Li
door Liesbeth297 Aug 23, 2019 om 13:23
Geldzaken & recht

Overbruggingskrediet

De bank wil mij en mijn nieuwe partner geen overbruggingskrediet verstrekken om de volgende reden:

In 2016 ben ik gescheiden waarbij mijn ex en ik de woning hebben aangehouden. Nu is de woning per 1 december a.s. verkocht tegen een goede overwaarde. Er is een convenant is opgesteld door onze advocaat dat van deze overwaarde een groot gedeelte mij toekomt i.v.m. afrekening met mijn ex. Medio oktober vindt de overdracht van onze nieuwe woning plaats, waarbij mijn huidige partner en ik een overbrugging nodig hebben van een deel van de overwaarde van mijn huis, die mij dus op 1 december toekomt.

Nu weigert de bank deze overbrugging omdat ze het systeem technisch niet "aankunnen" omdat het om een echtscheiding gaat. Ookal zouden ze een 50/50 regeling hanteren van de overwaarde zou dit mij nog passen maar ook dat doen ze niet. Ze willen überhaupt geen overbruggingskrediet geven als een huis deel uitmaakt van een scheiding. Is dit niet een heel raar gegeven?

4108 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 23, 2019 om 13:30
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien geen overbruggingskrediet om de volgende reden?

De voornaamste ontbindende voorwaarde is dat de aankoop van het oude huis niet doorgaat als de koper de financiering niet rond krijgt. Pas als de termijn van de ontbindende voorwaarden is verstreken, is de verkoop van de oude woning definitief.

https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/doorstromer/overbruggingskrediet#no3

me
door mein33 Aug 23, 2019 om 14:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niets is definitief tot het moment dat de akten bij de notaris worden/zijn getekend en de sleuteloverdracht heeft plaatsgevonden.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 23, 2019 om 14:38
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, er komt het een en ander bij kijken hè?

tenormin
door tenormin Aug 23, 2019 om 18:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Off Topic. @sjoppie. Zag de laatste tijd een shoppy antwoorden. Is dat een ander of heb je je naam terug getovert?

sjjoppy
door sjjoppy Aug 23, 2019 om 19:13
7182 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
had het e-mail adres van sjoppie gewijzigd, daarna  waren de gegevens weg en konden niet meer worden opgehaald.
Toen  sjoppy ontworpen, beviel goed maar een avatar kon ik niet invoeren en zonder dat is het zo kaal.
Heb de verwijderde sjoppie opnieuw ingevoerd en per mail gevraagd sjoppy te deactiveren maar is nog niet gebeurd zag ik. Ben wel van plan om in de toekomst sjoppie in sjoppy te wijzigen omdat sjoppie een winkelketen blijkt te zijn waar ik niets mee te maken heb.

tenormin
door tenormin Aug 23, 2019 om 19:25
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, wat ietwat in de bruine bonen maar herkende wel je schrijfstijl dus ik dacht: "hé, shoppie weg". Wist ook niet dat het een keten is. Dus succes bij het terughalen van je nieuwe shoppy.

Li
door Liesbeth297 - Aug 23, 2019 om 13:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

De koper van onze woning heeft geen ontbindende voorwaarden bij koop en de waarborgsom staat ook al bij de notaris... Dit kan dus niet de reden zijn!

me
door mein33 Aug 23, 2019 om 14:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wel als er geen evenredigheid bestaat tussen het  door u te ontvangen "gedeelte" van de waarborgsom en het bedrag van het overbruggingskrediet.

Li
door Liesbeth297 Aug 23, 2019 om 20:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan het ook niet zijn zou ik denken, aangezien mijn deel van de overwaarde op het oude huis hoger is dan het benodigde overbruggingskrediet.

tijger1
door tijger1 - Aug 23, 2019 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die verkoop is nog steeds niet 100% zeker. En zo’n raar gegeven is dat niet, er zijn veel te veel partijen bij betrokken. Uw ex, uw huidige partner, de kopers van de voormalige woning en uzelf.

Dus te grote risico’s

Li
door Liesbeth297 Aug 23, 2019 om 13:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hmmm oké dat blijf ik een rare reden vinden! Ik begrijp dat de koper zich kan terugtrekken, maar dat houdt in dat wij de waarborgsom gestort krijgen à € 80.000,-. En met het convenant is het risico qua ex toch ook niet aanwezig? Ik neem aan dat de notaris de overwaarde overmaakt n.a.v. het convenant en niet naar een willekeurige rekening? Overigens leef ik op goede voet met mijn ex en is hij bereid iedere verklaring af te geven die geeist wordt om aan te geven dat hij geen aanspraak zal maken op mijn deel. Ook begrijp ik niet in hoeverre mijn huidige partner en ikzelf een groot risico zijn.

