Jos31071979
door Jos31071979 Dec 12, 2020 om 19:47
Geldzaken & recht

OZB

Geachte heer/mevrouw,

Ik las van de week een artikel in het blad van Vereniging Eigen Huis (VEH) dat zij een petitie is gestart tegen de verhoging van de OZB, afvalstoffen- en rioolheffingen. Deze petitie zou volgens VEH 135.000 handtekeningen hebben opgeleverd en deze zijn aangeboden aan het desbetreffende ministerie.
Wat schetst mijn verbazing, ik zie een paar dagen later een bericht dat de OZB, afvalstoffen- en rioolheffingen met een enorm percentage zullen gaan stijgen. Ik woon zelf in een gemeente wat behoorlijk afhankelijk is van toeristenbelasting maar door de coronacrisis is deze inkomstenbron weggevallen.

Ik vraag mij terdege af waarom de burger voor iets op moet draaien waar deze niet om heeft gevraagd.
Daarbij komt dat bij sommige gemeenten een dergelijk financieel beleid gevoerd wordt dat er nog maar heel weinig in kas zou zijn.
Moet ook daarvoor de burger opdraaien? Als ik met mijn bedrijf een miscalculatie maak en ik kom een bepaald bedrag tekort kan ik ook geen factuur naar de gemeente sturen met de vraag of die maar "even" betaald kan worden.

Minister Ollongren heeft aangegeven aan het eind van het jaar te besluiten of er extra compensatie gaat komen voor de door Covid'19 getroffen gemeenten. Ik ben van mening dat dit niets uit gaat maken want al komt er een compensatie dan zullen de meeste gemeenten de verhogingen toch doorvoeren omdat het in de ogen van de gemeente toch echt "nodig" zal zijn. Daarmee is dan voor hun de kous af.
Bovendien houdt het toch ook wel een keer op met elke keer verhogen, want de portemonnee van de gemiddelde burger heeft ook een bodem toch?

2745 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 12, 2020 om 19:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De burger draait uiteindelijk altijd overal voor op. En om Corona heeft inderdaad niemand gevraagd, maar dat is zo'n non-argument.

Jos31071979
door Jos31071979 Dec 12, 2020 om 20:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doelde meer op het mislopen van verscheidene belastingen door toedoen van teruglopen van o.a. toerisme dat men daar niet om heeft gevraagd. Het was jarenlang een goede melkkoe maar ja die is nu even leeg.........en geen extra pot dus tja.

diumenge
door diumenge Dec 12, 2020 om 21:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, uiteraard heeft men daar niet om gevraagd. Niemand vraagt om een Corona-crisis of het mislopen van inkomsten.

tenormin
door tenormin - Dec 12, 2020 om 19:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zag zojuist op Internet, AD, dat heel veel Gemeentes de Afvalstoffenheffing en Rioolheffingen flink gaan verhogen. En uiteindelijk betaald iedere bewoner van Nederland daaraan bij. Ik wil u niet te somber maken maar reken er maar op dat, als Corono eventueel op zijn retour is: de buidels nog wijder open moeten.

ze
door zeiler - Dec 12, 2020 om 20:00
19 Antwoorden / 21 Vragen

wat te denken van de steun die Rutte uitdeelt aan bedrijven die anders ten onder gaan aan de Corona. Dat moet ook allemaal betaalt worden door de belastingbetaler.

De komende jaren zal de belasting echt gaan stijgen, de goede jaren zijn voorgoed voorbij. Dat zien we nu al aan de stijging van de werkeloosheid en dat is nog maar het begin van wat ons allemaal te wachten staat.

Jos31071979
door Jos31071979 - Dec 12, 2020 om 20:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet alleen wat dhr. Rutte uitdeeld want de horeca heeft het echt heel zwaar en dat begrijp ik ook en ik gun het deze sector evenals de cultuursector als geen ander.
Wat ik niet begrijp is dat sommige gemeenten een dergelijk finincieel wanbeleid voeren en maar uit blijven geven terwijl het geld er niet of nauwelijks is. Dát is wat mij tegen de borst stuit, want dát is waar wij ook voor moeten betalen.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2020 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Burgers betalen altijd. Niets nieuws onder de zon.

ne
door neodutchio - Dec 12, 2020 om 21:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u een bedrijf hebt waar de inkomsten van teruglopen moet u ook zorgen dat er meer geld binnenkomt. De prijzen van uw product of dienst gaan dan omhoog. En hebt u een bedrijf die iets unieks heeft, dan kan de prijs zo hoog worden als u zelf wilt. En bij een gemeente is dat niets anders. Er vallen nu een aantal inkomstenbronnen weg en dat moet gecompenseerd worden. Een gemeente heeft een monopoly positie en kan dus vragen wat ze willen.

Jos31071979
door Jos31071979 Dec 13, 2020 om 11:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet u hierin gelijk geven als u zegt dat als de inkomsten teruglopen dat er dan meer geld gegenereerd moet worden, maar als ik mijn tarieven naar boven moet bijstellen dan moet ik dat kunnen verantwoorden naar de consument toe en kom ik er niet mee weg door alleen maar te zeggen dat het "nodig" is.
De consument wil dan echt weten waarom zij bijvoorbeeld ineens 20 of 40%  meer moeten gaan betalen t.o.v. een jaar of twee jaar terug.

Terwijl een overheidsinstelling of gemeente een verhoging door kan of mag voeren dat het dan maar geslikt wordt zonder enige duidelijke uitleg waarom het zo is. Wanneer er dan wel een uitleg wordt gegeven is deze dikwijls zo onoverzichtelijk of onduidelijk dat je er als consument bijna geen touw aan vast kan knopen vanwege het juridische en ambtelijke taalgebruik.

Als ik mijn tarieven omhoog zou doen dan is de kans dat consumenten gaan kijken of het goedkoper kan zeer aanwezig.
Ik snap ook wel dat het met de monopolypositie van degelijke instellingen te maken heeft maar er kan ook naar het menselijke aspect gekeken worden en dan denken of het wel redelijk is om belastingen te laten stijgen met deze exorbitante percentages.

Het geld dat binnenkomt (loon dus) stijgt minder hard of nauwelijks dan geld dat er uitgaat. Maar ik weet dat ik daar niets nieuws mee verkondig.

me
door mein33 - Dec 12, 2020 om 22:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Slechts 135.000 handtekeningen op een woningbestand van 8.000.000 woningen en evenzoveel woningeigenaren ?
Hoe serieus zou deze handtekenaktie door het ministerie genomen zijn ?
Overigens zijn de Gemeenten zelf verantwoordelijk voor de hoogte en het innen van de OZB en elke Gemeente bepaald het eigen tarief !

Het geld moet ergens vandaan komen en iedere Gemeente moet z'n eigen broek ophouden en de riem om die broek op te houden wordt opgehoest door de burgers van die Gemeente, al is de verdeling van de schuldenlast niet altijd even eerlijk verdeeld.

rj
door rjw - Dec 13, 2020 om 01:20
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Niemand wil graag meer belasting betalen, maar ik neem aan dat u ook een plan heeft met welke uitgaven de gemeente zou kunnen schrappen als er minder inkomsten zijn. Bij de meeste gemeentes zijn sociale voorzieningen en alles wat daar mee samenhangt de grootste uitgaveposten. Dus bij minder inkomsten is zou je daar flink in moeten snijden om de begroting kloppend te krijgen (de andere posten zijn zoveel lager, dat zelfs het compleet schrappen van bepaalde uitgaven niet voldoende oplevert in veel gevallen.

panter22
door panter22 - Dec 13, 2020 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent toch met een eigen bedrijf en een eigen huis  een bovengemiddelde gemiddelde inwoner van de gemeente.
De gemeente heeft tekorten, dus worden de belastingen verhoogd.
Als ondernemer en inwoner van de gemeente zul je je steentje moeten bijdragen.
Misschien ben je het vergeten, maar alle inwoners van een gemeente vormen samen de gemeente.

ro
door ronny530 - Dec 13, 2020 om 08:56
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De OZB, afvalstoffen- en rioolheffingen zijn gemeentelijke belastingen waarvan de inkomsten gebruikt worden om de gemeente financieel gezond te houden. Gemeentes stellen elk jaar een meer jaren begrotingsplan (mbp) op en als uit dat plan blijkt dat er in de toekomst tekorten gaan ontstaan stijgen de kosten voor de inwoners. Het enige wat het ministerie doet is de mbp door laten rekenen en als die kloppend is goedkeuren. De VEH is een petitie gestart maar die heeft geen enkele waarde want het ministerie kan gemeentes niet dwingen de heffingen te verlagen. U als huisbezitter betaald OZB en voor een huurder betaald de verhuurder de OZB maar de andere heffingen treft elke inwoner van de gemeente en dat wordt vaak vergeten. Door de coronacrisis lopen gemeentes wel inkomsten mis maar die worden deels door het rijk gecompenseerd maar zijn niet van invloed op de mbp want de coronacrisis als excuus voor de verhogingen gebruiken daar gaat het miniserie niet in mee. Daarbij is het elk jaar weer raak als de heffingen omhoog gaan en men denkt dat de gemeente er beter van wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 13, 2020 om 10:17
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn al veel reacties waar in feite niets aan is toe te voegen. Wel vind ik het toch merkwaardig dat er ook Gemeenten ziujn waar de OZB omlaag gaat.

Dan het bericht gisteren dat er in ieder geval in één gemeente een eind wordt gemaakt aan de separate afvalscheiding omdat dat relatief duurder blijkt te zijn dan afvalscheiding bij de afvalverwerker.

Daarbij is hetgeen binnen Gemeenten wordt besloten hoofdzakelijk ter beslissing aan de Gemeenteraad (en niet aan een Minister die wel grenzen kan voorstellen ter besluiitvorming aan het parlement). Het is daarmee meer een zaak om Gemeenteraadsleden te benaderen en ook met uw 'grieven' rekening te houden bij Gemeenteraadsverkiezingen.

De meeste tekorten bij de Gemeenten ontstaan door met namr Jeugdzorgkosten en dat is wel iets dat bij de Gemeenten 'in de maag is gesplitst.

gerbera
door gerbera Dec 13, 2020 om 11:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry maar u moet wel het juiste verhaal vertellen, doordat de bewoners binnen die gemeente afzondelijk moeten betalen voor hun restafval wordt veel daarvan bij het verkeerde afval gedaan waardoor scheiding bij de afvalverwerker een probleem is. Daarnaast is de toename van zwerfafval binnen die gemeente sterk toegenomen. Er wordt dus gekeken naar een andere wijze van afvalverzamelen en niet dat de afvalscheiding binnen die gemeente gestopt wordt.

Jos31071979
door Jos31071979 Dec 13, 2020 om 12:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het ook zeer merkwaardig dat er gemeenten zijn die de OZB juist verlagen. Ik zou dan wel willen weten waarom dat daar wel kan. Of worden de belastingen op andere onderdelen dan juist weer duurder, zodat het alsnog niets uitmaakt?

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 13, 2020 om 16:37
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, spijkers op laag water 'horen in de metaalbak' om te recyclen. Maar dan ook even serieus, er zijn inmiddelks ook gemeenten waar men tot de conclusie komt dat de afvalscheiding zoals die nu wordt beoogt ook om andere redenen duurder is dan niet scheiden. Om de redenen allemaal te noemen en dus het compeet juiste verhaal is een pagina nodig. Eén noem ik nu: het ongewenst plaatsen van afval naast containers waaronder soms gehele bankstellen etc. waardoor men extra kosten moet maken om die troep op te ruimen. Ik beschik over een grote verzameling foto's van een en ander en omnze regionale krant heeft er al een aantal keren aandacht aan besteed (incl. ook foto's van mij erbij).

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 13, 2020 om 16:42
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@REINIER182: aanvullend op @MEIN33 (hoewel dit geen discussieforum is): bonussen die een gemeente geeft? Volgens mij zijn het vooral de grotere bedrijven met ook nog veel verdieners die juist de veelverdieners bonussen geven.

(Waar waren hun ???? toen het niet goed ging) U bedoelt 'zij' neem ik aan of anders wat dan van hen?

Donuts
door Donuts Dec 13, 2020 om 18:08
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Heremietkreeft: aangezien u met stip op 1 staat zowel wat redactie meldingen als wat taal- en spelfouten betreft, ga ik er vanuit dat u zelf even uw OFF TOPIC opmerking over het taalfoutje meldt.

rj
door rjw Dec 13, 2020 om 20:10
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als het toevallig een gemeente is waar de gemeente geen of weinig last heeft van de coronaproblemen dan is het niet zo gek dat de kosten daar omlaag kunnen. Als er weinig banen zijn verdwenen is er ook niet zoveel impact. In de gemeente van TS is toerisme een serieuze inkomstenbron, dus is de impact erg groot. Maar er zijn ook genoeg gemeentes waar toerisme en andere impacted sectoren niet of minimaal aanwezig zijn. Dan is er ook geen reden om de belasting te verhogen.

Re
door Reinier182 - Dec 13, 2020 om 10:35
151 Antwoorden / Vragen

Het probleem van een gemeente is dat het bij fouten of andere problemen steeds maar kan blijven verhogen om het op te vangen. Er wordt steeds gedaan of salarissen steeds flink stijgen wat helemaal niet klopt. Jongeren en mensen getroffen door de crisis leveren steeds salaris in waardoor de vaste lasten in verhouding steeds duurder wordt. Heel leuk te horen dat horeca geholpen moet worden maar waar waren hun toen het goed ging? Slechte arbeidsvoorwaarden en salarissen? Nu mogen burgers voor alle problemen meebetalen maar gaat het goed in Nederland dan zien we niks. Dan gaat de meevallers op aan bonussen. De gemeente is een van de grote oorzaken dat mensen financieel in de problemen komen.

diumenge
door diumenge Dec 13, 2020 om 10:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onzin. En waar was de horeca toen het goed ging? Keihard aan het werk.

panter22
door panter22 Dec 14, 2020 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

@reinier182, wordt lid van een vakbond,

me
door mein33 - Dec 13, 2020 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR REINIER182 - 13 DEC. 2020   De gemeente is een van de grote oorzaken dat mensen financieel in de problemen komen.

Ho,ho, het is net eventjes andersom !!
De Gemeenten zijn nl. veel meer geld kwijt aan de probleemgevallen in hun Gemeente en de Rijks Overheid is daar mede debet aan omdat zij allerlei regelingen op het bordje van de Gemeente droppen en daar onvoldoende financiële middelen bij verstrekken.
En zo krijgt de medeburger deels de afrekening gepresenteerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 13, 2020 om 18:52
2010 Antwoorden / Vragen

En wat is er nou mooier dan dat de solidariteit lokaal georganiseerd wordt en rijke medeburgers betalen voor hun buren. Niks geen idee hebben waar je voor betaalt, niks de bestuurders niet kennen, regel het lokaal met de mensen waar je zelf op gestemd hebt. Alleen zeuren zouden mensen ook lokaal moeten doen, in het Suffertje.

rj
door rjw Dec 14, 2020 om 09:16
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@mein33: Of het nu door de gemeente of door de rijksoverheid wordt betaald, het zijn altijd belastingbetalers die het financieren. Maar als de rijksoverheid het betaalt is het lekker weggemoffeld in de grote hoop en dan lijkt het onzichtbaar. En dan kunnen we weer gaan klagen dat we meer transparantie willen. Daarnaast is het zo dat als alles door de rijksoverheid wordt geregeld het gemeentebestuur zich nooit hoeft te verdedigen voor wanbeleid (hoogstens tegenover ambtenare in Den Haag).

me
door mein33 Dec 14, 2020 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@RJW,

Het verschil is dat de burger bij de Rijks Overheid niet minder gaat betalen omdat de Gemeente meer gaat incasseren. En dat , terwijl een groot deel van het Gemeentelijke financiële problemen ontstaan omdat de Rijks Overheid een hele hoop zaken naar de Gemeente heeft gedelegeerd, maar daar wel veel minder pecunia voor overmaakt.
Dus de burger wordt twee maal een poot uitgetrokken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 13, 2020 om 18:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn gemeente verlaagde het  bedrag per eenheid wegens de gestegen huizen prijs zodat ze ongeveer gelijk uit zouden komen.

Verder is toeristme  naast inkomsten ook vaak uitgaven,  en of er iets overbleef?
Een gemeente die tekorten had gaat  altijd verhogen,  die beter zitten bleven gelijk of verlaagde het tarief.
Een goede raad kan U  veel geld schelen dus  kies niet zomaar een partij.

1paul
door 1paul - Dec 14, 2020 om 06:17
3103 Antwoorden / 0 Vragen

en wie denkt u dat er betaald als dit via het rijk loopt????

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 14, 2020 om 10:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Petitie mag,  maar vele gaan later tegen opgelegde Taxatie protesteren....
Als je weet hoeveel het jou gemeente koste  aan werk om dit te beoordelen?
Dan  veroorzaak  nutteloos geld weggooien en al jou buren mogen daar voor betalen.

Ik heb als commissie lid  de Raad geadviseerd,  verlaag deze iets en kijk of aantal protesten daalde en wat
we daar als gemeente daar mee besparen.
Resultaat:   Minder protesten en dus kosten en netto hogere opbrengst.

Als jou gemeente duurder werd,  meld dit even dat ze vele protesten  kunnen verwachten tegen de opgelegde aanslag en
kijk hoeveel die kosten,  vaak netto juist minder geld, en  dan  maak je kans  zoals ik ook succes behaalde.