Ti
door Tim301292 May 25, 2019 om 09:44
Geldzaken & recht

Parkeerplaats die niet bestaat

Sinds 17 april wonen een goede vriend en ik in het mooie nieuwbouwcomplex Rhapsody in Amsterdam. Alhoewel er hier en daar vertraging is (douchewand moet nog komen), zijn we over de woning tevreden.

Waar het mis gaat, is de parkeerplaats. Het nummer dat we toegekend gekregen hebben bestaat namelijk niet; het moet nog geschilderd worden. Op 6 mei zijn we naar het kantoor van beheerder MVGM gegaan om verhaal te halen. Hier werd ons verteld dat dit binnen een week zou gebeuren en dat we in de tussentijd de bezoekersparkeerplaats kunnen gebruiken.

Nu hebben wij zelf geen auto en zijn er op 17 april direct snel bij geweest om een onderhuurder te vinden voor onze parkeerplaats; dit mocht alleen iemand zijn die ook in Rhapsody woont. Het probleem is dat we geen contract kunnen tekenen, omdat de onderhuurder niet gaat tekenen voor een parkeerplaats die niet bestaat en ook niet voor een bezoekersparkeerplaats een krabbel gaat zetten.

We hebben de beheerder, MVGM, al meerdere malen om duidelijkheid gevraagd: Wanneer wordt de parkeerplaats geschilderd, zodat we dit kunnen communiceren naar onze onderhuurder? Ze houden zich echter enorm van de domme en geven geen duidelijkheid, waardoor we risico lopen dat onze onderhuurder overstapt naar iemand anders die ook een parkeerplaats over heeft. We vinden namelijk zelf steeds meer briefjes in de bus van andere mensen die een parkeerplaats over hebben.

Wat is nu de beste aanpak? Wij hebben alles goed geregeld om de parkeerplaats t.w.v. €160,- per maand onder te verhuren: snel alle bewoners bericht, potentiele onderhuurder gecontacteerd en contract opgesteld. De verhuurder laat niks van zich horen, waardoor de onderhuurder nu gaat twijfelen. Ik wil maandag met een ingebrekestelling naar de verhuurder. Hoe zouden jullie het aanpakken?

Groet,
Tim

4692 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 25, 2019 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop een pot latex en “schilder” die parkeerplaats zelf.

sjjoppy
door sjjoppy - May 25, 2019 om 10:31
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn aanpak:
afwachten tot alles gereed is om de kant en klare parkeerplaats te verhuren.

diumenge
door diumenge - May 25, 2019 om 10:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met een ingebrekestelling naar de onderhuurder? Bedoel je niet verhuurder? Dat laatste zou ik inderdaad doen, daarmee toon je aan de onderhuurder ook aan dat je er serieus mee bezig bent.

Is overigens nog geen enkele parkeerplaats van een nummer voorzien, of alleen die van jullie niet?

Ti
door Tim301292 May 25, 2019 om 10:41
Antwoorden / 1 Vragen

Excuus, bedoel inderdaad naar de verhuurder. Heb 't aangepast. De meeste parkeerplaatsen zijn van een nummer voorzien. Zo'n 95% schat ik. Binnen de overige 5% zijn het vooral parkeerplekken waarvan het vak wel geschilderd is, maar het nummer er nog niet in staat. Niet alle appartementen zijn echter al verhuurd.

ma
door malty - May 25, 2019 om 10:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Is er dan geen plattegrond waar uw parkeerplaats met nummer op aangegeven staat?

Ti
door Tim301292 May 25, 2019 om 10:45
Antwoorden / 1 Vragen

Waar hij moet komen, is duidelijk. Het is nu gewoon een lege betonnen vloer. Het probleem is dat we een leeg vak niet kunnen claimen; de parkeerplaats is nu bezaaid met andermands motoren. Als je daar je auto neerzet en weer weg gaat, staan er als je terugkomt weer een paar motoren.

ma
door malty May 25, 2019 om 10:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, maar als u al weet wat het nummer van uw parkeerplaats wordt kunt u dat in het (voorlopig) huurcontract zetten.
Dat de onderhuurder daar nog niet kan parkeren is toch geen probleem als hij gebruik mag maken van de bezoekersparkeerplaatsen.

