da
door daphne-1987 Apr 28, 2012 om 19:19
Geldzaken & recht

Plichten verhuurder bij oplevering/ingang huur

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ga per binnenkort verhuizen naar een woning die van binnen helemaal verbouwd is. Daardoor is er veel rommel en stof ontstaan natuurlijk.

Nou vroeg ik me af wat de plichten van de verhuurder zijn wanneer hij het te verhuren pand oplevert, dus bij ingang van de huur. Moet hij het dan bijvoorbeeld stofvrij maken? Schoon (laten) maken o.i.d.? Of is dat niet verplicht en ben ik dus de eerste halve dag bezig met schoonmaken van het hele huis? Want het is echt vies.. écht stoffig! En het toilet is echt vies.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

11907 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat zal toch u worden om de boel schoon te maken als u netjes wilt wonen.Ik heb nog nooit anders meegemaakt dat ik minimaal 1 week bezig ben gweest om de boel naar mijn idee schoon te hebben.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het niet over het schoon houden van mijn huis. Ik snap dat ik dat zelf moet doen:p
Ik heb het over op het moment van het intrekken in de woning. Ik woon nu ergens anders en verhuis per 1 mei naar een nieuwe woning. De vraag is of deze nieuwe woning schoon opgeleverd moet worden door de eigenaar/verhuurder.

Of dat ik alle rommel en stof die door de verbouwing van de woning (dus vóórdat dat ik er woonde en nog geen huurcontract had) moet opruimen en schoonmaken.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Standaard moet je als je een huurhuis verlaat het "bezemschoon" achterlaten. Dus beter als "bezemschoon" kan je niet verwachten voor je zelf. Als er verbouwd is dan zal daar zeker wat stof bij ontstaan. Dus trommel een portie vrienden, kennissen, familie o.i.d. bij elkaar, laat ze allemaal wat schoonmaakmiddelen meenemen. Aan de slag met z'n allen. Zet een kist bier neer, afsluitend een afhaal chinees, klusje geklaard!

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bouwstof, cementresten/-vegen e.d. is een klus voor de nieuwe bewoner.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als ik het goed begrijp moet ik als huurder wanneer ik een woning verlaat, het wel 'bezemschoon' achterlaten.
Maar mag de verhuurder alle rommel en stof laten liggen die hij heeft veroorzaakt met verbouwingen waardoor het een woning is geworden, en is dat dan een taak van de nieuwe huurder?

Dus als er voor mij een andere huurder had gezeten, had ik een bezemschoon appartement gehad op de dag van het intrekken. Maar doordat het nieuwbouw is krijg ik een vies appartement?

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik ga per binnenkort verhuizen naar een woning die van binnen helemaal verbouwd is. Daardoor is er veel rommel en stof ontstaan natuurlijk"

"Maar doordat het nieuwbouw is krijg ik een vies appartement? "

Bij het betrekken van een nieuwbouw appartement zal je zeker schoon moeten maken. Bouwvakkers zijn geen werksters. En het begrip "vies appartement" is toch wat ruim bemeten, lijkt mij. Je zal er gewoon zelf moeten schoonmaken.
.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag ook niet of de bouwvakkers het schoon moeten maken, ik vraag wat de plichten van de verhuurder zijn wat betreft het opleveren.

Je hebt gelijk 'vies' is een ruim begrip. Laat ik het specificeren: alles zit onder een laag stof, er ligt nog rommel alsin stukken hout/papier/plakband e.d., het toilet en de wasbak zitten onder de bruine vlekken.

Ik wil best schoon maken, geen enkel probleem. Maar het lijkt me zo vreemd dat iemand besluit een bepaald pand om te bouwen tot appartementje, het gaat verbouwen en dan een huurovereenkomst aangaat met een toekomstige huurder en het pand bij de ingang van de huurperiode niet eens bezemschoon is. Misschien is dat wel normaal en is het onlogisch dat ik verwacht dat ik een redelijk schoon appartement opgeleverd krijg. Ik weet het niet..

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Laat ik het specificeren: alles zit onder een laag stof, er ligt nog rommel alsin stukken hout/papier/plakband e.d., het toilet en de wasbak zitten onder de bruine vlekken."

Als dat het is, gewoon effe aanpakken en lekker gaan wonen. Kennelijk heb je nog nooit een verbouwing ervaren. Maar staat er iets over schoonmaken in het huurcontract? Zo nee, dan kan je aan de de slag. Zo ja, wat?

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil je die woning huren of niet? Spreek lekker de verhuurder er op aan en kijk wat er gebeurt.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

daphne- 1987, denk dat het er ook aan ligt via wie je huurt, privé of WBV.
WBV 's leveren meestal bezem"schoon"; privé zal het iemand worst zijn, voor jou 10 anderen. Aan de andere kant, neem aan dat je toch wil behangen/verven/witten e.d. dus een beetje extra kan er dan ook nog wel bij, lijkt me.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Winterman, jouw leven moet wel heel teleurstellend zijn als je het gevoel hebt zo te moeten reageren.

En nee ik ga niks schilderen, witten, behangen o.i.d. :p Want dat is allemaal net gedaan, het is nieuwbouw. Alles heeft net een vers laagje verf gehad:)

Thanks voor jullie antwoorden.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel woonplezier, Daphne.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

daphne-1987 schreef op zondag 29 apr 2012, 00:12: Winterman, jouw leven moet wel heel teleurstellend zijn als je het gevoel hebt zo te moeten reageren.

Is het ook, maar het haalt het bij lange na niet bij het klagen over futiele problemen op een forum. Schilderen, witten en behangen is al gedaan, dus stel je voor dat je dan een klein beetje moet schoonmaken.

DAT KAN TOCH NIET!!

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij anders afgesproken/vastgelegd is een verhuurder niet verplicht alle stof uit de woning te verwijderen.

Op een vies toilet zou ik de verhuurder wel aanspreken; als deze niet bereid is om dit op zijn kosten schoon te laten maken, zou ik er een brief aan wagen om te melden dat wanneer je het toilet niet goed schoon krijgt je van hem een nieuw exemplaar verwacht.

Enigzins off topic, maar wil het toch even vermelden: Heb enkele jaren geleden een nieuwbouwwoning gekocht. Bouwafval e.d. was verwijderd, maar het hele huis (met name zichtbaar in keuken en op vensterbanken) was voorzien van een flinke stoflaag. Omdat ik het zonder stoflaag ook schoon had moeten maken, heb ik mijn schouders er maar onder gezet en heb ik de stofbende zelf maar weggehaald.