be
door beautiful Nov 27, 2020 om 15:25
Geldzaken & recht

Plaatsen automatische deurdranger in gemeenschappelijke ruimte via WMO

mijn oma woont in een appartementen complex met een gemeenschappelijke voordeur
dit complex bevat koopappartementen met een VVE
deze deur is voorzien van een dranger welke zeer sterk is afgesteld
hierdoor is het openen van deze voordeur te zwaar voor haar daar zij ook met een rollator loopt
er is een aanvraag ingediend bij  de WMO op persoonlijke titel voor het plaatsen van een automatische deurknop
deze aanvraag is afgewezen door de gemeente
zij geven de volgende reden op:
het plaatsen van een automatische deuropener in een gemeenschappelijke ruimte wordt door de gemeente gezien als een collectieve voorziening
immers zullen alle bewoners profiteren van deze woning verbetering
daarom zult u zelf in gesprek moeten gaan met de VVE
mijn vraag is mag de gemeente dit zomaar afwijzen?
immers mijn oma is degene die hier de dupe van wordt
de vve heeft haar te kennen gegeven de automatische deurknop niet te willen plaatsen daar het om een individueel geval gaat
wat kunnen we nu nog doen om deze deurknop wel geplaatst te krijgen?

7749 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2020 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de dranger kan ook lichter afgesteld worden.

be
door beautiful Nov 27, 2020 om 15:29
25 Antwoorden / 19 Vragen

de dranger mag niet lichter afgesteld worden daar inbrekers dan gemakkelijker binnen kunnen komen omdatde deur dan sneller open blijft staan

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2020 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inbrekers makkelijker binnen?

Wat een onzin.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2020 om 16:54
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als een dranger minder sterk wordt afgesteld gaat die toch echt ook gewoon wel degelijk dicht. Zo dat niet het geval is, is dat dan ook een probleem waarvoor u (uw oma) zich tot het bestuur van de VvE dient te richten. De VvE is verantwoordelijk. + met reden.

getty
door getty - Nov 27, 2020 om 15:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat uw oma bezwaar aantekenen. Dat is de enige manier om hier tegen in te gaan.

ne
door neodutchio - Nov 27, 2020 om 15:31
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De WMO houdt een keer op. In huis kan een hoop aangepast worden, maar buiten de voordeur is het niet meer de taak van een WMO. Straks wil iemand die op 3 hoog woont een lift hebben. Of moet er buiten op de stoep aanpassingen gedaan worden voor algemeen gebruik. Het klopt dus dat die aanvraag is afgewezen.

Wat uw oma kan doen is of vragen of die dranger lichter afgesteld kan worden of ze moet zelf de aanpassing betalen. Zij wil immers de aanpassing hebben. Laatste optie is verhuizen als niets mogelijk is.

getty
door getty Nov 27, 2020 om 15:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, dit klopt niet. Dit wordt landelijk toch echt wel gedaan door diverse gemeentes via  de WMO

be
door beautiful Nov 27, 2020 om 15:39
25 Antwoorden / 19 Vragen

het zou mooi zijn zeg dat iedere keer wanneer iemand een hulpmiddel nodig heeft via de wmo en dit wordt afgewezen de persoon maar moet verhuizen of het hulpmiddel zelf aanschaffen
dan moet je wel het geld hebben voor aanschaf van het hulpmiddel, deze zzijn niet bepaald goedkoop

ne
door neodutchio Nov 27, 2020 om 16:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er moet ergens een grens getrokken worden. De betreffende deur wordt niet enkel door oma gebruikt, waarom moet er dan betaald worden voor iets dat voor het algemeen nut gebruikt wordt. En als het een dusdanig probleem is dat oma de deur niet meer door kan, dan zou er iets verzonnen moeten worden. Meer dan zelf aanschaffen of verhuizen kan ik niet verzinnen.

sw
door swat1500 - Nov 27, 2020 om 15:31
3763 Antwoorden / 0 Vragen

In bezwaar gaan tegen het besluit van de gemeente. De VVE kan niet gedwongen worden deze voorziening te bekostigen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2020 om 16:57
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas m.i. niet zinvol omdat de VvE verantwoorrdelijk is en dan de aanvraag zou kunnen doen en bij afwijzing in bezwaar gaan.
Dit is een aspect waarover men in de algemene ledenvergadering bij meerderheid van stemmen een besluit kan nemen om zelf te bekostigen!

tenormin
door tenormin - Nov 27, 2020 om 15:37
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Datzelfde probleem had ik ook, alleen met het verschil dat ik gewoon in een WBV flat woon. De WMO, via de Gemeente heeft fiat gegeven en hoef ik nu alleen nog maar op de knop te drukken. Uiteraard maken anderen er ook gebruik van als ze met volle tassen naar boven moeten, maar ik ben eindelijk wat vrijer geworden en kan ik weer "buiten" spelen, samen met de rollator.

panter22
door panter22 - Nov 27, 2020 om 16:06
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft je oma iemand van het bestuur van de VvE gevraagd om een automatische deurdranger?
Oma is als eigenaar van het appartement ook lid van de VvE.
Er zal toch wel minimaal 1 keer per jaar een ledenvergadering zijn? Zorg er voor dat dit punt op de agenda van die ledenvergadering komt. Je oma zal vast niet de enige zijn die moeite heeft met die deur. Misschien wordt er dan voorgestemd en komt de deurdranger er alsnog, Je oma kan de ledenvergadering ook voorstellen de deurdranger te betalen en dat de VvE het onderhoud doet.
Ze kan bezwaar maken tegen de beslissing van de gemeente. Maar of het zin heeft, kijk eerst eens in de gemeentelijke regeling WMO.
Misschien een idee om je oma aan te melden bij Mr. Frank Visser, wordt u al geholpen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2020 om 16:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik kan u niets anders dan adviseren dat uw oma dit voorlegt aan het bestuur van de VvE opdat de VvE mogelijk een WMO aanvraag kan indienen voor het plaatsen van een knop als door u bedoeld. De VvE kan evenwel ook zelf een dergelijke knop doen plaatsen en ook bekostigen op basis van alsdan toestemming van de meerderheid van de leden. De reactie van de Gemeente om in gesprek te gaan met de VvE is dus naar mijn mening ook terecht. De afwijzing op basis van de persoonlijke aanvraag dus ook. Bezwaar maken tegen dat besluit, eveneens op basis van persoonlijke titel zal m.i. zinloos zijn, opnieuw omdat het een collectieve voorziening is in een appartementencomplex met een VvE.

Afgezien daarvan: zoals @TIJGER1 al aangeeft, een dranger kan ook minder strak worden afgesteld en ook dat is dan aan de VvE.

getty
door getty Nov 27, 2020 om 17:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn veel gemeentes die dit dus wel doen!!

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2020 om 18:25
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@GETTY, ik ben dan erg benieuwd welke Gemeenten dat dat zijn die op basis van een persoonlijke aanvraag een collectieve voorziening zouden financieren zoals hier een automatische deuropener in een appartementencomplex. Dat is toch echt aan de VvE of verhuurder om dat aan te vragen waar dan wel de mogelijkheid kan bestaan om bij afwijzing bezwaar te maken.

rj
door rjw - Nov 27, 2020 om 17:59
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet er ook rekening mee houden dat niet alle VVE leden hier blij mee zijn. In het vorige appartementsgebouw waar ik woonde is daar een ellenlange discussie over gehouden. Een deel van de bewoners wilde een knop waarmee de deur bedient kon worden, maar een ander deel wilde dat juist weer niet omdat ze de deur zelf dicht wilde doen om te voorkomen dat onbevoegden naar binnen gingen en ze niet iedere keer wilde wachten totdat de deur weer dicht was.

En waar ik nu woon is er weer een discussie over de zwaarte van de dranger. Het ene deel vindt dat de deur te snel dichtgaat en anderen willen dat de deur zo snel mogelijk dicht gaat.

Dat is het nadeel van wonen in een appartement. Je moet er met elkaar uit komen.

panter22
door panter22 Nov 28, 2020 om 10:45
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een drama over een deur. Even wachten tot de deur weer dicht is.

sira
door sira - Nov 27, 2020 om 18:14
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Indien deze deur ook als branddeur wordt gezien, mag deze niet lichter worden afgesteld. Wanneer hij lichter is afgesteld, sluit de deur niet, want hij blijft hangen net voor hij in het slot moet vallen.

Iedere hobbyist kan de deurdranger lichter afstellen, maar ik vrees dan dat alle bewoners (koopappartementen!!!) na een verloop van tijd gaan klagen, omdat ze geen oog meer dicht doen, omdat de hal wordt misbruikt door drugsgebruikers, alcoholisten, daklozen, vuurwerkschoffies en mogelijk inbrekers.

Is het normaal dat een WMO bij koopappartementen dit moet gaan bekostigen? Ik weet het niet, want ik heb nooit met het WMO te maken gehad.
Oma kan wel bij de andere bewoners gaan vragen of er meer mensen een probleem met de deur hebben, of bereid zijn mee te delen in de kosten. Een drukknop ligt rond de € 100,- en een nieuwe dranger inclusief drukknop rond de € 500,-

Wat mij niet duidelijk is in het verhaal, of de deur bij bezoek vanuit het appartement geopend wordt, of dat iedere onverlaat zo naar binnen kan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2020 om 18:26
16774 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. zou het kunnen maar dan moet de aanvraag wel door de VvE worden gedaan.

sira
door sira Nov 27, 2020 om 18:40
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat zal vast wel, maar als bijv. het merendeel van de bewoners er positief tegenover staat, zal dat geen probleem zijn, zeker als de bewoners het zelf betalen en niet de VVE-pot.

Veiligheid kost nu eenmaal geld. Aanschafprijs delen door de bewoners, dan vallen de kosten heel erg mee. En er is vast wel een bewoner met een handige Harrie in de familie.

tenormin
door tenormin Nov 27, 2020 om 20:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, bij mij gaat/ging het om de deur naar de galerij. De entreedeur kan alleen open als er iemand bij je aanbelt en je hoort wie het is. Maar die deuren zijn expres zwaar gemaakt om te openen, als ze, langzaam, dichtgaan knallen ze niet iedere keer in het slot. Maar ik heb dus een gewone huurflat. Denk niet dat een VvE daar erg happig op is. Aan de andere kant: ook mensen in een koopappartement kunnen natuurlijk problemen krijgen. Dus ik denk niet dat er een Gemeente of WMO onwillig is, want niemand zit voor zijn lol gedwongen thuis. De achteruitgang, met nog zwaardere deuren, die doen ze niet: dan komen er ongenode gasten naar binnen. Wel heeft men, alweer, zware deuren met een knop gemaakt voor mensen die  afhankelijk zijn van een scootmobiel: en heeft de WBV de deuren van de kelder verbreed. Dat was dan weer niet van de WMO.

sira
door sira Nov 27, 2020 om 22:34
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Bij de TS is het me niet helemaal duidelijk of bezoek moet aanbellen of dat iedereen gewoon naar binnen kan lopen.
Het betreft hier koopappartementen, dus het kan heel goed zijn dat er geen galerijen zijn. Ik heb zelf ooit in een appartement gewoond en daar had je een toegangsdeur naar de centrale hal en de voordeuren van de appartementen zaten in een (binnen)gang.

ro
door ronny530 - Nov 27, 2020 om 18:37
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen betreft het de centrale toegangsdeur van het appartementencomplex en niet de deur die toegang tot de woning geeft. De WMO vergoedt enkel voorzieningen die in de eigen woning noodzakelijk zijn maar daar bent u inmiddels achter gekomen. Heel triest maar op basis van één bewoner die moeite heeft met het openen van de toegangdeur een automatische deuropener plaatsen gaat m.i. niet gebeuren tenzij alle leden in een ledenvergadering van de Vve er mee instemmen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 27, 2020 om 19:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ze met de rollator de deur kan beschadigen heeft de VVE wel een belang en zal   het  uitvoeren.
Maar van binnen openen via knop  doen ze graag,  van buitenaf  willen  ze vaak met sleutel  en  dat is lastiger.
Een voordeur moet ook  slapende daklozen voorkomen  of hang jongeren.....

Als ze oud en  als enige  dit heeft moet je naar  een  juiste woning verhuizen, die  aangepast is voor  ouderen en gehandicapten.

panter22
door panter22 Nov 28, 2020 om 10:39
6599 Antwoorden / Vragen

Waar vind je die woningen dan? Een appartement met lift is toch geschikt? Het is alleen die deur wat gemakkelijk op te lossen is . En angst voor ongenode bezoekers? Die komen echt wel binnen als ze dat willen.

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2020 om 19:29
11520 Antwoorden / 51 Vragen

In een wbv verhuurder is er voor een mevrouw die in een rolstoel zat op de dag van haar verhuizing een sensor geplaatst die de deur van binnen naar buiten gaande automatisch opent. Er is ook een optie met een handzender voor van buiten naar binnen te komen.

Zoals gezegd, deze bewoonster is verhuisd maar nu zit de rest van de 27 adressen met een automatische deur die 30 sec open blijft .......... voor een rolstoel die er niet meer door gaat en je dus wel moet opletten dat er geen ongure types 'meeliften' naar binnen. Er was overigens gewoon een drukknop.......

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 27, 2020 om 19:51
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Kan de automatische deur niet worden afgesteld op 10 seconden?

Vraag het aan de opzichter van de woningbouwvereniging.

mahadma
door mahadma Nov 27, 2020 om 20:49
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Dacht ik ook dat dat kon, echter, omdat dit een invaliden voorziening is, mag dat niet, er moet een rolstoel handbewogen doorkunnen in die tijd.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 28, 2020 om 10:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Naast de  tijd kun je er ook een met bewegingssensor inzetten,  als er  5 seconden niemand meer in gaat deze dicht.
Deze slimme is   minder meelopers en  bevalt prima in  verzorgingshuis wegens koude/tocht.

De bewoners zijn van snelle oudere tot erg trage, maar weet U wat de kosten zijn van deze + elke handzender?
Daarom  moet WMO  voor meebetalen.
Wel zou een WBV  moeten informeren hoelang deze bleef wonen of komen er zodra er iets vrij komt meerdere gehandicapten?

Nederland vergrijst  en  dit zal steeds vaker noodzakelijk worden.
Naast deuren met drangers  zijn er ook  schuif deuren,  die werken prettiger  en kosten vallen mee als er een nieuwe deur in moest...
Geen sleutel maar  pasje  of  knoop  voor aan je Horloge of  hangertje...

Mijn garagedeur  is  een Rol deur en de opener + motor was maar  €925,- meerprijs met  3 zenders erbij...
Losse  te programmeren zenders kosten €43,- per stuk   of  maar €26,- als je die gelijk meebestelde bij deze deur.
Elke 2~3 jaren een nieuwe  2032 knoopcel  is enige kosten voor gebruiker.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 27, 2020 om 19:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Beautiful,

Ik raad uw oma ook aan om het via de VVE te proberen.

Waarschijnlijk zijn er meerdere bewoners, die een modernisering van de de flat willen.

Misschien is er een potje voor.

Ook is zo'n zware dranger vervelend met zware boodschappentassen.

Veel succes ermee.

rj
door rjw Nov 28, 2020 om 08:52
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ken jij de oma van TS? Omdat je zo stellig beweert dat waarschijnlijk meer bewoners modernisering willen. En als er geen potje is van de VVE is er een veel groter probleem. Het is alleen de vraag of de leden het spaarpotje hiervoor willen gebruiken of gewoon willen gebruiken voor uitvoering van het MJOP.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 28, 2020 om 13:28
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Vanwege de zware dwanger, ga ik ervan uit, dat het appartementencomplex al wat ouder is met waarschijnlijk meerdere bewoners op leeftijd.

Ik kan mij niet voorstellen, dat er geen potje voor is na al die jaren.

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 18:51
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is de overeenkomst tussen een zware dranger en oudere bewoners in een ouder complex? Hebben nieuwere complexen met alleenstaanden en jongeren geen zware dranger dan?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 28, 2020 om 20:27
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik snap, dat u niet zo vaak in flats komt in Brabant.

Maar de meeste flats van deze eeuw hebben zo'n automatische deurknop met een sleutel van buitenaf.

ro
door ronny530 - Nov 28, 2020 om 10:50
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Zo simpel en goedkoop als gesteld wordt is een automatisch opende toegangsdeur niet want zowel bij binnenkomst en het verlaten van het gebouw zal de deur geopend moeten worden. Om onbevoegden buiten te houden zal de deur middels een pasje o.i.d. enkel door de bewoners geopend kunnen worden en het intercom systeem dient ook aangepast te worden want anders kan bezoek het gebouw niet in. Bij een calamiteit zoals brand waarbij het openingssysteem uitvalt zal de deur automatisch van het slot moeten gaan zonder te openen dus zal er een soort van back up systeem aangelegd moeten worden want als die er niet is kunnen de bewoners het gebouw niet verlaten. Afgezien van de kosten die het met zich meebrengt is de Vve verantwoordelijk voor de veiligheid van de bewoners en zo'n Vve wil niet dat bij een calamiteit bewoners gevaar lopen omdat ze het gebouw niet tijdig kunnen verlaten.

panter22
door panter22 Nov 28, 2020 om 18:27
6599 Antwoorden / Vragen

De VvE is in dit geval verantwoordelijk voor alle bewoners min 1. Want deze mevrouw kan de deur niet open krijgen en telt dan niet mee. Deze mevrouw zal dan maar een andere woning moeten kopen of zoeken naar een huurappartement .

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 18:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Voor alle bewoners. Alleen is het niet de taak van de VVE om voor elke bewoner maatwerk te gaan installeren.

panter22
door panter22 Nov 29, 2020 om 10:18
6599 Antwoorden / Vragen

Dat hoeft ook niet voor elke bewoner. Maar deze bewoner en misschien meer bewoners,  heeft een probleem dat opgelost kan worden. Maar eigenlijk zeg je, zoek het maar lekker uit oude vrouw. Je telt niet meer mee .

me
door mein33 - Nov 28, 2020 om 13:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

VEILGHEID VAN BEWONERS IN EEN APPARTEMENTENCOMPLEX.

Bewoners dienen op elk moment ongehinderd het appartementencomplex te kunnen verlaten.
Zeker in geval van brand mogen er geen belemmeringen zijn, voor welke bewoner dan ook, om het appartementencomplex snel en veilig te kunnen verlaten.
*De huidige deurdranger is voor mevrouw een opstakel welke de vrije doorgang belemmert en dient als zodanig te worden aangepast.

Komt u er met de VVE niet uit, schakel dan de BRANDWEER in en vraag hen om de onveilige situatie terplaatse te willen bekijken, te beoordelen een advies (zwart op wit) te geven en /of de VVE er toe te dwingen een veiligheidsaanpassing te doen.
De brandweer is altijd genegen onveilige situaties in ogenschouw te nemen, dus schroom niet om hun hulp in te roepen !

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 18:55
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe ver zou je daar in mee moeten gaan? Een simpele drempel kan voor iemand die slecht ter been is ook al een obstakel zijn. Moet dan bij elke nieuwe bewoner aanpassingen gedaan worden?
En wat als ik mijn arm breek en probeer met mijn boodschappentas binnen te komen. Nu kan ik de deur opendoen met mijn ellenboog en tegen de deur duwen. Anders is de deur een obstakel en moet ik eerst mijn tas neerzetten, pasje pakken en daarmee open doen.

Wat voor de een een voordeel is, is voor een ander weer een nadeel. In mijn ogen kan je niet met alle persoonlijke wensen rekening houden.

me
door mein33 Nov 29, 2020 om 10:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR NEODUTCHIO 28 NOV. 202 En wat als ik mijn arm breek en probeer met mijn boodschappentas binnen te komen. Nu kan ik de deur opendoen met mijn ellenboog en tegen de deur duwen.

@neodutchio,

U vergeet nog dat u de deur met een sleutel moet openen als u naar binnen wil.
Met slechts één bruikbare arm wordt dat dus tas met boodschappen op de grond zetten, je sleutel zoeken, de deur een stukje openen en je voet er tussen steken zodat de deur open blijft, de sleutel wegbergen en je boodschappentas weer oppakken en je zo, tegen de druk van de deurdranger in, naar binnen worstelen.  ;-))

Er bestaat niets op deze aardkloot waar niet gelijktijdig voor- en nadelen kleven.