Ti
door Tim301292 May 25, 2019 om 11:01
Antwoorden / 1 Vragen

Maar vindt u het niet vreemd om iets te verhuren wat niet bestaat? Ik twijfel of ik zelf zou tekenen voor een product of dienst zonder te weten wanneer ik het daadwerkelijk ga krijgen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de bezoekersplekken vol zijn?

jo
door jorisw May 25, 2019 om 13:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een parkeerplaats wordt niet opeens een parkeerplaats als er lijnen omheen staan. Die vierkante meters zijn van jou en niet van die motorrijders. Dat mensen motoren parkeren op een plek die niet van hun is lijkt me een groter probleem dan het andere.

edrick3
door edrick3 - May 25, 2019 om 10:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als je zelf nu die € 160 nog niet hoeft te betalen zou ik even rustig afwachten.
Betaal je wel al, dan zou ik zeker MVGM hierop aanspreken.
Je kunt natuurlijk niet naar de onderhuurder met een ingebrekestelling. Hoezo? Eigenlijk ben jij in gebreke richting die onderhuurder.

Ti
door Tim301292 May 25, 2019 om 10:43
Antwoorden / 1 Vragen

Typfoutje. Plan is om maandag naar MVGM te gaan met ingebrekestelling. Aanspreken heeft tot nu toe niets opgeleverd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 25, 2019 om 10:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als u volgens het huurcontract een parkeerplaats waarvoor u betaalt mag verhuren dan is het inderdaad een kwestie van de beoogde onderhuurder in gebreke stellen. Maar de vraag is dus o.a. wel of u apart betaalt voor de parkeerplaats en of het recht op de parkeerplaats in de huurovereenkomst is geregeld. Zo niet, dan kan de verhuurder stellen dat die zelf de parkeerplaats kan verhuren. evt. www.juridischloket.nl .

Ps. Voor een nog niet bestaande parkeerplaats behoeft u uiteraard (nog) niet te betalen.

(Toen ik aan mijn reactie begon was er nog maar 1 andere)

Ti
door Tim301292 May 25, 2019 om 10:55
Antwoorden / 1 Vragen

Het recht op onderhuren is geregeld in het contract. We mogen onderhuren, mits het aan een andere bewoner van het complex is. Dat moet dan voor dezelfde prijs als die wijzelf nu betalen (€150 + €10 service per maand). We moeten het aan verhuurder MVGM laten weten en zelf een contract opstellen tussen ons en de onderhuurder. Dat is allemaal reeds gebeurd, maar het contract kan nu dus niet worden getekend, omdat de parkeerplaats niet bestaat. Wij zijn dus niet in gebreke bij onze onderhuurder, maar MVGM als verhuurder wel jegens ons. Op zich geen probleem, als ze aangeven wanneer ze het probleem oplossen, maar dat doen ze alles behalve. Vandaar het plan om maandag naar MVGM te gaan met ingebrekestelling.

panter22
door panter22 - May 25, 2019 om 11:15
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een parkeerplaats toegewezen gekregen. De parkeerplaats is nog niet klaar en worden nu nog gebruikt door werklieden die de appartenmenten af moeten maken. Begrijp ik het zo goed? Dan kan het nog wel even duren voor de parkeerplaats vrij komt.
Als je de toezegging hebt(op papier) van MVDM dat de onderhuurder voorlopig de bezoekersparkeerplaats mag gebruiken, dan ik dat toch geregeld? Jullie hoeven toch nog niet voor de parkeerplaats te betalen?
Je kunt het contract met de onderhuurder aanpassen. Dat de onderhuurder intussentijd de bezoekersparkeerplaats kan gebruiken tot de definitieve plaats klaar is. Betaal je niets totdat  de parkeerplaats klaar is, reken dan de onderhuurder ook niets. Misschien trek je hem zo over de streep.

ro
door ron503 - May 25, 2019 om 11:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de info over dit complex even doorgelezen en daaruit blijkt dat het huren van een parkeerplaats een optie is. U bent beiden niet in het bezit van een auto dus vraag ik me af waarom u toch een parkeerplaats in het huurcontract op heeft laten nemen. Keuze B tarief €.150,00 betreft een willekeurige vaste plek in de garage die tot nu toe niet van een nummer voorzien maar dat wil nog niet zeggen dat die parkeerplek niet gebruikt mag worden. Als u een toegangpas heeft dan kan de onderhuurder van de garage de auto parkeren maar heeft net zoals anderen nog geen vaste plek toegewezen gekregen en mag totdat die plek wel bekend is zwerfparkeren. Of is het zo dat u voor keuze C bent gegaan en de plek met winst wenst te verhuren aan een huurder die geen vaste plek meer kon huren omdat het aantal parkeerplekken zeer beperkt is.

tijger1
door tijger1 May 25, 2019 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees op AT5 dat die parkeerplaats later verplicht door de huisbaas is toegevoegd.

panter22
door panter22 May 25, 2019 om 13:03
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt ook een appartement huren exclusief parkeerplaats.
https://ikwilhuren.nu/amsterdam/rhapsody/vrouwengelukhof-6/34275928

Ti
door Tim301292 May 25, 2019 om 13:03
Antwoorden / 1 Vragen

De parkeerplaats is helaas onlosmakelijk verbonden aan de woning en het is niet toegestaan de parkeerplaats onder te verhuren voor een andere prijs dan de oorspronkelijke huurder zelf betaalt. Het gaat dus inderdaad om een parkeerplaats B, zoals u juist opmerkt.

We betalen al huur voor de parkeerplaats sinds intreding van de woning op 17 april jl.

ma
door malty May 25, 2019 om 15:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u al huur betaald voor de parkeerplaats kunt u eisen dat uw parkeerplaats ook beschikbaar is.
De werklui moeten maar op de bezoekersparkeerplaatsen parkeren.
Het is toch van de zotte dat u betaald voor de parkeerplaats en deze bezet wordt door de werklui.

tijger1
door tijger1 May 25, 2019 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staan motoren geparkeerd, helemaal niet gezegd dat die van werklui zijn. Die komen meestal met een busje.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 25, 2019 om 19:10
16774 Antwoorden / 202 Vragen

En 160,00 ipv € 150,00 zie ik niet als een verdienmodel. Zolang er niet op uw plek kan worden geparkeerd geld terug vragen.

tijger1
door tijger1 May 25, 2019 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die € 10,00 zijn de servicekosten voor die plek.

jhogaarts
door jhogaarts May 27, 2019 om 14:30
101 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij ben je als huurder niet verplicht om een parkeerplaats af te nemen als je geen auto hebt. Bij ons staan ook diverse auto's van huurders buiten het complex geparkeerd omdat ze de parkeerplaats te duur vinden om te huren. En hierdoor staan deze plaatsen nu leeg ( al 14 jaar) en heeft de woningbouwvereniging hiervan geen inkomsten maar moet wel aan de VvE servicekosten betalen. Tevens zijn er bij de bouw een aantal reserve parkeerplaatsen (12) gerealiseerd maar hiervoor is geen hond te vinden (te duur € 85).

mo
door mof - May 27, 2019 om 21:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De huid verkopen voordat de beer is geschoten ...
u moet de beheerder een aangetekende brief sturen dat u over uw parkerplaats wilt beschikken en dat hij deze dient in te richten. Met de onderhuur hoeft deze geen rekening te houden. Dat is uw probleem.