Pakket uit het buitenland
Goede avond,
Ik heb een vraag namens mijn moeder.
Ze heeft een poosje geleden op een nederlandse webshop die ook ingeschreven staat bij de kvk een product besteld.
Hiervoor heeft ze netjes betaald en de verzending zou gratis zijn.
Nou kreeg ze vandaag een brief van post nl dat het gaat om een product dat van buiten de EU afkomstig is en dat ze een betalingsbewijs moet leveren en dat er extra kosten aan verbonden zijn, omdat het pakket door de duane moest.
Niet wetende dat het een product vanuit het buitenland.
Het enige wat in de bevestigings mail stond na de betaling was: Onze producten worden direct vanuit onze leverancier verzonden. Door deze directe vorm van verzendingkunnen wij enorm besparen op zowel transport- als opslagkosten. Dit is een van de redenen waarom wij onze producten tegen lagere prijs kunnen aanbieden. (Nog steeds word hier niet in vermeld dat het om een buitenlands product gaat of buiten de EU).
Reactie van de desbetreffende webshop was:
Na één en ander uitgezocht te hebben kan ik zeggen dat wij aan alles hebben voldaan om het voor PostNL op een goede manier af te handelen. Echter heeft PostNL bij wijze van steekproef jouw pakket eruit gehaald en dat betekent dat ze meer informatie willen.
Bij het geven van de informatie is de kans groot dat er nog kosten zullen voortvloeien voor de administratieve handelingen. Helaas kunnen we dit niet voor je afhandelen.
Voor de volledigheid verwijs ik je naar onze algemene voorwaarden;
In de voorwaarden die hierboven vermeld stond dit:
9. Koper is zelf verantwoordelijk voor de invoer en het afdragen van de BTW en de eventuele invoerrechten van de door Koper afgenomen producten.
Dus ze geven in de voorwaarden wel aan dat de koper de invoer moet betalen indien die er is, maar er is nergens aan gegeven dat het een product van buiten NL of de EU is.
Mijn vraag aan jullie is:
Is mijn moeder dit verplicht te betalen of kan ze het product terug laten sturen en het aanschafbedrag terug eisen?
Mvg
Jochem
Ja, dat is het nadaeel van bestellen in het buitenland, waardoor boven een bepaald bedrag btw en soms invoerrechten betaald moeten worden.
En bij welke webshop was dat?
Ik weet niet of ik de webshop mag benoemen als het niet mag dan spijt het mij en mag deze reactie verwijderd worden.
Ook wist mijn moeder niet dat het ging om een artikel wat vanuit het buitenland moest komen zoals in de tekst vermeld staat. Het was nergens aangegeven het enige wat was aangegeven was nadat de bestelling gedaan was dat het direct van de leverancier kwam, maar nog steeds niet wetende waar die leverancier zich bevond.
Noem die naam maar rustig.
Topantwoord
Helaas, dit zijn de invoetregels en een volgende kjeer opletten waar u resp. uw moeder iets bestelt.
Terugstruren kan uiteraard wel maar geld terug zal dan niet gebeuren. De verzender heeft kosten gemaakt en herhaald, dit zijn de douane regels bij import uit het buitenland.
Zie dit ter info en dan vooral het doen van melding over misleidende reclame. Omdat het hebben van rechten soms en zeker als vaker voorkomt bij dit soort aankopen vanuit het buyitelnad is ook krijgen van het recht iets heel anders en ik adviseer u dus om het te laten bij het doen van melden van misleidende voorwaarden hetgeen kan betekeken dat deze webshop 'uit de lucht wordt gehaald' als er meer klachten zijn of komen.
