di
door digioma Dec 17, 2014 om 00:40
Geldzaken & recht

Overschrijvingscheques

Door omstandigheden maken wij helemaal geen gebruik van Internetbankieren (wel lopen alle periodieke betalingen automatisch, zoals voor nutsbedrijven, hypotheek, ziektekostenverzekering, internet etc.), maar verder gaat alles nog met overschrijvingskaarten. Gaan in de blauwe envelop en verder prima. Nu was m'n boekje met cheques van de ING leeg en kreeg ik een nieuwe chequeboekje, maar gewoon via de reguliere postbesteller in de fietstas ; in dit geval via Sand.
Nu vraag ik me af wat er gebeurt wanneer op een verdeelstation/postkantoor of door een postbezorger van welke firma dan ook dat boekje wordt ontvreemd (is duidelijk herkenbaar) en de cheques dus door derden worden ingevuld en grote bedragen worden overgeschreven naar hun eigen bank; bijv. ABN of verder ook al wordt op de overschrijving dus een valse handtekening geplaatst. Ik vind een nogal primitieve/onveilige wijze van bezorgen en hoe zou ik ooit het ontvreemde geld kunnen claimen?
Terzijde: kreeg afgelopen week weer behoorlijk wat vertrouwelijke post van buren even verderop. Mijn man kon nog net de vrouwelijke postbesteller van Post.nl inhalen en haar op haar fouten wijzen. Wat bleek... een Poolse zeer slecht Nederlands sprekende dame die veronderstelde dat ze gewoon bij elke brievenbus in onze straat een pakje post in de bus moest gooien. Het eerste nummer klopte dus wel, maar verder had ze niet naar de huisnummers gekeken. Werd ik even niet blij van.

1904 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2014 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar u krijgt zo'n boekje overschrijvingskaarten toch al jaren en jaren op die manier binnen? Misschien worden tegenwoordig de handtekeningen wel gecontroleerd nu nog maar zo weinig mensen daar gebruik van maken.;-))

Het is sowieso niet verstandig grote bedragen op een betaalrekening te laten staan.

di
door digioma - Dec 17, 2014 om 09:54
646 Antwoorden / 29 Vragen
0

Als AOW'er vallen die grote bedragen nogal mee.... en wat je eerste opmerking betreft... destijds hadden we nog de PTT- postbodes die zich toch meer betrokken voelden bij hun werk/werkgever en ook hun vaste bezorggebied. Nu zien we hier elke week andere mensen voorbijschuiven.

rots92
door rots92 - Dec 17, 2014 om 09:55
157 Antwoorden / 3 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op woensdag 17 dec 2014, 09:25]Maar u krijgt zo'n boekje overschrijvingskaarten toch al jaren en jaren op die manier binnen? Misschien worden tegenwoordig de handtekeningen wel gecontroleerd nu nog maar zo weinig mensen daar gebruik van maken.;-))

Het is sowieso niet verstandig grote bedragen op een betaalrekening te laten staan.

Klopt, u heeft een punt.......

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2014 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

U zou het eens bij de Ing kunnen navragen. Mijns inziens worden de handtekeningen gecontroleerd.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 17, 2014 om 12:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

Qua verkeerde post bezorging van PostNL kun je het beste de afzender op de hoogte stellen en dat ze de post zelf kunnen komen ophalen.
Zelf naar de buren brengen is netjes, maar op die wijze gaat er natuurlijk nooit iets veranderen bij PostNL.

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2014 om 12:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo digioma,

..... Ik vind een nogal primitieve/onveilige wijze van bezorgen en hoe zou ik ooit het ontvreemde geld kunnen claimen?.....
Wellicht onveilig in uw ogen, maar primitief?
Zo wordt post al jaren bezorgd, al laat dat de laatste tijd wel eens te wensen over (maar dat is een ander verhaal).

Mocht onverhoopt misbruik gemaakt worden, dan kunt u altijd reclameren bij ING.
Na controle van de handtekening op de overschrijvingskaart zal dan blijken dat er iets 'mis' is en zal men tot vergoeding overgaan.
Vraag maar eens na bij de ING.
ING Particulier 020 22 888 88
Voor mail klik hier.

Met vr.gr.

me
door mein33 - Dec 17, 2014 om 13:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen
0

[quote=digioma schreef op woensdag 17 dec 2014, 00:40] kreeg ik een nieuwe chequeboekje, maar gewoon via de reguliere postbesteller in de fietstas ; in dit geval via Sand.



Zolang deze overschrijvingskaarten in gebruik zijn worden/werden deze via Postnl (en de voorgangers daarvan) verzonden door ING.
ING is echter overgestapt van Postnl naar Sandd als bezorger.
Sinds die overstap hebben wij problemen met de ontvangst van de afschriften van de betaal- en spaarrekeningen.
Het laatste cijfer van de rekening zou volgens ING bepalen op welke besteldag Sandd de afschriften moet bezorgen.
Met regelmaat ontvangen wij geen afschriften op de besteldagen (dinsdag en vrijdag) om vervolgens op de vrijdag een week later ineens een stapeltje afschriften te krijgen.
Klagen bij ING en Sandd levert alleen maar een excuus en de mededeling dat het de aandacht heeft op.
Postnl was, voor zover het mij betreft, toch een betrouwbaardere bezorger dan Sandd.


(Ik weet dat de afschriften zelf geprint kunnen worden)

pi
door pieterwolters - Dec 17, 2014 om 15:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het probleem van bezorgfouten is een eigenschap van een systeem als "post". Het systeem kent geen "end-to-end" controle zoals bijvoorbeeld e-mail. Het enige wat je kunt doen is goed in de gaten houden wanneer je die kaarten besteld hebt een contact opnemen met ING als je ze na een paar dagen niet hebt ontvangen. In dit geval bof je nog dat je weet dat er wat verstuurd gaat worden. Als iemand iets verstuurd zonder dat de ontvanger het verwacht kan het ook kwijtraken en merkt de ontvanger niets. Eigenlijk best wel bizar dat zo'n brak systeem een paar honderd jaar heeft kunnen bestaan.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 17, 2014 om 17:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Misschien zal er net zoals internet bankieren een soort code lijst aan worden verstrekt die u dan bij de mededelingen in kan vullen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer