Henk
door Henk Jul 18, 2019 om 18:16
Geldzaken & recht

Pensioenfonds

Hoeveel geld heeft de regering in het verleden uit het pensioenfondsen geleend?

3321 15 Rapporteer

Henk
door Henk - Jul 18, 2019 om 18:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Weten jullie het of is het nog te achterhalen?

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2019 om 18:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

het pensioenfondsen
???
Er zijn allerlei pensioenfondsen.
Bedoel je de AOW-pot?

Dat geld is dus 'weg'.

jo
door jorisw Jul 18, 2019 om 20:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen AOW-pot. AOW wordt uit de algemene middelen betaald.

diumenge
door diumenge - Jul 18, 2019 om 18:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een kleine 15 miljard euro Henk.

diumenge
door diumenge - Jul 18, 2019 om 18:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je valt toch wel onder het ABP hè Henk?

me
door mein33 - Jul 18, 2019 om 19:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In de regeerperiode Kok is er door de overheid flink gegraaid uit het pensioenfonds ABP.
Het betrof zeker "geen" lening, maar het betrof een regulering van wat vandaag de dag als 'overwaarde' zou worden bestempeld.
Naar dat geld kan de gepensioneerde fluiten, ook als het wat slechter gaat met de rente inkomsten.

De leuze van deze regering is dan ook : Gepensioneerde zoek het zelf maar uit in de participatiemaatschappij van hedentendage, van ons heb je niets te verwachten  !!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2019 om 21:08
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is uitsluitend bij het ABP gebeurd. Niet bij welke andere dan ook! En het was geen lening maar meer 'een greep uit de kas' omdat die naar de mening van de toenmalige bewindvoerders overvol zat.

tenormin
door tenormin Jul 18, 2019 om 21:14
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Niet bij de SVB dan @heremietkreeft?

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2019 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de SVB.? Daar zit helemaal niets in de pot. Wat daar inkomt in een jaar wordt helemaal uitgegeven, en meer, nog aan de AOW uitkeringen. Afgezien daarvan wordt de AOW niet gekort, maar twee keer per jaar geïndexeerd. Verhoogd dus.

ja
door janf43 Jul 18, 2019 om 21:44
733 Antwoorden / 0 Vragen

AOW is altijd een omslagstelsel geweest. De werkenden betalen voor de AOW-ers. Er is geen pot waarin geld wordt gestopt voor je eigen AOW. De halfjaarlijkse indexering komt door de koppeling aan het minimumloon.

tenormin
door tenormin Jul 18, 2019 om 23:04
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Als @kreeft beweert dat dit alleen bij ABP gebeurd dan denk ik: mijn AOW krijg ik via SVB; een van de andere pensioentjes o.a. van ABP. En dat is al sinds 2008 niet meer geïndexeerd c.q. verlaagd.

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2019 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw AOW is in januari geïndexeerd, dus verhoogd en dat is pe 1 juli weer gebeurd.

tenormin
door tenormin Jul 19, 2019 om 00:00
16828 Antwoorden / 108 Vragen

OMG, ik heb het tegen @kreeft. Hij schrijft dat het alleen bij ABP is gebeurd. Blijf even op je eigen terrein, tijger. En gaarne geen verwijzing dat pensioen wel geïndexeerd is, zelfs ik zie dat.

tijger1
door tijger1 Jul 19, 2019 om 08:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ja, dat is alleen maar bij het ABP gebeurd, die greep uit de kas door de overheid. Niet bij andere pensioenfondsen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 19, 2019 om 08:52
16842 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN: het SVB is geen pensioenfonds. SVB staat voor Socilae Verzekeringsbank en is een semi overheidsinstelling waar diverse socoale uitkeringen zoals o.a. de AOW worden geregeld. De hoogte van premie en uitkering worden door ons parlement bepaald.
@TIJGER1 reageert hier dus correct.

ja
door janf43 - Jul 18, 2019 om 21:41
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ze hebben niets geleend. Gewoon gestolen en ze zijn niet van plan het terug te betalen.

diumenge
door diumenge Jul 18, 2019 om 21:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Net alsof het in hun eigen zakken is terechtgekomen...

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2019 om 23:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De overheid zijn wel wij.

Iv
door Ivo W Jul 19, 2019 om 07:26
729 Antwoorden / Vragen

Er is niet eens iets gestolen. Onder veel hosanna zijn de premies voor zowel werkgever (overheid in geval van ABP) als werknemer verlaagd. Omdat destijds de werknemers er op korte termijn financieel profijt van, juichten die het allemaal toe. Dat het ten koste zou gaan van het toekomstige pensioen, is men pas 30-40 jaar later gaan begrijpen.

Iv
door Ivo W - Jul 18, 2019 om 23:29
729 Antwoorden / Vragen

Er is destijds een bedrag uit de pensioenpot van het ABP gehaald.

Wat vele klagers echter vergeten te melden, is dat er in diezelfde periode ook jarenlang geen cent aan premie is ingelegd door de deelnemers. De deelnemers hebben destijds dus zelf ook zeer rijkelijk geprofiteerd.

Nu voelen diezelfde ouderen weliswaar mede als gevolg van de 'hosanna' periode dat hun pensioen niet geïndexeerd of zelfs gekort wordt, maar wordt voor het gemak vergeten hoe zwaar de jongere generaties getroffen worden. De nog werkende generatie is namelijk dubbel de pineut: ook het pensioen van de werkenden wordt gekort of niet geïndexeerd. Alleen merken ze daar nu niets van. Waar de werkenden wél wat van merken, meer nog dan de gepensioneerden, is dat de premies vele malen hoger zijn dan 30, 40 jaar geleden.

En dat laatste is om de tekorten aan ingelegde premie van eerdere generaties te maskeren. Zou er geen vermogensoverdracht plaatsvinden tussen generaties, dan zouden de huidige gepensioneerden met tientallen procenten gekort moeten worden op hun pensioen.

va
door vanlotjegetikt Jul 19, 2019 om 08:43
809 Antwoorden / Vragen

Je vergeet de tussen de wal en schip generatie.
Geen Vut terwijl daar erg veel voor betaald is, alsnog zelf pensioenpremie afdragen, verhoging pensioenleeftijd naar 67.