ad
door ad9 Sep 18, 2022 om 16:51
Geldzaken & recht

Postbezorging

Hallo,

Ik heb een vraag over bezorging van geadresseerde post. In hoeverre is de postbode verplicht de post bij de geadresseerde in de brievenbus te doen. Ik woon in een woonzorgcentrum, en de postbode geeft alle post af bij de receptie. Uit het oogpunt van privacy vind ik dit ongemakkelijk, uit de afzender kun je vaak ook opmaken wat de inhoud is. Bijkomend nadeel is, hoe meer personen de post in handen krijgen des te groter de foutmarge. Ik heb een zelfstandig appartement en de brievenbussen zitten naast de hoofdingang, verder sta ik ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP). Huisnummer + toevoeging.

Alvast dank voor de beantwoording.

5138 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2022 om 16:57
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij inderdaad omjuist indien er zoals u zegt brievenbussen zijn. Daarom is het zinvol om uw opmerking/klachy neer te leggen bij https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/bezorger/  den om er meer ruchtbaarheid aan rte geven bij www.klachtekompas.nl, de gratis service van de Consumentenbond waar men dit ook aan Post NL voorlegt.

Ik ben het geheel met u eens met uw opmerking over privacy. Als gesteld: er zijn brievenbussen en de postbode dient ook m.i. daar de brieven in te deponeren voor de bewoners. Luiheid?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2022 om 17:09
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. U kunt ook bij het beheer van het zorgcentrum aangeven dat u die handelwijze ojuist/ongepast vindt met dus ook de vraag om de receptiemedewerkers opdracht te geven dsat zij die post niet meer accepteren. Bovendien scheelt dat ook werk voor die medwerkers omdat zij het dan niet behoeven te verdelen en daar ook geen onverhoopte fouten mee kunnen maken (fiutieve bezorging). In andere woorden, de postbode is hier hoe dan ook foutief bezig al lijkt het gemakkelijker. Ik zie nu ook de reactie van @TENORMIN en gelet op bewoners die mogelijk zelf niet kunnen ophalen, die kunnen dan mogelijk wel zelf opdracht geven om het voor hen te doen. U wenst het in uw eigen brievenbus te ontvangen.

rj
door rjw Sep 20, 2022 om 22:46
3259 Antwoorden / 5 Vragen

De postbezorger dient de post alleen in de brievenbussen te doen als dit openbare adressen zijn. Dus bijvoorbeeld Voorstraat 340A, 340B, 340c, etc. Als het adres Voorstraat 340 is, en de woningen in het zorgcentrum hebben geen eigen publiek adres dan wordt de post correct bezorgd.

Ergo, we kunnen pas de juiste conclusie trekken als TS bevestigd hoe de situatie precies is.

tenormin
door tenormin - Sep 18, 2022 om 17:07
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Waarschijnlijk is de postbezorging zo afgesproken met het Wooncentrum en PostNl. Echter, zoals u schrijft: u heeft uw eigen brievenbus, dus moet u gewoon in staat worden gesteld om uw eigen post uit uw eigen brievenbus te halen. Het is inderdaad veelal zo, omdat er veel bewoners niet (meer) zelf naar beneden kunnen komen. Punt van aandacht: gaat u naar de receptie van het Woonzorg Centrum en vraag of zij de post gewoon in uw brievenbus willen doen. En legt u uit waarom u er bezwaar tegen hebt dat uw post door diverse handen moet gaan alvorens het bij u terecht komt.

panter22
door panter22 - Sep 18, 2022 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Wat doet de receptie met de post? Persoonlijk bij iedereen langsbrengen of de post zelf in de brievenbussen gooien?
Je woont in een woonzorgcentrum, dat is wat anders dan een appartementencomplex.

tenormin
door tenormin Sep 18, 2022 om 21:34
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Met iedereen een eigen brievenbus.

ad
door ad9 Sep 18, 2022 om 22:47
1 Antwoorden / 2 Vragen

De receptioniste gooit het in de brievenbus.

tenormin
door tenormin Sep 19, 2022 om 00:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, de receptie gooit het niet in de brievenbus, zo te lezen. Plus het feit dat de TS een gewoon huisnummer etc. bezit; hij/zij is niet afhankelijk van het wooncentrum. Zo te lezen. Geen idee of het woord Zorgcentrum nieuw is: mijn vader woonde in een aanleunwoning, gewoon net zoals mensen die in een flat wonen: brievenbus buiten. Alleen met hulp, indien nodig. Zolang zelfstandig: moet de TS gewoon van de normale faciliteiten gebruik kunnen maken, die hij/zij wil.

panter22
door panter22 Sep 19, 2022 om 07:18
6599 Antwoorden / Vragen

@ad9, als je achter de reden wilt komen, dan zul je moeten vragen waarom dit zo gebeurt.

Misschien het meest efficient voor PostNL omdat het gebouw 1 huisnummer heeft?

Heb je PostNL al gevraagd?

rj
door rjw Sep 25, 2022 om 14:02
3259 Antwoorden / 5 Vragen

@tenormin: TS schrijft niet dat het het niet in de brievenbussen van de bewoners wordt gegooid. Alleen dat het wordt afgegeven bij de receptie.

mahadma
door mahadma - Sep 18, 2022 om 17:40
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als de gewoonte is dat de receptie/medewerker de post in persoon over de bewoners verspreid is er niets mee loos in mijn visie. Dan is er nog de vraag oever UW bus verwijderd is van de receptie. En of in het woonzorgcentrum "men" nog wel mobiel is.

Als u in een ziekenhuis komt te liggen (wat ik niet hoop) dàn wordt de post ook bij de receptie afgegeven en door de verplegingoid verspreid.

ad
door ad9 Sep 18, 2022 om 22:53
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind de ziekenhuis vergelijking een beetje krom gaan, omdat je daar niet woont en meestal (hopelijk) voor korte duur verblijft. En de post die je daar ontvangt zijn meestal van een andere orde.

me
door meganega - Sep 18, 2022 om 18:23
43 Antwoorden / Vragen

het briefgeheim is erg belangrijk, maar de inhoud van een brief is echt niet op te maken uit de afzender, hoogstens een onderwerp
post wordt niet geopend, het is dus geen probleem in het kader van de privacy
het gaat hier echt niet om kwaadwillendheid, mensen zijn echt niet zo geintresseerd in jouw post als jezelf

je moet de vragen stellen, krijg ik mijn post op tijd, is de post onbeschadigd en is het briefgeheim intact?
is het antwoord op alle vragen ja, dan zou ik dit lekker laten rusten

mahadma
door mahadma Sep 18, 2022 om 18:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De blauwe enveloppen zijn ook best duidelijk herkenbaar.

me
door meganega Sep 18, 2022 om 18:42
43 Antwoorden / Vragen

en dat zegt niks over de inhoud, bovendien krijgt iedereen blauwe enveloppen
voordat de post bij jou terecht komt hebben weet ik niet hoeveel mensen het in handen gehad, inclusief de foto die van elk poststuk wordt gemaakt, daar kan die ene receptionist makkelijk bij

Br
door Brieg - Sep 18, 2022 om 19:32
1 Antwoorden / Vragen

Vaak is er één postadres voor een woonzorgcentrum. De kamer/appartementen nummers staan als toevoeging op de envelop bij het adres.  De brievenbussen zitten vaak achter de receptie. De postbezorger geeft de post af bij de receptie of in de brievenbus buiten. De bezorger hoeft ze niet in de bussen te doen omdat ze binnen zijn. Als u een eigen brievenbus buiten zou hebben moet de post er uiteraard wel in.

ad
door ad9 Sep 18, 2022 om 22:42
1 Antwoorden / 2 Vragen

Voordat ik in dit woonzorgcentrum kwam wonen, woonde ik in een monument hierin waren huurappartementen gemaakt. Op de begaande grond was de hal waar de brievenbussen hingen, hier ging de postbode ook naar binnen om de post in de bus te doen. Je had één nummer, met toevoegingen. En in het woonzorgcentrum waar ik woon zitten de brievenbussen naast de ingang, en niet achter de receptie. Als ze achter de receptie zouden zitten kunnen de bewoners de post er immers toch niet uit halen.

getty
door getty - Sep 18, 2022 om 19:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Valt uw woonsituatue onder de WLZ?

