keessie1
door keessie1 Aug 30, 2008 om 01:48
Geldzaken & recht

Overwaarde huis na verkoop belasting over betalen?

Hallo,

Ik heb een vraag, stel ik heb 10 jaar geleden een huis gekocht voor 100.000 Euro en ik verkoop het huis nu voor 200.000 euro.

Ik koop GEEN huis meer maar ga een huis huren, wat moet ik dan afdragen aan b.v. een belastingdienst over de gemaakte 100.000 euro "winst". Dit is natuurlijk geen netto winst ik heb ook rente betaald  de geleende ton.

Weet iemand een antwoord?

Ben benieuwd,

Groetjes Keessie

41674 5 Rapporteer

re
door rene2_1 - Aug 30, 2008 om 02:32
8 Antwoorden / 7 Vragen

Die 100.000 Euro winst is voor een particulier onbelast, echter het spaarsaldo wel bij de belastingaangifte in box3 opgeven.

edwardus
door edwardus - Aug 30, 2008 om 02:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij betaal je nu helemaal geen belasting over die winst. Je krijgt alleen 2 ton minus geleende som = 1 ton op je bankrekening. Stel je had op 1 januari €0 op de bank en straks op 31/12 staat daar die €100.000 waar je voor het gemak even geen rente op hebt gemaakt. Dan reken je af met de belasting in Box 3, dus 1,2% van gemiddeld €50.000 = €600.

Gelukkig is er natuurlijk geen spaarrekening die je zo'n slechte rente geeft, zélfs de Postbank niet. Als jij nu zorgt dat je meer dan 1,2% rente ontvangt op je spaartegoed, dan maak je al winst. Hoe later in het jaar je dat bedrag ontvangt, hoe ongunstiger (wel de lasten maar weinig lusten).

marcel75
door marcel75 - Aug 30, 2008 om 11:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het bedrag dat je onder aan de streep op je rekening gestort krijgt, zul je, als je dat op 31-12 nog steeds op je rekening hebt staan, moeten opgeven in box 3. Beter gezegd: je moet het gemiddelde berekenen van je box 3 vermogen op 1-1-2008 en 31-12-2008.

Voor de volledigheid, koop je binnen een termijn van 5 jaar na overdragen van de woning een nieuwe woning of ga je samenwonen/trouwen met iemand met een eigen woning, dan krijg je te maken met de bijleenregeling. Gevolg is dan dat je geen recht op hypotheekrente aftrek hebt over € 100.000,--.

jo
door jojanda - Aug 30, 2008 om 16:27
146 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Edwardus al aangaf, komt de "winst" in box 3 terecht.

Even nog wat kanttekeningen :

Er is een heffingsvrij vermogen van €20.014 per persoon. Als u dus getrouwd bent, of een fiscaal partner heeft, dan is het heffingsvrij vermogen 2 x 20.014 euro, dus 40.028 euro.

Afhankelijk van uw leeftijd is er ook nog de ouderentoeslag die het heffingsvrij vermogen kan verhogen ( afhankelijk van voorwaarden) of de toeslag heffingsvrij vermogen kinderen. ( ook weer afhankelijk van voorwaarden.

Ook verminderen consumptive kredieten de inhoud van box 3. daar geld wel een drempel van 2800 euro per persoon.

Stel u heeft nog een doorlopend krediet lopen van 15.000 euro en u bent gehuwd.

Dan wordt de situatie :

Spaarsaldo na verkoop huis : 100.000 euro

Minus Doorlopend krediet waar de drempel vanaf is 15.000- 5600= 9.400 euro maakt een saldo van 90.600 euro.

Hier gaat het gezamelijke heffingsvrij vermogen af = 50572 euro.

Gemiddeld vermogen wordt dan over dat jaar 50.572 gedeeld door 2 = 25286 euor

De staat gaat ervanuit dat u hierover 4% rendement haalt= 1011.44 Euro. Hierover betaald u30% inkomstenbelasting = € 303 euro.

Dit gaat over het eerste jaar, als het saldo op de spaarrekening NUL euro is, en aan het eind van het jaar er de 100.000 euro opstaat van de verkoop van het huis.

Om terug te komen op de betaalde rente die u geleend heeft voor de lening van de eigen woning:

Deze heeft u in de jaren dat u in het huis woonde kunnen opgeven in box 1, en dat heeft uw belastbaar inkomen verminderd. Hierdoor heeft u al belastingteruggaaf gehad, en dus kun je die niet meer opvoeren als zijnde kosten in box 3.

De betaalde rente over een lening kan alleen opgevoerd worden in box 3 als het gaat over een hypotheek over een woning die niet uw hoofdverblijf was, en dan verminderd dat uw bezit in box 3.

Jojanda

keessie1
door keessie1 - Aug 30, 2008 om 16:43
138 Antwoorden / 9 Vragen

Iedereen vast bedankt voor de reactie,

Ik dacht zelf n.l. dat de belasting (overheid) wel weer onredelijk zou zijn en je meteen weer kaal zou proberen te plukken, zoals b.v. u heeft dit jaar 100.000 ontvangen, dit zien wij als inkomen en dus beland u dit jaar in de 52% inkomens belasting groep(kassa!) of zo iets als u heeft belasting af trek gehad gedurende de loop tijd dus willen "we" een graantje mee pikken ........ik verzin maar wat.

Ik heb n.l. pas 2 slechte ervaringen gehad met belasting wet geveving.

Ik wilde stoppen met de spaarloon regeling en dus tevens met de gekoppelde verzekering en deze uitlaten keren, HELAAS .. als ik stop MOET ik over het uit tekeren bedrag van de verzekering 70% belasten betalen. HE !!! 70% (Ja was mijn reactie ook) Ik heb hem dus maar stil laten zetten (in leg vrij) tot mijn 65 ste.

Ik heb een "goude" handdruk gekregen bij mij ontslag,(was meer handdruk dan goud) en ook hier over moest ik 52% belasting betalen, dus van b.v. 20.000 euro houd je 9000 over de rest is weg.

Wel kun je het laten storen op een rekening waar je dan maandelijks of zo een paar euro van af kunt halen, dan wordt het minder belast maar als je even zonder werk zit en b.v. iets voor je zelf wil gaan proberen heb je het geld nodig, en dat dan een overheid er meer dan de helf van wil is wel ff een domper toch?

Dus ik dacht hier zullen ook wel weer adertjes onder het gras zitten.

Maar lijkt mee tevallen.

Bedankt voor de reacties

Groetjes Keessie