P.
door P.D.vanHees Oct 21, 2020 om 11:09
Geldzaken & recht
Parketvloer slecht gelegd

Hallo iedereen,

In mijn oude woning van 1904 hebben we een hele verbouwing achter de rug. Nadat bijna alles met de aannemer al fout was gegaan, gekozen voor een visgraat eikenhouten parketvloer  (70mm bij 350 mm a 135,- EUR/m2) ; deze te laten leggen door een tweede generatie parketeur. De firma was ons door vrienden aangeraden (zelfs familie van de eigenaar van parketbedrijf) en eerst was het contact ook goed. We hebben in ons huis twee verdiepingen; beneden de slaapkamers, badkamer en hal (50m2) en boven de keuken, woongedeelte en werkkamer (60m2). Ook hebben we vloerverwarming laten plaatsen op beide verdiepingen. Toen de eerste inspectie van de ondervloer (vloer met vloerverwarming er in) was uitgevoerd, kwam het parketbedrijf er achter dat ze op de vloer boven niet konden lijmen; dit omdat de vloer met gips was dichtgesmeerd door de vloerverwarmingsman. Hierop zou hun lijm niet hechten. Op basis van deze informatie kwamen ze met het volgende voorstel: Vloer leggen op een elastilon ondervloer (een tape waarop de planken plakken). Natuurlijk hebben we gevraagd of het resultaat hetzelfde zou zijn en ook gevraagd naar de kosten; parketvloer zou er gewoon goed uit komen te zien en kosten zouden gelijk blijven omdat arbeid intensiever werd.

Na het leggen van de vloer op de eerste verdieping, zagen we al voor de oplevering kieren verschijnen tussen de planken. Niet 1 kier, maar over de gehele lengte van de woonkamer en op meerdere banen van het parket) Dit gelijk aangegeven bij de parketlegger en zijn baas (ook schriftelijk). Eigenaar gaf aan maar eerst in de woning te gaan wonen; hout kiert nu eenmaal.
Op de begane grond ligt ook parket; hier geen 1 kier te zien. Ligt prachtig! Deze vloer is geegaliseerd en hierna normaal volverlijmd om de egaline. Ze kunnen het dus ook wel! Alleen boven hebben ze verkeerde informatie gegeven.
Nou heb ik hierna een onafhankelijke firma ingeschakeld die alleenmaar parketvloeren keuren. Rapport laten maken wat ook nog eens heel veel geld kost en deze gaf aan dat de vloer er uit moest; kwaliteit niet goed. Nou blijkt dat mijn parketteur (eigenaar van bedrijf) leerling was bij deze onafhankelijke man; nu dus niet meer onafhankelijk.

Ook ben ik nog langs gegaan bij houtleverancier van het parket. Deze gaven ook aan dat het 'niet gebruikelijk is en nooit hun advies zal zijn om visgraat parket op een elastilon laag te leggen'. Ze hadden dit dan ook nog nooit zo gezien. Dit ook schriftelijk van hun meegekregen.

Nu heb ik hem na 7 maanden weer laten langskomen om te kijken. Hij reageerde snel, konnen binnen twee weken komen dus alles leek goed. Tot het moment dat hij wegging was alles ok....hierin gaf hij aan dat hij zou terugkomen op wat hij kon doen aan de spleten en zou dat ons een week later laten weten. Nu stuurt hij ons een bericht dat hij onze klacht niet aanvaard en en hij is van mening dat de vloer goed ligt. Hout werkt nou eenmaal. En dit alles omdat wij hebben gekozen voor een elastilon ondervloer.

Mijn vraag: Kan ik mijn contract laten ontbinden omtrent 'Dwaling' aangezien we voorgelogen zijn mbt de legwijze en de kwaliteit hiervan? Onafhankelijke expert en vloerleverancier geven beide aan dat dit niet de keuze had mogen zijn.  We hebben bijna 20.000 EUR betaald voor een vloer die vanaf dag 2 begon met kieren op de eerste etage.

3509 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2020 om 11:18
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Is de aannemer die kennlijk een wanprestatie heeft verricht aangesloten bij een brancheverniging met een geschillencommissie? Dien dan daar een klacht in.

Zoals ik uw vraag lees heeft u alle reden om op basis  van : http://www.wetrecht.nl/schadevergoeding-bij-het-niet-nakomen-van-een-overeenkomst/ de aannemer in gebreke te stellen. Bent u lid van de Vereniging Eigen Huis, schakel die dan in voor hulp of uw rechtsbijstandsverzekering. https://www.eigenhuis.nl/contact/#/  en voor info m.b.t. in gebreke stellen zie: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en voor een voorbeeldbrief: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 21, 2020 om 12:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hout werkt.
En wat is ondervloer, hout of beton?
Zelf had ik nooit voor parket  zo gekozen, erg duur materiaal en  Fineer  is voordeliger en wel te lijmen.. en  dun en flexibel...
Een triplex laag is vaak al voldoende eronder... maar een werkende vloer die uitzet en krimpt kan nooit.

Mijn dochter heeft een mooi Mozaiek  gemaakt van fineer stroken,  snijden en lijmen en goed in de lak zetten en niet hout opschuren, je zit er zo doorheen, 0,6 mm dunne...
Oude huizen, dan moet je een goede ondervloer hebben of  een visgraat met  schuine kantjes... dan  vallen de naden niet  op en hoorde het zo, veel laminaat heeft ook deze velling kantjes,  lastiger vegen, moet je zuigen  maar ook dan is het prima mogelijk.

Gewoon herstel vragen of koop ontbinden wegens wanproduct en geld terug eisen.
En als je niet tevreden bent,  nooit doorgaan met een dergelijke aannemer....

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 21, 2020 om 15:07
16772 Antwoorden / 202 Vragen

SOMMIGE wat? of bedoelt u SOMMIGEN. :-)

tenormin
door tenormin Oct 21, 2020 om 18:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@hk, ga je nu op een spelfout wijzen? Dan zou ik zeggen: steek je hand in eigen boezem en lees eerst na wat je zelf verkeerd typt. ;-)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 21, 2020 om 23:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Dialect of spreektaal mag in forum naam,  dat hoeft nooit foutloos te zijn.
Ik eet nog regelmatig een foute panne.... koek...  uit 1 pan!

getty
door getty - Oct 21, 2020 om 15:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is bedrijf aangesloten bij het CBW, dan daar klacht indienen.

panter22
door panter22 - Oct 21, 2020 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Elastilon schijnt goed spul te zijn en geschikt voor parket. Waarom ligt de vloer er dan niet mooi strak in?
https://www.elastilon.com/nl/elastilon-nl
D
e deskundige vindt dat de kwaliteit niet goed is en de vloer er uit moet.
Nu schrijft de vloerenlegger al dat hij dat niet gaat doen.
Dan kun je naar de rechter.
Maar even een advocaat raadplegen voor je verder stappen onderneemt.

Fa
door Familie Timmer - Nov 27, 2020 om 16:35
21 Antwoorden / Vragen

Dit is een pure juridische vraag en ik raad aan niet zelf juridisch te gaan knutselen en googelen. Parket en vloerverwarming is lastig, in combinatie met een oud huis met houten balken die 'werken' nog meer en in een oud pand de afwerkingsvloer over vloerverwarming dichtgipsen is niet echt gebruikelijk (bij in Nederland opgeleide vaklui). Er zijn meer feiten en feitjes van belang voor een eerste beoordeling van uw rechtpositie. Heeft u vóór de keuze van het parket overlegd met de parketeur en had de parketeur de vloeren toen al gezien? Als voorbeeld.

Dit is een lekenforum, de mensen die de meeste antwoorden geven zijn vaak (zelfbenoemd) expert op minstens vier vakgebieden, weten dus over veel zaken de basis. U kunt hopen op een vakman die hier gratis advies wil geven, of consumenten met vergelijkbare ervaringen. Maar mijn idee is: zoek een jurist, wordt lid van de VEH (lijkt me sowieso verstandig), zoek een Geschilencommisie etc.  Succes!