Ty
door Tymen11 Apr 5, 2019 om 09:05
Geldzaken & recht

Overheidsvordering waarvan ik de reden niet ken of kan achterhalen

Ik woon en werk al twee jaar in Belgie en ben reeds twee jaar uitgeschreven bij de Nederlandse gemeente.
Op 25 maart jl. heb ik een overheidsvordering (3x 166 euro) gekregen op mijn Nederlandse rekening. Hier kwam ik pas gisteren achter, omdat deze rekening vrij inactief is.

Ik kan me echter niet achterhalen waarom ik deze vordering heb gekregen. Ik betaal geen belasting of huur in Nederland en ik heb geen lopende schulden. MIjn financiën zijn prima op orde. Na het inloggen op mijnoverheid.nl, belastingdienst.nl etc, tast ik nog steeds in het duister. Het lijkt dus te gaan om een foutieve overheidsvordering. Bij de bankafschrijving staat een nummer vermeld van een verhuurderheffing (0800-2358355). Het buitenlandse nummer hiervan is helaas niet bereikbaar, omdat ik niet doorverbonden kan worden.

Duidt het telefoonnummer erop dat een vorige verhuurder (in Nederland) mij wellicht een schuld van een nieuwe huurder heeft aangerekend? Ik ben zeer benieuwd wat de reden kan zijn van de overheidsvordering, want dat is een zeer drastiche maatregel en ik weet helemaal nergens van.

10996 10 Rapporteer

panter22
door panter22 - Apr 5, 2019 om 09:15
6599 Antwoorden / Vragen

Helpdesk verhuurderheffing: 0800 – 235 83 50

Voor vragen over de verhuurderheffing en de aangifte verhuurderheffing.

Vanuit Nederland: 0800 – 235 83 50

Vanuit het buitenland: +31 88 151 22 66

Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/belastingtelefoon_bellen/helpdesk_verhuurderheffing

Ty
door Tymen11 Apr 5, 2019 om 09:22
Antwoorden / 1 Vragen

Hulpvol, maar dit nummer heb ik gebeld en geeft alleen voicemail waarin ik mijn naam heb ingesproken. Hopelijk krijg ik snel iemand aan del lijn, maar suggesties/tips van jullie zijn welkom. Gaat het hier om een huurachterstand?

Ge
door Genee - Apr 5, 2019 om 09:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het telefoonnummer is het informatienummer van de belastingdienst overheidsvorderingen.
Bellen vanuit buitenland belastingdienst +31 55 5 385 385

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2019 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2019 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Ty
door Tymen11 Apr 5, 2019 om 11:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal waarschijnlijk wel een klacht indienen, maar heeft u enig idee of een vordering ergens aan kan zien komen online in een inbox? Ik weet dat een vordering niet wordt aangekondigd, maar schulden zouden ergens zichtbaar moeten zijn. Wellicht zou ik post over een eventuele schuld moeten krijgen? Ik heb alle overheidswebsite bekeken, maar kan de reden niet vinden.

tijger1
door tijger1 Apr 5, 2019 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga er maar even van uit dat u niet meer dan 50 woningen verhuurd:-))

Als er aanslagen opgelegd worden, zou u die moeten zien in uw berichtenbox.

Hier moet sprake zijn van een fout of verwisseling van een bankrekeningnummer.

U zou natuurlijk die incasso’s direct kunnen storneren, maar persoonlijk zou ik daar mee wachten tot u iemand aan de lijn gekregen hebt.

panter22
door panter22 - Apr 5, 2019 om 10:06
6599 Antwoorden / Vragen

Had je dit nummer al gebeld:

BelastingTelefoon Buitenland: +31 555 385 385

Bel dit nummer als u belastingvragen hebt, niet in Nederland woont maar wel in Nederland belastingplichtig bent. Of wanneer uw bedrijf buiten Nederland is gevestigd maar u wel in Nederland belastingplichtig bent.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/belastingtelefoon-buitenland
 Of schrijven:

Belastingdienst/kantoor Buitenland

Postbus 2865
6401 DJ Heerlen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/per_brief_of_email/#buiten

Ty
door Tymen11 Apr 5, 2019 om 10:18
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, heb ik geprobeerd een uur geleden, maar na tien minuten kreeg ik nog niemand aan de lijn. Momenteel ben ik aan het werk en ik probeer het voor de lunchpauze nog eens.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 5, 2019 om 10:58
16838 Antwoorden / 202 Vragen

In feite is dit heel eenvoudig confom wettgeving bestuursrecht: bezwaar indienen bij de belastingtdienst tegen de onterechte vordering.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/bezwaar-en-beroep

mo
door mof - Apr 5, 2019 om 13:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, daar kunnen fouten ontstaan hetzij bij de overheid, danwel bij de verhuurder, of zelfs dat u iiets over het hoofd ziet.
echter, de overheid moet bereikbaar zijn, ze moeten een buitenland nummer beschikbaar stellen waar u informatie kunt halen.
bij veel gemeenten kennen ze alleen nog maar die lokale nummers.
u kunt altijd even in persoon naar het betreffende loket gaan, of een aangeteknde brief sture en om opheldering vragen.

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2019 om 14:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u op internet intikt: overheidsvordering 166 euro, komt u een pagina tegen van de Belastingdienst waarop na wat scrollen te vinden is dat 3x 166 euro geind wordt o.a. als het om een bedrag van 1000 euro gaat wat te maken heeft met toeslagen of belastingaanslag.

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2019 om 14:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/beslag-door-belastingdienst/waarop-wel-beslag-leggen

co
door correke1951 - Apr 5, 2019 om 14:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zal wel een valse mail zijn, heb ik ook een gehad niet betalen en anders n mail terug moeten sturen met n ander maar op te lichten, dan hoor je er niks meer van heb ik ook gedaan, groetjes

sira
door sira Apr 5, 2019 om 16:48
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Goed zo, korte metten met die onzin maken. U krijgt vanzelf bericht.

Lees s.v.p. de topic nog eens na.