ma
door manu Nov 30, 2019 om 12:07
Geldzaken & recht

Persoonlijke lening aflossen met verkoop huis

Ik heb van een kennis een persoonlijke lening afgesloten. looptijd is 15 jaar. Ik heb nu 2 jaar afgelost met rente. Ik heb een huis dat ik ga verkopen. Met deze opbrengst wil ik die lening in 1x aflossen. De verstrekker berekend mij geen boete als ik nu alles in 1x zou aflossen.
Kan het zijn dat de belastingdienst dit nu ziet als een gift en hier flinke belasting over wilt zien?

Bedankt voor uw antwoord,
Manuel

3979 12 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2019 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk ziet de belastingdienst dat niet als gift.

Ik mag toch aannemen dat u op uw aangifte die lening als schuld vermeld hebt en dat de uitlener dat vermeld heeft als vordering?

ma
door manu Dec 12, 2019 om 10:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat heb ik. Het ging de verstrekker erom dat hij bang is dat de belastingdienst hem zou aanslaan als ik hem nu alles zou terug betalen.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 30, 2019 om 12:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Manu,

Als je niets op papier hebt staan zie ik geen problemen.

In andere gevallen zou ik contact opnemen met een accountant.

ne
door neodutchio Dec 1, 2019 om 11:15
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U zal bedoelen als er juist wel wat op papier staat.

tijger1
door tijger1 Dec 1, 2019 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook als er niets op papier staat, hoeft er geen contact opgenomen te worden met een accountant. En ook in dat geval hoeven er geen problemen te zijn.

ma
door manu Dec 12, 2019 om 10:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het staat allemaal op papier. Ik betaal ook rente.

getty
door getty - Nov 30, 2019 om 12:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft onderhands bij een kennis geleend bedoelt u? Staat daar wat van op papier?
Als u naar uw kennis opeens veel geld overmaakt, kan de belastingdienst daarinderdaad vragen over stellen.

ma
door manu Dec 12, 2019 om 10:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het staat op papier. Ik betaal ook rente. Er is ook opgenomen dat ik vervroegd mag aflossen. De verstrekker zegt dat de belastingdienst hém zou aanslaan...

Topantwoord

ma
door malty - Nov 30, 2019 om 13:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou de belastingdienst dat als schenking zien?
U heeft een lening en lost die af, of dat met of zonder boete is maakt niet uit.
U kunt er geen problemen mee krijgen.
Wel via de bank overmaken met omschrijving dat het om een aflossing voor de lening gaat.
Eventueel als de lening op schrift staat, hierop door de kennis laten vermelden incl. handtekening dat de lening geheel afgelost is.
Als het een groot bedrag is, dit jaar aflossen, scheelt wat vermogensrendementsheffing.

ma
door manu Dec 12, 2019 om 10:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het vreemde is dat de verstrekker zegt dat het voor hém belastingtechnisch als gift wordt gezien?!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2019 om 10:44
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, natuurlijk niet. U lost een lening af en doet geen schenking.

En aannemend dat u het bestaan van de lening 'zwart op wit' heeft ook niet.
Herhaald een lening is geen schenking maar wel met de uitzondering dat een lening waarvoor geen rente betaald behoeft (of behoefde) te worden wel als schenking wordt gezien op het moment van ontvangen van de lening maar dan ook weer binnen bepaalde regels. Dat lijkt mij bij u niet van toepassing maar uiteraard bent u degene die dat weet en ik niet.

tijger1
door tijger1 Dec 1, 2019 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts betaalt wel rente, maar hoeft geen boeterente te betalen als hij eerder aflost.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 1, 2019 om 15:48
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Amen

ma
door manu Dec 12, 2019 om 10:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zo redeneerde ik ook!

ma
door manu - Dec 12, 2019 om 09:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad een lening die op papier staat en waar ik ook rente over betaal. Ik heb het inderdaad bij de belasting opgegeven als schuld. De verstrekker van de lening vertelde mij dat de belastingdienst HEM zou aanrekenen omdat het een gift zou zijn?! In het contract staat nog specifiek vermeldt dat ik zonder boete vervroegd mag aflossen.

Toch naar een accountant gaan?

Bedankt voor jullie antwoorden!

Manu

ma
door malty Dec 12, 2019 om 10:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor, geen accountant nodig.
Wat die geldverstrekker zegt over gift is onzin.
Zorg gewoon dat u bewijs hebt dat u de lening afgelost hebt en daarmee klaar.

Magnum007
door Magnum007 Dec 12, 2019 om 18:53
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Manu,

Wie is die geldverstrekker?

Het is toch wel "wit"/eerlijk geld en geen crimineel/"zwart" geld?

ma
door manu Dec 13, 2019 om 22:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, het is allemaal legaal!

me
door mein33 - Dec 12, 2019 om 10:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@manu,

U verkoopt uw woning, waardoor u over contanten op uw bankrekening kunt beschikken.
Deze contanten gebruikt u om uw lening mee af te lossen en dat geeft geen enkel probleem.

Het probleem zit denkelijk bij de verstrekker van de lening.
Wat voor een contract is er opgemaakt en welke afspraken m.b.t. de aflossing staan daar in.

Ik heb het 'donkerbruine' vermoeden dat de geldverstekker misschien wel 'zwart'geld heeft gebruikt voor deze lening en als u dat op zijn rekening (terug)stort, dan wordt dat ook wel 'witwassen' genoemd.

U zult tot afstemming met de geldverstrekker moeten komen op welke wijze u de lening bij hem kunt inlossen, zodat hij zijn geld terug heeft en u van de lening af bent en er verder geen 'haan' naar kraait.

Misschien is 'handje-contantje' met een schriftelijke vrijwaring wel het meest voor de hand liggend.

Magnum007
door Magnum007 Dec 12, 2019 om 19:11
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mein,

Ik ben nu ook wel nieuwsgierig wie die geldverstrekker is.....

ma
door manu Dec 13, 2019 om 22:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, het geld is niet illegaal of zo. Is ook allemaal per bank over gemaakt. Alles staat ook op papier.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2019 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een bedrag geleend van iemand. U hebt dat op uw aangifte opgevoerd en ook de lener heeft die vordering opgevoerd.

Als u nu de lening in één keer aflost, is dat prima en niemand wordt door de belastingdienst aangeslagen voor een gift.

ma
door manu Dec 13, 2019 om 22:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je!

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2019 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat moet u bij een accountant? Complete onzin. Maak dat geld tzt over onder vermelding aflossing schuld. Klaar.

Magnum007
door Magnum007 Dec 12, 2019 om 18:51
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Stel nou,dat het om crimineel/zwart geld gaat....?

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2019 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, niet gelezen dat de Ts dat opgevoerd heeft op zijn aangifte? Daar moet naam en toenaam bij en dat wordt vergeleken met de aangifte van de uitlener.

ma
door manu Dec 13, 2019 om 22:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alles is legaal en via de bank gegaan. Is zeker geen zwart geld. We hebben ook alles op contract.

di
door diemenees - Dec 14, 2019 om 03:01
196 Antwoorden / 15 Vragen

In dat geval zou de belasting al veel eerder bij overmaken van de leensom aan lener moeten hebben gereageerd.
Het hangt er maar helemaal vanaf of en hoe deze lening op papier staat en of inde tussentijd alles netjes volgens de regels is opgegeven. Daar schrijft manuel niks over.

di
door diemenees - Dec 14, 2019 om 03:02
196 Antwoorden / 15 Vragen

In dat geval zou de belasting al veel eerder bij overmaken van de leensom aan lener moeten hebben gereageerd.
Het hangt er maar helemaal vanaf of en hoe deze lening op papier staat en of inde tussentijd alles netjes volgens de regels is opgegeven. Daar schrijft manuel niks over.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2019 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar geeft Manuel juist wel tien keer antwoord op.

me
door mein33 - Dec 14, 2019 om 10:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ma
DOOR MANU 13 DEC. 2019 OM 22:06
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Nee, het geld is niet illegaal of zo. Is ook allemaal per bank over gemaakt. Alles staat ook op papier.

@manu,

Als in uw contract staat opgenomen dat vervroegde aflossing mogelijk is en u kunt onder die voorwaarden
volledig aflossen, dan zou ik dat maar doen.
Dat de geldverstrekker daar een probleempje mee heeft is zijn 'pakkie an' !
Hij zal het missen van de rentevergoeding die u betaald niet zo zien zitten, want elders zal hij het bij u behaalde rendement nooit gaan halen.
Maar dat is echt zijn probleem !!
U kunt volgens de regels de lening volledig inlossen, dan zou ik dat maar snel doen, dat spaart u een hele hoop onnodige rentevergoedingskosten.

Succes !!