altijdgeluk
door altijdgeluk Aug 11, 2016 om 20:32
Geldzaken & recht

Pensioen bij Meeus ZELF regelen kost € 275 ??

Mijn pensioen is bij Meeus ondergebracht. Nu komt het kapitaal vrij; als ik een periodieke uitkering wil, én het zelf regel, moet ik Meeus € 275- betalen. Dit lijkt mij erg vreemd. Is er een andere mogelijkheid? Kan het elders zonder kosten? Alvast hartelijke dank!

3024 10 Rapporteer

ra
door ramanah - Aug 11, 2016 om 20:48
135 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat die € 275 misgelopen inkomsten van Meeus zijn als u het zelf doet, zal best ergens contractueel in de kleine letters staan.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2016 om 21:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan nergens zonder kosten, maar het kan wel aanzienlijk goedkoper. Ik neem aan dat u een bank lijfrente wil.

Om het veel goedkoper te doen, moet u wel weten wat u wil. Dus lees u in.

https://www.123lijfrente.nl

L
ees ook dit.

http://kennisbank.sparen.nl/verschil-banksparen-en-lijfrente

U
 hoeft het trouwens ook niet via Meeuws onder te brengen, zolang u dat uit te keren bedrag maar niet via uw eigen bankrekening laat lopen.

Misschien ook nog nuttig, maar er staat nog veel meer op het net.

https://www.consumentenbond.nl/lijfrente/welke-lijfrente-uitkering-is-het-voordeligst

altijdgeluk
door altijdgeluk Aug 11, 2016 om 21:53
35 Antwoorden / 12 Vragen

Hartelijke dank, Tijger 1!

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 11, 2016 om 21:51
35 Antwoorden / 12 Vragen

Heel goed antwoord van Tijger1.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2016 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn nog veel meer adviezen te geven. Als voorbeeld. De rente is op dit moment superlaag, dus als u het zich kunt permiteren, zou u die uitkering nog een tijdje op een bankspaarrekening kunnen laten staan, en wachten met de uitkeringsfase.

Ook is het verstandig, als u dat kunt lijden, om de uitkering pas in te laten gaan in het jaar dat u het hele jaar AOW hebt ivm de belastingheffing.

Als voorbeeld, bij Centraal Beheer kan men een en ander, dus de uitkeringsfase, of nog een tijdje een bankspaarrekening in verhouding voordelig zelf regelen, maar men moet dan via internet een test afleggen, zodat zij kunnen vaststellen, dat u weet wat u doet.

Het is niet netjes, maar u zou iemand anders die test kunnen laten maken, terwijl u er naast zit, zodat u weet wat er gevraagd wordt. Want als u de test niet voldoende maakt, mogen zij niets afsluiten zonder hun advies, lees extra kassa inkomsten.

altijdgeluk
door altijdgeluk Aug 12, 2016 om 09:58
35 Antwoorden / 12 Vragen

Goede morgen Tijger,

alweer schitterend advies!!!! Heel hartelijke dank! Ik zal zeker nog de twee maanden wachten met de uitkering. (Waaaat? Ben ik al zoooo oud?!? Ik voel me van binnen nog 23, op de meeste dagen.)

Op het gebied van financiële strategie ben ik een totaal digibeet. Wat ik niet begrijp is "een tijdje laten staan op een bankspaarrekening" - ze geven toch zowat geen rente?
Nu we richting negatieve rente gaan, dat zou/zal hierop ook invloed hebben?

Een paar jaar geleden had ik een slechte ervaring met een financieel adviseur, die ik totaal vertrouwde. Nu heb ik weer een adviseur nodig, waar en hoe vind ik iemand die ik kan vertrouwen...? Behartigen ze allemaal in eerste plaats hun eigen belang?

Sorry dat ik u overstelp met vragen, gelukkig zie ik dat u ze graag beantwordt :-) - bijna 27 000 antwoorden! Pet af! Lang leve Tijger 1!
Heel veel dank!

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2016 om 10:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elke adviseur moet u betalen en als u de linken gelezen hebt, kunt u zien dat dat flink in de papieren kan lopen. Als u het helemaal zelf kunt regelen, betaalt u "slechts" de administratiekosten voor het openen van die rekening.

Als u de boel goed bestudeerd hebt, weet u dat er twee soorten rekening zijn bij dat banksparen voor uw pensioen.

De bankspaarrekening voor de opbouwfase en de bankspaarrekening voor de uitkeringsfase.

Zou u van beide gebruik willen maken, dus eerst uw geld nog een tijdje stallen en daarna pas overstappen naar een rekening die gaat uitkeren, moet u voor beide die administratiekosten betalen.

