Overschrijvingscheques
Door omstandigheden maken wij helemaal geen gebruik van Internetbankieren (wel lopen alle periodieke betalingen automatisch, zoals voor nutsbedrijven, hypotheek, ziektekostenverzekering, internet etc.), maar verder gaat alles nog met overschrijvingskaarten. Gaan in de blauwe envelop en verder prima. Nu was m'n boekje met cheques van de ING leeg en kreeg ik een nieuwe chequeboekje, maar gewoon via de reguliere postbesteller in de fietstas ; in dit geval via Sand.
Nu vraag ik me af wat er gebeurt wanneer op een verdeelstation/postkantoor of door een postbezorger van welke firma dan ook dat boekje wordt ontvreemd (is duidelijk herkenbaar) en de cheques dus door derden worden ingevuld en grote bedragen worden overgeschreven naar hun eigen bank; bijv. ABN of verder ook al wordt op de overschrijving dus een valse handtekening geplaatst. Ik vind een nogal primitieve/onveilige wijze van bezorgen en hoe zou ik ooit het ontvreemde geld kunnen claimen?
Terzijde: kreeg afgelopen week weer behoorlijk wat vertrouwelijke post van buren even verderop. Mijn man kon nog net de vrouwelijke postbesteller van Post.nl inhalen en haar op haar fouten wijzen. Wat bleek... een Poolse zeer slecht Nederlands sprekende dame die veronderstelde dat ze gewoon bij elke brievenbus in onze straat een pakje post in de bus moest gooien. Het eerste nummer klopte dus wel, maar verder had ze niet naar de huisnummers gekeken. Werd ik even niet blij van.
Maar u krijgt zo'n boekje overschrijvingskaarten toch al jaren en jaren op die manier binnen? Misschien worden tegenwoordig de handtekeningen wel gecontroleerd nu nog maar zo weinig mensen daar gebruik van maken.;-))
Het is sowieso niet verstandig grote bedragen op een betaalrekening te laten staan.
Als AOW'er vallen die grote bedragen nogal mee.... en wat je eerste opmerking betreft... destijds hadden we nog de PTT- postbodes die zich toch meer betrokken voelden bij hun werk/werkgever en ook hun vaste bezorggebied. Nu zien we hier elke week andere mensen voorbijschuiven.
[quote=tijger1 schreef op woensdag 17 dec 2014, 09:25]Maar u krijgt zo'n boekje overschrijvingskaarten toch al jaren en jaren op die manier binnen? Misschien worden tegenwoordig de handtekeningen wel gecontroleerd nu nog maar zo weinig mensen daar gebruik van maken.;-))
Het is sowieso niet verstandig grote bedragen op een betaalrekening te laten staan.
Klopt, u heeft een punt.......
Qua verkeerde post bezorging van PostNL kun je het beste de afzender op de hoogte stellen en dat ze de post zelf kunnen komen ophalen.
Zelf naar de buren brengen is netjes, maar op die wijze gaat er natuurlijk nooit iets veranderen bij PostNL.
Hallo digioma,
..... Ik vind een nogal primitieve/onveilige wijze van bezorgen en hoe zou ik ooit het ontvreemde geld kunnen claimen?.....
Wellicht onveilig in uw ogen, maar primitief?
Zo wordt post al jaren bezorgd, al laat dat de laatste tijd wel eens te wensen over (maar dat is een ander verhaal).
Mocht onverhoopt misbruik gemaakt worden, dan kunt u altijd reclameren bij ING.
Na controle van de handtekening op de overschrijvingskaart zal dan blijken dat er iets 'mis' is en zal men tot vergoeding overgaan.
Vraag maar eens na bij de ING.
ING Particulier 020 22 888 88
Voor mail klik hier.
Met vr.gr.
[quote=digioma schreef op woensdag 17 dec 2014, 00:40] kreeg ik een nieuwe chequeboekje, maar gewoon via de reguliere postbesteller in de fietstas ; in dit geval via Sand.
Zolang deze overschrijvingskaarten in gebruik zijn worden/werden deze via Postnl (en de voorgangers daarvan) verzonden door ING.
ING is echter overgestapt van Postnl naar Sandd als bezorger.
Sinds die overstap hebben wij problemen met de ontvangst van de afschriften van de betaal- en spaarrekeningen.
Het laatste cijfer van de rekening zou volgens ING bepalen op welke besteldag Sandd de afschriften moet bezorgen.
Met regelmaat ontvangen wij geen afschriften op de besteldagen (dinsdag en vrijdag) om vervolgens op de vrijdag een week later ineens een stapeltje afschriften te krijgen.
Klagen bij ING en Sandd levert alleen maar een excuus en de mededeling dat het de aandacht heeft op.
Postnl was, voor zover het mij betreft, toch een betrouwbaardere bezorger dan Sandd.
(Ik weet dat de afschriften zelf geprint kunnen worden)
Het probleem van bezorgfouten is een eigenschap van een systeem als "post". Het systeem kent geen "end-to-end" controle zoals bijvoorbeeld e-mail. Het enige wat je kunt doen is goed in de gaten houden wanneer je die kaarten besteld hebt een contact opnemen met ING als je ze na een paar dagen niet hebt ontvangen. In dit geval bof je nog dat je weet dat er wat verstuurd gaat worden. Als iemand iets verstuurd zonder dat de ontvanger het verwacht kan het ook kwijtraken en merkt de ontvanger niets. Eigenlijk best wel bizar dat zo'n brak systeem een paar honderd jaar heeft kunnen bestaan.
Misschien zal er net zoals internet bankieren een soort code lijst aan worden verstrekt die u dan bij de mededelingen in kan vullen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer