maals gebeld, maar ze beloofden het uit te zoeken en deden niets. Intussen zijn we overgestapt naar een andere hypotheekverstrekker maar het blijft knagen. Kunnen we dit nog achterhalen na zo'n lange tijd of is het gewoon te laat en moeten we het maar laten rusten?

22252 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2021 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat bedoelt u met verdampt? Betaalt u nog steeds aan die overbruggingshypotheek die maar 14 dagen nodig was?

claridge
door claridge Feb 27, 2021 om 23:49
17 Antwoorden / 13 Vragen

Het bedrag is bij de hypotheek opgeteld . De koopprijs van ons oude huis was 144000 gulden. Toen we het verkochten stond er nog een hypotheek van 40000euro.  Het is verkocht voor 115000 euro dus zou er 75000euro  winst zijn. Het nieuwe huis was 165000 euro, daar zou dan met aftrek van 75000euro  nog 90000 euro hypotheek overblijven. Dan notariskosten en overdrachtsbelasting kom je misschien op 120000 euro uit, maar onze hypotheek bestond uit de hele 165000euro  dus dan denk ik dat de overbrugging daar bij is worden opgeteld. Maar dat krijg ik niet helder. Ik begrijp dat dit heel erg dom is en dat maakt het nog moeilijker.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2021 om 03:37
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Claridge,

U maakt rekenfouten.

claridge
door claridge - Feb 27, 2021 om 23:45
17 Antwoorden / 13 Vragen

Het bedrag is bij de hypotheek opgeteld . De koopprijs van ons oude huis was 144000 gulden. Toen we het verkochten stond er nog een hypotheek van 40000euro.  Het is verkocht voor 115000 euro dus zou er 75000euro  winst zijn. Het nieuwe huis was 165000 euro, daar zou dan met aftrek van 75000euro  nog 90000 euro hypotheek overblijven. Dan notariskosten en overdrachtsbelasting kom je misschien op 120000 euro uit, maar onze hypotheek bestond uit de hele 165000euro  dus dan denk ik dat de overbrugging daar bij is worden opgeteld. Maar dat krijg ik niet helder. Ik begrijp dat dit heel erg dom is en dat maakt het nog moeilijker.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2021 om 03:48
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Claridge,

Uw winst was geen € 75000,-

Hoe komt u aan dat bedrag?

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2021 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u moet toch een afrekening van de notaris hebben van de aankoop van de nieuwe woning. En over welk bedrag betaalde u rente in al die jaren?

claridge
door claridge Feb 28, 2021 om 00:23
17 Antwoorden / 13 Vragen

Dat zijn we aan het uitpluizen, in de koopakte staat de koopprijs van het huis. Er is nergens iets te vinden over die overbrugging. Ik weet eerlijk gezegd ook niet waar ik nog verder kan zoeken. Het is in elk geval toch wel vreemd

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2021 om 03:49
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Claridge,

U maakt rekenfouten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 28, 2021 om 03:45
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte  Claridge,

U maakt rekenfouten :

Uw oude woning was 144 duizend gulden, dat is € 65454,5.

Uw oude woning is verkocht voor :
€ 115000,-

€115000,- min € 65545,5 = € 49454,5 = winst.

Uw nieuwe woning kostte :€ 165000,-

€ 165000,- min € 49454,5 = € 115545,5 (dit bedrag moest u dus bijbetalen voor uw huidige woning).

ne
door neodutchio Feb 28, 2021 om 07:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Iedereen snapt wat TS bedoeld, alleen u schijnbaar niet. Er was een hypotheek van €40.000 en een opbrengst van €115.000. Het verschil daartussen noemt TS winst, maar moet eigenlijk zijn wat er over is. €115.000 - €40.000 = € 75.000.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2021 om 11:03
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Dat is geen winst.

ne
door neodutchio Feb 28, 2021 om 11:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Vandaar mijn opmerking dat iedereen snapt wat TS bedoeld. Het gaat er om hoeveel geld er overgebleven na de verkoop. Met uw berekening kan niemand iets.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2021 om 11:43
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neotdutchio,

Met mijn berekening ziet TS, dat hij een rekenfout maakt.

ne
door neodutchio Feb 28, 2021 om 12:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat niet om de meerprijs van het huis, het gaat er om hoeveel er over blijft als je de hypotheekhoogte aftrekt van de opbrengst van het huis. Dat bedrag wordt weer in het nieuwe huis gestopt.

