ja
door janniejans Sep 3, 2021 om 15:20
Geldzaken & recht

Pensioenen net als de aow door de staat laten uitbetalen.

Is het beter dat de Pensioenen net als de aow door de Staat wordt uitbetaald? Ook met de halfjaarlijkse verhogingen.

2398 25 Rapporteer

ju
door juliomariner - Sep 3, 2021 om 15:29
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Tuurlijk, en wie gaat dat betalen?
Wat doen we met het kapitaal van de pensioenfondsen?

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2021 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou dat beter zijn? En denkt u dan dat de pensioenen ook twee keer per jaar verhoogd worden?

gerbera
door gerbera - Sep 3, 2021 om 15:56
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Waarschijnlijk ver voor uw tijd maar er is ooit eens een enorme graai uit de pensieonkassen gedaan door de toenmalige regering omdat ze zelf zoveel over de balk gesmeten hadden. Dat het nu wat minder gaat met de pensioenen hebben we te danken aan Brussel met hun lage rente. Het is om die reden dat pensioenen niet verhoogd (geïndexeerd) kunnen worden er komt immers minder binnen van de beleggingen. Dus ook al zouden alle gelden van de pensioenfondsen overgeheveld worden en de Staat gaat uitbetalen blijft er voor de pensioengerechtigde maar weinig over door A;) verkeerde beleggingen en B;) door het graaien van diezelfde Staat bij te korten van de staatskas. Dus die halfjaarlijkse verhoging, die u in gedachte heeft, kunt u wel vergeten zal er dus nooit van komen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 3, 2021 om 20:40
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Ik ben het sinds lange tijd met u eens.....

Donuts
door Donuts Sep 3, 2021 om 20:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Kwartje van Kok bent u vergeten te melden...En die greep was waarschijnlijk broodnodig omdat links weer eens met geld had gesmeten. Die delen graag kadootjes uit zonder te reserveren voor volgende jaren.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alkemaal oude koeien.

gerbera
door gerbera Sep 3, 2021 om 22:17
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, hebben de pensioenfondsen ooit 1 cent terug gezien van de "oude koeien"

tenormin
door tenormin Sep 3, 2021 om 23:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij is het al sinds 2008 dat er geen indexering heeft plaatsgevonden. En men kan er over blijven loeien... daar komt geen cent meer bij. Een paar Pensioenfondjes hebben die van mij al ruim 13 jaar niet meer opgehoogd. Ook aan dit soort dingen raakt men gewend. Ik denk dat @tijger1 wel gelijk heeft: oude koeien: ze worden echt nooit, never meer "terugbetaald". Mensen met buffer hebben er geen erg in, mensen zonder: zij wel. Heb ook, in geheel andere orde, een klap van de Belastingen gehad, jaren geleden, en: weg was buffer. Maar ook: door dit forum en heel nuttig advies van tijger1, eindelijk ben ik af van huur- en zorgtoeslag. Huur had ik al helemaal geen recht op en zorg = is nu drastisch verlaagd. Gelukkig.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de AOW wordt twee keer per jaar verhoogd. Om over de verhoging van de loonheffingskorting maar niet te spreken, zodat men over een pensioen niet of nauwelijks belasting hoeft te betalen,

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 3, 2021 om 16:09
2053 Antwoorden / Vragen

De halfjaarlijkse verhoging van de AOW komt uit de staatskas. Ik denk niet dat we uw pensioen uit de staatkas gaan ophogen dus tenzij u betalingsproblemen met uw pensioenuitvoerder ervaart zie ik verder het nut niet.

va
door vanlotjegetikt - Sep 3, 2021 om 16:16
809 Antwoorden / Vragen

Jaja, Toeslagen komen ook uit die hoek..............