Op deze manier kan dan toch niemand een huis kopen voor de overdracht van de oude woning? Waar moet je dan tijdelijk heen? Ook in het geval er nog het e.e.a. verbouwd moet worden? Dat is dan toch niet te doen?

me
door mein33 Aug 23, 2019 om 14:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op deze manier kan dan toch niemand een huis kopen voor de overdracht van de oude woning? Waar moet je dan tijdelijk heen? Ook in het geval er nog het e.e.a. verbouwd moet worden? Dat is dan toch niet te doen?

Opties genoeg voorhanden m.b.t. een tijdelijk onderdak in dergelijke gevallen en die zijn zeker te doen.

aurora1
door aurora1 Aug 23, 2019 om 15:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar u tijdelijk “heen moet”? Wat dacht u van huren? En in zijn algemeenheid: eerst uw financiële zaken regelen en afronden en dan pas nieuwe leningen aangaan? Een bank heeft toch niets te maken met onderlinge afspraken tussen exen of wie dan ook? Eerst sparen kan ook nog, doen ook veel mensen. Ik begrijp niets van uw verbazing en verontwaardiging, en uw kijk op schulden maken.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult toch nu niet op straat wonen, noch uw ex.

Als een stel samen een huis bezit, daar ook woont en samen de hypotheek heeft, dan is het regelen van een overbruggingshypotheek op zich niet zo’n probleem.

Maar nu is de situatie heel anders.

Li
door Liesbeth297 Aug 23, 2019 om 20:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn huidige partner heeft de oplevering van zijn woning voor de overdracht van onze nieuwe woning. Een van onze huizen is dus al wel voor die tijd afgehandeld. In mijn ogen vreemd dat je dan dus met 4 kinderen op straat moet of elders woonruimte moet zoeken!

De aanname die wordt gemaakt dat we ons zomaar in de schulden steken zonder eerst te sparen is ook wat kort zichtig aangezien we 30% van de nieuwe woning zelf financieren dmv eigen geld. Ook zitten we qua hypotheek niet aan onze top.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als de oplevering van zijn woning voor de overdracht van de nieuwe woning is, dat “staat u toch al op straat”?

En dan maar de gewone hypotheek ophogen en versneld aflossen na uitbetaling van die overwaarde.

Li
door Liesbeth297 Aug 23, 2019 om 20:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn nieuwe partner staat dan in theorie op straat, dat klopt, gelukkig kan ik hem en zijn kinderen dan een dak aanbieden. Als we dus beide onze huizen voor overdracht van de nieuwe woning zouden opleveren hebben we samen geen dak. Natuurlijk begrijp ik dat tijdelijk huren een optie is maar niet wenselijk met 4 kinderen voor een tijdsbestek van 6 weken...

Hypotheek verhogen en dan versneld aflossen zou inderdaad misschien een oplossing zijn, eea wel afhankelijk van een boeteclausule aangezien je vaak maar 10% mag aflossen en dit dan om een veel hoger bedrag gaat. Ik ga dit iig wel voorleggen! Bedankt voor de tip!

jo
door jorisw Aug 23, 2019 om 22:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"En met het convenant is het risico qua ex toch ook niet aanwezig?"

Nou, zo vanzelfsprekend is het niet. Voor jou is het risico uiteindelijk 0 (ervan uitgaande dat het convenant juridisch goed is opgesteld). Maar het kan wel zo zijn dat je eventueel een rechtzaak moet beginnen tegen je ex. Het convenant is "slechts" iets tussen jullie twee. Derden hebben niets aan wat er in een convenant staat.

aurora1
door aurora1 - Aug 23, 2019 om 13:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, niets raars aan, te veel risico en te ingewikkeld met al die partijen.

me
door mein33 - Aug 23, 2019 om 14:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nu weigert de bank deze overbrugging omdat ze het systeem technisch niet "aankunnen" omdat het om een echtscheiding gaat.

Hoe u het ook wil wenden, keren en/of aannemelijk maken, eerst zullen alle financiële handelingen m.b.t. tot de woning uit uw eerdere huwelijk "volledig" dienen te zijn afgerond.
Zeer begrijpelijk dat de bank een dergelijk finacieel risico niet wil dragen en wat te denken hoe u en uw huidige partner in de problemen zulle komen als de verkoop van de vorige woning onverhoopt niet zal doorgaan en u geen gelden ontvangt om het overbrugingscrediet af te lossen.

U heeft dus een financieel probleem m.b.t. de financiering van de nieuwe woning en zult dus met die geldverstrekker in overleg moeten treden en wel zo snel als mogelijk.
Het passeren van de akten zal wel eens niet kunnen doorgaan als de financiën niet rond zijn !!

me
door mein33 - Aug 23, 2019 om 14:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik begrijp dat de koper zich kan terugtrekken, maar dat houdt in dat wij de waarborgsom gestort krijgen à € 80.000,-.

