kn
door kniefke Sep 26, 2020 om 13:01
Geldzaken & recht

Pauze niet betaald

Ik werk in als hotel als receptioniste waarbij ik 8 uur per dag moet werken,helaas door de Covid 19 zit ik in mijn eentje achter de balie ipv 2 waarbij ik dus alle taken te doen heb,hotel receptie en voor de andere faciliteiten in het gebouw
Als het even rustig is probeer ik een sigaret te roken wat meestal niet verder komt dan enkele trekjes want dan staat er wel iemand voor de balie of gaat de telefoon
Ik heb geen pauze ,eet mijn broodje achter de balie omdat ik deze niet een half uur onbemand kan laten, en werk gewoon door,nu zegt mijn manager dat hij een half uur per dienst van mijn salaris af haalt voor mijn pauze die ik niet heb,hij vind dat die paar trekjes van een sigaret die ik per dag probeer te roken een pauze is,hij rookt zelf ook maar bij hem gaat er niets af,hij heeft een all in salaris,ik krijg dus maar 7,30 uur betaald,waarop ik zei dat ik volgens mij een half uur vrije tijd behoor te hebben in mijn pauze als hij mij niet betaald en dat je geen half uur kan afhouden voor die paar minuutjes die ik probeer te roken,soms ook helemaal niet
Mag dit zomaar

12991 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2020 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat mag niet. Als u geen pauze kunt nemen, moet dat half uur doorbetaald worden.

Dus gewoon pauze nemen en receptie onbemand laten.

Analoog
door Analoog Sep 27, 2020 om 09:31
137 Antwoorden / Vragen

De receptie onbemand laten en het er op aan laten komen zal voor het behouden van je baan niet de beste oplossing zijn denk je ook niet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 26, 2020 om 13:07
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kniefke,

Het antwoord op uw vraag is : nee, dit mag niet : u heeft recht op een pauze bij een 8 urige werkdag.

Neem contact op met uw vakbond of zoek juridische hulp.

tenormin
door tenormin - Sep 26, 2020 om 13:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

De pauze moet gewoon doorbetaald worden. Heeft dat hotel een OR (ondernemnings raad) of een vertrouwensman - kaart het daar aan-. Uw manager mag absoluut geen geld van uw salaris afknabbelen. Komt u niet verder neem dan contact op met onderstaande link: succes gewenst.
https://www.inloopspreekuuradvocaat.nl

me
door mein33 - Sep 26, 2020 om 13:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft, gelet het aantal werkuren, recht op 30 minuten of tweemaal 15 minuten rust-/lunchtijd per werkdag.
De werkgever mag dit niet inhouden op uw salaris.
U kunt dit recht op pauze afdwingen en uw manager dient tijdens uw rusttijd iemand anders in te zetten.

Gelet de huidige covid-situatie is het moeilijk om u, met inachtnemning van de beperkingen, voor een rustpauze te vervangen
Hetnemen van een hapje, drankje en een plaspauze kan en mag het probleem niet zijn.
Neem contact op met de O.R. en/of de afdeling personeelszaken. Als u daar niet verder komt dan met de directie van het hotel of hotelketen.
Informeer ook bij de vakvereniging waarbij u bent aangesloten en als u dat niet bent neem dan contact op met het Juridisch loket in uw Gemeente.

mr
door mrmoto - Sep 26, 2020 om 14:00
167 Antwoorden / 4 Vragen

hoe doen ze dat dan in een EENmans zaak , die persoon moet toch ook een hapje doen en een plasje 1 en 2 doen .Zeg tegen die slavendrijver op je werk dat hij jouw taken waarneemt tijdens JOUW pauze en toiletgang ( en roken gewoon stoppen ).

tenormin
door tenormin Sep 26, 2020 om 14:14
16823 Antwoorden / 108 Vragen

De TS vraagt hier niet om een rookverbod. Dat moet iedereen voor zichzelf weten. @mrmoto

kn
door kniefke Sep 26, 2020 om 14:27
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ben nu ook gestopt met roken dus benieuwd wat hij nu gaat doen

lo
door lovewinnie - Sep 26, 2020 om 14:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als hij half uur pauze aftrekt ook half uur pauze houden. Of 2x 15 min. Dan gaat hij daar maar zitten. Sorry maar dat is niet jou probleem. Pauze heb je recht op.

marita5
door marita5 - Sep 26, 2020 om 14:24
11507 Antwoorden / 15 Vragen
kn
door kniefke - Sep 26, 2020 om 14:32
3 Antwoorden / 3 Vragen

Maar mag hij mijn poging tot sigaret roken  als excuus gebruiken om mijn loon in te houden,hij zegt nu dat er dan dus geen rook of koffie gehaald mag worden

1paul
door 1paul Sep 29, 2020 om 13:51
3134 Antwoorden / 0 Vragen

in dat half uur dat je niet betaald word, pauze dus, ben jij vrij om te doen wat jij wilt....