Ro
door Robert C - Sep 3, 2021 om 18:26
13 Antwoorden / 1 Vragen

De beruchte ABP affaire
overigens heeft de staat volgens mij nooit het “ geleende “ kapitaal met rente teruggestort

sira
door sira Sep 3, 2021 om 19:02
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Dat terugstorten is op de lange baan geschoven.

rj
door rjw Sep 3, 2021 om 19:51
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Maar dat is al zolang geleden dat de pensioengerechtigden die daar eventueel last van hadden er allang niet meer zijn. In de tussentijd hebben de huidige werknemers en gepensioneerden al weer meer dan voldoende ingelegd want de dekkingsgraad is weer meer dan voldoende.

rj
door rjw - Sep 3, 2021 om 19:51
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@TS: Wat heeft de staat met een regeling tussen werkgevers en werknemers te maken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 3, 2021 om 20:45
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Janniejans,

Ik vind dit een heel goed idee.

Ik zie om mij heen steeds meer AOWers, die genoodzaakt blijven werken om te kunnen rondkomen omdat zij geen of heel weinig pensioen hebben.

Zolang de VVD de grootste partij is, zal het huidige systeem niet veranderen.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan verdienden zij, toen ze werkten ook al weinig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 3, 2021 om 22:17
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

U vergeet verschillende groepen : de ZZPers, eigenaren van een winkel, beveiligers, etc.

rj
door rjw Sep 3, 2021 om 22:50
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: dus mensen die zelf niet voor een goed pensioen hebben gezorgd (zoals iedereen zelf moet doen, al dan niet via de werkgever) moeten dan maar gratis geld can de overheid krijgen? Ik neem aan dat je wel snapt hoe pensioen werkt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 3, 2021 om 22:59
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Dat hoort u mij niet zeggen.

Ik vergelijk het met de zorgverzekering :

Je kunt alleen de basisverzekering nemen of je neemt een aanvullende verzekering.

Hierdoor ontstaat een 2 deling in de maatschappij : duizenden mensen gaan niet meer naar de tandarts.

Bij het pensioenstelsel gebeurt hetzelfde : veel mensen moeten werken tot aan hun dood om rond te komen.

Kijk maar eens hoe lang de rij vandaag weer was bij de Voedselbank..... :-((

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vaak is het veel voordelinger, fiscaal gesproken, om de kosten van de tandarts voor eigen rekening te nemen ipv een verzekering af te sluiten. Kosten zijn aftrekbaar, dus belasting terug, plus meer zorg en eventueel huurtoeslag en bij een echt gering inkomen ook nog TSZ.

justmeagain
door justmeagain Sep 4, 2021 om 00:05
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GA. Dus zzp'ers die zelf niets opbouwen aan pensioen buffer moeten door mij en andere 65 nummers gesponsord worden? Als ze niet voldoende opzij kunnen leggen in hun werkzame jaren hebben ze
A hun bedrijfsvoering niet op orde.
B rijden ze een te dure leaseauto
C snappen ze niet dat hun onderneming eigenlijk niet levensvatbaar is want er kan niets opzij gelegd worden.
Een heel dom plan!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 4, 2021 om 00:42
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

U komt uit een andere tijd.

Tegenwoordig is het doodnormaal als beide ouders als uitzendkracht werken.

Bij uw generatie was 1 inkomen genoeg om een gezin te onderhouden.

Dat bedoel ik met de tweedeling in de huidige maatschappij.

me
door mein33 - Sep 3, 2021 om 22:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik mis elk argument en onderbouwing voor dit voorstel ?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 3, 2021 om 22:19
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Niet iedereen in Nederland heeft dezelfde kansen, die u heeft gehad of de slimmigheid van u.

me
door mein33 Sep 3, 2021 om 22:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

Verklaar uw opmerkingen aan mijn persoon eens nader ?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 3, 2021 om 22:36
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein33,

Om het beleefd te houden een tegenvraag :

Waarom mist u elk argument en onderbouwing om de pensioenen in Nederland te laten regelen door de overheid?

rj
door rjw Sep 3, 2021 om 22:52
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: waar wil ke op gaan besparen zodat de overheid extra pensioenen kan uitkeren? Of ga je gewoon de belastingen en premies van werkenden verhogen zodat die nog meer genaaid worden ten gunste van ouderen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 3, 2021 om 23:03
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Ik heb al eens vaker hier geopperd voor een basisinkomen voor elke Nederlander vanaf 18 jaar.

Het is een chaos met al die toeslagen.

Het hele huidige economische systeem moet veranderd worden om de tweedeling in de Nederlandse maatschappij tegen te gaan en uitbuiting te voorkomen.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Ga eindelijk eens aan de slag bij een baas die ook pensioen biedt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 4, 2021 om 00:45
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

U snapt het niet: we leven in een tijd, dat het normaal is, dat beide ouders als uitzendkracht werken.

U komt uit een tijd, dat 1 inkomen genoeg was om een gezin te onderhouden.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2021 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

ik heb gewerkt, en niet gejammerd zoals u.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 4, 2021 om 12:39
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Waarom niet alle pensioenfondsen onderbrengen bij de Sociale Verzekerings Bank?

De overheid kan dan toezien, dat de dekkingsgraad op peil blijft.

rj
door rjw Sep 5, 2021 om 08:42
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: en hoe voorkom je dan dat in geval van crises de overheid dat geld niet voor iets anders gaat gebruiken. Zoals je in dit topic kunt lezen zijn er nog steeds mensen gefrustreerd (al dan niet terecht) over wat de overheid heel lang geleden met abp heeft gedaan.

En dan heb je nog heel veel mensen die niet bij een pensioenfonds zitten maar een pensioenverzekering hebben (zelf of via hun werkgever). Je wilt die spaarpot gewoon af laten pakken door de overheid. Of had je gewoon niet zo ver doorgedacht over jouw "oplossing"?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2021 om 12:35
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Ik denk meer aan een extra AOW : dus men kan kiezen voor een hogere AOW als men meer hiervoor betaalt per maand.

Nu is het geregeld door particuliere bedrijven : zij gokken als het ware met het geld van de deelnemers. Het is dus geen verplichting.

ti
door tilpend Sep 5, 2021 om 17:55
132 Antwoorden / 0 Vragen

Dat "gokken" heet beleggen en is de enige manier om te zorgen dat de inleg van de deelnemers genoeg groeit om er een redelijk pensioen van te kunnen betalen. De inleg alleen is niet voldoende en op een spaarrekening zetten is geen optie, zeker niet met de lage rentes van tegenwoordig.

De overheid zal zelf echt niet in staat zijn om zonder te beleggen de inleg van deelnemers in uw zogenaamde "extra AOW" dusdanig te laten groeien dat het aantrekkelijker wordt dan de nu reeds bestaande alternatieven als banksparen en lijfrente. En extra inleg door de overheid is een illusie want dat kan alleen maar betaald worden door bezuinigingen, hogere belasting of door de rekening door te schuiven naar toekomstige generaties. Alle drie ongewenste oplossingen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2021 om 00:03
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

Tijdens de afgelopen Corona crisis was de overheid in staat om met miljarden bedrijven overeind te houden.

Het is voor een rijk land als Nederland een "makkie" om via de SVB extra pensioen te sparen.

Laat ik het een "SVB pensioen" noemen.

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2021 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die miljarden moeten wel weer verdiend worden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 4, 2021 om 08:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De Feiten:

 1  Pieter Omtzigt  heeft aangetoond  hoe betrouwbaar onze belastingdienst is die dit moet uitvoeren.

2  Elk Pensioenfonds heeft eigen bestuur en regels,  er zijn die bulken van 't geld en die krap zitten.
Daar de overheid laten graaien vind ik niet zo slim.

3 Vele Nederlanders verlaten zodra ze AOW kregen ons land,  de AOW word dan bruto uitbetaald omdat je elders belastingplichtig word en Pensioenen ook hetzelfde verhaal.

4 Duitse en Belgische wetten  en regels?  Daar onze overheid mee belasten  en ik weet wat hier fout ging.

5 Vele met NL paspoort waren ooit zelf of hun ouders van elders.

Die willlen graag terug en  zelf  je Pensioen daar regelen met uitbetalen is beter dan  onze NL Belastig  Dienst.

Een belastingverdrag is niet voldoende.

6 Als we dit wel  invoeren, moeten de nu werkenden de tekorten van enkele fondsen gaan betalen.

Daar zitten die werknemers niet op te wachten en de tekorten bij  Leraren en Zorg,  als je niet meer premie wilde betalen is
een ander vak enige oplossing!

Naast je baan koos je ook voor een Pensioenfonds in die  richting.

7 De betere pensioenfondsen gaan  de deelnemers protesteren....

De slechte willen dan  geld van de goede fondsen,  hoe maak je Ruzie?

me
door mein33 - Sep 4, 2021 om 08:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JANNIEJANS 3 SEP. 2021
Is het beter dat de Pensioenen net als de aow door de Staat wordt uitbetaald?

@janniejans,

Daar zie ik helemaal het nut niet van in, het pensioenfonds waar ik aan deelneem keert netjes maandelijks uit en is wat dat betreft tot heden niet in gebreke gebleven.
Het UWV keert overigens ook maandelijks netjes uit en ook daarover geen reden tot klagen.

Al met al, kan het wat mij betreft zo blijven als het is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 4, 2021 om 10:14
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein33,

Dat is typisch een VVD standpunt :"Ieder voor zich en God voor ons allen"......

En ja we weten, dat u "de schaapjes op het droge heeft"......

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2021 om 10:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

U en uw vrouw krijgen toch ook elke maand het inkomen? En niet te weinig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 4, 2021 om 11:42
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Kijk even Nieuwsuur van gisteren terug : gaat over flexwerkers in Nederland.

Een vaste baan begint zeldzaam te worden in Nederland.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2021 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn kinderen en kleinkinderen hebben een vaste baan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 4, 2021 om 12:09
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Ik snap nu waarom u tegen hervorming van het pensioenstelsel bent.

U heeft er geen baat bij doordat u kijkt door een "AOW - bril"....

Donuts
door Donuts Sep 4, 2021 om 14:28
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn kinderen hebben ook een vaste baan. En de kinderen van vrienden en familie ook. Kijk eens wat verder dan jouw kleine wereldje, krijg je een realistischer beeld.

ti
door tilpend Sep 5, 2021 om 07:41
132 Antwoorden / 0 Vragen

@GBA: Ik ben geen VVD'er en stem al mijn hele leven links. Flink belasting betaald en, via mijn werkgever, pensioen opgebouwd. En ik ben niet van plan om mijn pensioen te delen met een ander. We leven hier tenslotte niet in een communistische staat waar u blijkbaar naar verlangd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2021 om 12:40
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

Ik denk aan een extra AOW waarvoor men als deelnemer meer voor betaalt per maand.

Het is geen verplichting.

Ik denk, dat de overheid makkelijker de dekkingsgraad kan aanpassen : de overheid kan bijvoorbeeld de staatsschuld laten verhogen.

ti
door tilpend Sep 5, 2021 om 14:38
132 Antwoorden / 0 Vragen

"een extra AOW waarvoor men als deelnemer meer voor betaalt per maand"

Elke Nederlander heeft al jaren de optie om extra te sparen voor zijn/haar pensioen middels een lijfrente of banksparen. Iedereen heeft daarin zijn/haar eigen verantwoordelijkheid.

"Ik denk, dat de overheid makkelijker de dekkingsgraad kan aanpassen : de overheid kan bijvoorbeeld de staatsschuld laten verhogen."

En wie denk je dat een verhoogde staatschuld gaat betalen? Elfjes?
Nee, dat kan alleen door te bezuinigen (naai de armen), belasting te verhogen (naai de "rijken")) of toekomstige generaties ermee op te zadelen ("naai de jeugd").

We hebben in Nederland AOW en als je meer wilt, zijn daar al genoeg mogelijkheden om dat te regelen en dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2021 om 23:00
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

U schetst het probleem te simpel.

De AOW leeftijd is inmiddels verhoogd : de "finish" van je loopbaan wordt dus steeds verschoven.

