Lo
door Lon08 Nov 22, 2022 om 15:01
Geldzaken & recht

Pakket kwijt

DHL is mijn pakket à 600 euro kwijtgeraakt wat 150g te zwaar bleek (bedrijf dat zich duurzaam noemt, en bovendien vraag ik me af hoe zoek raken mogelijk is in zo'n gestroomlijnd bedrijf). Het is eind september verstuurd (2 mnd terug), het contact met de klantenservice verloopt zeer moeizaam. Ze zeggen dat ze eventueel maximaal per kilo kunnen vergoeden, dat zou op zo'n 65 euro komen. Wat zijn mijn rechten hierin en wat kan ik verder doen? Ik kan nergens een klacht indienen/voel me niet gehoord door ze.
Hartelijk bedankt alvast!

5466 12 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 22, 2022 om 15:07
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Bent u de ontvanger of afzender?

Lo
door Lon08 Nov 23, 2022 om 13:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Verzender

Thecla58
door Thecla58 - Nov 22, 2022 om 15:07
843 Antwoorden / 3 Vragen

Er is een verschil oif jij de ontvanger of de verzender bent.

Ben je de ontvanger dan moet je klagen bij jouw verzender. Deze is verantwoordelij voor jouw ontvangst. Hij zal het pakket opnieuw moeten verzenden en hij kan klagen en een onderzoek eisen van DHL.

Als verzender kun jij een onderzoek eisen van DHL en hen aansprakelijk stellen voor het kwijtraen van het pakket.

Lo
door Lon08 - Nov 22, 2022 om 15:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben de verzender. Ik heb het via marktplaats verkocht en heb de ontvanger zijn geld geretourneerd. Er is een onderzoek gestart maar dat duurt lang? En ik hoor er niks over.

Thecla58
door Thecla58 Nov 22, 2022 om 15:20
843 Antwoorden / 3 Vragen

Als ze het aan het onderzoeken zijn dan... is patience a virtue. Gedegen onderzoek heeft tijd nodig.

Bij een volgende zending van die waarde zou is het verzekerd met aangegeven waarde versturen. Desnoods ook nog aangetekend (als dat kan bij DHL) met handtekening voor ontvangst.

rj
door rjw Nov 22, 2022 om 19:27
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Dat het lang duurt is niet zo gek. Het pakket kan op heel veel locaties zijn, en het zoeken naar een pakket zodra het uit de pakketflow is verdwenen is handmatig werk. En ik kan me voorstellen dat ze niet op iedere mogelijke locatie tegelijkertijd gaan zoeken, maar dat zoiets enigszins gecoordineerd gedaan wordt.

ju
door juliomariner Nov 23, 2022 om 14:12
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou me niet al te veel bij zo'n onderzoek voorstellen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 22, 2022 om 15:20
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Is het pakket wel aangetekend verstuurd?

Contactmogelijkheden:

https://www.dhl.com/nl-nl/home/klantenservice.html

ju
door juliomariner - Nov 22, 2022 om 15:25
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas moet ik zeggen dat deze "onderzoeken" door de pakketdiensten een wassen neus zijn. Ze kijken of het pakket nog een keer ergens langs een scanner gaan, ze gaan dus echt niet kijken of het ergens in een depot ligt (is gezien het aantal pakketten dat dagelijks door hen verwerkt worden ook bijna onmogelijk) De kans dat het pakket ooit nog weer opduikt is erg klein.
Als u het dan ook nog onverzekerd hebt verstuurd betalen ze inderdaad een klein bedrag per kg uit.

Lo
door Lon08 - Nov 22, 2022 om 15:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas niet aangetekend en onverzekerd verzonden, vervallen daarmee al
mijn rechten?

mahadma
door mahadma Nov 22, 2022 om 15:32
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het recht kiloprijs vergoeding blijft bestaan.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 22, 2022 om 15:53
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het komt bij onaangetekende dure pakketten vaker voor dat ze zoekraken.

Lo
door Lon08 Nov 22, 2022 om 16:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kan dat?

sjjoppy
door sjjoppy Nov 22, 2022 om 16:33
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Dat raadsel is niet opgelost.

ne
door neodutchio Nov 22, 2022 om 17:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Maar hoe weet je als dief dat er iets van waarde in zit?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 22, 2022 om 18:13
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Gewoon het pakket openmaken om te kijken.....

Ik krijg vaak pakketjes/dozen met een gat erin.

atlas1302
door atlas1302 Nov 22, 2022 om 18:25
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja ik ook, wie er inkijkt weet ik niet...maar sommige pakketten zijn gewoon opengemaakt. Wie de dief is weet ik niet natuurlijk, maar het verwonderd mij ook zeker niet dat het gebeurd.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 22, 2022 om 18:37
7156 Antwoorden / 3 Vragen

En dat zou dus niet gebeuren als het aangetekend verstuurd is.

Lo
door Lon08 Nov 22, 2022 om 19:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja wat stom van me, de doos was niet verpakt alleen dicht getapet dus je kon zo zien wat het was (een fietstrainer dus niet voor iedereen heel bekend/gewild). Dat ik het ook niet aangerekend heb verstuurd... ik ging uit van goede diensten bij dhl :(

sjjoppy
door sjjoppy Nov 22, 2022 om 19:28
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Degene die het pakket van u aannam had u er ook op kunnen attenderen bij zo'n duur artikel.

ne
door neodutchio Nov 22, 2022 om 19:36
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn 2 personen die vrij bij een pakket kunnen komen: het personeel bij het afleverpunt en de bezorger. Optie 1 valt af aangezien het pakket daar gescand word en het opvalt als er direct een open doos het circuit in gaat. De uiteindelijke bezorger kan er ook bij, maar dan zal die tijd moeten vrij maken om dozen te openen. Daarbij is het pakket al gescand en dus ook traceerbaar in zijn bus.
Alle schakels er tussenin zijn schakels waar niemand met jassen of tassen bij kan.

En hoe dozen toch kapot kunnen zijn? Vaker is het de wijze van verpakking van de verzender. Paketten worden hoog opgestapeld en door het gewicht zakken dozen in of scheuren ze.

Waardoor pakketten kunnen verdwijnen? Door het beschadigen van dozen kan ook de sticker of barcode beschadigd raken. Dan is er dus niets meer traceerbaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2022 om 16:41
16772 Antwoorden / 202 Vragen

U bent de verzender en is het aan u om DHL voor dit verleis of anders gezegd niet nakomen van de door u met hen afgesloten overeenkomst na te komen. En dat betekent dat u DHL in gebreke kunt stellen. (Ook) ik heb de vraag waarom u het pakket niet bverzekerd heeft verzonden.

M.b.t. het aanspreken van DHL zie https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en en is dit te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

H
eeft u een rechtssbijstandsverzekering, laat men dan daar voor u aktie ondernemen.indien de polisvoorwaarden dat toestaan.

marita5
door marita5 - Nov 22, 2022 om 17:04
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lon08 ,

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven.

De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat je eventuele schade die ontstaat door het kwijtraken ervan, kunt verhalen op die bezorgdienst.

Is je poststuk 'gewoon' verstuurd, dus niet aangetekend? Dan is de bezorgdienst niet aansprakelijk voor het kwijtraken ervan. Dit staat doorgaans ook vermeld in de algemene voorwaarden.

In het geval van een aangetekende zending is het postbedrijf wel aansprakelijk, zij het in beperkte mate:

  • Voor een brief die aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 50 euro.
  • Voor een pakket dat aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 500 euro.

Met andere woorden: als je aangetekende brief of pakket kwijtraakt in de post, kun je daar maximaal 50, respectievelijk 500 euro voor vergoed krijgen. Voor een zending met een hogere waarde is het dan ook wellicht verstandig om te kiezen voor een verzekerde verzending.

Voorbeeldbrief verzender

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/poststuk-kwijtgeraakt-klaag-als-verzender/

ro
door ronny530 - Nov 22, 2022 om 17:22
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Maar toch DHL hanteert een maximaal gewicht van 20 kilo en ook geen grammetje meer. Uw pakket kwam met 150 gram boven het maximale gewicht uit en dat maakt eigenlijk dat DHL het pakket bij het inleverpunt heeft achtergelaten want al is 23 kilo de arbo norm bij indenciteel tillen toegestaan DHL hanteert de 20 kilo norm. U heeft van DHL wel bericht ontvangen dat het pakket 150 gram te zwaar was en dus ook niet verzonden kon worden. In zo'n bericht staat ook wat u kunt doen om het niet verzonden pakket weer af te halen binnen de termijn die er voor staat. Misschien heeft het inname punt het pakket nog in bewaring gehouden maar na rwee maanden acht ik de kans bijzonder klein maar het is het proberen waard.

atlas1302
door atlas1302 Nov 22, 2022 om 18:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi Ronny, ik lees nergens dat het een pakket was van 23 kilo, wellicht mis ik iets. Een pakket via luchtpost is al helemaal niet economisch, en als het echt meer als 20 kilo is dan wordt het allemaal wel erg kritisch. Het is ook niet verzekerd verzonden, dus eigenlijk is de verzender een beetje op zoek naar geluk.

Beter was, en wat ik ook altijd doe met dit soort verzendingen, via shipment transport! Het moet dan wel mogelijk zijn natuurlijk, maar vanuit Nederland kan je vrijwel alles verzenden overzee . Kost een krats, en risico nihiel.

Laat dat over aan bekwame expediteurs, het scheelt u in de toekomst veel ergenis en geld.

ju
door juliomariner Nov 22, 2022 om 18:36
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik lees nergens dat pakket naar buitenland is verstuurd

Lo
door Lon08 Nov 22, 2022 om 19:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Achteraf had ik beter zelf naar Den Haag kunnen rijden, ik kom er bovendien nog maandelijks. Ik ging misschien naïef uit van de goedheid en diensten van dhl. Thuis was het 20kg. Wellicht de tape of verkeerde kalibratie/verschil in weegschalen. Ik heb geen bericht ontvangen, ik moest dit via de chat te horen krijgen. De klantenservice is sowieso ondermaats.

ro
door ronny530 Nov 23, 2022 om 17:16
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik schijf niet dat het pakket 23 kilo gewogen heeft maar en dat was wellicht verwarrend de arbonorm van 23 kilo erbij vermelde en ook dat DHL de 20 kilonorm hanteert.

Patriciaadelheid
door Patriciaadelheid - Nov 23, 2022 om 10:52
9 Antwoorden / 1 Vragen

In eerste instantie zou je verhaal kunnen halen bij de verkoper. Deze heeft het pakket te slotte per DHL verstuurt. Ik hoop voor je dat hij je een nieuw product stuurt (via PostNL) . Verder kan ik je vertellen dat er bij DHL veel wordt gestolen. Dat is een echt probleem bij dat bedrijf. Ik had een soortgelijke ervaring en kwam er daardoor dus achter. helaas.

Lo
door Lon08 Nov 23, 2022 om 13:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad heel vervelend, ik ging uit van een professionele dienst. Ik ben de verkoper en heb de koper reeds terug betaald

atlas1302
door atlas1302 Nov 23, 2022 om 14:12
341 Antwoorden / 13 Vragen

Keurig netjes van jou als verkoper, deze problemen weerhouden mij ook helaas om via DHL te versturen. Bij zwaardere pakketten verkies ik altijd overzee transport. Ik heb nu weer 2 accu's ontvangen via zeevracht, die verscheping op zich kost echt weinig. Altijd gegarandeert geleverd!

Probeer het op die manier, die bootjes varen overal naar toe hoor, en anders via via.

Succes, ermee.

agapon1951
door agapon1951 - Nov 23, 2022 om 11:08
166 Antwoorden / Vragen

Wederom DHL ook soort gelijke ervaringen met een retourzending naar ATlas for Men. Track and trace code nooit ontvangen. Ook de verzender deed of zij pakket nooit ontvangen hadden. Schade uiteindelijk op eigen kosten vanwege een defecte rits jas geretourneerd. Bestelling wordt tot twee maal toe op een ander adres afgegeven, vervolgens in de mail aangegeven als afgegeven. Vorgaande zendingen / bestellingen eenmaal maar tot 4 keer toe problemen. Betaal op geen enkele wijze meer vooruit, niet eerder dan pakket ontvangen is. DHL is vrijwel niet bereikbaar en op de centrale plaatsen wordt door verwezen naar afdeling klachten dat niet te bereiken is. De jas is verdwenen afgifte punt Almaar, shcadekosten nooit vergoed  Helemaal klaar met dat DHL.

Lo
door Lon08 Nov 23, 2022 om 13:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap je volledig. Wat een kl*bedrijf

ne
door neodutchio Nov 23, 2022 om 14:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Bij het aanmaken van een zending komt er automatisch een track en trace. Als de verkoper dit regelt en niets doorgeeft, dan ligt dat aan de verkoper en niet aan DHL. En zonder track en trace weet u niet dat de zending verkeerd word aangeboden.

mo
door mof - Nov 23, 2022 om 12:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt ervan af hoe u het heeft opgestuurd. Met welke verzekering.

Lo
door Lon08 Nov 23, 2022 om 13:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas niet verzekerd, wellicht te naïef...