Maar als u al begint met uitkeren in het jaar dat u nog niet het hele jaar AOW gerechtigd bent, kan dat voor dat jaar fiscaal ongunstig uitpakken. Dat hoeft niet per se, maar als u nu nog inkomen hebt uit werk, komt dat stukje pensioen er bovenop en bent u zo 40% aan belasting kwijt plus nog zo'n 5% aan ZVW. Afhankelijk van uw verdere inkomen als u AOW hebt, is dat wellicht beperkt tot 24% plus 5%.

Maar het belangrijkste is, dat u op die vergelijkingssite van bijvoorbeeld 123 gaat spelen met de gegevens en kijkt naar de mogelijke uitkeringen en ook belangrijk, naar de kosten.

Een belangrijk voordeel van banksparen is, het bedrag valt onder het deposito garantiestelsel en komt u voor het einde van de uitkeringen te overlijden, dan is het restant voor uw erfgenamen.

Dat is geen van beide van toepassing als u een verzekering vorm kiest. In alle vergelijkingen komt het banksparen gunstiger uit.

Maar u moet zich eerst echt goed inlezen.

altijdgeluk
door altijdgeluk Aug 12, 2016 om 11:19
35 Antwoorden / 12 Vragen

Wederom heel hartelijke dank, reddende Tijger 1! Dat is inderdaad zo als ik het had begrepen, maar de 2 rekeningen had ik nog niet door. Ik was eerst met de grote lijnen begrijpen bezig.

Een adviseur die mijn belang behartigt betaal ik graag. Liever dan op eigen houtje dure fouten maken. Nu een vinden.

Een rekening openen voor slechts 2 maanden is waarschijnlijk niet erg handig - maar inderdaad, ik werk nog en uitkering in dit jaar zou fiscaal ongunstig zijn. Het geld staat nu geparkeerd (Meeus, Amersfoortse), misschien mag het er 2 maanden langer blijven...?

Ik ga nog zeer grondig lezen, met uw wijze raad als steun.

Heel hartelijke dank!

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2016 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de rente is superlaag en wat dat verder gaat worden? Geen idee. Vandaar mijn advies als u het kunt lijden nog een tijdje in de opbouwfase te laten staan en wellicht, maar in ieder geval voor uw 70ste, over te gaan naar de uitkeringsfase.

Zit u in de uitkeringsfase en gaat de rente weer stijgen, dan is er niets meer te veranderen.

altijdgeluk
door altijdgeluk Aug 12, 2016 om 11:28
35 Antwoorden / 12 Vragen

Inderdaad, speculeren... En als wij richting negatieve rente gaan? Dan zou het vermoedelijk nadelig werken? -- De grote vraag is: Mocht ik per januari 2017 met de uitkering beginnen, blijft dan de rente / het bedrag vast, in plaats van te dalen? .... [Zo gaat u heel snel richting 27 000 antwoorden :-)  Waarvoor wederom heel veel dank!]

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2016 om 10:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik wat gegevens invul om te spelen bij 123 lijfrente zou u voor € 79,00 klaar kunnen zijn. Goedkoper dan rechtstreeks bij een maatschappij.

altijdgeluk
door altijdgeluk Aug 12, 2016 om 11:30
35 Antwoorden / 12 Vragen

Dat ga ik inderdaad bekijken.... het zou fijn zijn met een prof samen te doen.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2016 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt die rekening voor de uitkeringsfase uiteraard nu ook al afsluiten en de uitkeringen pas laten starten in 2017. Dat is helemaal geen probleem.

U kunt 123 ook vragen stellen.

Voor de goede orde, ik heb daar helemaal geen connecties mee hoor.

altijdgeluk
door altijdgeluk Aug 12, 2016 om 12:30
35 Antwoorden / 12 Vragen

Fantastisch, wederom veel dank! Het was in mij niet opgekomen, dat u misschien ergens belang bij zou hebben. Ik zag uw antwoorden op andere gebieden - Gezondheid en voeding heet het geloof is - en ben overtuigd van uw goede bedoelingen.
Dat zal ik doen, rekening nu openen en later laten uitkeren. Heel goed idee. Ik hoop dat u ook zo goed wordt geholpen!! Nogmaals veel dank.

tijger1
door tijger1 Aug 12, 2016 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Soms wordt door reageerders verondersteld dat iemand wel een belang bij een bedrijf heeft wat hij hier noemt als hij daar positief over praat. Ben al "uitgemaakt" voor directeur van van alles en nog wat. Helaas, de directeursalarissen komen niet binnen. :-))

Geniet zelf al jaren van mijn pensioen en dit forum is een hobby. :-))

Dus nogmaals, linken goed doorlezen, spelen met de cijfers, dan ziet u de resultaten. Schroom niet uw vragen te stellen.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2016 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat hevig geel.:-))

altijdgeluk
door altijdgeluk - Sep 21, 2016 om 10:16
35 Antwoorden / 12 Vragen

Wel verdient hevig geel!!!! Dit soort degelijk en waardevol advies heb ik niet elders gevonden. Ben zeer dankbaar! :-)