Dn
door Dn87 - Feb 28, 2021 om 07:41
1 Antwoorden / Vragen

Je had een hypotheek van 40000 euro, deze heb je 'afgelost' met de 40000 overbruggingshypotheek. Deze overbruggingshypotheek heb je afgelost met de verkoop van je huis. Dan hou je dus 75000 euro over van je oude huis. Volgens mij moet je uitzoeken wat hiermee gebeurd is. Het kan zijn dat je eerst een hypotheek hebt afgesloten voor 165000 omdat je oude huis nog niet verkocht was en dat je van de 75000 de kosten koper enz. betaald hebt en misschien wat van de 165000 hypotheek hebt afgelost. Maar als het goed is krijg je elk jaar een overzicht over wat je afgelost hebt en hoeveel hypotheek je nu nog hebt. Dat is heel makkelijk na te gaan.

ne
door neodutchio - Feb 28, 2021 om 07:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De hoogte van een hypotheek hoeft niet gelijk te zijn aan het opgenomen bedrag. Het kan dus inderdaad zijn dat die €40.000 bij de hypotheek is opgekomen, maar dat het opgenomen bedrag een stuk lager is.
Als voorbeeld, ik heb een hypotheek afgesloten voor €275.000,-. Het huis kostte €238.000,- en dat bedrag is ook opgenomen van de hypotheek. Mocht ik grootschalig willen verbouwen, dan kan ik nog extra opnemen zonder daarvoor naar de notaris te moeten. Ik betaal rente op het openstaande bedrag, dus niet op het mogelijk te lenen bedrag.

Wat dus even van belang is is wat er op uw jaaropgave staat. Dus wat is de hoogte van de hypotheek en wat is het uitstaande bedrag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2021 om 09:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

En let even op: u bent de hypotheekverstrekker, degene die u dan geld geeft is de hypotheeknemer. Helaas een vaker gemaakte 'denk'fout'.

Maar ook letterlijk n.a.v uw vraag: als een verkregen hypothecaire lening is verdampt, dan is die toch weg resp. afgelost? Of maak ik dan een denkfout.?

sira
door sira Feb 28, 2021 om 10:04
2322 Antwoorden / 24 Vragen

TS is de hypotheekgever.
De bankinstelling o.d. waar de hypothecaire lening wordt afgesloten is de hypotheeknemer cq hypotheekverstrekker cq geldverstrekker cq hypothecaire financier

rj
door rjw Feb 28, 2021 om 14:38
3256 Antwoorden / 5 Vragen

@sira Het begrip hypotheekverstrekker bestaat slechts in de volksmond. Het is verder geen bestaande term. Er bestaat slechts een hypotheekgever en een hypotheeknemer. Je kunt immers geen hypotheek verstrekken. Je kunt geld verstrekken, of meer specifiek een hypothecaire lening verstrekken om het onderscheid te maken tussen een regulier lening en een lening met een hypothecair onderpand.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2021 om 14:48
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie nu deze en deze bemiddelaar weet kennelijk zelf niet dat de verstrekker de gever van de financiële lening en niet van de hypotheek. https://hypotheekberekenen.nl/hypotheekverstrekkers

ge
door gewicht - Feb 28, 2021 om 10:27
170 Antwoorden / 1 Vragen

Claridge,
Bij de aankoop van een woning wordt behalve de akte van overdracht ook een hypotheekakte door de notaris opgemaakt en "gepasseerd".
In beide stukken wordt alles heel precies omschreven door de notaris en worden de stukken door de betrokkene ,of namens de betrokkene, en de notaris ondertekend.  Dus zoek deze belangrijke stukken op en als u ze zelf niet meer heeft vraag ze dan op bij de notaris of desnoods bij het kadaster.
In de hypotheekakte zal alles precies omschreven staan, als er een tijdelijke overbrugging is geweest zal er ook in staan wanneer de overbrugging moet zijn afgelost. Maar mogelijk is wat u overbrugging noemt gewoon in het hypotheekbedrag opgenomen. Vroeger waren de ,overheid regels, niet zo streng, als de taxatie en het inkomen van de aanvrager voldeden aan de regels die de bank hanteerde was het meestal in orde.
Nogmaals, lees de hypotheekakte goed door en het zal u duidelijk zijn.

me
door mein33 - Feb 28, 2021 om 10:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De domste vraag is de vraag welke niet gesteld wordt !

De verkregen overbruggingshypotheek wordt verplicht ingetrokken bij de verkoop van de woning, het is immers niet meer nodig.

Het bedrag van € 165,000 hypotheek welke er wordt genoemd zal het maximale bedrag zijn waarvoor de hypotheek is ingeschreven, maar dat zal (zeer annemelijk) niet het bedrag zijn van de hypotheek welke er uiteindelijk is afgenomen.

De juiste gegevens van de uiteindelijk afgenomen hypotheek zijn terug te vinden in de hypotheekakte welke bij de notaris is gepasseerd, alsook in de hypotheekgegevens van de bank.

ne
door neodutchio Feb 28, 2021 om 11:37
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En in de jaaropgave.

me
door mein33 Feb 28, 2021 om 11:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Inderdaad !   ;-))