je
door jerdenenluca Oct 5, 2014 om 15:37
Geldzaken & recht

Pensioen na overlijden ex

Ik ben rijksambtenaar en ga volgend jaar met pensioen. Ik heb eens geïnformeerd bij ABP hoe het zit met het pensioendeel van mijn ex vrouw. Stel dat zij eerder komt te overlijden dan dat mijn pensioen ingaat. Volgens ABP houdt het ABP dan het deel zelf waar mijn ex recht op zou hebben. In mijn ogen is dat toch stelen wat het ABP dan doet. Dat is van mijn salaris opgebouwd over de jaren dat ik met haar getrouwd ben geweest en dat is 19 jaar. Zou het niet zo moeten zijn dat ikzelf recht heb op dat deel indien zij komt te overlijden?

R. van Rijswijk

10045 21 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2014 om 16:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Blijkbaar hebt u geen goede afspraken gemaakt bij de echtscheiding en is dit het gevolg. Ten tijde van de echtscheiding had u hier andere afspraken over moeten maken.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hebt u na uw scheiding een conversie van het pensioen aangevraagd en het gevolg daarvan is, dat uw ex een zelfstandig recht heeft op het tijdens uw huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen. Dat kan niet meer teruggedrasid worden.

En dat is dus geen stelen door het ABP. Daar hebt u zelf voor gekozen.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2014 om 17:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat recht is er niet (daar heeft u destijds zelf voor gekozen), ook al wist u het waarschijnlijk niet. Stelen valt daar niet onder. Ik weet niet hoe de wet nu in elkaar steekt; maar ik ontvang pensioen van mijn 1ste overleden echtgenoot met wie ik 17 jaar getrouwd was. Dus een "omgekeerde" gedachtegang.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Als de Ts conversie heeft aangevraagd, moet hij daarvan geweten hebben, want dat gebeurt zomaar niet, daar moeten allerlei formulieren voor worden ingevuld.

Dat u een bijzonder nabestaandenpensioen ontvangt van uw overleden ex, is op hele andere gronden gebaseerd.

mo
door monica010 - Oct 6, 2014 om 10:19
71 Antwoorden / 0 Vragen

U noemt het feit dat ABP geldt 'zelf houdt' na uw overlijden toch ook geen stelen? Dat is uiteindelijk hetzelfde. Als u geen zorgkosten maakt krijgt u aan het eind van het jaar ook geen verzekeringspremie terug van de zorgverzekering.

deexpert
door deexpert - Oct 6, 2014 om 13:14
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 okt 2014, 19:36]@tenormin

Als de Ts conversie heeft aangevraagd, moet hij daarvan geweten hebben, want dat gebeurt zomaar niet, daar moeten allerlei formulieren voor worden ingevuld.

Dat u een bijzonder nabestaandenpensioen ontvangt van uw overleden ex, is op hele andere gronden gebaseerd.

Top antwoord!

moeke1
door moeke1 - Oct 6, 2014 om 13:16
28 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry dat ik er even tussen kom.Ik woon in Belgie.Mijn ex gaat over 2j met pensioen,kan ik dan voor de bijna 34j huwelijk daar ook iets van krijgen? Dat zou wel heeeeel fijn zijn dan,Alvast bedankt.gr van MOEKE

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@moeke1

Inderdaad hebt u rechten, maar als u de scheiding niet binnen twee jaar hebt gemeld aan het pensioenfonds van uw ex, moet u uw recht halen bij uw ex.

Het pensioenfonds kan tegen die tijd wel ern opgave verstrekken waar u recht op hebt.

Zit u nog binnen die twee jaar na scheiding, dat kunt u het alsnog melden en dan zal het pensioenfonds de uitbetaling rechtstreeks aan u doen.

ja
door janobc - Oct 6, 2014 om 13:23
20 Antwoorden / 5 Vragen

Wat tijger1 zegt is niet altijd juist: (‘’Blijkbaar hebt u na uw scheiding een conversie van het pensioen aangevraagd en het gevolg daarvan is, dat uw ex een zelfstandig recht heeft op het tijdens uw huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen. Dat kan niet meer teruggedraaid worden.’’)

Als u nog op goede voet staat met uw ex-vrouw, kunt u samen besluiten uw echtscheidingsconvenant achteraf zodanig aan te passen, dat haar deel vervalt en het hele pensioen naar u gaat.