Herhaald, de rechten qua invoer betalen en niet terugzenden. Bij terugzending is uw moeder hoogst waarschijnlijk alles kwijt. Geen product, geen geld terug.
https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/wat-kan-ik-doen
Bedankt voor de informatie. Zoals ik hierboven ook schreef was het onbekend dat het product vanuit het buiteland moest komen. Ik ga het aan mijn moeder doorgeven. 2 vragen :
Om het in vervolg zo iets te voorkomen zou achteraf betalen een optie zijn? Dit was niet mogelijk op deze site, maar dat zou een oplossing voor haar kunnen zijn in de toekomst zodat ze niet met onverwachtse bijkomstige kosten zit te kijken? Of moet ze dan alsnog de invoer rechten betalen?
excuse ik had de laatste link niet gelezen dus 2e vraag weg gehaald :)
Bijvoorbaad dank voor de response :)
Neen, achteraf betalen lijkt mij ook geen optie. Ten eerste is het dan de vraag of er wel wordt geleverd en ten tweede: ook dan is er het fenomeen van invoerrechten.
Beter is om in het vervolg eerst de verkoper na te kijken. Er staat welliswaar een KVK nummer, maar deze klopt niet. Een telefoonnummer of mailadres is er ook niet. Alleen daarvan zouden er al rode lampen moeten gaan branden. Mocht je iets dieper gaan kijken, dan staan er in de voorwaarden zaken die niet mogen. De verkoper neemt op geen enkel vlak verantwoording voor wat ze verkopen. Ook wordt er niets gezegd over de herroeping.
Mijn moeder koopt al niet al te veel online dus ook te goed van vertrouwen. Maargoed ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook niet alles tot op de bodem uitzoek als ik iets bestel ;). Je schrijft dat het kvk nummer niet klopt, maar naar mijn inzien klopt het nummer wel alleen het addres niet toch? Hierover een melding maken bij kvk lijkt mij ook weinig nut hebben?
Als het KVK nummer niet klopt, dan moet men er zeker niet bestellen.
Koop het de volgende keer zelf via Aliexpress. Waarschijnlijk is het in werkelijkheid zo goedkoop dat je helemaal geen invoerrechten meer hoeft te betalen. Ze laten je de hoofdprijs betalen en bestellen het in China met verzending naar jouw adres. Dropshipping wordt dat genoemd, op een ander adres laten afleveren. Je hoeft de naam van dat bedrijf niet te ontzien. Zet ook een klacht op klacht.nl dan zijn anderen ook gewaarschuwd!
Zal een klacht op klacht.nl zetten. Bedankt voor de tip. naam van het bedrijf staat onder de eerste reactie van dit artikel dacht namelijk dat ik geen namen mocht noemen in dit artikel en kan het niet meer aanpassen volgens mij.
Je mag hier normaal geen namen en adressen van personen vermelden. Maar namen van bedrijven waar duidelijk iets mis mee is mogen zeker wel genoemd worden! In het belang van ook andere consumenten. Je hoeft geen medelijden met zo iemand te hebben. Welk artikel gaat het om en wat kostte dat?
Zie je wat ze verdienen zonder moeite!
Betaal de inklaringskosten , dan heeft je moeder toch wat
Dit is raar, het product is onder de €22 en er hoeven dan geen invoerrechten en btw betaald te worden. Regels belastingdienst/douane: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen
Rfrijhoff. Kost idd nog geen 20 euro. Echter via nederlands bedrijf besteld voor 40 euro. Dit moet je met factuur aantonen voor vrij geven pakket. Ondanks dat op het pakket 19.98 dollar vermeld is. vind het een voor mij nieuwe absurde ontwikkeling in webshops. Maar misschien omdat wat ik ook bestel altijd goed gaat.
Wat een nepshop. De algemene voorwaarden kloppen van geen kanten en er wordt niet gerept over herroeping. Het KVK nummer klopt niet. Op de Keizersgracht staan 230 bedrijven ingeschreven. In de AV staat het juiste adres, Leiduinstraat 32 1 Amsterdam. Zoals verwacht is dit een appartement. De shop bestaat pas sinds 2019 en heeft toch al meer dan 19.000 revieuws. Dat kan natuurlijk nooit.
Kort gezegd, dit is een hobbiest die graag verkopertje wil spelen, maar op geen enkele manier zich aan de Nederlandse wet houdt. Uw moeder hoeft niets te doen en al helemaal niet te betalen aan de douane. De verkoper blijft in gebreke en zal het hele aankoopbedrag moeten terug storten. Mochten ze dit niet willen kan er aangegeven worden dat er een herroepingstijd geldt van 12 maanden na ontvangst. Wettelijk is dit 14 dagen, echter als de koper niet op de hoogte is gestelt is dit termijn 12 maanden.
