bikker
door bikker Jun 10, 2022 om 16:37
Geldzaken & recht

Pensioen

Hallo, Ik krijg als ik 67 wordt een klein pensioen van ongeveer 430,- bruto per jaar. Nu blijkt dat dat zo weinig is dat het pensioensfonds dit af mag kopen.
Mijn vraag hoe berekend het pensioenfonds wat ik krijg? Wie kan mij een voorbeeld berekening geven uitgaande van 430,- bruto. Wordt er bijvoorbeeld vanuit gegaan dat ik nog 10 jaar te leven heb, dus 10 keer 430,- bruto min belasting.
Groeten Paul.

2191 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2022 om 16:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Deze vraag kunt u het beste stellen aan uw pensioenfonds. Indien u ook elders een pensioenopbouw heeft, ga dan na of dit kleine pensioen daarmee gekoppeld kan worden.
 Bent u lid van een ouderenorganisatie, doe dan daar navraag naar hulp of benader https://www.pensioendesk.nl/#contact maar ik kan nu niet nagaan of u daar grais hulo krijgt.

Herhaald, uw pensioenfonds is de eerste die u m.i. dient aan te spreken met deze vraag.

bikker
door bikker - Jun 10, 2022 om 16:42
44 Antwoorden / 17 Vragen

HEB ALLEEN DIT PENSIOEN, EN HET PENSIOENFONDS ZEGT DAT ZE DAT PAS DOEN ALS DE TIJD DAAR IS.

sira
door sira Jun 10, 2022 om 17:03
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat klopt

va
door vanlotjegetikt Jun 10, 2022 om 17:06
809 Antwoorden / Vragen

Pensioen afkopen betekent dat je je pensioen in een keer eerder uitbetaald krijgt. Als je later dan met pensioen gaat, ontvang je dus geen maandelijkse pensioenuitkering meer van dit pensioen. Ook heeft je partner geen recht meer op het partnerpensioen als je overlijdt.

bikker
door bikker Jun 10, 2022 om 17:50
44 Antwoorden / 17 Vragen

van 430,- bruto per jaar valt er weinig te incasseren voor mijn partner! Honger, leed en ellende is ons lot (grapje, maar met een kern van waarheid) we zullen de tering naar de nering moeten zetten, maar we gaan het wel overleven.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 10, 2022 om 16:42
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bikker ,

Zie deze link , benedenaan kunt u de module ( berekening ) zelf invullen .

https://www.rekenkeizer.nl/pensioen-aow-leeftijd/afkoop-pensioen-bruto-netto-belastingaangifte-afkoopsom-berekenen

br
door bravehenk - Jun 10, 2022 om 16:50
206 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe oud bent u nu. Het pensioenfonds mag het afkopen zegt u ,en ze doen het pas als de tijd daar is. Regels die nu gelden kunnen over een jaar wel weer anders zijn.Dus afwachten de enige die het antwoord weet is de pensioen fonds.Als u nog ver van pensioenleeftijd afzit kan u altijd nog pensioen gaan opbouwen

bikker
door bikker - Jun 10, 2022 om 16:52
44 Antwoorden / 17 Vragen

HOI MARITAS Ik heb de link gedaan en hoef over dat bedrag geen belasting te betalen, maar dat is maar één jaar. Hoeveel jaar gaat het fonds dat doen, wat is het uiteindelijke bedrag dat het fonds in één keer aan mij stort?

br
door bravehenk Jun 10, 2022 om 17:13
206 Antwoorden / 0 Vragen

Dat weet alleen het pensioenfonds u te vertellen als de tijd er is. Er gaat bijna 57% belasting af. Houdt er ook rekening mee dat het inkomen is als u toeslagen heeft worden die ook gekort in dat jaar van uitbetalen.Bruto lijkt mooi maar netto kan wel eens tegen vallen.U rekent met 1 jaar maar bruto zal het vele malen hoger zijn nagelang pensioenfonds jaren gaat berekenen en betaald u wel belasting.

bikker
door bikker - Jun 10, 2022 om 16:53
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ben bijna 66 en wil graag met pensioen.

sira
door sira Jun 10, 2022 om 17:14
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat gaat u altijd geld kosten, want hoe wilt u dat bekostigen? Tenzij u voldoende spaargeld achter de hand hebt. AOW krijgt u toch pas op uw 67e

bikker
door bikker Jun 10, 2022 om 17:47
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik wacht tot ik 67 en 4 maanden ben uiteraard.

Iv
door Ivo W Jun 10, 2022 om 18:35
728 Antwoorden / Vragen

Aangezien dat nog even duurt, is het logisch dat het pensioenfonds nog even wacht met de berekeningen aan u te verstrekken. Er kan immers nog vanalles veranderen in een paar maanden tijd. Er is namelijk nogal wat gaande rondom de pensioen hervormingen. Dat kan gevolgen hebben voor de berekeningen.

Ook de verwachte levensduur waarmee gerekend zal worden, kan door het CBS nog bijgesteld worden.
Mogelijk moet uw pensioenfonds de pensioenen korten. Of kunnen de pensioenen juist geïndexeerd worden dankzij de gestegen rentes van de afgelopen maanden.

En mogelijk past de politiek de belastingtarieven nog aan.

Allerlei factoren die een goede berekening nu onmogelijk maken voor iemand die pas volgend jaar met pensioen gaat.

ro
door ronny530 - Jun 10, 2022 om 17:00
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Mijn advies zou zjn niet afkopen en laten voor wat het is. Zodra u de AOW leeftijd heeft bereikt komt het pensioen tot uitkering en hoeft u er bijna geen belasting over te betalen.

sira
door sira - Jun 10, 2022 om 17:02
2289 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt dit inderdaad afkopen, maar vraag of ze het willen uitkeren de maand nadat u AOW gaat ontvangen, u betaalt dan minder belasting.

De hoogte van het af te kopen pensioen is niet gelijk aan het opgebouwde pensioen dat u jaarlijks zult ontvangen. Uw pensioenfonds kan u hierover nader informeren.

M.b.t. de afkoop krijgt u een schrijven met het bruto totaalbedrag dat zij aan u (netto) willen gaan overmaken.
U kunt daar eventueel tegenin gaan als u het een te karig bedrag vindt. Soms lukt dat, maar vaak niet. Maar ja, niet geschoten is altijd mis. Ik heb het dan over hooguit een paar tientjes op het totaalbedag die u er beter van wordt.

panter22
door panter22 - Jun 10, 2022 om 17:05
6599 Antwoorden / Vragen

Als je afhankelijk bent van huur en zorgtoeslag, dan zul je er weinig mee opschieten als je je pensioen wilt afkopen.
Lees deze info:
https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/producten/pensioen/werknemerspensioen/afkopen#:~:text=Een%20klein%20pensioen%20is%20een,de%20toekomst%20geen%20pensioen%20meer.

bikker
door bikker - Jun 10, 2022 om 17:07
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik wil niet afkopen,  maar de pensioenwet geeft de fondsen de mogelijkheid om af te kopen en als ze op hun strepen staan kan ik daar niks aan doen.

sira
door sira Jun 10, 2022 om 17:15
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Maar flutbedragen iedere maand, kwartaal of jaarlijks laten uitbetalen, heeft ook weinig zin.

br
door bravehenk Jun 10, 2022 om 17:16
206 Antwoorden / 0 Vragen

De pensioenuitvoerder mag jouw pensioen niet afkopen als:

  • jouw pensioen hoger is dan het wettelijk minimum (€503,24 bruto per jaar vanaf 1 januari 2021)
  • je waardeoverdracht hebt aangevraagd
  • jij daar niet mee instemt.
vooral het laatste u moet ermee instemmen dus ze kunnen niet op hun strepen staan

panter22
door panter22 Jun 10, 2022 om 17:18
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk hier voor eem mogelijke berekening.
https://kandoor.nl/blog/pensioen-afkopen-wanneer-kan-dat/ Uit de link: Een voorbeeld: je pensioen ontvang je bij jouw pensioenfonds vanaf 67 jaar. En stel dat men gemiddeld overlijdt op 85 jarige leeftijd. Dat betekent dat het pensioenfonds 18 jaar lang je pensioen uitbetaalt. Als je 150 euro op jaarbasis hebt opgebouwd, dan is dat 18 keer 150 euro = 2700 euro

atlas1302
door atlas1302 - Jun 10, 2022 om 17:36
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi Paul, zo moeilijk is het niet hoor. 67 en 8 mnd. zeker. U kan het totale bedrag van het pensioenfonds afkopen, ga naar mijn xxxx (naam pensioenfonds) en daar kan u uw pensioen planner samenstellen en aanvragen, uw keuze dus.
Normaliter gaan ze er vanuit dat u nog 20 jaar leeft na uw eerste pensioen dag, dus 20 x 430 = 8.600 bruto. Netto iets minder.

Edit: Als u aangeeft bij de pensioen planner dat u jaarlijks 430 bruto wenst te ontvangen, dan behoren ze dat gewoon te doen. Nogmaals, uw keuze!

Iv
door Ivo W Jun 10, 2022 om 18:37
728 Antwoorden / Vragen

Ze gaan niet (meer) uit van een restlevensduur van 20 jaar.

De restlevensduur van een 65 jarige is ongeveer 20 jaar. Die van een 67 jarige zal ongeveer 18 jaar zijn. Dat geeft toch een verschil in uitkomst van de berekeningen van 10 procent.

atlas1302
door atlas1302 Jun 10, 2022 om 21:35
341 Antwoorden / 13 Vragen

Uiteraard, uiteraard ....laten we eerst maar eens 85 jaar worden, gezond zowel geestelijk als fysiek. Wellicht wordt iedereen wel ineens 100 jaar in 2040 wie zal het zeggen?
Ik koop alles af daar wat het kan, en geniet ervan nu ik nog gezond ben en plezier in het leven heb. Ach...? wanneer ik 85 ben, wat moet ik met dat geld?

bikker
door bikker - Jun 10, 2022 om 17:43
44 Antwoorden / 17 Vragen

Allemaal dank voor jullie antwoorden, ik ga er mee aan de slag en ga lekker met pensioen, al vrees ik wel de nieuwe pensioenwet, de regering zal het ons niet makkelijker maken laat staan dat ze ons een leuke oude dag gunnen. Meer dan 10 jaar zijn de pensioenen niet geïdexeerd en ook de AOW zit in het verdomhoekje.

atlas1302
door atlas1302 Jun 10, 2022 om 21:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik weet er alles van, oudjes tellen niet meer mee..je moet er maken wat er van te maken valt. Ik hoop voor jou een hele fijne oude dag, en ik denk dat het je wel zal lukken.

Saludos,