mahadma
door mahadma Nov 20, 2015 om 18:08
Geldzaken & recht

Phissing mail van FBTO

Er is een perfect vertaalde mail waarin FBTO klanten worden verzocht wegens storing het automatische incasso systeem verzocht worden om handmatig naar een ing nummer over te maken, Rekeningnummer: NL48 INGB 0003 8452 06Betaalkenmerk: 4002.0555.5785.8823. Bij informatie bij de fbto: Dit is Phissing, BETAAL NIET.

Ja, ik weet dit is vraag en beantwoord, maar bij tips valt het minder op, dus daarom zeze weg.

4022 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 20, 2015 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Al weer eentje. Het wordt steeds gekker.

Waarschuwing: nepmail in omloop!

Op dit moment zijn er nep e-mails in omloop met daarin het FBTO logo en een betaalverzoek. Deze e-mails zijn NIET van FBTO. In de e-mail wordt melding gemaakt van een incasso-storing. FBTO communiceert niet op deze manier. Betaal dus niet!

(Bron)

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2015 om 18:15
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Krijg net weer deze binnen:

Gisteren is er uit naam van bol.com een valse e-mail gestuurd naar meerdere e-mailadressen. De e-mail ziet eruit als een bevestigingsmail van een bestelling bij bol.com. In dit geval gaat het om een bestelling van het artikel 'Dark Sky Island (Deluxe) - Enya'.

Het gaat hier om een zogenaamde phishingmail en deze is niet afkomstig van bol.com. Heb jij deze e-mail ontvangen, verwijder deze dan meteen. Fraudeurs proberen met deze e-mail jouw persoonlijke gegevens te achterhalen. Klik daarom nooit op een link in een e-mail die je niet vertrouwt en geef niet zomaar je gegevens online.

Het is weer de tijd van het jaar zullen we maar denken.

door 1953 Dec 5, 2015 om 03:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zal ook niet de laatste zijn geweest.

ho
door hopetobehelping - Nov 20, 2015 om 18:39
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mahadma,

dank u wel voor de waarschuwing.
De mail van bol.com heb ik ook gezien.
Ondanks dat ik tegen teveel regels ben zou het mooi zijn als er eens een landelijk protocol afgesproken zou worden waarin simpelweg staat dat bedrijven er zich aan verbinden om voortaan geen 'links' meer te versturen maar klanten vragen om zelf het internet adres in te typen (eventueel met 'copy-paste'). Als dit landelijk duidelijk gecommuniceerd zou worden dan moet dit toch helpen om slachtoffers te voorkomen.
Keerzijde van de medaille is wel dat wij als consumenten dan wel 'minder lui' moeten worden en zelf het internet adres in moeten geven. Met alle reclame die het gemak dient 'met een klik' ben ik dan ook bang dat dit er niet van gaat komen.

Cookies
door Cookies - Nov 20, 2015 om 18:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op vrijdag 20 nov 2015, 18:39]

Ondanks dat ik tegen teveel regels ben zou het mooi zijn als er eens een landelijk protocol afgesproken zou worden waarin simpelweg staat dat bedrijven er zich aan verbinden om voortaan geen 'links' meer te versturen maar klanten vragen om zelf het internet adres in te typen (eventueel met 'copy-paste'). Als dit landelijk duidelijk gecommuniceerd zou worden dan moet dit toch helpen om slachtoffers te voorkomen.

Wat een onzin. Mensen worden al jaren gewaarschuwd, je kan je in de materie verdiepen en je kan je verstand gebruiken.

De hele maatschappij zou zich dus aan moeten passen aan mensen die niet verder komen dan de hele dag op FB rond hangen?

Net als in deze 2 voorbeelden: 1)Je kan contact opnemen met FBTO en 2) waarom zou je die Bol.com rekening betalen als je dat artikel helemaal niet besteld hebt?

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2015 om 19:05
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Je wil alleen niet alle mensen die "hier in stinken" vanavond op de koffie krijgen. Volgens fbto wordt/is die fraude ingb rekening snel geblokkeerd, maar ondertussen .....

pi
door pieterwolters - Nov 20, 2015 om 19:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op vrijdag 20 nov 2015, 18:39]Beste mahadma,

dank u wel voor de waarschuwing.
De mail van bol.com heb ik ook gezien.
Ondanks dat ik tegen teveel regels ben zou het mooi zijn als er eens een landelijk protocol afgesproken zou worden waarin simpelweg staat dat bedrijven er zich aan verbinden om voortaan geen 'links' meer te versturen maar klanten vragen om zelf het internet adres in te typen (eventueel met 'copy-paste'). Als dit landelijk duidelijk gecommuniceerd zou worden dan moet dit toch helpen om slachtoffers te voorkomen.
Keerzijde van de medaille is wel dat wij als consumenten dan wel 'minder lui' moeten worden en zelf het internet adres in moeten geven. Met alle reclame die het gemak dient 'met een klik' ben ik dan ook bang dat dit er niet van gaat komen.

Dat gaat toch niet werken. Als je ziet hoeveel communicatie er nu al is geweest en hoeveel mensen er nog steeds intrappen is dat zinloos. Nederlandse bedrijven moeten zich dan aan allerlei regeltjes gaan houden die de klankvriendelijkheid verminderen en de boeven blijven gewoon lekker phishingmailtjes met links sturen waar de minkukels toch op blijven klikken.

tenormin
door tenormin - Nov 20, 2015 om 19:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wil @mahadma wel bedanken voor de waarschuwing maar.... wat carola.83 al schrijft: niet iedereen heeft te maken met FBTO, ABN-AMRO, ING of noem maar op. Een klein beetje zelfredzaamheid zou toch wel een eerste vereiste zijn, dit is inmiddels zo oud geworden dat zelfs deze digibeet daar voor geen millimeter zou 'instinken'.

ho
door hopetobehelping - Nov 20, 2015 om 20:01
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 18:51]
Wat een onzin. Mensen worden al jaren gewaarschuwd, je kan je in de materie verdiepen en je kan je verstand gebruiken.

De hele maatschappij zou zich dus aan moeten passen aan mensen die niet verder komen dan de hele dag op FB rond hangen?

Net als in deze 2 voorbeelden: 1)Je kan contact opnemen met FBTO en 2) waarom zou je die Bol.com rekening betalen als je dat artikel helemaal niet besteld hebt?

Het zal ook niet gebeuren dat er regels voor komen.
Wat ik verbazingwekkend vind is dat de mails van de bank met reclames, aanbiedingen, uitnodigingen, enquêtes (of wat dan ook) ook vaak diverse links bevatten. De bank erop aanspreken levert als resultaat op dat men het met u eens is maar dat er niets verandert. De echte mails van de bank met links erin blijven komen.
Aan de andere kant waarschuwt de bank om niet op links te klikken die u niet vertrouwt. Daar zit voor mij toch een bepaalde tegenstrijdigheid in. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor een consument behoorlijk verwarrend kan zijn.
Ik verwacht en hoop dat het mij nooit zal overkomen dat ik op een verkeerde link 'klik' maar ik denk dat het iedereen kan overkomen (de één sneller dan de ander). Alles wat slachtoffers kan voorkomen is naar mijn mening dan ook welkom. Dat houdt zeker niet in dat de hele maatschappij zich aan moet passen aan mensen die niet verder dan FB komen. Als ik alle slachtoffers die geen FB hebben te eten zou moeten geven dan kan ik mijn koelkast aan blijven vullen.

zoekster
door zoekster - Nov 20, 2015 om 20:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk ook niet dat er wettelijke regels moeten komen, maar ik geef @hopetobehelping gelijk dat vooral banken zich erg tegenstrijdig gedragen. Ik weet nog dat hier een topic was over ik geloof de Rabobank, maar kan ook ABN geweest zijn. De ts kreeg een mail van de bank met een link om een enquête in te vullen.
Nee, was het commentaar hier, dat is phishing niet doen!! Nadat er flink wat tam tam was geweest, kwam de webcare van de bank op de proppen, ja die mail was..eh... inderdaad van hun. Ik wist dat deze webcare echt van de bank was. Maar anderen gingen toen nog verder. De webcare was vast nep, dat was de oplichter! Chaos compleet.

Banken willen alles, ze willen allerlei spam rondstrooien en enquêtes houden en tegelijkertijd moet de klant begrijpen dat er phishingmails binnen komen.

Ook zo grappig, ING, en maar om mijn mailadres zit te zeuren, want nu kunnen ze me niet bereiken. Hoezo? Ze kunnen toch bellen? ??

valerius-2
door valerius-2 - Nov 20, 2015 om 21:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik kreeg van de week weer zoiets met al orginele namen voor bij de visa bepaalde gegevens te veranderen. Daar ik nog daar iets nog nooit mee te maken heb gehad .

tenormin
door tenormin - Nov 20, 2015 om 21:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 21:02]Ik kreeg van de week weer zoiets met al orginele namen voor bij de visa bepaalde gegevens te veranderen. Daar ik nog daar iets nog nooit mee te maken heb gehad .

Dus..... U drukt ook niet op een link! Logisch. Zouden meer (alle) mensen moeten doen.

ro
door ron530 - Nov 20, 2015 om 21:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik kan er wel helemaal naast zitten maar wie gebruikt er nog het E mail adres die ze van de provider hebben gekregen want sinds outlook expres niet meer mocht is het merendeel overgegaan op een live account. Voor een spammer o.i.d. is een @livemail account zo te benaderen door een progje te ontwikkelen die elke actieve account berichten stuurt die je absoluut niet wil ontvangen.