Ik heb dat zelf gedaan, 15 jaar na mijn echtscheiding. Ik ben samen met mijn ex naar een advocaat gegaan, die hiervoor ons oorspronkelijke echtscheidingsconvenant heeft aangepast. Die wijziging heb ik naar mijn pensioenfonds gestuurd. Overigens weet ik niet of dit bij alle pensioenfondsen mogelijk is.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janobc

Als het pensioenfonds aangeeft dat het pensioen voor de ex komt te vervallen en niet terugvloeit naar de deelnemer, als de ex voortijdig overlijdt, is er een conversie geweest.

Dat is niet hetzelfde als een scheiding tijdig melden zodat de ex het pensioen, op de pensioendatum van de deelnemer, rechtstreeks door de pensioenuitvoerder krijgt uitbetaald.

ma
door mahonie - Oct 6, 2014 om 16:04
11 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1, misschien is uw antwoord aan Moeke1 te kort door de bocht. Heeft ze een NL-partner gehad? Daarover zegt ze niets. Als dat wel zo is heeft ze inderdaad gelijke rechten, zo niet dan is Belgisch recht van toepassing.
Groet.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mahonie

Dat leek me nogal logisch, waarom zou iemand dat anders op een Nederlandse site navragen?

kn
door knuppet - Oct 6, 2014 om 17:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij N.N is dit beter geregeld.Indien ex komt te overlijden komt haar pensioendeel naar mij toe.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=knuppet schreef op maandag 6 okt 2014, 17:16]Bij N.N is dit beter geregeld.Indien ex komt te overlijden komt haar pensioendeel naar mij toe.

Dat heeft niets met beter geregeld of met NN van doen. Het hangt er vanaf wat de voormalige echtelieden afspreken.

sjaanbaan
door sjaanbaan - Oct 8, 2014 om 08:20
10 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Er gaan bij de antwoorden een aantal dingen door elkaar. Maar zal de situaties beide even uitlichten.

Nav een scheiding zijn er een aantal dingen die je kunt doen, en die verplicht zijn. Eerst het verplichte gedeelte.

Partnerpensioen:
Nav een scheiding is er volgens de wet geregeld: BPP. Bijzonder PartnerPensioen. Dit dient vastgelegd te worden na ontbinding relatie. De periode die gebruikt wordt is vanaf scheidingsdatum tot aan de vorige scheidingsdatum, of als die er niet is, al het opgebouwde partnerpensioen. Dit wordt allemaal omgezet als recht voor de ex. Het bestaande partnerpensioen wordt dan Bijzonder Partnerpensioen. Zou je hiervan af willen wijken, dient er een convenant te worden opgesteld, dat men er vanaf ziet. Dit wordt dan ongedaan gemaakt en is het BPP weer PP, en kan je er zelf over beschikken ten tijde van pensionering, of voor een eventuele latere partner. Mocht je dit niet hebben geregeld, en blijft het BPP staan en gaat de ex partner dood, dan krijgt de deelnemer die het oorspronkelijk heeft opgebouwd niet terug. Immers dit was het recht van de ex.

Ouderdomspensioen:
Nav een scheiding is er een mogelijkheid om het opgebouwde ouderdomspensioen te verevenen. Dit is geen verplichting. Dit moet zelf aangevraagd worden, binnen 2 jaar na de echtscheidingsdatum bij de pensioenuitvoerder. Vraag je het na 2 jaar, dan hoeft een pensioenuitvoerder hier niet meer aan mee te werken. Mocht het op tijd zijn aangevraagd, dan wordt de verevening vastgesteld. In tegenstelling tot het BPP, gaat dit over de tijd dat men met elkaar getrouwd is geweest. Dat gedeelte aan ouderdomspensioen, gaat door 2 en wordt geregistreerd als recht voor de ex. Bij het bereiken van jou 65e jarige leeftijd wordt ex ook aangeschreven. Bij het overlijden van ex, is het afhankelijk van de pensioenuitvoerder of het bedrag aan opgebouwd verevend ouderdomspensioen weer terugvloeit naar de deelnemer of inderdaad vervalt. Dit kun je terugvinden in het reglement van je pensioenuitvoerder.

Voor ouderdomspensioen betreffende verevening kan er nog worden gekozen voor een andere optie: Conversie. Dit betekent dat het bedrag aan ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen een zelfstandig recht wordt voor de ex partner. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn om dit uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat de ex partner het verevend ouderdomspensioen pas krijgt als zij zelf 65 wordt. Voordeel: je bent niet meer afhankelijk van elkaar betreffende de pensioenuitkering. Immers je hoeft niet te wachten tot wanneer je ex partner 65 wordt. Nadeel: mocht jou pensioenuitvoerder een regeling kennen, dat bij overlijden jij het verevende ouderdomspensioen weer terugkrijgt, dit niet het geval is met conversie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groet.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sjaanbaa

U maakt de zaken nodeloos ingewikkeld en gooit ook een aantal zaken door elkaar.

Conversie is de meest vergaande deling van opgebouwde pensioenrechten. Na de scheiding wordt, uiteraard na allerlei formaliteiten, het opgebouwde ouderdomspensioen van de ex, niet zijnde de deelnemer, vastgesteld. Die heeft daarop een zelfstandig recht als hij of zij 65 wordt. Komt die ex, niet zijnde de deelnemer te overlijden vervalt dat hele recht en vloeit nooit terug naar de deelnemer. Kont de deelnemer eerder te overlijden dan 65 jaar, dan is er voor de ex, niet zijnde de deelnemerook geen nabestaanden pensioen tot de 65 jarige leeftijd.

Als men niet zover wil gaan, kan men ook binnen twee jaar de scheiding melden aan het pensioenfonds. Dan stelt het pensioenfonds het recht vast van de ex, niet zijnde de deelnemer. Als de deelnemer oudedagspensioen gast genieten, keert het pensioenfonds aan de ex zijn of hasr deel rechtstreeks uit, diens leeftijd is niet van belang.

Komt de ex te overlijden dan vloeit het recht weer terug naar de deelnemer. Ook heeft de ex, afhankelijk van het pensioenreglement eventueel recht op bijzonder nabestaandenpensioen als de deelnemer voor de pensioengerechtigde leeftijd overlijdt.

Als de scheiding niet tijdig wordt doorgegeven, moet de ex zelf haar of zijn recht halen bij de deelnemer als die met pensioen gaat. En kan bij het pensioenfonds, als de deelnemer eerder overlijdt en afhankelijk van de voorwaarden, het bijzonder nabestaandenpensioen claimen.

sjaanbaan
door sjaanbaan - Oct 8, 2014 om 10:33
10 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1

ik ga geen welles nietes spelletje doen met de mensen die hierop reageren. ik zie dat te vaak op deze site.

ik heb juiste informatie gegeven voor de TS. Mocht die vragen hebben, dan hoor ik t wel.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sjaanbaan

Prima toch?

Ik speel nooit welles-nietes spelletjes.

moeke1
door moeke1 - Oct 8, 2014 om 15:12
28 Antwoorden / 4 Vragen

@mahonie en tijger.sorry dat ik niet duidelijker was.ik woon in belgie en mijn ex en ik zijn belgisch.ik weet dat deze wetten anders zijn,maar omdat er hier altijd duidelijke=normale taal/uitleg komt dacht ik,ik probeer het gewoon.ben nu bijna 3j gescheiden.mijn man was postbode en liet me zitten na dik 33j.heb nog 2j recht op allimentatie(àls hij betaald).tja,ik hoopte hier een antwoord te vinden.sorry voor de last.gr van MOEKE

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@moeke1

U hoeft u echt niet te verontschuldigen dat u hier een vraag stelt. Helaas zijn zo goed als zeker de wetten en regels in Belgie verschillend van Nederland, dus ik kan u geen antwoord geven.

Alleen het feit al dat u nog maar 2 jaar alimentatie krijgt, wijst daar al op. In Nederland zou dat sowieso in totaal 12 jaar zijn.

Wellicht bestaat er ern Belgische site waar u uw vraag kunt stellen, of is er zoiets als een Juridisch Loket van de overheid waar u gratis terecht kunt met vragen.

Succes.

da
door daphy - Oct 8, 2014 om 16:42
36 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn 2 soorten pensioen. Partner pensioen en nabestaanden pensioen.
Over welk pensioen gaat uw vraag?
Als het gaat over ”bijzonder nabestaanden pensioen” en uw ex overlijdt dan ontvangt uw huidige partner een hoger nabestaanden pensioen als u overlijdt.