Veel mensen zijn nu  flexwerkers :waarom niet de overheid de taak geven om extra pensioen op te bouwen via de SVB?

ti
door tilpend Sep 6, 2021 om 07:58
132 Antwoorden / 0 Vragen

Beste GBA,

Wat wilt u nou: een vrijwillige "extra AOW" zoals u eerder schreef of een verplichting om de overheid extra pensioen op te laten bouwen?
Als het een vrijwillig extra AOW is -> er zijn al opties voor mensen om te zorgen voor een extra inkomen na hun AOW leeftijd.
Als het een extra pensioen vanuit de overheid is -> dan kunnen ze gewoon de AOW verhogen maar dat zal door iemand betaald moeten worden dus zeg het maar: bezuinigingen, hogere belasting of afschuiven naar de toekomstige generaties?

En daarnaast is er voor veel mensen geen probleem en uw oplossing van een vrijwillig extra AOW waarbij mensen een extra inleg doen om daar aanspraak op te maken is geen oplossing. Juist de mensen die hier gebruik van willen maken, zullen niet maandelijks het geld kunnen missen om die extra inleg te betalen. Als ze er al voor kiezen want veel mensen houden zich pas (te) laat bezig met hun inkomen na de AOW-leeftijd.

U bent degene die de oplossing veel te simpel schetst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 6, 2021 om 23:59
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

Veel van mijn collega's zijn met pensioen gegaan : zij gaan gigantisch achteruit qua inkomen.

Omdat zij simpel te weinig pensioen hebben opgebouwd maar ook door maatregelen van de overheid : als je partner nog geen 67 is, krijg je maar voor 1 persoon AOW.

Veel mensen beseffen dit niet.

Ik vind dit een asociaal neoliberaal beleid.

ti
door tilpend Sep 7, 2021 om 07:50
132 Antwoorden / 0 Vragen

Beantwoord mijn vraag nou eens: wat moet het nou worden, een vrijwillig extra AOW waarvoor mensen zelf moeten betalen of een extra pensioen/hogere AOW dat door de overheid wordt betaald?

En het lijkt me niet meer dan logisch dat als je partner nog geen 67 is, je maar voor 1 persoon AOW krijgt. Sorry, maar een kind kan nagaan dat je maar voor 1 persoon AOW krijgt in dat geval.

En wat je collega's betreft: die hebben hun hele leven al de kans gehad om te zorgen voor een extra uitkering middels o.a. lijfrentes maar dat hebben ze niet gedaan en dat is hun eigen keuze geweest. Ik zie geen enkele toevoeging om weer iets nieuws vanuit de overheid op te tuigen op kosten van de samenleving.

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2021 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat zij simpel te weinig pensioen hebben opgebouwd maar ook door maatregelen van de overheid : als je partner nog geen 67 is, krijg je maar voor 1 persoon AOW.

Veel mensen beseffen dit niet.

De afgelopen jaren de krant niet gelezen of consumentenprogramma's op tv gezien?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 4, 2021 om 21:23
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Volgens het CBS waren er in 2020 1,7
miljoen flexwerkers in Nederland.

Is het niet handiger om hun pensioenopbouw via de Sociale Verzekerings Bank te laten lopen?

De overheid kan dan meteen ingrijpen als
de dekkingsgraad te laag wordt.

Zie hieronder de link :

https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/flexwerk/hoeveel-flexwerkers-zijn-er-

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2021 om 01:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo?
Wilt u van alles een staatsbedrijf maken zoals bij totalitaire regimes?
De Staat is in principe de belastingbetaler, moet ik dan - als belastingbetaler - ook de verhogingen van de individuele pensioenen, dus ook uw pensioen - gaan betalen? Ik dacht het niet.
Het is prima zoals het nu is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2021 om 12:31
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Aurora,

De overheid kan heel makkelijk de dekkingsgraad aanpassen.

Nu wordt het pensioenstelsel aan de markt overgelaten, waardoor veel pensioenuitkeringen zelfs dalen..... Het moet geen verplichting worden.

ma
door malty Sep 5, 2021 om 13:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@ga De overheid kan heel makkelijk de dekkingsgraad aanpassen?
Dan zou de overheid ook de pensioenpremie moeten kunnen bepalen anders krijgen ze te weinig premie binnen om de pensioenen te blijven uitkeren.
Het is nu juist de overheid die de pensioenfondsen verplicht om een lagere rekenrente te hanteren waardoor de dekkingsgraad lager wordt en veel pensioenfondsen verplicht zijn de pensioenuitkeringen te verlagen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2021 om 23:10
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Malty,

U heeft inderdaad een goed voorbeeld waarom het beter is om extra pensioen op te bouwen via de SVB.

Het moet geen verplichting worden.

Dus wie liever in Bitcoins wilt investeren moet dat doen.

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2021 om 16:04
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk maar eens hoe lang de rij vandaag weer was bij de Voedselbank.....

@GA, in tegenstelling wat u bij @tijger1 beweerd, u komt uit een andere tijd, ga maar eens kijken wie er zoal in de rij van de voedselbank staat. Ik denk dat het aantal AOW'ers met een pensioen(tje) nogal mee valt.
En in vroegere generaties was er ook veel armoede maar kon moeder de vrouw, buiten werkster zijn in  rijke gezinnen, geen werk krijgen alleen moest men het toen zelf maar zien te rooien zonder al die voorzieningen van tegenwoordig.
Dat beide ouders tegenwoordig moeten werken heeft niets met pensioen te maken, kijk alleen maar eens naar de kosten van de huren, nutsvoorziening, zorgverzekering, kinderopvang, belastingen op noodzakelijke voorzieningen zoals voeding e.d. daar had je vroeger geen potjes voor in den Haag dat moest die generatie zelf opbrengen. En wat die tweedeling in de maatschappij betreft, ff logisch denken komt u er vanzelf achter wat hiervan de oorzaak is.

rj
door rjw Sep 5, 2021 om 17:20
3261 Antwoorden / 5 Vragen

En ga nadat je de rij bij de voedselbank hebt bekeken eens kijken naar de rijen bij IKEA en Mediamarkt. En constateer dan ook dat daar mensen uit alle generaties staan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2021 om 23:21
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera en RJW, lees even de volgende link :

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2021/03/voedselbank-meer-mensen-sinds-de-coronacrisis/

@Gerbera,

Wat bedoelt u met :"En wat die tweedeling in de maatschappij betreft, ff logisch denken komt u er vanzelf achter wat hiervan de oorzaak is"?

gerbera
door gerbera Sep 6, 2021 om 13:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@GA  lees uw link nou zelf eens goed, dit heeft niets met pensioenen te maken.  En uw vraag ga ik niet uitleggen want ook dat heeftniets met pensioenen te maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2021 om 00:07
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

U wilt mij gewoon geen gelijk geven.

Het huidige pensioenstelsel zorgt voor een nog grotere kloof tussen rijk en arm.

U zit aan de "rijke" kant.

Een collega van mij is pas met pensioen gegaan : zijn vrouw is ziek en kan niet werken en is pas 60, hij krijgt een aanvulling van de Sociale Dienst.

Om in leven te blijven, moet hij naar de Voedselbank...... :-((

gerbera
door gerbera Sep 7, 2021 om 10:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U zit aan de "rijke" kant.

Zoals gewoonlijk insinueerd is weer dingen waarvan u totaal geen weet heeft.

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2021 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan toch heel mooi dat de Sociale Dienst het inkomen aanvult?

En misschien eens kijken naar de aanbiedingen van winkels van Too Good to Go.

me
door mein33 - Sep 6, 2021 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Pensioenen net als de aow door de staat laten uitbetalen.

Is het beter dat de Pensioenen net als de aow door de Staat wordt uitbetaald? Ook met de halfjaarlijkse verhogingen.

