jy
door jyje Oct 11, 2019 om 17:16
Geldzaken & recht

Moet ik een nieuw contract tekenen na overname opslag door Shurguard?

Recentelijk is het opslagbedrijf waar ik een opslagruimte heb overgenomen door Shurguard. Zover mij bekend neemt een bedrijf bij een overname (en dus niet bij faillisement) ook de juridische verplichtingen over en dus ook het contract voor de opslag dat ik al had met het bedrijf dat is overgenomen. Nu is Shurguard inmiddels alleen al gaan mailen met een uitnodiging om een nieuw contract met hen te komen tekenen, waarin de huurprijs iets hoger ligt dan in mijn vorige contract, zonder dat iemand mij kan uitleggen hoe ze dat bedrag hebben afgeleid van wat er momenteel in mijn contract staat. Ook kunnen ze mij geen duidelijkheid verschaffen over eventuele huurverhogingen, behalve dat dit een keer per jaar gebeurd, maar dat hier geen limieten aan zijn (blijkbaar komen verhogingen van 30% wel voor als mensen een 'actieprijs' hadden). Toen ik aangaf dat naar mijn weten mijn huidige contract nog steeds rechtsgeldig is en ik niet van plan ben een nieuw contract te tekenen, werd er al gedreigd dat ze mijn opslag dan genoodzaakt zijn om op te zeggen. Weet iemand of zij inderdaad kunnen afdwingen dat ik een nieuw contract met hen teken tegen ongunstigere voorwaarden vooral wat betreft huurverhoging, of dat juridisch mijn bestaande contract van kracht blijft binnen de overname?

4096 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2019 om 17:20
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft gelijk met uw stelling dat bij overname ook de juridische verplichtingen worden overgenomen. Ik ga even zoeken of ik onderbouwing kan vinden.
Zie o.a. dit: https://www.mkbservicedesk.nl/9099/overname-contract-gaan-alle-rechten-verplichtingen.htm

e
n alvast een stukje tekst daaruit:

Vordering afgewezen

Hof Den Bosch gaat daarin mee en wijst de vordering om de service-overeenkomst te vernietigen af. Er is geen grondslag voor, omdat de rechtsverhouding op C is overgegaan.
Bij een contractsoverneming gaan namelijk álle rechten en verplichtingen over, ofwel: alle vorderingsrechten, alle schulden van de overdragende partij en de wilsrechten, zoals het recht op ontbinding op grond van wanprestatie.
Er kunnen afwijkende afspraken worden gemaakt, maar dat hebben B en C in dit geval niet gedaan. A staat daardoor met lege handen.

Het is dus een kwestie van dit voorleggen aan de nieuwe opslageigenaar.

Tr
door Trostomaat Oct 11, 2019 om 19:26
239 Antwoorden / Vragen

En dan? Ik lees nergens dat Shurgard betwist dat het (overgenomen) contract niet meer rechtsgeldig is en dat zij het niet respecteren. Shurgard lijkt dat juist wel te doen. Met jurisprudentie komen aanzetten heeft dan ook geen zin. (Die jurisprudentie heeft overigens slechts zijdelings te maken met de gestelde vraagsteller)

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 11, 2019 om 19:37
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT, is de uitspraak van het Hof dan niet duidelijk? Als tip hoe eventueel te handelen? De vraag was toch: citaat: 'of dat juridisch mijn bestaande contract van kracht blijft binnen de overname?' en daar gaf ik antwoord op!!!!!

Tr
door Trostomaat Oct 11, 2019 om 19:51
239 Antwoorden / Vragen

Rustig maar. De uitspraak gaat over een de overname van een zgn. service-overeenkomst, waarbij in het contract bepaald was dat de rechten en verplichtingen uit de overeenkomst aan een derde mogen worden overgedragen. Zo geschiedde. Dat is anders dan een bedrijfsovername.waarvan sprake is in de vraag. Maar goed, dat gezegd hebbend, het contract is geldig. Punt is dat Shurgard dat helemaal niet betwist. Partijen zijn het daar over niet oneens. Wapperen met jurisprudentie ('Het is dus een kwestie van dit voorleggen aan de nieuwe opslageigenaar.') heeft dan ook geen zin. De vraag was overigens uitgebreider: 'Weet iemand of zij inderdaad kunnen afdwingen dat ik een nieuw contract met hen teken tegen ongunstigere voorwaarden vooral wat betreft huurverhoging, of dat juridisch mijn bestaande contract van kracht blijft binnen de overname?'. Zie het door mij gegeven antwoord.

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2019 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt zelf dat contract in bezit. Dus u kunt doorlezen wat daarin staat over het opzeggen door de verhuurder. Ook u zult kunnen opzeggen.

Waarom zou men u moeten uitleggen hoe ze aan de huurverhoging komen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2019 om 19:28
16827 Antwoorden / 202 Vragen
Tr
door Trostomaat - Oct 11, 2019 om 19:38
239 Antwoorden / Vragen

Niemand kan u dwingen een nieuw contract te tekenen. Het oude contract is gewoon geldig. Tot het moment dat één van de partijen het opzegt.
Dat geldt dus ook bij opzegging door Shurgard. Mogen zij (nu al) opzeggen? Dat kunt u afleiden uit uw contract en bijbehorende voorwaarden.
Mijn tip (mede op verzoek van HK): kijk goed na of het bedrijf gerechtigd is de overeenkomst op te zeggen en zo ja onder welke voorwaarden (opzegtermijn, respecteren bepaalde minimale contractsduur o.i.d. etc. etc.). Als ze mogen opzeggen, schat dan in hoe serieus de 'dreiging' van Shurgard is om dat daadwerkelijk te doen en tel uw knopen: accepteer dat u eventueel ergens anders naar toe moet of teken een nieuw contract. Zorg dat ze de voorwaarden van het oude contract wel respecteren, ook als u bereid bent een nieuw contract te tekenen. Nog een tip: misschien kunt u onderhandelen over de voorwaarden van het nieuwe contract. Shurgard heeft vaak actietarieven en misschien is daar iets mogelijk, bij wijze van compromis.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 11, 2019 om 20:08
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT: het is aan Ts te bepalen wat hij er mee doet. Dat afgezien dat verlenen van huurruimte m.i. wel degelijk geldt als een service overeenkomst. (Service m.b.t. verstrekken van opslagruimte). Maar op deze site mogen en kunnen, als al eerder gezegd meningen verschillen. Wij zijn geen rechter!

Tr
door Trostomaat Oct 11, 2019 om 20:25
239 Antwoorden / Vragen

Dat het 'verlenen' van huurruimte ook als service-overeenkomst geldt, zal best, maar is niet relevant. Ik gaf mijn advies en tips en vraagsteller moet inderdaad uitmaken of hij daar iets mee doet. Maar in ieder geval heeft hij die keus. Een advies om bewijs aan te leveren voor iets dat niet betwist wordt daarentegen heeft geen toegevoegde waarde. Maar u mag het geven. En ik mag adviseren zo'n advies niet op te volgen.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 11, 2019 om 19:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jyje,

Ik zou naar een ander bedrijf gaan.

Maar om zeker te zijn kun je informatie vragen aan een huurrechtadvocaat.

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2019 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het barst overal van de opslagplekken. Als het nieuwe contract u niet brvalt, gaat u naar een ander.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2019 om 20:34
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Ik heb het Burgelijk Wetboek m.b.t. overeenkomstenrecht Boek 6, Titel 5,  afd. 4 en 5 en jurisprudentie doorgenomen en in de onderhavige kwestie kan ik niets anders concluderen dan dat U gelijk heeft in uw stellingname en uitsluitend een rechter op verzoek van Shurgard op basis van diens argumnenten zou kunnen besluiten dat de overeenkomst kan worden aangepast. Ik zie ook dat u bij eenzijdige wijziging door hen (Shurgard) per onmiddelijk de overeenkomst kunt beëindigen. (Bijv. BW art 6:265 vereisten voor ontbinding). Ik ben echter geen rechter.

Tr
door Trostomaat Oct 11, 2019 om 21:03
239 Antwoorden / Vragen

Shurgard kan natuurlijk sowieso de overeenkomst aanpassen als de klant ermee instemt. En dat is precies wat ze proberen. Daar is geen rechter voor nodig. Van eenzijdige wijziging door Shurgard is geen sprake. Shurgard respecteert gewoon de overeenkomst.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2019 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zouden er niet gewoon artikelen in dat contract kunnen staan dat de voorwaarden en de huur van die ruimte, na tijdige aankondiging gewijzigd kunnen worden? Dat er nu een nieuwe eigenaar is, doet helemaal niet zoveel terzake.

Tr
door Trostomaat Oct 11, 2019 om 22:20
239 Antwoorden / Vragen

Dat is goed mogelijk voor wat betreft de hoogte van de huur, tijger1. TS meld daar over echter niets. Er is natuurlijk wel een verschil tussen binnen de context van het lopende contract de huur verhogen en het opstellen van een nieuw contract (met Shurgard) waarvan men wil dat de vraagsteller het tekent. Dat laatste probeert men, niet het eerste.
Het is overigens niet zo voorwaarden zonder meer eenzijdig kunnen worden gewijzigd, ook al staat dat in het contract.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2019 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft het ook over het verhogen van de huur. En het contract zal wel van bepaalde duur zijn, wat uiteraard ook de verhuurder kan beëindigden, of op andere voorwaarden verlengen.

mo
door mof - Oct 14, 2019 om 11:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw pude contract blijft juridisch bindend.

ge
door genius2 - Oct 14, 2019 om 17:04
10 Antwoorden / 0 Vragen

Uw oude contract blijft van toepassing. Het is wel mogelijk dat uw huidige contract een optie heeft tot eenzijdige opzegging. In dat geval heeft shurguard ook deze mogelijkheid tot opzeggen aangezien ze uw hele contract hebben overgenomen.
Wie eist, bewijst. Laat shureguard zelf maar op de proppen komen met de reden van opzeggen met artikel verwijzing. Vraag daar gewoon om. Bewaar het antwoord en uw mail bij uw contract dan kunnen ze later niet nogmaals komen.

Tr
door Trostomaat Oct 16, 2019 om 04:41
239 Antwoorden / Vragen

Er staat normaalgesproken gewoon dat opgezegd kan worden, door beide partijen, met in achtneming van de opzegtermijn. Geen reden nodig.

1paul
door 1paul - Oct 15, 2019 om 08:35
3132 Antwoorden / 0 Vragen

meld ze gewoon dat je tevreden bent met je huidige kontrakt en dat je verwacht dat ze dit zullen naleven...

kijk wel de voorwaarden even na wat hier in staat...

Tr
door Trostomaat Oct 16, 2019 om 04:42
239 Antwoorden / Vragen

Mooi. En dan zegt Shurgard het op, volgens de regels in datzelfde contract.

1paul
door 1paul Oct 16, 2019 om 14:12
3132 Antwoorden / 0 Vragen

dat mag pas na de looptijd van dit specifieke kontrakt en niet eerder, bij de koop hebben ze de bestaande overeenkomsten na te leven...

Tr
door Trostomaat Oct 18, 2019 om 01:38
239 Antwoorden / Vragen

Niet juist. Dat mag als dat in overeenstemming is met de voorwaarden.Dat kan best per direct zijn, met inachtneming van een bepaalde opzegtermijn.Als het contract een bepaalde looptijd heeft en die is voorbij. dan hoeft er niets eens opgezegd te worden. Een in de voorwaarden gespecificeerde minimale looptijd daarentegen moet in acht genomen worden, waarna gewoon de opzegregels gelden. Het is mogelijk dat de minimale looptijd van het contract al bereikt is.

panter22
door panter22 Oct 18, 2019 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet eerst weten wat er afgesproken is. Dat staat in het contract en de algemene voorwaarden.
En als de looptijd van het contract bijna verstreken is en de huurder wil wel blijven huren, dan kun je zonder veel administratief gedoe een nieuw contract sluiten ipv de opzeggingsprocedure volgen.

1paul
door 1paul Oct 21, 2019 om 14:47
3132 Antwoorden / 0 Vragen

LOL, jullie beidden zeggen precies hetzelfde als ik, NA afloop van het bestaande kontrakt mag dit en eerder niet, bestaande afspraken MOETEN nagekomen worden door de nieuwe eigenaar...

Es
door Esner - Dec 21, 2019 om 10:19
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is. Ik zit nu in dezelfde situatie: na een overname van een vestiging van Opslagman huren wij nu bij Shurgard, en die vragen ons om eind volgende maand een nieuw huurcontract te komen tekenen. Doe ik dat niet, dan "zien zij zich genoodzaakt de huurovereenkomst te beëindigen". Tegelijk zeggen ze ook (telefonisch) dat mijn huidige overenkomst inderdaad rechtsgeldig is, maar "u bent nu klant bij Shurgard, dus nu moet u zich aan onze voorwaarden houden". Mijn overeenkomst met Opslagman zegt echter niets over de mogelijkheid tot eenzijdige opzegging door de verhuurder. Klopt het nu dat ik inderdaad in mijn recht sta als Shurgard aan mijn huidige overeenkomst met Opslagman wil houden? En hoe pak ik dat het best aan?

tijger1
door tijger1 Dec 21, 2019 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch duidelijk? Tekent u over een maand geen nieuw contract met de nieuwe eigenaar, dan wordt de huurovereenkomst opgezegd. Net zo goed als u dat kunt opzeggen. Het is geen woning.

Es
door Esner Dec 23, 2019 om 09:45
1 Antwoorden / Vragen

Nee, maar ik zou denken dat ze alleen opzeggen volgens de voorwaarden van mijn huidige huurcontract. Daarin staat niets dat de verhuurder het recht geeft zomaar eenzijdig het contract op te zeggen.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2019 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik dat contract nog maar eens nalezen.

Es
door Esner Dec 23, 2019 om 10:27
1 Antwoorden / Vragen

Dank voor de tip, maar dat heb ik natuurlijk gedaan. Waarom denkt u dat recht op eenzijdige opzegging door de verhuurder er wel in staat?

Uit de huurovereenkomst:

"3. Duur en opzegging
3.1 Deze overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd, ingaande op XXXX
3.2 Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient schriftelijk te geschieden of per email. U kunt de mail sturen
naar: info@opslagman.nl. De opzegging dient minimaal 5 werkdagen en maximaal 1 werkdag voor aanvang van de
gewenste beëindigingsdatum bij ons binnen te zijn. Bij opzegging graag de volgende gegevens vermelden; naam, het
nummer van uw opslagruimte en de datum van opzegging. Zorg ervoor dat de opslagruimte leeg en bezemschoon is."

Uit de algemene voorwaarden van Opslagman:

"Artikel 9. Einde overeenkomst
9.1 Bij wanbetaling of wanneer een klant nalatig is met het nakomen van enige andere verplichting onder de
huurovereenkomst of het huishoudelijk reglement is Opslagman gerechtigd de huurovereenkomst onmiddellijk te beëindigen
ten laste van de klant."" [De rest van het artikel gaat over oplevering na beïndiging van de overeenkomst]

Het lijkt mij toch dat dit de voorwaarden zijn waaraan ook Shurgard zich, na overname van het contract, moet houden.