U gaat er echter aan voorbij dat dan de bestaande hypotheek in stand blijft en er geen opbrengst uit de overwaarde zal zijn.
En blijkbaar gaat het hier over niet geringe bedragen en u krijgt maar een gedeelte van de genoemde € 80.000.-

tijger1
door tijger1 - Aug 23, 2019 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als waarborgsom wordt er normaal gesproken 10% bij de notaris gestort, of voor dat percentage een bankgarantie afgegeven. Bij € 80.000 waarborgsom zou dat betekenen dat de verkoopprijs van uw woning € 800.000 is?

En nu is alles nog leuk en aardig, maar er kunnen altijd kinken in de kabel komen die niet zo opgelost zijn.

En hoe kan uw partner nou een overbruggingskrediet krijgen op een huis waar helemaal niets van hem bij is.

En bij terugtrekken door de koper is het ook nog altijd niet 100% zeker dat die waarborgsom uitbetaald wordt.

En hebt u zich wel gerealseerd wat er gebeurt als er met u, de ex, of de nieuwe partner iets gebeurt?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 23, 2019 om 18:16
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Is het een idee om op basis van de kennis die u nu heeft gekregen een poging te wagen bij een andere geldverstrekker?
Het dient m.i. ook wel zeker te zijn dat de woning ook inderdaa is verkocht en de koper geen uitwijk mogelijkheid meer heeft.

Het lijkt er overigens wel naar mijn mening op dat de bank die u heeft benaderd onjuist handelt omdat er m.b.t. het eigendom sprake is van een overeenkomst (convenant). Dat brengt mij op de gedachte om hierover ook advies te vragen bij/ dit probleem voor te leggen aan de Ombudsman van www.kifid.nl  Let op: bij de ombudsman.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.

panter22
door panter22 - Aug 23, 2019 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Lees deze info: Ex moet meetekenen voor het overbruggingskrediet:
Heeft hij dat voor jou over?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/overbruggingskrediet-voor-ex-op-gezamenlijke-woning

tenormin
door tenormin Aug 23, 2019 om 18:53
16826 Antwoorden / 108 Vragen

De TS schrijft dat ze goed met ex omgaat en beslist wel wil meetekenen. Al zal dat de mening van de bank niet veranderen.

Li
door Liesbeth297 Aug 23, 2019 om 20:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou inderdaad geen probleem zijn maar dat voorstel hebben we niet gekregen van de geldverstrekker.

tijger1
door tijger1 - Aug 23, 2019 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een convenant is ern overeenkomst tussen twee partijen, u en uw ex. Als de een of de ander zich daar niet aan houdt, kan diegene naar de rechter en een uitspraak vragen.

De bank kan dat niet. En hecht dus ook geen waarde aan dat convenant.

Li
door Liesbeth297 Aug 23, 2019 om 20:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik nog maar hier zit toch een notaris tussen? Hij is toch degene die de overwaarde naar de rechtmatige eigenaar stort? Of kan in theorie ik de notaris opdracht geven de complete overwaarde op mijn rekening te storten?

me
door mein33 Aug 23, 2019 om 21:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U kunt de notaris geen opdracht geven in deze, aangezien de notaris de eindafrekening maakt voor alle betrokken partijen en dat deze er voor zorgdraagt dat iedere partij zijn/haar deel krijgt, onder aftrek van de kosten ed.

jo
door jorisw Aug 23, 2019 om 22:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De notaris staat hier buiten. Als jouw ex zich niet aan het convenant houdt, kan de notaris niets doen. Jij zult dan in het ergste geval naar de rechter moeten om de ex te dwingen zich aan het convenant te houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 24, 2019 om 09:48
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, een bank is geen rechter en kan m.i. geen 'andere draai geven' aan een overeenkomst. Een bank is uiteraard wel vrij om een krediet wel of niet te verstrekken als zij andere redenen zien.

Ik herhaal de tip om dit voor te leggen aan de ombudsman van KiFiD.

@LIESBETH297: een notaris behoort datgene te doen waarvoor hij opdracht heeft gekregen en dient zich daarbij aan wet en regelgeving te houden.
De notaris dient m.i. dan ook rekening te houden met een convenant zoals hier aan de orde is. Er zou dan m.i. sprake zijn van onrechtmatig handelen door de notaris hetgeen mogelijk kan geven voor tuchtrechtelijke aanpak van de notaris.

Echter ik ben geen rechter en ook geen tuchtrechter en m.b.t. de notaris is het dus een kwestie van daar navraag doen of bij de Deken van de Orde in het Arrondissement. En als de ex inderdaad in gebreke blijft m.b.t. de naleving van het convenant is dat een civiel rechtelijke zaak. Dat kan reden zijn om navraag te doen bij de bij het tot stand komen van het convenant betrokken advocaat.

tijger1
door tijger1 Aug 24, 2019 om 10:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Houd toch op met die onzinverhalen. De bank heeft hier helemaal niets mee van doen en geeft nergens een draai aan.

En de Ombudsman van het Kifid heeft er ook niets mee van doen. Een bank is niet verplicht een krediet te verstrekken.

En de notaris is nog helemaal niet in beeld want het pand is nog helemaal niet verkocht. Pas bij die afwikkeling zal de notaris vragen aan wie het geld moet worden overgemaakt en dan zullen de Ts en de ex beiden moeten tekenen voor de afwikkeling. Dus verwijzen naar de Deken is ook weer flauwekul.

Ts en nieuwe partner zullen andere oplossing moeten zoeken voor het tekort.

tijger1
door tijger1 - Aug 23, 2019 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

uw nieuwe partner levert zijn huis eerder op dan de oplevering van zijn nieuwe pand. Maar u kunt hem woonruimte aanbieden? En waar dan wel? In uw oude huis, of hebt u nog een woning?

Logischerwijze kunt u niet eerder rbeschikken over een deel van de overwaarde van de oude woning.

Dus u zult een andere oplossing moeten zoeken.

me
door mein33 - Aug 23, 2019 om 22:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@liesbeth297,

U leest en reageert  wel heel selectief en aan de beargumenteringen die niet in uw straatje passen gaat u eenvoudig voorbij.
Met als ze dit,  als ze dat en als ze zo, komt u echt geen vingerbreed verder.
Voor de afwikkeling van de verkoop van de woning uit uw eerste huwelijk rond is, zal de bank u geen strobreed naderen en daarom zult u, samen met uw huidige partner, naar een voor u samen passende oplossing moeten zoeken.

panter22
door panter22 - Aug 24, 2019 om 09:15
6599 Antwoorden / Vragen

Je maakt het  wel ingewikkeld Je woont nog in de woning die je met je ex bezit. Deze woning is verkocht per 1 december.
Je nieuwe partner heeft ook een woning. Die is verkocht voor medio oktober. Ook eigendom met zijn ex?
Nu kopen jullie een woning die medio oktober opgeleverd wordt.
De overwaarde van de woning  met je ex wordt gebruikt om de woning te financieren en nog extra spaargeld. En de opbrengst van de woning van je nieuwe partner. Of houdt hij daar niets aan over?
Jullie hebben geen maximale hypotheek nodig en nu krijg je de hypotheek niet rond?
En een echtscheidingsconvenant met bepalingen die pas ingaan als de woning per 1 december is verkocht.
En die ex van jou is iemand die overal aan wil meewerken. Dat is nog maar afwachten.
Waarom is de overdracht van de nieuwe woning niet medio december?
Komt je nieuwe man bij je wonen en slaat zijn spullen tijdelijk op.

me
door mein33 Aug 24, 2019 om 09:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waarom is de overdracht van de nieuwe woning niet medio december?

Het bouwbedrijf is geen liefdadigheidsinstelling en het is maar de vraag of, als de bouwer hier al mee akkoord zou gaan, de bank dan wel aan deze constructie mee zou willen werken.
Ben bang dat beide partijen het eigenbelang zullen laten prefereren !!  ;-))

panter22
door panter22 Aug 24, 2019 om 10:05
6599 Antwoorden / Vragen

Is het dan een nieuw te bouwen woning? Dan moet deze woning al snel na de koop opgeleverd worden.

tijger1
door tijger1 Aug 24, 2019 om 10:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het bouwbedrijf?

panter22
door panter22 Aug 24, 2019 om 11:41
6599 Antwoorden / Vragen

Betaalt je ex alle kosten van het huis en alimentatie zolang je niet officieel samenwoont?
En nu moet je ex ook nog meewerken aan een overbruggingskrediet voor jou?
Ik heb het gevoel dat je het maximale er uit wil halen.

me
door mein33 Aug 24, 2019 om 12:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het bouwbedrijf?

Spreek denkelijk een beetje buiten m'n boekje en weet ook niet waar ik het 'bouwbedrijf' zo ineens vandaan heb getoverd !
Maar verander 'bouwbedrijf in "verkopende partij" en het cirkeltje is denkelijk weer rond, want ook de verkopende partij zal waarschijnlijk verplichtingen  zijnaangaan waar hij/zij de pecunia uit de oude woning bij nodig zal hebben.  ;-))