@jannie jans,

Zoals u ongetwijfeld zult weten, is er al overeenstemming tussen alle partijen die bij de pensioenonderhandelingen betrokken zijn over een wijziging in het huidige pensioenstelsel.
Uiterlijk 1 januari 2017 moet het nieuwe pensioenstelsen in werking treden.
In de periode 1 januari 2022 tot 1 januari 2027 zal dit nieuwe stelsel geïmplementeerd worden.
De uitvoerende instanties blijven de pensioenfondsen.

Iemand die, om welke reden dan ook, niet deelneemt in een pensioenfonds krijgt uiteraard ook geen pensioenuitkering,  daar verandert dus niets aan.

Wie niet spaart in de spaarpot zal een lege spaarpot houden, want 'gratis' geld bestaat niet !!

Er zijn overigens nog vele andere mogelijkheden om (event. naast een pensioen) te voorzien in de persoonlijke oudedagsvoorziening.

ro
door ronny530 - Sep 6, 2021 om 15:43
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Het pensioen is ooit in het leven geroepen om werknemers in staat te stellen een deel van het salaris in een pot te stoppen en de werkgever droeg een deel bij om het voor de werknemer gunstig te maken. Anno nu gaat dat nog zo met die verstande dat wat ooit een aanbod van de werkgever was nu in vele cao's is vastgelegd. Het pensioen is eigenlijk een beloning voor werknemers die na een werkzaam leven met pensioen gaan de laatste jaren van hun leven uit kunnen rusten en financieel onafhankelijk kunnen blijven. In de opkomst van de verzorgingsstaat had iedereen recht op een minimale uitkering als men niet in het eigen onderhoud kon voorzien. De bijstandsuitkering was de eerste en daarna volgde een groep jongeren waarvan op lagere school al duidelijk werd dat een werkzaam leven geen optie was. Soms was een sociale werkvoorziening nog een optie maar hopeloze gevallen gingen de Wajong in. Het gevolg was door de verzorgingsstaat onderhouden worden tot het moment van overlijden en dat is heden ten dagen nog het geval. Het zou van de gekke zijn dat de staat die groep ook nog eens een pensioen toeslag gaat uitbetalen van de inleg die werkenden gespaard hebben. De huidige pensioenfondsen hebben geld genoeg om de pensioenen uit te betalen maar mogen de miljarden die in kas zijn niet gebruiken om uit te betalen want dan komt de dekkingsgaad in gevaar kortom de pensionfondsen willen wel maar mogen het niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2021 om 00:43
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Wat oneerlijk is, is, dat de overheid de spelregels steeds veranderd.

Zo is de AOW leeftijd verhoogd naar 67 jaar.

Ook is het steeds moeilijker om een vaste baan te vinden.

Brandweer mannen krijgen nu nog maar een contract van 20 jaar.....

Zie de link hieronder :

https://www.ad.nl/rotterdam/stoppen-met-blussen-na-twintig-jaar-ik-wil-helemaal-niet-weg-bij-de-brandweer~aafe9666/

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2021 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nu? Dat speelt al sinds 2006.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 7, 2021 om 00:46
1763 Antwoorden / 31 Vragen

[edit - niet inhoudelijke bijdrage verwijderd. Graag reageren op een vraag of je onthouden van een reactie]

Iv
door Ivo W - Sep 7, 2021 om 17:37
729 Antwoorden / Vragen

Een heel slecht plan. Met dit plan zou de belastingbetaler, dus een volgende nog werkende generatie garant moeten gaan staan voor de indexatie van pensioenen.

Dit terwijl zelfs in de huidige opzet er al een veel grotere druk ligt op de werkende deelnemers van pensioenfondsen dan de druk die de huidige pensioen ontvangers tijdens hun werkzame leven hebben gehad. De jaarlijkse inleg die werkende deelnemers moeten betalen is immers vele procenten hoger dan 20-30-40 jaar, terug, terwijl het opbouwpercentage juist een stuk lager ligt dan voorheen.
Jongere generaties betalen al fors om de pensioenen van huidige gepensioneerden op peil te houden (zonder indexatie). Er is een hoop ellende in pensioen-land omdat de politiek te laf is om één keer de pensioenen te verlagen.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 4, 2021 om 16:00
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Edit