an
door ansenjoop6544 Apr 24, 2019 om 14:27
Geldzaken & recht

Pensioenfonds

Partnerpensioen zomaar van iets naar niets gegaan, zonder enige dokumentaties.

Ben persoon van 70 jaar ( geb. 23-08-1948 )
Mijn vrouw is op 14-01-2011 helaas overleden, voor mijn pensioengerechtigde leeftijd.

Ben op 12-12-2012 een partnerschap ( geregistreerd ) aangegaan. Dus ook voor mijn pensioen leeftijd.

Mijn huidige partner had tot en met 2018 nog recht op partner pensioen volgens Uniform Pensioenoverzicht ( PWRI )

Maar naar vanaf nu ineens niets meer.  Kan dat!!!

Hoogachtend,

Joop van Schaijk.

5854 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2019 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat kunnen wij daar nu van zeggen? Was uw partner vóór het geregistreerd partnerschap weduwe, of was zij gescheiden (geweest), dat zij een partnerpensioen kreeg?

U kunt beter contact opnemen met het pensioenfonds van haar of van u, want ook dat is niet duidelijk.

edrick3
door edrick3 - Apr 24, 2019 om 14:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De hoogte van het partnerpensioen kan wijzigen als:

  • uw partner een nieuwe relatie begint
  • de Anw-uitkering van uw partner wijzigt
  • uw partner een AOW-uitkering ontvang

Heb je de reden al bij de uitkerende instantie nagevraagd?

Ter info:
https://kandoor.nl/blog/partnerpensioen-en-nieuwe-partner/

an
door ansenjoop6544 - Apr 24, 2019 om 14:44
5 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo, je hebt mijn vraag niet goed begrepen. Mijn huidige partner zou naar mijn  (overlijden) recht hebben op mijn partnerschap pensioen.

Vanaf 2013 tot en met 2018 volgens Uniform pensioen overzicht.

Maar helaas niet meer volgens overzicht 2019. Heb wel contact opgenomen met pensioenfonds, maar kreeg geen duidelijk antwoord.

Helaas. ( Iets dat er vanag 2015 wat veranderd was ) maar daar heb ik nooit bericht van gehad.

aurora1
door aurora1 Apr 24, 2019 om 15:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag ze nog een keer maar dan per mail of per brief en lees de pensioenvoorwaarden eens door. Die zullen te vinden zijn op de websites van die pensioenfondsen. Mogelijk is er ook een rubriek met veelgestelde vragen waar u uw antwoorden kunt vinden.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2019 om 14:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat overdreven veel uitroeptekens. U vraagt hier advies maar schreeuwt door middel van uitroeptekens tegen ons?
Als dat gebeurt zoals u zegt dan kan dat kennelijk.
Verder weet ik niets van de door u bedoelde pensioenen en pensioenregelingen. Dus neem daarmee contact op en vraag hen hoe het zit. Hoe moeten wij dat hier weten? Waarschijnlijk kunt u zelf al het een en ander in de voorwaarden vinden. Er is vast een voorwaarde dat niet dubbel pensioen uitgekeerd wordt en dat is dan toch terecht?

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2019 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u geen duidelijk antwoord gekregen hebt, dan moet u uw vraag opnieuw stellen en het liefst dan schriftelijk of per mail.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2019 om 15:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Of dat kan? Als u er met het bedoelde pensioenfonds niet uitkomt , dan staat de weg naar ombudsmanpensioenen  open.

Als er niets is gewijzigd is resp. niemand met ook rechten is overleden zou er iets fout gegaan kunnen zijn.

U geeft ergens aan dat uw vraag niet goed zou zijn gelezen, u geeft ook heel weinig informatie kunnen wij niet anders dan in algemene zin reageren.

an
door ansenjoop6544 - Apr 24, 2019 om 18:19
5 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zal het nog een keer uit leggen. Krijg pensioen van PWRI. Elk jaar krijg ik daar een overzicht van. Genaamd Uniform Pensioenoverzicht.

Elk jaar staat mijn huidige partner daarop, dat ze een bepaald bedrag krijgt uitgekeerd bij mijn overlijden..

Vanaf dit jaar niet meer. Navraag bij pensioenfonds , krijg ik te horen dat dit in 2015 is gewijzigd. (heb daarnooit een bevestiging van gekregen)

Dus mijn vraag is simpel, mag dit zo maar.

Joop

ma
door malty Apr 24, 2019 om 18:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn idee mag dat niet, zomaar beslissen dat uw partner na uw overlijden geen nabestaandenpensioen krijgt.
Er is in 2015 wel wat veranderd maar niet zo erg dat een partner geen nabestaandenpensioen meer krijgt.
U bent nu op een leeftijd dat u niets meer kunt regelen voor een nabestaandenpensioen.
U kreeg geen duidelijk antwoord maar dat mag u wel verwachten over zo’n belangrijk onderwerp.
Zou het nog eens telefonisch proberen anders maar schriftelijk om opheldering vragen.
Laat u het wel het antwoord van het pensioenfonds weten, ben daar zeer benieuwd naar?

an
door ansenjoop6544 Apr 24, 2019 om 18:57
5 Antwoorden / 6 Vragen

Allerbeste Malty, het pensioen was in 2018 nog 653. bruto per jaar. Normaal een bedrag dat je zelf niet zou hebben kunnen afkopen.

ma
door malty Apr 24, 2019 om 19:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Joop, heb dat ook uit mijn reactie verwijderd.

an
door ansenjoop6544 Apr 25, 2019 om 11:29
5 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Malty, heb inmiddels een nieuw bericht ontvangen van pensioenfonds. E.e.a. is mij nu duidelijk.

Ging er vanuit dat mijn pensioen inging op mijn 65e verjaardag.

Maar ben met vervroegd pensioen gegaan voordat ik met mijn nieuwe partner een overeenkomst had gesloten.

Bedankt voor u bericht.

topic gesloten bij deze.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2019 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag danaan  het pensioenfonds maar om dat bericht van die wijziging toegestuurd te krijgen.

En vraag ook waarom tot en met 2018 een en ander nog wel vermeld stond bij mijn pensioenoverzicht.

U zult er zelf achterheen moeten trekken om duidelijkheid te verkrijgen. Dat gaan wij niet voor u doen,

ro
door ron503 - Apr 24, 2019 om 19:10
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het PWRI kent geen partnerpensioen in de oude regeling waarin u valt. Het uniform pensioenoverzicht geeft aan wat u beiden tot en met 2018 zou ontvangen maar doordat uw huidige partner geen recht meer heeft op partnerpensioen opgebouwd uit een vorige relatie telt die niet meer mee. Als de partner de AOW gerechtigde leeftijd bereikt dan stopt het partnerpensioen en verdwijnt uit het pensioenoverzicht.

tijger1
door tijger1 Apr 24, 2019 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een pensioenoverzicht is persoonlijk en daarvan afgeleid wat er gebeurt qua pensioen na je overlijden.

Het eventuele partnerpensioen van de huidige echtgenote uit een vorige relatie, daar gaat het trouwens niet over, staat uiteraard nooit op het pensioenoverzicht van de Ts.

mo
door mof - Apr 26, 2019 om 13:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw partner tot en met 2018 recht had dan heeftze het in 2019 dus niet meer. Wat wilt u nu vragen?