diumenge
door diumenge - Sep 26, 2020 om 15:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt recht op een half uur pauze bij  5 1/2 uur of meer werken. Als je dus 8 uur werkt, dan moet je dus 8 1/2 uur aanwezig zijn om een half uur pauze op te kunnen nemen. Op dat half uur (of twee keer een kwartier) heb je dus wel écht recht, maar niet op doorbetaling daarvan.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wettelijke-regels-pauzes-tijdens-werk

Tijd inhouden voor het halen van koffie is overigens wel heel erg krenterig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2020 om 16:31
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals al door velen van ons gezegd: het mag niet maar wat er aan te doen? Recht op iets hebben betekent helaas niet dat men het ook altijd zonder meer krijgt zoals nu ook bij u het geval is.
Om toch uw recht te krijgen zult u actie moeten nemen dan is het hoe dan ook zinvol om lid te zijn van een vakorganistie.
Als u dat niet bent is het een kwestie van of gebruik maken van rechtsbijstand als u daarvoor verzekerd bent of op een andere wijze een jurist benaderen voor hulp bijv. via www.juridischloket.nl  Voor het hotel zal ongetwijfeld een CAO van toepassing zijn en zie dan ook: https://www.werkenineenhotel.nl/horeca-carriere/horecacao/ waarin dan ook wel geregeld zal zijn hoe u een klacht kunt indienen over een situatie zoals bij u aan de orde is.

Uw manager zal ook zelf een leidinggevende hebbende en het is nog maar de vraag of die op de hoogte is van deze werkwijze.

Afgezien van het niet betalen is er nog een andere wettelijke regeling (arbeidsrechtelijk) m.b.t. verplicht pauze krijgen.

Op zich dus reden voldoende om in actie te komen maar ....  > houd dan wel rekening met de mogelijkheid dat in ieder geval uw manager dat wel niet zal waarderen. Als u nu meteen stop met roken staat u hoe dan ook sterker m.b.t. het argument dat uw manager dat ook als pauze ziet (hetgeen naar mijn mening helaas ook niet helemaal onterecht is).

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 26, 2020 om 17:12
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Onbegrijpelijk dat de manager niet wat meer waardering toont nu u al enige tijd voor twee werkt, als u geen pauze krijgt kunt u oververmoeid raken, daar staat deze man kennelijk niet bij stil.
Pauze betekent even helemaal van de afdeling weg.

ro
door ronny530 - Sep 27, 2020 om 09:03
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als u door de manager gedwongen wordt om geen lunchpauze te nemen dan werkt u 8 uur en geen 7,5 uur en zou die 8 uur uitbetaald moeten worden. Werkt u op eigen initiatief in de lunchpauze door en dan zal die manager heeft blij met uw inzet zijn maar hoeft die niet door te betalen. Tussentijdse pauzes inlassen is geen verplichting tenzij dat in een cao afgesproken is maar in het cao van khn is de werkgever vrij om dat wel of niet te doen. U loopt wel eens van de werkplek weg om een sigaret te gaan roken maar als u dat zonder toestemming doet kan die tijd als pauzetijd aangemerkt worden want u bent niet op de werkplek aanwezig. Zeker in deze tijd zou de manager zich flexibeler op kunnen stellen want u doet veel meer werk dan waarvoor u aangesteld bent. De manager kan wel roepen dat hij een half uur van uw gewerkte uren in gaat houden maar die macht heeft hij niet omdat hij uw werkgever niet is en wat dat betreft geen beslissingen over loonbetaling mag nemen.

th
door thieu - Sep 28, 2020 om 13:23
147 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt recht op pauze.
Sterker nog, je bent vlg. Arbo verplicht na maximaal 5 uur een pauze te nemen.
Echter, die pauze is eigen tijd, en hoeft niet doorbetaald te worden.

Alleen vertel je hier dat je in werkelijkheid geen pauze neemt, maar, met de boterham in de hand, doorwerkt.
Je kunt dat moeilijk een "pauze" noemen en het ligt dan voor de hand dat deze tijd wél doorbetaald wordt.

Wil jouw baas dat niet doen, dan blijft niets anders over dan ook werkelijk pauze te nemen, dus het bemannen van de balie even door die baas te laten doen.

1paul
door 1paul - Sep 29, 2020 om 08:56
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat mag niet, neem je pauze na 3 uur en 3 kwartier en blijf dan ook een half uur weg!!!!

wat er ook gebeurd, je bent er gewoon een half uur niet....

ri
door rioleur - Sep 30, 2020 om 12:36
7 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt de strikt juridische kant, maar ook het principe van geven en nemen. Jouw werkgever heeft het financieel nu lastig maar hij houdt jou wel in dienst. In de huidige crisis moeten we allemaal offers maken en ons aanpassen. Ik weet natuurlijk niet hoe het verder gaat qua geven en nemen maar vraag jezelf dus af of dat halve uurtje zo erg is.