Geef ook rustig aan dat uw moeder het geld terug gestort wil hebben binnen de wettelijke termijn van 14 dagen. Mocht dit niet gebeuren zal een incassobureau ingeschakeld kunnen worden.
Bedankt voor de informatie. Moet ik hier ergens nog voor bellen/mailen om een bevestiging te krijgen? Ik heb namelijk geen zin dat er deurwaarders bij mijn moeder aan de deur komen voor de kosten van de douane.
Deurwaarders komen er niet. Als het pakket geweigerd wordt is de kous daarmee af.
Een incassoburo inschakelen voor €39,95?
Herhaald, pakker weigeren is pakket weg en geld kwijt. Vorderen kan wel maar dat doorzetten is een kostbare zaak.
De mail die ik kreeg.. ben dus heel benieuwd of het daadwerkelijk gaat gebeuren..
Jammer dat je je kussens wil retourneren.
Wat het kussen betreft wat nog onderweg is;
Je pakket ligt wel op je te wachten en om je annulering te verwerken, zullen we van PostNL een bevestiging moeten krijgen dat je pakket terug komt naar ons.
Dat kan op 3 manieren;
1. Je doet niets en PostNL stuurt het over een maand terug
2. Je geeft via postnl.nl/bva aan dat je het pakket niet wenst te ontvangen
3. Je geeft op het postkantoor aan dat je pakket terug gestuurd mag
Zodra we melding hebben dat je pakket terug komt, zullen we je het aankoopbedrag terug storten. We hopen je hiermee tegemoet gekomen te zijn en verontschuldigen ons voor het ongemak.
Zodra deze retour is verwerkt door PostNL zullen we het andere kussen ook als retour verwerken. Deze hoef je dan niet terug te sturen.
Topantwoord
Hallo JochemRkc ,
Het Kvk nr klopt wel , maar het adres op de site niet .
De site is geregistreerd op 4-3-2019 , staat op naam van S Bu***laar
Floris BV is een dochteronderneming van GPJ BV Nederland .
Voor de rest is het een flutsite , in de voorwaarden wijst By Robin Smit alle verantwoordelijkheid af .
https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q= 73771295 &start=0&site=kvk2014
De voorwaarden zie Art 6A , en Art 7 punt 5 .
Art 7 punt 5 , Indien Koper zijn herroepingsrecht gebruikt, zal hij indien dit naar het oordeel van Florisem noodzakelijk is, het product en alle toebehoren, voor zover dat redelijkerwijze mogelijk is, in originele staat en verpakking retourneren aan Florisem, conform de retourinstructies van Florisem.
6. Terugbetaling geschiedt uitsluitend indien schriftelijk overeengekomen met Florisem.
https://byrobinsmit.nl/pages/algemene-voorwaarden
Dien een klacht in bij consuwijzer ,
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer
Tip : controleren of een site betrouwbaar is ,
https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/checklist-veilig-online-winkelen
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen
Bedankt voor uw reactie.
Zal zeker een klacht indienen.
Tsja,
U heeft elders aangegeven om welke webshop het gaat. Even goed zoeken toont het adres en dat is een publiek business centre waar je overdag tegen betaling kan zitten werken. Volslagen duidelijk dus dat het hier om een frauduleuze dropshipper gaat. De Algemene Voorwaarde zijn ook een goede indicatie om nooit iets bij deze onderneming te bestellen.
Uw moeder is zowiezo haar geld kwijt maar als ze het nuttig vind de inklaringskosten te betalen kan ze de goederen nog wel ontvangen. Weigeren aan de deur kan altijd maar deze dropshipper geeft géén cent terug!
Ik zou hier niet mee akkoord gaan. Je kunt contact opnemen met Consuwijzer, die kunnen je hier goed bij helpen.
Dit is geen nepshop van een achterkamer hobbyist, Daar zijn de algemen voorwaarden te goed doordacht voor.
