Ma
door Marie_Curie Jul 8, 2019 om 17:11
Geldzaken & recht

Overbruggingskrediet voor ex op gezamenlijke woning

De situatie
- 6 jaar geleden getrouwd in gemeenschap van goederen
   - Hij was toen in bezit van een woning met hypotheek
   - ik ben niet bijgeschreven en sta dus niet in het kadaster of op de hypothecaire lening vermeld.
- 5 jaar geleden zijn wij gescheiden en hebben een scheidingsconvenant opgemaakt.
   - Hierin stond dat mijn ex-partner in het huis zou blijven wonen
   - De partnerallimentatie die ik zou ontvangen is uitgeruild met de (destijds) onderwaarde van de woning.

Mijn ex wil een nieuwe woning kopen en de notaris komt erachter dat ik nog mede-eigenaar ben van de woning omdat er nooit een akte van verdeling is gemaakt. Ik ben dus nog steeds hoofdelijk aansprakelijk.
Hierbij heb ik volgens de notaris het juridisch recht niet het economisch recht.
Volgende week heeft mijn ex de overdracht van de nieuwe woning.
Voor deze nieuwe woning heeft hij een overbruggingskrediet nodig. Deze gaat over de oude woning (waar ik dus nog mede-eigenaar van ben).
Nu kom ik dus ook in de nieuwe hypotheek met overbruggingskrediet te staan als hypotheekgever en dien dus de akte te ondertekenen. Hierbij heeft de notaris aangegeven dat ik niet meer risico ga lopen dan dat ik de afgelopen 5 jaar al had (al was ik me daar niet van bewust).
de oude woning staat nu te koop en heeft een overwaarde.

Ik weet op dit moment niet wat precies mijn risico's en mijn rechten zijn, zowel juridisch, economisch als op fiscaal gebied. Tijd om het uit te zoeken heb ik ook niet. Waar doe ik dus verstandig aan?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om mijn ex-partner aansprakelijk te stellen voor alle financiele risico's welke nog kunnen komen?
Heb ik nog recht op partner alimentatie en/of overwaarde? Voorwaarde hiervoor (mij ontslaan als hoofdelijk aansprakelijke) is nooit voldaan.

Als ik niet voor komende maandag de volmacht teken, dan kan de overdracht niet plaatsvinden en krijgt mijn ex-partner de 10% boete (en alles wat daarbij komt kijken). Er is dus grote haast bij geboden.

10833 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2019 om 17:19
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb maar één advies: raadpleeg een advocaat, mogelijk degene die bij uw echtscheiding was betrokken.

Mijn grote vraag is of uw ex. wel rechtmatig handelt om zonder uw medewerking of dergelijke de woning te verkopen tenzij u met de verkoop instemt en ook de helft van de overwaarde aan u zal toekomen. De woning is echter nog niet verkocht begrijp ik
De woning is zoals  u meldt nog steeds uw eigendom, voor de helft van de waarde.

Naar mijn mening behoeft u onder geen enkele voorwaarde mee te werken aan een overbruggingkrediet voor uw ex. M.i. bent u dan wel degelijk ook aansprakelijk als daar problemen mee zouden zijn qua aflossing etc. Indien onrechtmatig en ook groot risico: jammer voor uw ex maar dan gaat de verkoop dus niet door of beter gezegd, m.i. is die dan onrechtmatig aangezien, herhaald, u mede eigenaar bent.

Maar herhaald: raadpleeg een advocaat.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt door ex gekocht, niet verkocht.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 8, 2019 om 18:06
7182 Antwoorden / 3 Vragen

de oude woning staat nu te koop en heeft een overwaarde.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sjoppie

Maar het gaat over de aankoop van een nieuwe woning door ex en die heeft voor die aankoop een overbruggingskrediet nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 8, 2019 om 18:45
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, tijger oogjes niet open bij dze reactie? U gaat verder zelf in op de verkoop met een zelfde antwoord! Boeiend.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremiet

U schrijft: jammer voor uw ex dan gaat de verkoop dus niet door, beter gezegd dan is die m.i. onrechtmatig aangezien u mede-eigenaar bent.

Nogmaals,de ex wil gaan kopen, er is nog helemaal geen sprake van verkoop van de huidige woning. Dus ook nog niets van iets onrechtsmatigs.

Er is  sprake van de wens van een overbruggingskrediet met de huidige woning als onderpand.

Ma
door Marie_Curie Jul 8, 2019 om 20:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je voor je snelle reactie,

Het gaat nu om de koop van een andere woning waarbij de huidige woning als onderpand dient voor de overbruggingskrediet. De notaris heeft hierbij mijn handtekening nodig omdat je geen (half) pand van ander als onderpand kan gebruiken. in de akte zal ik omschreven staan als hypotheekgever.

Ik zal morgen gelijk contact opnemen met een advocaat.
Ik ben namelijk ook bang dat ik door dit te ondertekenen meer risico loop dan verwacht.

Hij mag de woning alleen verkopen als ik daar toestemming voor geef, daar zal t.z.t. dus iets voor ondertekend moeten worden. Of de helft van de overwaarde dan aan mij toebedeeld kan worden is nog de vraag.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2019 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe is het heel simpel. U bent getrouwd, zonder na te denken, en daarmede werd u mede-eigenaar van de woning en hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld.

U bent gescheiden, zonder na te denken of fiscaal advies te vragen, en er is een echtscheidings-convenant opgesteld.

Zo’n convenant is slechts een verbintenis tussen partijen, dus u en ex. Er zijn geen stapoen gezet om de eigendom op zijn naam te zetten en er zijn geen stappen gezet om u te laten ontslaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid.

Dat betekent dat uw ex de woning niet zonder uw toestemming kan verkopen.

Blijkbaar heeft ex ook zitten slapen dat hij een en ander niet tijdig met zijn hypotheekadviseur heeft besproken,

Nou heeft hij een andere woning gekocht, zonder dat de oude verkocht is en heeft dus een overbruggingskrediet nodig om die nieuwe woning te kunnen betalen. De bestaande woning zou dan als onderpand dienen. En u “moet” daarvoor meetekenen.

En dan beweert een notaris dat u niet meer risico loopt dan nu? Compleet dwaas, dan hebt u nog een extra schuld op uw nek.

Laat uw ex maar uitstel vragen van het transport van zijn nieuwe huis en eerst regelen dat u ontslagen wordt van hoofdelijke aansprakelijkheid.

En die grote haast is zijn eigen schuld, want hij heeft zelf niet de correcte gegevens aangeleverd bij zijn adviseur.

Afgezien daarvan is de hele afwikkeling van die scheiding natuurlijk een compleet zooitje. Alimentatie verrekenen met de onderwaarde, hoe is dat fiscaal afgerekend? Ex zal wel volledig de hypotheekrente afgetrokken hebben, is onjuist. Hoe hoog is de overwaarde nu? Hebt u de helft aangegeven bij uw aangifte? Huurwaardeforfait is dat in uw aangifte verwerkt?

Hoe lang staat de woning te koop en is er belangstelling voor? Hoe hoog moet dat overbruggingskrediet zijn? Hoe hoog is de overwaarde?

Ma
door Marie_Curie Jul 8, 2019 om 20:25
Antwoorden / 1 Vragen

Door verliefdheid of verdriet doen mensen niet altijd de meest doordachte acties, ik ben daar geen uitzondering op. Als ik toen had geweten wat ik nu weet...

Het lastige van deze kwestie is dat het nergens op papier staat dat ik mede-eigenaar ben van de woning. Ik sta niet bij de bank noch bij het kadaster ingeschreven. Alleen door de wetenschap dat wij ooit getrouwd waren in gemeenschap van goederen en de wetenschap dat er een akte van verdeling ontbreekt, kan men erachter komen dat ik mede-eigenaar ben. Dus lijkt mij niet vreemd dat een notaris hier pas achter komt.
Mijn ex zal waarschijnelijk ook hebben gedacht dat het allemaal geregeld was in het convenant. Destijds is een akte van verdeling nooit ter sprake gekomen bij de advocaat.

Mijn ex heeft ook mijn toestemming nodig om de woning te verkopen. Daar zal t.z.t. iets voor ondertekend moeten worden.

Ik zal morgen aan de notaris voorstellen of een uitstel van transport mogelijk is

Hoe dit fiscaal opgelost moet worden is mij nog een raadsel, ik wist niet dat ik een woning had dus heb ook niets opgegeven. Dit zal dus ook met een boekhouder/fiscalist besproken moeten worden.

Woning staat (volgens funda) nu 2 weken te koop, ik weet niet of er belangstelling voor is. De woning die hij heeft gekocht is (na 18,5 maand te koop hebben gestaan) 2 maanden uit de verkoop.
De onderwaarde was destijd € 16.000, gerekend met de hypotheekwaarde van toen is nu de overwaarde € 54.000. Mits het voor de verkoopprijs verkocht wordt.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het was geen verwijt, maar ik vind het persoonlijk een schande dat een advocaat daar niet veel scherper op is, bij uw scheiding dan. Om de haverklap worden hier vragen over gesteld, waaruit blijkt dat er eigenlijk geen barst geregeld is bij die scheiding, terwij zo’n advocaat goud geld kost.

Ook de belastingdienst controleert tegenwoordig nauwelijks nog een aangifte, en hoewel dat aan de ene kant prettig is, denk ik toch dat zeker 33 procent van de aangiften van gescheiden stellen, waarvan de een in het huis blijft wonen, zonder de boel af te wikkelen, compleet fout is.

En dan als klap op de vuurpijl nog een notaris die beweert dat u geen extra risico loopt met een extra lening. Nou dan tekent hij maar daarvoor. U bent gescheiden, ik neem aan dat de testamenten aangepast zijn, wat denk u dat er gebeurt als er ineens iets met uw ex gebeurt? De ellende is niet te overzien.

aurora1
door aurora1 - Jul 8, 2019 om 20:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De haast heeft de ex zelf veroorzaakt, dus moet hij zelf dan maar oplossen. Ik zou niet hieraan meewerken maar zorgen dat u zsm van dat huis afkomt.

panter22
door panter22 - Jul 9, 2019 om 08:14
6599 Antwoorden / Vragen

Lees het nog eens rustig na en laat je niet onder druk zetten:
https://www.startaktevanverdeling.nl/akte-van-verdeling/#echtscheidingsconvenant

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 9, 2019 om 10:04
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug: breng ook dit (uw citaat): De partnerallimentatie die ik zou ontvangen is uitgeruild met de (destijds) onderwaarde van de woning. aan de orde tijdens het gesprek met de advocaat. Er kan goede reden zijn om dat nu te doen wijzigen en dat ook in een context dat mogelijk uw ex zonder vergoeding aan u als mede eigenaar in de woning is blijven wonen. Ik neem daarbij aan dat er geen uitruil is geweest m.b.t. alsdan te innen huur.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2019 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik was nog niet ingegaan op uw vraag over eventueel recht op alimentatie en overwaarde.

Formeel zou u na één jaar huwelijk recht hebben op vijf jaar alimentatie, ik ga er hierbij van uit dat er geen kinderen zijn. Een en ander afhankelijk van uw inkomen en dat van ex.
Maar dat “recht” hebt u laten verrekenen met uw aandeel in de onderwaarde. Daar kunt u niet meer op terugkomen.

En dan nog, na één jaar huwelijk alimentatie claimen? Ik ga er hierbij van uit dat u niet veel hebt moeten opgeven door te trouwen, baan, huis. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Officieel zou u bij verkoop van de huidige woning recht hebben op de helft van de overwaarde, maar u hebt de laatste vijf jaar niets bijgedragen in de kosten van die woning, wel zelf huurkosten gehad natuurlijk. Dus dat claimen wordt oorlog.

ik zou daar dus geen beroep op doen. Maar ook dat is mijn persoonlijke mening.

ma
door malty Jul 9, 2019 om 10:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Is de alimentatietermijn niet gelijk aan de duur van het huwelijk, korter dsn 5 jaar gehuwd geweest?
Je zou kunnen stellen dat de TS een bloot eigendom heeft en de ex het vruchtgebruik.
De ex kan de woning niet verkopen zonder de TS dus heeft deze toch wel een goede onderhandelingspositie.
Maar niet claimen kan betekenen dat de belastingdienst dat aanmerkt als een schenking waar dan 30%? schenkbelasting over betaald moet worden.

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2019 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malty

U hebt gelijk. Alimentatieduur zou slechts een jaar geweest zijn.

De fiscale afwikkeling van die echtscheiding was al een janboel, zoals ik al schreef. Die verrekening van de onderwaarde met alimentatie kan dus niet op die manier. In principe had de Ts over dat bedrag belasting moeten betalen en premie ZVW. En de ex had dat weer kunnen aftrekken.

En zeker zou de belastingdienst het laten van de helft van de overwaarde kunnen beschouwen als een schenking, maar zoals ik al schreef, wordt er nauwelijks gecontroleerd. De ex zal al die jaren ook wel de volledige hyp.rente hebben afgetrokken en het huurwaardeforfait hebben aangegeven.
Maar zoals gezegd, persoonlijk zou ik het niet claimen.
ik zou die onderhandelingspositie maar gebruiken om te eisen dat hij per omgaande de zaken regelt met de geldgever en een notaris op zijn kosten. Dus ontslaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid en eigendom op zijn naam.

Th
door Theawaalen - Jul 11, 2019 om 20:32
113 Antwoorden / 5 Vragen

In ieder geval niet tekenen, mijn vriendin had dit ook aan de hand en wilde eerst hier iemand naar laten kijken maar toen hoefde het niet meer.
Later hoorde ze dat als ze getekend had inderdaad voor de nieuwe hypotheek ook hoofdelijk aansprakelijk zou zijn. Dit is haar door de notaris verteld.

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2019 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk ben je ook hoofdelijk aansprakelijk als je tekent voor die overbruggingshypotheek.