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2022 om 22:02
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ruim 10 jaar als vrijwilliger in een woonzorgcentrum gewerkt en weet niet beter alsdat de post bij de receptie wordt afgegeven. Vandaar werdt de post door een vaste medewerker bij de bewoners afgeleverd. Dus dat het door veel handen gaat valt nog al mee. Wat de privacy betreft valt het nog wel mee tenzij u er moeite mee heeft dat een ander weet dat u post ontvangt. De inhoud zal echt wel niet gelezen worden en wat de afzender betreft is zeker niet te lezen wat de inhoud van de post is. Vaak is de post geadresseerd aan het huisnummer van het woonzorgcentrum dus is het voor de postbezorger onmogelijk uit te zoeken in welke bus welke post gedaan moet worden. Zit er ook nog post bestemd voor het woonzorgcentrum zelf wordt het helemaal een puzzel. Dus vergeef mij ik zie het probleem niet zolang u uw post maar ontvangt.

ad
door ad9 Sep 18, 2022 om 23:06
1 Antwoorden / 2 Vragen

Elk woonzorgcentrum zal zijn eigen manieren hebben. Één wat u zegt ben ik het niet mee eens, van elke officiële instantie krijg ik mijn post met naam, straatnaam, huisnummer en toevoeging. Het kan dus wel. En post wat wat bestemd is voor het woonzorgcentrum staat de naam van het centrum erop en geen toevoeging.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 19, 2022 om 00:53
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ad9,

Kunt u een foto maken van de brievenbussen?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord..

Is er wel eens belangrijke post kwijtgeraakt?
Bijvoorbeeld een pakketje ?

Topantwoord

mo
door mof - Sep 19, 2022 om 12:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In NL wordt de post op adres bezorgd en niet op naam. Als u dezelfde postcode en huisnummer heeft als de receptie dan heeft u pech. Zo niet dan kunt u de post aandspreken op niet correcte levering

gerbera
door gerbera - Sep 19, 2022 om 15:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft dat uw post op naam, straatnaam en huisnummer staat. Ben ik nieuwsgierig welke straatnaam en huisnummer op uw post staat. Ik lees overigens niets over een postcode. Zoals u het beschrijft zou uw woonruimte zich buiten het woonzorgcentrum in een eigen straat bevinden en dat lijkt mij sterk. Wat die brievenbussen betreft staan die binnen in de hal  en zijn die dan niet bestemd voor het verspreiden van post door iemand van het woonzorgcentrum. In dat geval zijn het geen brievenbussen welke bij  postNL als zodanig bekend zijn en gebruikt worden. En zo uw post geadresseerd is zoals u beschrijft, hoe weet de post dan dat u in een woonzorgcentrum woont en de post dan daar afgeeft? Ik denk eerder dat het huisnummer/kamernummer en de toevoeging de etage uw woonruimte betreft en het adres dat van het woonzorgcentrum is.

ad
door ad9 Sep 19, 2022 om 17:53
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Mijn appartement is in een woonzorgcentrum, beneden in de centrale hal staan brievenbussen met daarop alle nummers van de verschillende appartementen. Ik zal u een voorbeeld geven hoe mijn adres er ongeveer uitziet, en als dusdanig in het BRP staat.

Mevr. X. Achternaam
Straatnaam 1-067
0000 XX  AMSTERDAM

En hoe de postbode weet waar ik precies woon, dat hoort bij het beroep: ken je wijk.

gerbera
door gerbera Sep 20, 2022 om 12:17
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Is mij nog niet duidelijk of het adres dat is van het woonzorgcentrum hetgeen wel mijn vermoeden is. En omdat de brievenbussen in de centrale hal staan zijn deze voor interne post en als zodanig niet als oficiële brievenbussen voor postNL. de toevoeging 067 heeft betrekking op uw appartement wat zich bevind op de begane grond. Andere brievenbussen zullen afhankelijk van de verdieping 'n 1, 2, enz, als begincijfer hebben afhankelijk van het aantal verdiepingen.

ad
door ad9 Sep 24, 2022 om 15:36
1 Antwoorden / 2 Vragen

Alle verdiepingen hebben hetzelfde huisnummer, alleen de toevoeging verschilt per appartement.

gerbera
door gerbera Sep 25, 2022 om 21:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dat schrijf ik dus ook maar wat is nu het adres? dat schrijft u nog steeds niet ik ga er van uit dat dit het adres van het woonzorgcentrum is.

ad
door ad9 Sep 25, 2022 om 22:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Precies hetzelfde als bij een flat of een appartementencomplex, dat heeft vaak één huisnummer en alle losse flats/appartementen hebben een toevoeging.

gerbera
door gerbera Sep 26, 2022 om 11:32
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dan is het adres dus dat van het woonzorgcentrum hetgeen bij postNL als zodanig als officëel bezorgadres bekend is. De postbussen staan in de hal en zijn niet bestemd voor postNL maar voor interne post. Maar ik kan schrijven wat ik wil u wilt hierin gelijk hebben maar helaas. Bij een flat of appartencomplex is het geheel anders daar zijn de officiële brievenbussen vaak in de centrale hal ondergebracht allen voorzien van naam en huisnummer en hebben de bewoners ook een eigen postcode en huisnummer zonder toevoeging, (postcode kan voor elke bewoner gelijk zijn net als in een straat) terwijl in uw geval de postcode van het woonzorgcentrum wordt gebruikt.

ad
door ad9 Sep 30, 2022 om 23:00
1 Antwoorden / 2 Vragen

Gerbera, met alle respect: bent u soms zelf postbode of werkt u bij PostNL?

gerbera
door gerbera Oct 1, 2022 om 14:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

AD9, ja ik wordt heel goed betaald door postNL om bovenstaand te schrijven☺ Maar als u geen antwoordt geeft op vragen is het zo moeilijk om een redelijk antwoordt te geven. Het feit dat u geen adres geeft is voor mij aanleiding aan te nemen dat het van het woonzorgcentrum is. En troost u ik heb ruim 10 jaar in een woonzorgcentrum rondgelopen en ken de (post)behandeling op mijn duimpje. Bewoners hebben een eigen naam en eigen appartement nummer maar de adressering is die van het woonzorgcentrum. Wel hebben de appartementen een eigen brievenbus waarin de post, bij de receptie afgeleverd, door een intern persoon wordt gedeponeerd.

ro
door ronny530 - Sep 19, 2022 om 18:02
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ik weet van één woonzorgcentrum dat de post bij de receptie afgegeven wordt en in dit geval een postbezorger van de gemeente die de post bij de receptie dient achter te laten. De binnenkomende post wordt daar op naam gesorteert waarbij de post bij bewoners die niet meer zo mobiel zijn aan huis wordt gebracht. De overige post wordt in de betreffende brievenbus gedeponeert en kan door de bewoner zelf afgehaald worden. Buiten de postbezorger is er maar één persoon belast met het sorteren van de binnenkomende post en die persoon weet aan de hand van een lijst welke brief zelf bij de bewoner wordt afgegeven en welke brieven in de brievenbus gedeponeert worden. U maakt zich zorgen om niets want de inhoud is niet te zien en degene die de post sorteert heeft geheimhoudingsplicht tegenover anderen. Opzich een goede service waarvan ik hoop dat u er nooit gebruik van hoeft te maken en uw dagelijkse gang naar de brievenbus kunt blijven maken.