gerbera
door gerbera - Nov 20, 2015 om 22:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@zoekster schreef Ook zo grappig, ING, en maar om mijn mailadres zit te zeuren, want nu kunnen ze me niet bereiken. Hoezo? Ze kunnen toch bellen? ??
Vreemd ING geeft zelf aan dat ze nooit om uw gegevens zal vragen, dus ook uw e-mailadres niet. Maak al heel lang gebruik van ING en heb, buiten de nieuwsbrief, nog nooit een persoonlijk bericht en/of een verzoek om gegevens, dus ook over mijn e-mailadres, van hun ontvangen .

tenormin
door tenormin - Nov 20, 2015 om 23:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerbera schreef op vrijdag 20 nov 2015, 22:57]@zoekster schreef Ook zo grappig, ING, en maar om mijn mailadres zit te zeuren, want nu kunnen ze me niet bereiken. Hoezo? Ze kunnen toch bellen? ??
Vreemd ING geeft zelf aan dat ze nooit om uw gegevens zal vragen, dus ook uw e-mailadres niet. Maak al heel lang gebruik van ING en heb, buiten de nieuwsbrief, nog nooit een persoonlijk bericht en/of een verzoek om gegevens, dus ook over mijn e-mailadres, van hun ontvangen .

Vind dit ook een ietwat vreemde reactie: ook nooit een verzoek om gegevens email adres gehad van de ING; alleen op de site zie ik dat er wat "boodschappen/mededelingen" voor me klaar staan. En dat gaat dan alleen maar dat nieuwe incasseerders hun afschrijvingen gaan doen en of ik het daarmee eens ben, zo niet... advies wat te doen bij...!

zoekster
door zoekster - Nov 20, 2015 om 23:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik krijg het idee dat ik niet wordt geloofd door gerbera en tenormin.

Zal even kopieren vanuit mijn berichtenbox

------------------------------

Geachte mevrouw (mijn naam)

Zoals u misschien heeft gelezen, zult u vaker berichten over uw bankzaken ontvangen in Mijn ING. Wij zorgen er graag voor dat u extra belangrijke berichten niet mist. Bijvoorbeeld als u een nieuwe pincode voor uw Betaalpas kunt ophalen. Of als uw Betaalpas uit voorzorg is geblokkeerd.
Uw contactgegevens zijn nog niet compleet

Geeft u de juiste gegevens aan ons door? Dat is binnen 1 minuut geregeld. U ontvangt dan een e-mail of sms als er een belangrijk bericht voor u is.
Uw e-mailadres: onbekend: [u]e-mailadres doorgeven[/u]

-----------------------------------------

Zo goed dames?

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2015 om 00:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 20 nov 2015, 23:49]
----------------------------------------
Zo goed dames?

Twijfel helemaal niet aan uw integriteit, integendeel: alleen: zo'n bericht heb ik nog nimmer van de ING ontvangen. Wat uiteraard niet betekent dat ik Uw "quote van de bank" niet zou geloven. Goede nacht!

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 00:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 21 nov 2015, 00:03][quote=zoekster schreef op vrijdag 20 nov 2015, 23:49]
----------------------------------------
Zo goed dames?

Twijfel helemaal niet aan uw integriteit, integendeel: alleen: zo'n bericht heb ik nog nimmer van de ING ontvangen. Wat uiteraard niet betekent dat ik Uw "quote van de bank" niet zou geloven. Goede nacht!
Dan is dat ook weer duidelijk. Ook goede nacht.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2015 om 00:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 21 nov 2015, 00:18]
Dan is dat ook weer duidelijk. Ook goede nacht.

Truste...?

di
door digioma - Nov 21, 2015 om 00:32
646 Antwoorden / 29 Vragen

Het wordt inderdaad wel veel, al die berichten over betalingen.
Afgelopen weken paar maal zgn waarschuwing van ABN over een pasje dat op 30 november verloop en dezelfde berichten van de Rabobank en van SNS-bank... heel bijzonder omdat ik van deze banken helemaal geen diensten afneem of pasjes heb...

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 21, 2015 om 00:42
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Maak een speciaal mailadres aan (niet bij je internetprovider) wat je enkel en alleen aan jouw bank geeft, hoef je nooit meer te twijfelen.
Voorbeeld met Gmail; jouwgebruikersnaam+naambank12345678[at]gmail.com (die + moet je ook daadwerkelijk intypen).

valerius-2
door valerius-2 - Nov 21, 2015 om 00:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 21:34]Ik kan er wel helemaal naast zitten maar wie gebruikt er nog het E mail adres die ze van de provider hebben gekregen want sinds outlook expres niet meer mocht is het merendeel overgegaan op een live account. Voor een spammer o.i.d. is een @livemail account zo te benaderen door een progje te ontwikkelen die elke actieve account berichten stuurt die je absoluut niet wil ontvangen.

Ik bergrijp niet waar u dit vandaan heeft ik heb alleen nog nooit anders outlook gebruikt dus wat u nu schrijft is dus juist. Ik krijg namelijk ook veel zaken waar ik nog nooit mee te maken heb gehad.

door 1953 - Dec 5, 2015 om 03:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zal ook niet de laatste zijn geweest.