marcelmesman
door marcelmesman Jul 14, 2020 om 17:11
Geldzaken & recht

Overstappen energie altijd na 1 jaar

Ik werd zojuist weer gebeld door zo een bedrijf die energiecontracten aansmeert.
Nu heb ik momenteel nog een doorlopend contract.

Volgens de mevrouw aan de telefoon maakt het niet uit of je een 1 jarig of een 3 jarig contract hebt. Na 1 jaar kan je altijd overstappen, en mogen ze geen opzegvergoeding berekenen. En mocht dit toch gebeuren, dan wordt deze altijd door je nieuwe leverancier vergoed.

Dit vond ik een vreemd verhaal, maar volgens haar was het compleet logisch. Anders zou je 3 jaar aan een contract vastzitten, terwijl de energieprijzen enorm naar beneden gaan. Alleen als je binnen een jaar zou opzeggen, was dit wel een probleem.

Als ik een contact voor 3 jaar afsluit, is dat toch mijn risico als de energietarieven dalen? Als ze omhoog gaan blijft mijn tarief geldig, dat is toch het hele spel?

Word ik hier nou gewoon verkeerd voorgelicht?
Verder zie ik bij ongeveer elke energie leverancier (Oxio, Vattenfal, Eneco etc.), dat ze geen opzegvergoedingen vergoeden.

Ik heb toch het idee dat ik een beetje genaaid wordt, en als het een probleem zich voordoet kan ik toch nooit bewijzen wat zij gezegt heeft.

4626 21 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 14, 2020 om 17:18
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Elke ongevraagde verkoper heeft 1 doel: zijn salaris. En dat wordt binnen gehaald met hele leugens en halve waarheden. Als u een contract afsluit voor meerdere jaren, dan moet u dat contract gewoon uitzingen. Voortijdig opzeggen mag wel. Maar dan zal een afkoopsom moeten betalen. Hoe langer uw contract nog loopt, hoe hoger die opzegvergoeding is. Soms wil een nieuwe aanbieder deze boete overnemen, maar dan op strikte voorwaarden.

Daarom, elke ongevraagde verkoper aan de deur, op straat, in een winkel of aan de telefoon vriendelijk de volgende 2 woorden zeggen: geen interesse. Als u er aan toe bent om over te stappen zijn er genoeg vergelijkingssites om een goede keuze te maken. U weet wat u verbruikt en u weet wat de werkelijke kosten zullen zijn. Niemand anders.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 14, 2020 om 17:28
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik dit soort gesprekken ontvang dan sta ik (plotseling) onder beheer en ben niet tekenings bevoegd. tuut tuut tuut ..........

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2020 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wordt gewoon beduveld.

rj
door rjw - Jul 14, 2020 om 17:52
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een rare gedachtenkronkel heeft die mevrouw. Zal ze het ook volkomen logisch vinden als haar werkgever spontaan haar contract opzegt. Die zou anders maar aan een contract vast zitten terwijl hij veel goedkopere medewerkers kan vinden.

me
door mein33 - Jul 14, 2020 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marcelmesman,

Ik lees niet dat u er bent ingestonken en dat is maar goed ook.
Gewoon het bestaande contract uitdienen, of de tarieven moet zo dusdanig gedaald zijn dat de 'winst' van het overstappen behoorlijk hoger uitpakt dan de boete welke op cntractbreuk in rekening wordt gebracht.
Het raadplegen van vergelijkingsites (meerdere, want ze geven allemaal een andere uitkomst) kan daarbij helpen.

En die 'dame' is/was alleen maar uit op de premie die zij krijgt als zij iemand weet over te halen van leverancier te wisselen en daarbij is 'list en bedrog' blijkbaar toegestaan.

clio23
door clio23 - Jul 14, 2020 om 17:57
46 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor dit klopt. Heb het zelf dit jaar ook gedaan, contract liep pas 8 maanden. Het enige wat je kan gebeuren is dat je bij je oude leverancier na het eerste jaar een bonus hebt ontvangen, die moet je terugbetalen. Er staan vaste bedragen voor de boete en die worden aan jou berekend, die stuur je naar je nieuwe leverancier en die betalen ze aan je terug. Weet niet bij wie je nu zit en waar je naartoe zou willen, alle twee even bellen weet je zeker dat het goed zit. Het scheelde mij meer dan de helft per maand.

Ar
door AriEllis Jul 15, 2020 om 00:13
57 Antwoorden / Vragen

"Het scheelde mij meer dan de helft per maand."

Eeh....je weet dat wat je per maand betaalt slechts een geschat voorschot is? Kan je (bijna) zo hoog of laag zetten als je wilt. Na een jaar wordt het werkelijke verbruik berekend en je moet bijbetalen of je krijgt geld terug. Denk dat het in jouw geval wordt bijbetalen.

clio23
door clio23 Jul 15, 2020 om 10:46
46 Antwoorden / 0 Vragen

Dat denk ik niet. Heb de afname hoger gezet dan bij mijn oude leverancier en mijn verbruik over de laatste jaren. Elektriciteit is heel veel goedkoper geworden, vorige contract was afgesloten in een dure periode.

Donuts
door Donuts Jul 15, 2020 om 11:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Cli023: en wat was precies de oude kWh en de nieuwe kWh prijs?

ge
door gewicht Jul 16, 2020 om 08:35
170 Antwoorden / 1 Vragen

Clio23 geloof je het zelf?

marita5
door marita5 - Jul 14, 2020 om 17:57
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marcelmesman ,

Wat een onzin vertelt deze mevrouw , als u een contract heeft voor 3 jaar , en u zegt op binnen de 3 jaar , betaalt u een opzegvergoeding

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 14, 2020 om 18:58
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Hier niet op ingaan tenzij u accepteert dat er bij opzeggen van een overeenkomst binnen de contractduur sprake is van een boetebeding en u letterlijk zwart op wit gegarandeerd krijgt dat indien u dan tenminste één jaar bij de aanbieder klant blijft de boete die u dient af te rekeken bij overstap ook werkelijk krijgt vergoed.

Dat omdat er wel degelijk energieleveranciers zijn die dit ook werkelijk doen. D.w.z. na een jaar bij blijven de eerder betaalde boete vergoeden.
Uw idee behoeft dus helemaal niet correct te zijn. De afspraak dient wel zwart op wit te worden gesteld.

Ps. aanvullend, ik ben recent overgestapt binnen een afgesprken contract termijn en heb zwart op wit dat de inmiddels betaalde opzegvergoeding ook daadwerkelijk wordt vergoed na 1 jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 14, 2020 om 19:16
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn bewijsbaar diverse energieleveranciers die wel degelijk bij overstap binnen contracttijd van een ander na 1 jaar de overstapvergoeding voldoen. Het is wel een kwestie van goed opletten en ook hebben/krijgen van een en ander zwart wit.
Aanvullend: een aantal jaren geleden ben ik ook al eens overgestapt en de overstapboete is keurig netjes voldaan door de leverancier (waarvan ik nu binnen contracttijd afscheid heb genomen gelet op de zwart op wit verkregen gunstiger voorwaarden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 14, 2020 om 20:27
2011 Antwoorden / Vragen

Op het verhaal van de TS is maar één passent advies, blijf daar weg want ze proberen je een oor aan te naaien.

me
door mein33 Jul 14, 2020 om 21:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat er niet om om iemand op te lichten o.i.d. maar enkel en alleen om de premie die men ontvangt als iemand tot een overstap verleid word.

ep
door eppos Jul 15, 2020 om 10:44
23 Antwoorden / 0 Vragen

als eerste Heremietkreeft heeft gelijk, ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt.

ik had driejarig contract maar die leverancier beviel me niet.
ben toen na 1 jaar overgestapt naar een andere leverancier, dat kan namelijk en is wettelijk geregeld.
over de resterende 2 jaar krijg je dan een boete en ook die is wettelijk geregeld zelfs de hoogte er van.
mijn nieuwe leverancier heeft keurig de boete betaald zoals we hadden afgesproken.

dus het klopt, sterker nog ik probeer dit dit jaar nog eens te doen om lagere tarieven te krijgen, wel bij dezelfde leverancier waar ik nu zit.

Donuts
door Donuts Jul 15, 2020 om 11:44
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het wordt de hoogste tijd dat energieleveranciers eens stoppen met het betalen van de overstap boete. Die kosten worden vanzelfsprekend doorberekend aan hun klanten, waardoor mensen die zich wel netjes aan hun contract houden onnodig meer betalen. Sluit gewoon geen contract af als men niet van plan is zich aan het contract te houden.

aurora1
door aurora1 - Jul 14, 2020 om 18:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die mevrouw deed gewoon waar ze voor betaald wordt, nl klanten werven. U moet gewoon uw contract uitdienen als u geen extra kosten wilt of bijv. de bonus terug moet betalen. Waarom gaat u op die klantenwervingsgesprekken in en met die mensen aan de praat?

Zeg gewoon dat u geen belangstelling heeft, wens een fijne dag en leg op na nog een groet en klaar. Hoeft u zich ook niet van alles af te vragen en dan hier nog eens om raad te vragen....

bussy02
door bussy02 - Jul 14, 2020 om 22:25
143 Antwoorden / 36 Vragen

Die dame wil gewoon scoren. Dus gewoon een nieuwe klant binnen halen.
Dus niet in trappen.

Redacteur
door Redacteur - Jul 15, 2020 om 08:50
1053 Antwoorden / 62 Vragen
gerbera
door gerbera Jul 15, 2020 om 09:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij had @marita5 al naar de juiste site verwezen☺

newmikey
door newmikey - Jul 15, 2020 om 09:33
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het is u in een ongevraagd colportagegesprek aan de telefoon verteld dus moet het wel waar zijn. Zeg nou zelf, die mevrouw die aan u wil verdienen vertelt toch geen leugens?

