di
door digioma Dec 17, 2014 om 00:40
Geldzaken & recht

Overschrijvingscheques

Door omstandigheden maken wij helemaal geen gebruik van Internetbankieren (wel lopen alle periodieke betalingen automatisch, zoals voor nutsbedrijven, hypotheek, ziektekostenverzekering, internet etc.), maar verder gaat alles nog met overschrijvingskaarten. Gaan in de blauwe envelop en verder prima. Nu was m'n boekje met cheques van de ING leeg en kreeg ik een nieuwe chequeboekje, maar gewoon via de reguliere postbesteller in de fietstas ; in dit geval via Sand.
Nu vraag ik me af wat er gebeurt wanneer op een verdeelstation/postkantoor of door een postbezorger van welke firma dan ook dat boekje wordt ontvreemd (is duidelijk herkenbaar) en de cheques dus door derden worden ingevuld en grote bedragen worden overgeschreven naar hun eigen bank; bijv. ABN of verder ook al wordt op de overschrijving dus een valse handtekening geplaatst. Ik vind een nogal primitieve/onveilige wijze van bezorgen en hoe zou ik ooit het ontvreemde geld kunnen claimen?
Terzijde: kreeg afgelopen week weer behoorlijk wat vertrouwelijke post van buren even verderop. Mijn man kon nog net de vrouwelijke postbesteller van Post.nl inhalen en haar op haar fouten wijzen. Wat bleek... een Poolse zeer slecht Nederlands sprekende dame die veronderstelde dat ze gewoon bij elke brievenbus in onze straat een pakje post in de bus moest gooien. Het eerste nummer klopte dus wel, maar verder had ze niet naar de huisnummers gekeken. Werd ik even niet blij van.

1904 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2014 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u krijgt zo'n boekje overschrijvingskaarten toch al jaren en jaren op die manier binnen? Misschien worden tegenwoordig de handtekeningen wel gecontroleerd nu nog maar zo weinig mensen daar gebruik van maken.;-))

Het is sowieso niet verstandig grote bedragen op een betaalrekening te laten staan.

di
door digioma - Dec 17, 2014 om 09:54
646 Antwoorden / 29 Vragen

Als AOW'er vallen die grote bedragen nogal mee.... en wat je eerste opmerking betreft... destijds hadden we nog de PTT- postbodes die zich toch meer betrokken voelden bij hun werk/werkgever en ook hun vaste bezorggebied. Nu zien we hier elke week andere mensen voorbijschuiven.

rots92
door rots92 - Dec 17, 2014 om 09:55
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 17 dec 2014, 09:25]Maar u krijgt zo'n boekje overschrijvingskaarten toch al jaren en jaren op die manier binnen? Misschien worden tegenwoordig de handtekeningen wel gecontroleerd nu nog maar zo weinig mensen daar gebruik van maken.;-))

Het is sowieso niet verstandig grote bedragen op een betaalrekening te laten staan.

Klopt, u heeft een punt.......

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2014 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou het eens bij de Ing kunnen navragen. Mijns inziens worden de handtekeningen gecontroleerd.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 17, 2014 om 12:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Qua verkeerde post bezorging van PostNL kun je het beste de afzender op de hoogte stellen en dat ze de post zelf kunnen komen ophalen.
Zelf naar de buren brengen is netjes, maar op die wijze gaat er natuurlijk nooit iets veranderen bij PostNL.

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2014 om 12:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo digioma,

..... Ik vind een nogal primitieve/onveilige wijze van bezorgen en hoe zou ik ooit het ontvreemde geld kunnen claimen?.....
Wellicht onveilig in uw ogen, maar primitief?
Zo wordt post al jaren bezorgd, al laat dat de laatste tijd wel eens te wensen over (maar dat is een ander verhaal).

Mocht onverhoopt misbruik gemaakt worden, dan kunt u altijd reclameren bij ING.
Na controle van de handtekening op de overschrijvingskaart zal dan blijken dat er iets 'mis' is en zal men tot vergoeding overgaan.
Vraag maar eens na bij de ING.
ING Particulier 020 22 888 88
Voor mail klik hier.

Met vr.gr.

me
door mein33 - Dec 17, 2014 om 13:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=digioma schreef op woensdag 17 dec 2014, 00:40] kreeg ik een nieuwe chequeboekje, maar gewoon via de reguliere postbesteller in de fietstas ; in dit geval via Sand.

Zolang deze overschrijvingskaarten in gebruik zijn worden/werden deze via Postnl (en de voorgangers daarvan) verzonden door ING.
ING is echter overgestapt van Postnl naar Sandd als bezorger.
Sinds die overstap hebben wij problemen met de ontvangst van de afschriften van de betaal- en spaarrekeningen.
Het laatste cijfer van de rekening zou volgens ING bepalen op welke besteldag Sandd de afschriften moet bezorgen.
Met regelmaat ontvangen wij geen afschriften op de besteldagen (dinsdag en vrijdag) om vervolgens op de vrijdag een week later ineens een stapeltje afschriften te krijgen.
Klagen bij ING en Sandd levert alleen maar een excuus en de mededeling dat het de aandacht heeft op.
Postnl was, voor zover het mij betreft, toch een betrouwbaardere bezorger dan Sandd.

(Ik weet dat de afschriften zelf geprint kunnen worden)

pi
door pieterwolters - Dec 17, 2014 om 15:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem van bezorgfouten is een eigenschap van een systeem als "post". Het systeem kent geen "end-to-end" controle zoals bijvoorbeeld e-mail. Het enige wat je kunt doen is goed in de gaten houden wanneer je die kaarten besteld hebt een contact opnemen met ING als je ze na een paar dagen niet hebt ontvangen. In dit geval bof je nog dat je weet dat er wat verstuurd gaat worden. Als iemand iets verstuurd zonder dat de ontvanger het verwacht kan het ook kwijtraken en merkt de ontvanger niets. Eigenlijk best wel bizar dat zo'n brak systeem een paar honderd jaar heeft kunnen bestaan.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 17, 2014 om 17:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Misschien zal er net zoals internet bankieren een soort code lijst aan worden verstrekt die u dan bij de mededelingen in kan vullen.