Phissing mail van FBTO
Er is een perfect vertaalde mail waarin FBTO klanten worden verzocht wegens storing het automatische incasso systeem verzocht worden om handmatig naar een ing nummer over te maken, Rekeningnummer: NL48 INGB 0003 8452 06Betaalkenmerk: 4002.0555.5785.8823. Bij informatie bij de fbto: Dit is Phissing, BETAAL NIET.
Ja, ik weet dit is vraag en beantwoord, maar bij tips valt het minder op, dus daarom zeze weg.
Al weer eentje. Het wordt steeds gekker.
Waarschuwing: nepmail in omloop!
Op dit moment zijn er nep e-mails in omloop met daarin het FBTO logo en een betaalverzoek. Deze e-mails zijn NIET van FBTO. In de e-mail wordt melding gemaakt van een incasso-storing. FBTO communiceert niet op deze manier. Betaal dus niet!
(Bron)
Krijg net weer deze binnen:
Gisteren is er uit naam van bol.com een valse e-mail gestuurd naar meerdere e-mailadressen. De e-mail ziet eruit als een bevestigingsmail van een bestelling bij bol.com. In dit geval gaat het om een bestelling van het artikel 'Dark Sky Island (Deluxe) - Enya'.
Het gaat hier om een zogenaamde phishingmail en deze is niet afkomstig van bol.com. Heb jij deze e-mail ontvangen, verwijder deze dan meteen. Fraudeurs proberen met deze e-mail jouw persoonlijke gegevens te achterhalen. Klik daarom nooit op een link in een e-mail die je niet vertrouwt en geef niet zomaar je gegevens online.
Het is weer de tijd van het jaar zullen we maar denken.
Zal ook niet de laatste zijn geweest.
Beste mahadma,
dank u wel voor de waarschuwing.
De mail van bol.com heb ik ook gezien.
Ondanks dat ik tegen teveel regels ben zou het mooi zijn als er eens een landelijk protocol afgesproken zou worden waarin simpelweg staat dat bedrijven er zich aan verbinden om voortaan geen 'links' meer te versturen maar klanten vragen om zelf het internet adres in te typen (eventueel met 'copy-paste'). Als dit landelijk duidelijk gecommuniceerd zou worden dan moet dit toch helpen om slachtoffers te voorkomen.
Keerzijde van de medaille is wel dat wij als consumenten dan wel 'minder lui' moeten worden en zelf het internet adres in moeten geven. Met alle reclame die het gemak dient 'met een klik' ben ik dan ook bang dat dit er niet van gaat komen.
[quote=hopetobehelping schreef op vrijdag 20 nov 2015, 18:39]
Ondanks dat ik tegen teveel regels ben zou het mooi zijn als er eens een landelijk protocol afgesproken zou worden waarin simpelweg staat dat bedrijven er zich aan verbinden om voortaan geen 'links' meer te versturen maar klanten vragen om zelf het internet adres in te typen (eventueel met 'copy-paste'). Als dit landelijk duidelijk gecommuniceerd zou worden dan moet dit toch helpen om slachtoffers te voorkomen.
Wat een onzin. Mensen worden al jaren gewaarschuwd, je kan je in de materie verdiepen en je kan je verstand gebruiken.
De hele maatschappij zou zich dus aan moeten passen aan mensen die niet verder komen dan de hele dag op FB rond hangen?
Net als in deze 2 voorbeelden: 1)Je kan contact opnemen met FBTO en 2) waarom zou je die Bol.com rekening betalen als je dat artikel helemaal niet besteld hebt?
Je wil alleen niet alle mensen die "hier in stinken" vanavond op de koffie krijgen. Volgens fbto wordt/is die fraude ingb rekening snel geblokkeerd, maar ondertussen .....
[quote=hopetobehelping schreef op vrijdag 20 nov 2015, 18:39]Beste mahadma,
dank u wel voor de waarschuwing.
De mail van bol.com heb ik ook gezien.
Ondanks dat ik tegen teveel regels ben zou het mooi zijn als er eens een landelijk protocol afgesproken zou worden waarin simpelweg staat dat bedrijven er zich aan verbinden om voortaan geen 'links' meer te versturen maar klanten vragen om zelf het internet adres in te typen (eventueel met 'copy-paste'). Als dit landelijk duidelijk gecommuniceerd zou worden dan moet dit toch helpen om slachtoffers te voorkomen.
Keerzijde van de medaille is wel dat wij als consumenten dan wel 'minder lui' moeten worden en zelf het internet adres in moeten geven. Met alle reclame die het gemak dient 'met een klik' ben ik dan ook bang dat dit er niet van gaat komen.
Dat gaat toch niet werken. Als je ziet hoeveel communicatie er nu al is geweest en hoeveel mensen er nog steeds intrappen is dat zinloos. Nederlandse bedrijven moeten zich dan aan allerlei regeltjes gaan houden die de klankvriendelijkheid verminderen en de boeven blijven gewoon lekker phishingmailtjes met links sturen waar de minkukels toch op blijven klikken.
Wil @mahadma wel bedanken voor de waarschuwing maar.... wat carola.83 al schrijft: niet iedereen heeft te maken met FBTO, ABN-AMRO, ING of noem maar op. Een klein beetje zelfredzaamheid zou toch wel een eerste vereiste zijn, dit is inmiddels zo oud geworden dat zelfs deze digibeet daar voor geen millimeter zou 'instinken'.
[quote=carola.83 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 18:51]
Wat een onzin. Mensen worden al jaren gewaarschuwd, je kan je in de materie verdiepen en je kan je verstand gebruiken.
De hele maatschappij zou zich dus aan moeten passen aan mensen die niet verder komen dan de hele dag op FB rond hangen?
Net als in deze 2 voorbeelden: 1)Je kan contact opnemen met FBTO en 2) waarom zou je die Bol.com rekening betalen als je dat artikel helemaal niet besteld hebt?
Het zal ook niet gebeuren dat er regels voor komen.
Wat ik verbazingwekkend vind is dat de mails van de bank met reclames, aanbiedingen, uitnodigingen, enquêtes (of wat dan ook) ook vaak diverse links bevatten. De bank erop aanspreken levert als resultaat op dat men het met u eens is maar dat er niets verandert. De echte mails van de bank met links erin blijven komen.
Aan de andere kant waarschuwt de bank om niet op links te klikken die u niet vertrouwt. Daar zit voor mij toch een bepaalde tegenstrijdigheid in. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor een consument behoorlijk verwarrend kan zijn.
Ik verwacht en hoop dat het mij nooit zal overkomen dat ik op een verkeerde link 'klik' maar ik denk dat het iedereen kan overkomen (de één sneller dan de ander). Alles wat slachtoffers kan voorkomen is naar mijn mening dan ook welkom. Dat houdt zeker niet in dat de hele maatschappij zich aan moet passen aan mensen die niet verder dan FB komen. Als ik alle slachtoffers die geen FB hebben te eten zou moeten geven dan kan ik mijn koelkast aan blijven vullen.
Ik denk ook niet dat er wettelijke regels moeten komen, maar ik geef @hopetobehelping gelijk dat vooral banken zich erg tegenstrijdig gedragen. Ik weet nog dat hier een topic was over ik geloof de Rabobank, maar kan ook ABN geweest zijn. De ts kreeg een mail van de bank met een link om een enquête in te vullen.
Nee, was het commentaar hier, dat is phishing niet doen!! Nadat er flink wat tam tam was geweest, kwam de webcare van de bank op de proppen, ja die mail was..eh... inderdaad van hun. Ik wist dat deze webcare echt van de bank was. Maar anderen gingen toen nog verder. De webcare was vast nep, dat was de oplichter! Chaos compleet.
Banken willen alles, ze willen allerlei spam rondstrooien en enquêtes houden en tegelijkertijd moet de klant begrijpen dat er phishingmails binnen komen.
Ook zo grappig, ING, en maar om mijn mailadres zit te zeuren, want nu kunnen ze me niet bereiken. Hoezo? Ze kunnen toch bellen? ??
Ik kreeg van de week weer zoiets met al orginele namen voor bij de visa bepaalde gegevens te veranderen. Daar ik nog daar iets nog nooit mee te maken heb gehad .
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dam. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer