so
door sophiabenjamins Dec 4, 2017 om 18:56
Geldzaken & recht

Pensioenopbouw tijdens WAO?

Sinds 2001 ontvang ik een WAO uitkering:
-80-100 procent arbeidsongeschikt.
-geboortedatum: juni 1953
-pensioen datum: 66,4 mnd = oktober 2019

Sinds 2001 betaal ik persoonlijk geen pensioenpremies meer via het pensioenfonds.
Het UWV is slechts een uitkerende instantie, maar impliceert dit dan ook dat er totaal géén pensioenopbouw heeft plaatsgevonden over de afgelopen 16 jaar?

Graag een reactie, met onderbouwing.

Hartelijke dank

S.Benjamins

19568 12 Rapporteer

ja
door janf43 - Dec 4, 2017 om 19:02
733 Antwoorden / 0 Vragen

Even googelen en u vindt: https://werkwacht.nl/artikel/pensioenopbouw-wao-wia/, Dus vraag het aan uw pensioenfonds

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2017 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken loopt tojdens de WAO de pensioenopbouw door. Vooropgesteld dat aan het pensioenfonds is doirgegeven dat de deelnemer, u dus, in de WAO is beland.

Ook kennen heel veel pensioenfondsen tijdens de WAO nog een aanvullende uitkering van 10 procent, en daar geldt dus hetzelfde voor.

Neem dus per omgaande contact op met het pensioenfonds.

ekiem
door ekiem - Dec 4, 2017 om 19:10
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

U kunt uw pensioen opbouw bekijken door met uw digid in te loggen op de site van mijn pensioenopbouw. Daar staat alles over een eventuele pensioen opbouw.
Als u persoonlijk, nergens iets hebt ingelegd ,dan zou het zomaar kunnen zijn dat u géén opbouw hebt gedurende de afgelopen 16 jaar.

Ekiem

marita5
door marita5 Dec 4, 2017 om 19:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Ekiem , door met uw digid in te loggen op de site van mijn pensioenopbouw. , u bedoelt mijn pensioenoverzicht .

tijger1
door tijger1 Dec 4, 2017 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ekiem. En als die opbouw tijdens de WAO doorloopt, dan is dat voor de deelnemer premievrij.

aurora1
door aurora1 - Dec 5, 2017 om 02:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En hoe het ook zij, ik zou in ieder geval zo snel mogelijk een internet spaarrekening openen en daar steeds geld naar overmaken om een goed spaarpotje nog op te bouwen.
Kijk eens hier: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/rentemeter

sc
door scorpio69 Dec 6, 2017 om 15:55
15 Antwoorden / Vragen

Hoezo spaarpotje voor opbouw. Pensioen staat voor sophiabenjamins al voor de deur (oktober 2019). Valt niet meer tegen aan te sparen.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2017 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@scorpio. Dat is nog bijna twee jaar. Reservepotje kweken dus.

aurora1
door aurora1 Dec 6, 2017 om 17:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, @scorpio69 is vast niet van het sparen en nog minder van het sparen voor een reservepotje.....

ji
door jingle - Dec 6, 2017 om 12:54
36 Antwoorden / 0 Vragen

Als je pensioenfonds daarin voorziet heb je een premievrije pensioenopbouw bij 100% WAO...
Je moet dus even bellen naar het pensioenfonds en vragen hoe dat zit.. (in de zorg is o.a. zo)
Sommige pensioenfondsen vullen de "hiaat" en dat is terugval van 75% naar 70% zelfs aan...
Nogmaals ff bellen..

mo
door mof - Dec 6, 2017 om 13:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb jarenlang in de wao gezeten. Naar mijn weten is er wel pensioen opgebouwd. Weet niet hoeveel, wel in aantal jaren, maar niet over welke bedragen.

ba
door bartbo Dec 6, 2017 om 14:36
37 Antwoorden / 36 Vragen

Even inloggen op mijn pensioen,en via Digid kun je alles rustig bekijken,alles!

vi
door vitara - Dec 6, 2017 om 13:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom die vraag hier gesteld? En pas na zoveel jaar. Iedereen kan hier wel wat roepen.
Zorg dat je voor rust, op papier krijgt wat je pensioen gaat worden. Schrijf oude werkgever, pensioenfonds, UWV etc.

ba
door bartbo - Dec 6, 2017 om 14:33
37 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben in de WAO en via mijn pensioenfonds PMT bouw ik 70% op tot mijn pensioennering.

bennieol
door bennieol - Dec 6, 2017 om 15:44
64 Antwoorden / 3 Vragen

dat kan verschillend zijn, als je onder een CAO viel moet daar over iets staan over hoe het gaat, je kunt contact opnemen met bv vakbond of pensioenfonds waar je het laatst onder viel.
groetjes Bennie

sc
door scorpio69 - Dec 6, 2017 om 15:52
15 Antwoorden / Vragen

WAO is een verzekering en geen arbeidsovereenkomst. Dus via deze WAO-uitkering (verzekering) wordt nooit een pensioen opgebouwd (buiten de reguliere AOW).
Het ligt derhalve geheel aan de pensioenvoorziening van uw laatste werkgever. Het kan zijn dat pensioenopbouw staakt na ontslag wegens WAO en dat dit pensioen bevroren is geworden na het ontslag òf dat het juist premievrij doorloopt.
Het beste is dus om even bij het pensioenfonds waar uw oude werkgever bij aangesloten is/was te informeren.

Grunnen.
door Grunnen. - Dec 6, 2017 om 16:10
509 Antwoorden / Vragen

De pensioenverzekering wordt in de meeste gevallen premievrij .De enige opbouw van het pensioen is dan nog de rente over het gespaarde bedrag .Maar je kunt deze vraag toch beter stellen aan je verzekering

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2017 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Premievrij betekent dat er verder gewoon wordt opgebouwd, maar ZONDER dat er premie betaald hoeft te worden.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 6, 2017 om 19:39
509 Antwoorden / Vragen

Maar de uitkering wordt een stuk lager aan het eind van de rit ,want die uitkering is afhankelijk van de inleg van werkgever en werknemer.Premievrije pensioenopbouw voor mensen met een WAO- of WIA-uitkering is echter niet wettelijk geregeld. Iedere verzekeraar kan hier dan ook zijn eigen regelingen en voorwaarden voor hebben.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2017 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er premievrij opgebouwd wordt, wordt de uitkering niet lager, want dan neemt het pensioenfonds de premieplichten over.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 6, 2017 om 21:57
509 Antwoorden / Vragen

Kom je in een WAO- of WIA-uitkering terecht, dan is het pensioen dat je opbouwt gebaseerd op je laatstverdiende salaris. Werk je niet voor jezelf dan is dit dus normaal gesproken het loon dat je gedurende je tweede ziektejaar van je werkgever kreeg. In veel gevallen is dit 70% van het salaris dat je voor die tijd verdiende . Je bouwt dan dus ook maar over deze 70% pensioen op. Vooral bij een zogenoemde eindloonregeling kan dit zeer ongunstig uitpakken.In mijn geval ca € 300 netto per maand . Er zijn zoals ik al eerder meldde verschillende  commercieele pensioenfondsen waar een en ander anders geregeld is. Er is dus geen wettelijke regeling.Wat mij betreft einde discussie.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Dec 7, 2017 om 13:37
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo S. Benjamins,

Hier nog even een reactie vanuit UWV.

Het is inderdaad waar, zoals iedereen al aangaf in de reacties, dat je bij je pensioenfonds moet zijn voor deze vraag.
Als je een uitkering hebt, bouw je namelijk niet automatisch pensioen op. Hiervoor zorgen de pensioenfondsen en (ex) werkgevers.
Wil je weten hoe het zit met je pensioenopbouw? Neem contact op met je pensioenfonds.

Met vriendelijke groet,

Monica
Webcareteam