PS: waarom gaat u uberhaupt nog een gesprek aan? Is het niet hiermee dan gaat u wel met iets anders voor de bijl met uw gedrag.

me
door mein33 - Jul 15, 2020 om 10:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR CLIO23 - 14 JUL. 2020 OM 17:57
45 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Ja hoor dit klopt. Heb het zelf dit jaar ook gedaan, contract liep pas 8 maanden. Het enige wat je kan gebeuren is dat je bij je oude leverancier na het eerste jaar een bonus hebt ontvangen, die moet je terugbetalen. Er staan vaste bedragen voor de boete en die worden aan jou berekend, die stuur je naar je nieuwe leverancier en die betalen ze aan je terug. Weet niet bij wie je nu zit en waar je naartoe zou willen, alle twee even bellen weet je zeker dat het goed zit. Het scheelde mij meer dan de helft per maand.

@clio23,

Krijg de stellige indruk dat u ook in een verkooppraatje over lagere maandlasten bent getrapt !
De werkelijke kosten met meer dan de helft verlagen is onmogelijk.
Uw maandelijks voorschotbedrag verlagen is wel mogelijk, al is daar een verlaging van 50% ook al (bijna) niet mogelijk.
Zou maar vast de bezuinigde 50% van het voorschotbedrag apart houden, want de kans dat u aan het einde van het verbruiksjaar moet bijbetalen lijkt voor 99.9% zeer aannemelijk.

Bezuinigd u werkelijk zoveel, dan ben ik zeer benieuwd bij welke energieleverancier dat is, want daar moet ik dan ook zijn aangezien een besparing van zo'n kleine € 180,00 p. mnd. wel de moeite van een overstap waard is.  ;-))

hans515
door hans515 - Jul 15, 2020 om 10:41
250 Antwoorden / 117 Vragen

Ik ben na 4 maanden overgestapt naar een andere energiebedrijf en de "boete" hoef ik niet te betalen......Ik heb het wel
schriftelijk bevestigd gekregen!

Engelse drop
door Engelse drop - Jul 15, 2020 om 11:37
63 Antwoorden / 5 Vragen

Overstappen kan altijd er hangt wel een prijskaartje aan die de leverancier U laat betalen waar U weg gaat. En dat is de afweging je zelf moet berekenen.

pi
door piet limburg - Jul 15, 2020 om 12:12
231 Antwoorden / 15 Vragen

Zulk gesprekenk moeten maximaal 10 seconden duren.
Op de rode toets drukken.

me
door mein33 Jul 15, 2020 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij mij geen gesprek, maar een monoloog en niet door mij uitgesproken. ;-))

mi
door miennaamishaaz - Jul 15, 2020 om 12:26
725 Antwoorden / 1 Vragen

1 van de dingen die ik u aanraad om te doen is uw huidige leverancier bellen en zeggen dat u door enkele energie-cowboy's bent gebeld. die u proberen over te zetten naar een of ander vaag energie abbonement.

En dat ze elke aanvraag voor opzeggen moeten weren zonder uw schriftelijke toestemming.

1paul
door 1paul - Jul 15, 2020 om 13:37
3103 Antwoorden / 0 Vragen

als je al wil overstappen regel je dat het beste zelf via internet, daar kun je alles terugvinden over van alles, tarieven, word de boete bij overstap vergoed enz enz....

stap je over en de boete word overgenomen let er dan op tot welke hoogte van het boetebedrag dit geld en vooral ook weet dan dat als je weer overstapt binnen de contractstermijn ze deze betaalde boete weer op je gaan verhalen PLUS de boete die ze zelf berekenenw egens kontraktbreuk....

mo
door mof - Jul 15, 2020 om 14:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou , u begint zelf al met "een bedrijf dat energiecontracten aansmeert"

Dat drukt al uit dat u geen vertrouwen heeft in het bedrijf.
Dus wat zeurt u eigenlijk verder?
U weet welke antwoorden gaan volgen.

gerbera
door gerbera - Jul 15, 2020 om 16:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

  • Artikel 52b gaswet.
  • Het is verboden voor de houder van een vergunning om op zodanige wijze afnemers als bedoeld in artikel 43, eerste lid, te benaderen dat onduidelijkheid bestaat over het feit dat een contract is afgesloten, de duur van het contract, de voorwaarden voor verlenging en beëindiging van het contract, het bestaan van een recht op opzegging en de voorwaarden van opzegging.

  • 4Een contract, gesloten in strijd met het bepaalde bij of krachtens dit artikel is vernietigbaar.

be
door bejo52 - Jul 15, 2020 om 16:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werd benaderd door mijn oude energie leverancier of ik terug wilde komen ( ik had een 3 jarig contract bij een andere leverancier waarvan pas 1 jaar om was )  ,zij betaalden de boete + een premie van € 100 per jaar op de jaarlijkse eindafrekening.
dus het kan wel degelijk sommige energieleveranciers doen wel degelijk de boete betalen