ha
door harmsen Aug 3, 2021 om 12:09
Geldzaken & recht

Portretrecht

Wat als je gefilmd word door een televisieploeg of door een andere camera ,terwijl je dat niet wilt? Kun je hier ook iets tegen doen?

10766 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 3, 2021 om 12:14
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Harmsen ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/portretrecht-dit-moet-je-erover-weten

ne
door neodutchio - Aug 3, 2021 om 12:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt helemaal aan de situatie. Loop eens door Amsterdam heen en je kan van punt a naar punt b gevolgd worden door camera's. Of je nu wilt of niet. En op straat mag ook gewoon gefilmt worden.

ro
door ronny530 - Aug 3, 2021 om 13:06
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Een tv ploeg die met opnames bezig is valt echt wel op en als u niet gefimd wil worden kunt met een boog om die tv ploeg heen lopen. U als omstander bent helemaal niet belangrijk voor de opnames en daarbij leveren 10 minuten filmen hooguit een item van een minuut op die daadwerkelijk uitgezonden gaat worden.

mahadma
door mahadma Aug 3, 2021 om 13:53
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Bovendien moet u wel erg fotogeniek zijn willen ze u met zwaar tele speciale aandacht geven.

pi
door piet limburg Aug 4, 2021 om 15:00
231 Antwoorden / 15 Vragen

Precies........

En even denken ......
Outside.....you are never alone

mahadma
door mahadma - Aug 3, 2021 om 13:13
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als je in het openbaar bent gelden er andere regels als je denkt. Ik mag in het openbaar vanaf openbaar gebied alles fotograferen en filmen wat ik kan zien. Onder welke omstandigheden bent u gefilmd en wat gebeurde er met die beelden? Btw, men krijgt als u als u wat gedaan heeft qua justitie meestal een zwart balkje over uw ogen. En u wordt in uw eigen stad of dorp ook gefilmd door bewakingscamera's bij vele off gebouwen.

gerbera
door gerbera - Aug 3, 2021 om 15:27
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Kun je hier ook iets tegen doen?
Chagerijnig kijken, wordt u er vanzelf uitgeknipt als het voor TV is.;-))
Maar alle gekheid op een stokje, als een TV ploeg u achtervolgd en opnames maakt kan u daar bezwaar tegen maken en hebben ze maar te stoppen. Maar als u zo over straat loopt en u bent als passant in beeld is daar niets op tegen. Maar ach als u zo eens om u heen kijkt, toeristen die foto's of films maken, winkels die vol hangen met camera's, openbaar vervoer met camera's, straten en pleinen waar u gevolgd kan worden enz,enz, dan is de enige oplossing er wat tegen te doen, gewoon binnen blijven.

mahadma
door mahadma Aug 3, 2021 om 16:04
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Gerbera, maar als Alberto en soortgenoten een oplichter oid volgen (geblured) doen zij daar niks tegen. Tenzij het een recidivist is, dan wordt er gewoon vol in beeld je gezicht weergegeven, waarschijnlijk doen die lieden geen aangifte want die wilden bij een huisaankoop zich al niet identificeren ....... Als je toevallig met je vriendin een camera passeert loop je de kans dat je vrouw thuis die beelden ook weer even toevallig te zien zou kunnen krijgen.

gerbera
door gerbera Aug 3, 2021 om 16:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als je toevallig met je vriendin een camera passeert

Dan doe je iets niet goed en loop je op de verkeerde plaatst, maar ja......als, als, als mijn tante b...en had gehad was het mijn oom geweest.

Ki
door Kiekeboetje Aug 3, 2021 om 17:29
11 Antwoorden / Vragen

Ook een tante heeft toch billen?

gerbera
door gerbera Aug 4, 2021 om 10:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

maak van de "i" en "a"

ne
door neodutchio Aug 4, 2021 om 11:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Daar heeft ze er toch ook 2 van? Of zijn het theezakjes geworden door de jaren heen?

rj
door rjw - Aug 3, 2021 om 15:34
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En veel onderzoeken blijkt dat de meeste mensen de details helemaal niet zien. Dus als je ergens op camerabeelden staat maar niet het onderwerp bent zal niemand het doorhebben. Pas als je mensen er op wijst dat je op televisie was zullen ze het zien. En dat is niet alleen met camerabeelden. Ook als je gewoon op straat loopt zien heel veel mensen je helemaal niet. Ook al heb je vaak het gevoel van wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 3, 2021 om 16:21
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, met knipoog, de vraag van Ts is of er iets tegen te doen is en zo ja wat.

ne
door neodutchio Aug 4, 2021 om 11:05
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas is het waar dat je andere moet wijzen dat je op tv bent. Zelf speel ik mee in een aantal Vlaamse kaskrakers. Elke premiere zit ik er weer bij en dan is het maar afwachten tot ik in beeld kom. Bij de laatste film zit ik zelfs in de promo. Alleen jammer dat ik de enige ben die mijzelf herken. Zelfs met een uitvergrote screenshot weten sommige niet eens dat ik het ben. En nee, ik ben niet verkleed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 3, 2021 om 16:20
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is op zich een bekende vraag waarmee ik als redacteur/fotograaf ook wel regelmatig mee geconfronteerd wordt. Indien het mogelijk is zoals bijv. foto's van gezelschappen/reunies, vergaderingen etc. vraag ik altijd toestemming maar m.b.t. foto's in de openbare ruimte zoals bijv. optochten, een foto van een speelterrein etc. is dat lastig en geldt hoe dan ook dit naast hetgeen waarvoor u al een verwijzing kreeg: https://www.das.nl/juridische-informatie/alles-over-het-recht-in-nederland/privacy/een-foto-waar-ik-opsta-is-zonder-mijn-toestemming-op-een-website-geplaatst-wat-kan-ik-doen Samengevat: als het een foto betreft gemeekt in de openbare ruimte kunt u bezwaar maken indien u daar een redelijk belang bij heeft en m.b.t. straatfoto's foto's in openbare ruimte zal dat op basis van mijn ervaring zeer lastig zijn.  Om die reden zijn bijv, foto's van (vermeende) misdadigers / wetsovertreders bij publieke plaatsing qua gezicht redelijk onherkenbaar gemaakt omdat er dan naar alle waarschijnlijkheid ook hoe dan ook geen toestemming is gegeven door de geportretteerde.

Om bezwaar te maken dient u zich dan wel te wenden tot 'Rechtspraak'.

Persfotografen en Tv filmers houden wel degelijk rekening met hetgeen inzake balang aan de orde is en dan vooral in die situaties dat men de gefotografeerde of gefilmde wel herkenbaar in beeld brengt. En de ervaring leert dat er dan mij eventueel bezwaar een rechter dat bezwaar dan afwijst.

coar
door coar - Aug 4, 2021 om 11:52
2 Antwoorden / Vragen

Veel mensen vinden het interessant als er ergens word gefilmd en doen er alles aan om met hun poffertespan in beeld te komen wat soms vermakelijke plaatjes opleverd als je er tenmiste niet word uitgeknipt,en wil je niet in beeld loop er dan met een grote boog omheen.

mahadma
door mahadma - Aug 4, 2021 om 12:01
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Toevoeging:
Kijk eens naar politie programma's, daar kan je vaak zien waar een "dader" precies gelopen heeft, van straat tot straat.

1paul
door 1paul - Aug 5, 2021 om 09:16
3101 Antwoorden / 0 Vragen

op de openbare weg kun je daar weinig mee, vraag ze de beelden niet te gebruiken en te wissen maar verder niets wat er mogelijk is....