Het is een BV keurig ingeschreven bij de KvK met een BTW nummer.
Kijk eens naar artikel 6 en 6a over de levering en de inklaringskosten.
Bv artikel 6a lid 4
......Koper niet van de verplichting de zaken op de overeengekomen wijze af te nemen. Indien de zaken door Florisem niet ingeklaard worden verkocht, kan daaraandoor een Koper niet het recht tot annulering van de order/bestelling worden ontleend. Indien Koper invoerrechten dient te betalen komen deze kosten geheel voor rekening en risico van Koper.
Het is duidelijk dat als je moeder de inklaringskosten niet betaalt of het pakket weigert, zij haar geld kwijt is en geen kussen ontvangt.
Als ze gebruik wil maken van het herroepingsrecht, dan is ze de inklaringskosten kwijt en zal ze het kussen op eigen kosten terug naar de webshop moeten sturen.
Ik denk dat ze beter de kosten kan betalen, dan ontvangt ze haar pakket. En dan maar hopen dat het juiste artikel er in zit.
In totaal zal het om ca. €50 gaan. Dat bedrag is te overzien. En zoals al meer geschreven is, even melden bij Consuwijzer.
Elke webshop is gehouden aan wettelijke regels. Het adres klopt niet, er staat een verkeerd KVK nummer en contact is niet mogelijk via mail of telefoon. En dan vindt u dat geen nepshop?
De voorwaarden zijn ook in strijd met de wet. Aan alle kanten een hobbiest die wel de lusten wil, maar niet de lasten.
Wat dacht je hiervan:
https://drimble.nl/bedrijf/amsterdam/41776372/florisem-bv.html
@neodutchio , Hoe komt u erbij dat het Kvk nr verkeerd is ? dit is wel juist .
Op de site staat 77371295, dit nummer bestaat niet. Op de keizersgracht is ook niets te vinden tussen alle inschrijvingen.
Als je dsn weer zoekt op de naam Forisem kom je uit op de Leiduinenstraat 32 1 en kvk 7371295. 1 cijfer minder, maar gezien de andere informatie die niet kloppend is lijkt een typefout mij uitgesloten.
Nou Neodutchio, over typefouten gesproken, het nummer is :73771295. Kennelijk een moeilijk nummer om op te schrijven.
https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=florisem%20bv&start=0&site=kvk2014
Ik kopieer de gegevens van de webshop, ik typ zelf niets. En op de website staat een niet kloppend nummer.
Ja, je kunt het product terugsturen, maar dat kan pas na ontvangst. En nee, de douanekosten kun je niet ontkomen, die moet je betalen voor ontvangst. Als je weigert betaal je ook nog de opslagkosten die de douane kwijt is om het pakketje op te slaan.
het enige datu kunt doen is de webshop aansprakelijk stellen omdat ze nergens expliciet hebben aangegeven dat uw pakketuithet buitwnland komt. Gebrek aan transparantie.
Onzin! Als het pakketje geweigerd word hoeft er niets betaald te worden! Het wordt dan gewoon teruggezonden naar de afzender. Opslagkosten hoeven er niet betaald te worden!! Het zou u sieren om eerst eens goed te lezen waar het om gaat. Als u het verhaal van de TS nog eens goed leest ziet u dat u verdere reactie ook complete onzin is!
Uw moeder moet betalen als het aankoop bedrag hoger is dan €22 . Wel kan het pakketje geweigerd worden dan hoeft er niets betaald te worden, maar dan bent u (uw moeder) waarschijnlijk wel het geld kwijt..
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Onaangekondige prijsverhoging sportschool
Goedendag,
vanmiddag een onaangename verassing tijdens het nalopen van de financiele administratie. SInds 1 november 2023 heb ik een abonnement bij een sportschool. Deze sportschool heeft, zonder het aan mij bekend te maken, de abonnementsprijs verhoogd. Ik ben niets te beroerd om te betalen, laten we dat voorop stellen. Ik wil echter wel graag op tijd weten dat er een prijsverhoging aa
...
Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer