gi
door giesjep Feb 10, 2014 om 22:37
Geldzaken & recht

Portokosten

Twee weken geleden kregen wij een kaart die bezorgd werd door PostNL. Het poststuk was verzonden door een persoon waar we een tijdje geleden een cursus hebben gevolgd. De tekst handelde over een vervolgcursus. De kaart was onvoldoende gefrankeerd door de verzender. Wij hebben nu al 2 keer een verzoek van PostNL gekregen om het tekort aan porto bij te betalen. Nu is dat al opgelopen tot €2,56
Zijn wij verplicht om dit te betalen,terwij de fout bij een ander ligt?
Peter Giesberts.

29131 49 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2014 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat hoeft u niet. Gooi gewoon weg, heel simpel.

costnix
door costnix - Feb 10, 2014 om 23:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens postNL zou u deze procedure moeten volgen (klik hier)

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2014 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan toch mooi, dat Post.nl geen strafport kent? In de kliko ermee.

costnix
door costnix - Feb 11, 2014 om 00:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In het verre verleden kreeg je de post met onvoldoende frankering pas als je de strafport aan de postbode had betaald.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2014 om 00:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 11 feb 2014, 00:03]In het verre verleden kreeg je de post met onvoldoende frankering pas als je de strafport aan de postbode had betaald.

Dat is dan wel in een heel ver verleden, want ik kan mij dat niet herinneren.

mahadma
door mahadma - Feb 11, 2014 om 09:34
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Opvallend is wèl dat dat die "straf"port briefjes altijd wél aankomen ...:-)

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2014 om 09:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 11 feb 2014, 09:34]Opvallend is wèl dat dat die "straf"port briefjes altijd wél aankomen ...:-)

Die zullen wel bezorgd worden door de echte postbodes;-)

costnix
door costnix - Feb 11, 2014 om 10:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Dat was nog in de tijd dat KPN P.T.T. heette en we nog net die zwarte bakelieten telefoons belden.

me
door mein33 - Feb 11, 2014 om 10:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit soort meldingen van Postnl kunt u gewoon negeren.
Post nl stopt vanzelf met deze verzoeken.

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2014 om 11:10
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@giesjep, sluit me aan bij de vorige schrijvers: niet betalen, stopt vanzelf. Proberen van PostNl kan natuurlijk altijd.

fr
door fransvd - Feb 12, 2014 om 11:19
4 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt van post nl ook van die kaarten als je iets niet verstuurd hebt. En als je dan het stuk dat je zgn. verstuurd zou hebben krijg je niets te zien. Dus gewoon in het ronde archief.

ja
door janobc - Feb 12, 2014 om 11:27
20 Antwoorden / 5 Vragen

Je hoeft die strafporto niet te betalen. Waarom zou je ook? Ik heb nog hele voorraden oude postzegels, die ik combineer tot het vereiste portobedrag. Maar meestal kom ik niet precies uit, dus gaat er iets TEVEEL aan porto op. Dan krijg ik ook nooit geld terug!

ka
door karinl76 - Feb 12, 2014 om 11:35
11 Antwoorden / 10 Vragen

Ik ben zelf weer postbezorger geworden. In verleden postbode geweest. En een collega vertelde mij toen dat er dus paar keer zo'n verzoek wordt gedaan om de portokosten te betalen. Niet meer dan 2 a 3x geloof ik. daarna geven ze het op, zeg maar. ;-)
gewoon niet betalen. Zeker nu niet, omdat het niet jouw fout is.

vr1944
door vr1944 - Feb 12, 2014 om 11:36
1210 Antwoorden / 5 Vragen

.
Dat is dan wel in een heel ver verleden, want ik kan mij dat niet herinneren

Nou dat klopt wel hoor Tijger .De eerste strafportzegel stamt uit 1870 en is in 1966 afgeschaft . Dus betaling aan de postbode is nooit aan de orde geweest

vr1944
door vr1944 - Feb 12, 2014 om 11:41
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Nou TS 10 x hetzelfde advies ,voor het geval je nu nog twijfelt ,gewoon negeren dus.

pi
door pierre1962 - Feb 12, 2014 om 11:44
10 Antwoorden / 11 Vragen

Een tijdje terug kreeg ik ook een boete, die de andere bedrijf geen porto had betaald.
Ik vond een boetenummer van PostNL en de envelop van een andere bedrijf, had ik naar bedrijf mailen en die vond het wel vreemd, dus ik moest naar bedrijf heen, samen met een envelop en een boetenummer van PostNL en daar liet zien.
De bedrijf moet alsnog de portokosten plus een boete betalen. dan ben ik er vanaf.. dus geen zorgen :-)

ja
door jan4073 - Feb 12, 2014 om 11:45
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het van de meesten wel heel erg negatief en ook onjuist beantwoorden. Doet de post het een keer goed is het nog niet goed. Verloedering van de maatschappij begint bij jezelf. Maar gelukkig het enige goede antwoord staat er wel tussen en is van costnix: http://www.postnl.nl/voorthuis/klantenservice/onefield.aspx?ofq=Strafport+betaling. In plaats van de post voor de fout op te laten draaien is het niet veel beter om het juist af te handelen en de afzender te benaderen en te vragen waarom hij niet voldoende frankeert?

pe
door peter.probst - Feb 12, 2014 om 11:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

nee zeker niet betalen
ik heb laatst een brief verzonden en die is nooit aangekomen
toen ik een klacht indiende kreeg ik te horen pech kunnen we niets aan doen
hun zijn verantwoordelijk dat de post op een adres aankomt daar betaal je voor toch,

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2014 om 11:52
11537 Antwoorden / 51 Vragen

OT

Kijk eens als vergelijk naar hoe TNT de klant behandeld? Rechten? Nee. Plichten? Ja. Klagen? Helpt niet. Hoeveel mensen zijn niet door absurd bedrag van bijvoorbeeld zoekgeraakte post door TNT benadeeld? Hoevaak is "men" al beloofd door de service telefoon dat er wat aan gedaan zou worden?

Is het niet een soort van logisch dat "men" strafport kaartjes zorgvuldig bewaard in een groot grijs archief?

de
door degu - Feb 12, 2014 om 11:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou mooi zijn zeg, iedereen maar ongefrankeerde post sturen en Barbertje maar betalen, zo werkt het dus niet. De afzender is verantwoordelijk voor zijn of haar post, niet de ontvanger. Heb het zelf ook meegemaakt, meerdere keren zelfs. Het houd vanzelf op, gelijk bij het oud papier. Zal ik Post NL eens een rekening sturen voor de verkeerde post die bij mij altijd, door de gemakzuchtige bezorgers, door de gleuf krijg en die ik zelf bij de geadresseerde bezorg. Niet betalen dus !

oetel
door oetel - Feb 12, 2014 om 12:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal zou ik dit niet betalen. Ik kreeg er twee de afgelopen kerst. Heb ze allebei volgeplakt met guldenzegels die toch niet meer gebruikt mogen worden. PostNL heeft hier nooit meer op gereageerd. Maar goed ook want het blijft een "wettig" betaalmiddel want een postzegel is een soort van voorruitbetaling voor nog niet uitgevoerde diensten. Wat mij nog meer stoorde was een zoekgeraakte enveloppe met een waarde van ruim 13 euro. Ik werd wel keurig te woord gestaan maar over een vergoeding sprak PostNL nooit terwijl ik wel 3 maal de portkosten mocht betalen van beide onvoldoende gefrankeerde kerstkaarten.

vr1944
door vr1944 - Feb 12, 2014 om 12:05
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een gezwam Jan.Dat heeft nietsmet verloedering te maken . Afzender frankeert wel of niet met opzet te weinig .Waarom zou de ontvanger dan voor deze fout moeten opdraaien.Dus zit postNL wel degelijk fout want ze zijn te beroerd om de afzender op te sporen

=jan4073 schreef op woensdag 12 feb 2014, 11:45: Ik vind het van de meesten wel heel erg negatief en ook onjuist beantwoorden. Doet de post het een keer goed is het nog niet goed. Verloedering van de maatschappij begint bij jezelf. Maar gelukkig het enige goede antwoord staat er wel tussen en is van costnix: http://www.postnl.nl/voorthuis/klantenservice/onefield.aspx?ofq=Strafport+betaling. In plaats van de post voor de fout op te laten draaien is het niet veel beter om het juist af te handelen en de afzender te benaderen en te vragen waarom hij niet voldoende frankeert?

gerardk
door gerardk - Feb 12, 2014 om 12:15
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 11 feb 2014, 10:42]@tijger1
Dat was nog in de tijd dat KPN P.T.T. heette en we nog net die zwarte bakelieten telefoons belden.

Wat heeft de KPN hier mee te maken?

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2014 om 12:22
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als tijdsindicatie.

ja
door jan4073 - Feb 12, 2014 om 12:25
83 Antwoorden / 3 Vragen

@gerardk,
Jij reageert zonder op de hoogte te zijn en dan kun je beter zwijgen.
Als het duidelijk is wie de afzender is dan krijgt de afzender de de strafportokaart. Toevallig heb ik paar weken geleden een paar gehad omdat ik te weinig gefrankeerd had. Maar als buiten op de envelope geen afzender staat wat moeten Postnl dan:
De post weggooien?
Jouw post open maken om te zien of binnen in de afzender te vinden is?
De kaart afgeven en de ontvanger de strafportokaart sturen met de mogelijkheid om het poststuk samen met de kaart naar de post te sturen als blijk van weigering?
ik verwacht nu van jouw wel een antwoord hoe te handelen door postnl!

je
door je1966 - Feb 12, 2014 om 12:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg een paar weken terug een kaartje van Postnl dat er een brief niet werd bezorgd omdat er TE weinig porto op zat, als ik op de kaart 1,80 aan postzegels zou plakken dan zou de brief bezorgd worden.
Op internet kon ik met behulp van een code zien om wat voor een brief het zou gaan..
Ik heb inderdd op internet gekeken en wist begod niet wie de afzender was, en er zat 1 postzegel op (blijkbaar te weinig)
Dacht bij mezelf dan houden jullie de brief toch lekker!!
Paar dagen later kreeg ik wéér een kaartje met het zelfde verzoek, moest 1.80 betalen eerder kreeg ik NIET de brief.
Heb dus NIET betaald en ik heb inderdd de brief niet ontvangen.

Postnl mag dus blijkbaar gewoon je post achter houden als de verzender te weinig postzegels plakt.
Weet trouwens nog steeds niet wie nou die afzender was,

simon55
door simon55 - Feb 12, 2014 om 12:29
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Sterker mijn kerstkaarten met AH zegels erop komen ook altjjd aan

ja
door jan4073 - Feb 12, 2014 om 12:32
83 Antwoorden / 3 Vragen

Om de vraag van giesjep netjes te beantwoorden en dat is het doel van dit forum is mijn antwoord als volgt:
Als je de post niet wilt ontvangen dan niet je het aan de portokaart en doe je het in de rode bus. Voor details hoe te handelen zie genoemde links.
Als je de post wel wilt ontvangen/houden dan moet er betaald worden door jouw zelf of je kunt de kaart naar de afzender door sturen en hem/haar vragen de porto te voldoen.
Succes.

leeuw54
door leeuw54 - Feb 12, 2014 om 12:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 11 feb 2014, 00:03]In het verre verleden kreeg je de post met onvoldoende frankering pas als je de strafport aan de postbode had betaald.

Nou, niet om het één of ander, ik ben 59 en heb het ook nog mee gemaakt dat de persoonlijk brief door de postbode werd aan geboden met een strafsportkaart, je kreeg de brief pas als je betaald had. Kon je op dat moment niet betalen bood hij hem de volgende dag nog een keer aan, je mocht met postzegels of contant betalen. Dit was nog de periode dat er elke dag en zelfs op zaterdag dezelfde postbode kwam. Als hij echt een vriendelijke bui had gaf hij hem gewoon af en kon je hem ook zelf op de bus doen met de strafport erop.

motorhan
door motorhan - Feb 12, 2014 om 12:49
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beetje omgekeerde wereld. In het verleden kreeg ik ook wel eens zo'n betalingsverzoek en dan stond er bij als u niet betaald wordt de volgende keer post die ongefrankeerd of met te weinig porto is verzonden niet meer bezorgd.

Ik gooi zo'n bericht direct in de kliko. ze moeten het maar proberen te verhalen bij de verzender. bovendien maakt het in kosten voor hen niets uit of ze het terugsturen naar de afzender (als die is vermeld) of naar de geadresseerde.
Het versturen van meerder meldingen kost ze meer dan de te weinig geplakte porto.

Met vr gr
Han

labren
door labren - Feb 12, 2014 om 13:04
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee hoef je niet te betalen !!!

ma
door mailman - Feb 12, 2014 om 13:06
84 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 11 feb 2014, 10:42]@tijger1
Dat was nog in de tijd dat KPN P.T.T. heette en we nog net die zwarte bakelieten telefoons belden.hoe moeilijk is het voor sommigen toch, om een simpele naam te gebruiken.

KPN doet telefonie, internet en televisie, en heeft niets met postbezorgen te maken.

simon55
door simon55 - Feb 12, 2014 om 13:12
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Andere oplossing....vermeld aan voor en achterzijde t zelfde adres komt ie ALTIJD aan

jokeromy
door jokeromy - Feb 12, 2014 om 13:27
32 Antwoorden / 3 Vragen

als het ongevraagde post is gewoon aan de postbode mee geven retour afzender en niets betalen

snrwo1
door snrwo1 - Feb 12, 2014 om 13:41
33 Antwoorden / 2 Vragen

op postnl vind ik deze instructies:

Hoe kan ik portokosten weigeren?

Als u de portokosten niet wilt betalen, dan kunt u de portokaart met de bijbehorende post als volgt weigeren:

Verwijder de sticker met uw adresgegevens van de portokaart
Zet een kruis door uw adres op de post
Schrijf ‘geweigerd’ op zowel de portokaart als op de post
Doe de portokaart en de post in de oranje brievenbus

Dit is dus als je de onvoldoende gefrankeerde post ontvangt. Dus eigenlijk moet je het terugsturen. als de afzender bekend afzender bekend is, kan postnl daar gaan proberen hun geld te krijgen.

costnix
door costnix - Feb 12, 2014 om 13:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@vr1944

Het speelde zich af in de jaren zestig. Mijn moeder heeft een paar keer de strafport moeten betalen, omdat een zuinige oom geen postzegel wilde plakken. Mijn moeder MOEST de strafport betalen, anders kreeg ze de ansichtkaart NIET van de postbode.

kkruidentuin
door kkruidentuin - Feb 12, 2014 om 14:28
22 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=je1966 schreef op woensdag 12 feb 2014, 12:28]Ik kreeg een paar weken terug een kaartje van Postnl dat er een brief niet werd bezorgd omdat er TE weinig porto op zat, als ik op de kaart 1,80 aan postzegels zou plakken dan zou de brief bezorgd worden.
Op internet kon ik met behulp van een code zien om wat voor een brief het zou gaan..
Ik heb inderdd op internet gekeken en wist begod niet wie de afzender was, en er zat 1 postzegel op (blijkbaar te weinig)
Dacht bij mezelf dan houden jullie de brief toch lekker!!
Paar dagen later kreeg ik wéér een kaartje met het zelfde verzoek, moest 1.80 betalen eerder kreeg ik NIET de brief.
Heb dus NIET betaald en ik heb inderdd de brief niet ontvangen.

Postnl mag dus blijkbaar gewoon je post achter houden als de verzender te weinig postzegels plakt.
Weet trouwens nog steeds niet wie nou die afzender was,

kkruidentuin
door kkruidentuin - Feb 12, 2014 om 14:29
22 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=je1966 schreef op woensdag 12 feb 2014, 12:28]Ik kreeg een paar weken terug een kaartje van Postnl dat er een brief niet werd bezorgd omdat er TE weinig porto op zat, als ik op de kaart 1,80 aan postzegels zou plakken dan zou de brief bezorgd worden.
Op internet kon ik met behulp van een code zien om wat voor een brief het zou gaan..
Ik heb inderdd op internet gekeken en wist begod niet wie de afzender was, en er zat 1 postzegel op (blijkbaar te weinig)
Dacht bij mezelf dan houden jullie de brief toch lekker!!
Paar dagen later kreeg ik wéér een kaartje met het zelfde verzoek, moest 1.80 betalen eerder kreeg ik NIET de brief.
Heb dus NIET betaald en ik heb inderdd de brief niet ontvangen.

Postnl mag dus blijkbaar gewoon je post achter houden als de verzender te weinig postzegels plakt.
Weet trouwens nog steeds niet wie nou die afzender was,

volgens mij mag de post dat niet. er is nog steeds de postwet die het verbied om andermans post te openen en te verduisteren. Ik denk dat het zelfs strafbaar is.

be
door beloperator - Feb 12, 2014 om 15:47
9 Antwoorden / 4 Vragen

Het strafportsysteem was in het verleden wat overzichtelijker.Als het poststuk niet correct gefrankeerd was werd door de PTT tweemaal het te weinig betaalde bedrag in rekening gebracht door middel van z.g.n portzegels.Deze portzegels waren door de PTT op het poststuk geplakt en de postbode had tot taak het bedrag van de portzegel(s) te innen.Weigerde men te betalen dan nam de postbode de brief weer mee.Dit betrof dus post,die men moest ontvangen in het binnenland.Na de oorlog hanteerde de PTT voor te laag gefrankeerde poststukken het systeem dat men als afzender een kaartje ontving met de mededeling dat het verzonden poststuk naar het buitenland niet6 voldoende frankering had,maar dat het om vertraging te voorkomen toch was doorgezonden in het goede vertrouwen dat de afzender op de toegezonden kaart het verschuldigde bedrag in postzegels wilde voldoen en de kaart vervolgens via de rode brievenbus wilde retourneren. Toen verleende de PTT nog service,bestonden er ook nog postkantoren en had men echte, postbodes in dienst met hart voor de zaak.

simon55
door simon55 - Feb 12, 2014 om 15:59
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja en tegenwoordig hebben ze papierschuivers in dienst

we
door wenne135 - Feb 12, 2014 om 20:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerardk schreef op woensdag 12 feb 2014, 12:15][quote=costnix schreef op dinsdag 11 feb 2014, 10:42]@tijger1
Dat was nog in de tijd dat KPN P.T.T. heette en we nog net die zwarte bakelieten telefoons belden.

Wat heeft de KPN hier mee te maken?

Ptt word Kpn word Tgp word Tnt word Postnl.....

sjj
door sjj - Feb 12, 2014 om 21:15
13 Antwoorden / 1 Vragen

Binnenlandse post
Als u binnenlandse post ontvangt waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt, vragen we u daarvoor te betalen. Hoewel de afzender verantwoordelijk is voor de onderfrankering, stuurt PostNL het betalingsverzoek naar de ontvanger om vertraging van de post te voorkomen. U kunt ondergefrankeerde post weigeren. Het verschuldigde portbedrag en de administratiekosten hoeft u dan niet te betalen.

mo
door monica - Feb 12, 2014 om 23:57
70 Antwoorden / 8 Vragen

2x verzoek ontvangen in het afgelopen jaar.
1e verzoek niet betaald, want de ongefrankeerde brief die ik bij verzoek ontvangen zou hebben om vertraging te voorkomen, had ik niet gehad. Dit ook laten weten aan Post nl.
Brief kwam een week later alsnog.
2e verzoek kwam samen met een door ons gestuurde brief waar te weinig port op zat. Brief was paar gram zwaarder dan voor 1 zegel mag. Postzegel bijgeplakt en opnieuw op de bus gedaan. Extra port niet betaald, bewuste brief kwam pas een week na versturen retour bij ons, daar ga ik niet extra voor betalen.

Ik vind het redelijk om als je te weinig gefrankeerd hebt, dit bedrag bij te betalen. Ik vind het niet redelijk om extra, vaak 2 tot 3x zoveel, te betalen zolang Post nl post niet, verkeerd of veel te laat bezorgd.

zonnewind
door zonnewind - Feb 13, 2014 om 00:43
222 Antwoorden / 61 Vragen

Kan heerlijk ontspannen gaan slapen want ik heb in een kronkel van het lachen gelegen over die AH-zegels die geaccepteerd werden. Goeie zeg.

mo
door mof - Feb 13, 2014 om 08:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de brief van de postbode heeft aangenomen dan zou die dat erbij hebben moeten zeggen.
De opdrachtgever (=afzender) is degene die een overeenkomst met de post is aangegaan. Die is dus verantwoordelijk voor de betaling.

Die verantwoordelijkheid zou op jou kunnen overgaan als je hem accepteert, want daarmee accepteer je de voorwaarden van de post.

Als de postbode de brief ongevraagd in je brievenbus heeft gestopt, dan is het de post zelf die ervoor gekozen heeft de brief te bezorgen. Zou wat moois zijn: als je iemand niet mag stuur je gewoon elke dag een blanco envelop zonder postzegel naar hem/haar op!

Gewoon niets mee doen!

pa
door pampie - Feb 13, 2014 om 14:47
23 Antwoorden / 2 Vragen

Het kan nog gekker, ik kreeg vorig jaar een postbode aan de deur die zei dat hij een brief voor mij had. Het was een A4tje, daarop begon hij hem aan mij voor te lezen. Ik moest nog porto betalen vanaf 2010 tot 2013 vooral van de maanden december tot januari! Het was een bedrag van € 30.-
Het papier had een kopie van het logo Post NL (grijs en niet oranje). Ik heb natuurlijk niet betaald en heb direct Post NL gebeld. Zij wisten van niets en ik heb er niets meer van gehoord uiteraard.
De twee maanden vielen precies in de Kerst- en Nieuwjaars tijd. Hoe toevallig!

simon55
door simon55 - Feb 13, 2014 om 17:01
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@pampie........nog effe geduld hebben en ze komen de hele krant voorlezen

alfatrion
door alfatrion - Feb 13, 2014 om 22:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jan4073 schreef op woensdag 12 feb 2014, 11:45]In plaats van de post voor de fout op te laten draaien is het niet veel beter om het juist af te handelen en de afzender te benaderen en te vragen waarom hij niet voldoende frankeert?
Ja, natuurlijk is het beter als Post.nl de afzender benaderd in plaats van de ontvanger!

alfatrion
door alfatrion - Feb 13, 2014 om 22:54
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kkruidentuin schreef op woensdag 12 feb 2014, 14:29]er is nog steeds de postwet die het verbied om andermans post te openen en te verduisteren.
Het open van een poststuk is een schending van het briefgeheim en dat is geregeld in de grondwet. De postbode heeft een retentierecht op de post zolang deze niet betaald is en mag deze achterhouden zolang er niet is betaald.