he
door henkvn1960 Nov 12, 2012 om 17:37
Geldzaken & recht

Post.nl meet met 2 maten?

Vandaag wilde ik bij het postagentschap van de Bruna in Almelo een pakketje afleveren met voldoende postzegels erop. De afmetingen lagen binnen de maximum afmetingen zoals vermeld op de tarievenpagina van post.nl, zodat het als brief tot 2kg verzonden kon worden. Tot mijn verbazing haalde de verkoopster een sjabloon tevoorschijn en zei dat het pakketje niet in de brievenbus paste. Ik zei dat het maximaal 3,2cm dik mocht zijn en het pakket was precies 3cm dik, dus dat moest kunnen. Zei hield echter vol van niet en wilde het pakketje niet als brief aannemen. Volgens mij was het sjabloon amper 3cm breed, want buiten in de brievenbus paste het pakketje (weliswaar met enige moeite) er wel in. Wil post.nl zo extra geld incasseren, want het verschil in porto bedroeg wel 6,75-3,00=3,75 euro. Op jaarbasis kon dit wel eens flink in de papieren lopen, nu er geen postkantoren meer zijn en je snel geneigd bent om iemand van een postagentschap te geloven. Ik zeg, post.nl meet met 2 maten, letterlijk!!!

11496 10 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Nov 12, 2012 om 18:05
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Bedoel je met sjabloon een brievenbusgleuf in handformaat? Als medewerkster van mening was dat het niet paste en jij vindt van wel dan hebben jullie dus een meningsverschil. Kon je haar niet overtuigen? Het zou het beste geweest zijn als je het pakje met er zelf opgeplakte postzegels op de bus gedaan had. Met een beetje persen zou dat dan wel gelukt zijn, maar er bestaat een kans dat de verpakking dan scheurt. Dat kan de medewerkster door het hoofd gegaan zijn. Voortaan zelf doen of even vragen.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Nov 12, 2012 om 18:20
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Nou, wat wil je nu? Ik vraag mij af waarom de TS zo weinig assertief is. Als hij het niet eens is met de medewerkster van het postagentschap moet hij het heft in eigen handen nemen. Bij Primeira heeft men ook zo'n sjabloon en dat is precies een brievenbusgleuf. Dus bij wie de fout zit is uit te zoeken als je daar zin in hebt.

Zwemmer

edrick3
door edrick3 - Nov 12, 2012 om 18:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT

Zucht......

zwemmer
door zwemmer - Nov 12, 2012 om 18:38
2638 Antwoorden / 35 Vragen

TS zou de post erop kunnen attenderen als hij er trek in heeft om in de pen te schieten. Maar, het lijkt mij niet waarschijnlijk dat dit een bewust plan is, daarmee zou de post een te groot risico nemen gezien de vele mensen voor wie men gebruik maakt van de sjabloontest. Het verschil was dan toch allang opgevallen en ruchtbaar gemaakt. Doch je kunt ook denken: eentje moet de eerste zijn wie weet wat er dan allemaal aan het daglicht komt.

jo
door jorisw - Nov 12, 2012 om 20:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"want buiten in de brievenbus paste het pakketje (weliswaar met enige moeite) er wel in"

Het lijkt me dat de mevrouw van het Postagentschap dan toch gelijk heeft. Als je een beetje gaat persen zal het pakje ook wel door die sjabloon gegaan zijn, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

dearagain
door dearagain - Nov 12, 2012 om 20:52
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*stel je voor dat post.nl wél ineens klantvriendelijk gaat optreden

*dat zou een revolutie binnen de huidige reorganisatie zijn

he
door henkvn1960 - Nov 12, 2012 om 23:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn punt is, op de posttarieven pagina van de post.nl website staan de maximum afmetingen. De dikte mag maximaal 3,2cm bedragen, mijn pakketje was precies 3cm (nota bene zelf nagemeten door de medewerkster van Bruna). Zij heeft ook buiten de zaak in hun eigen brievenbus geprobeerd het pakketje te posten, maar dat lukte ook niet. Mijn conclusie is dan ook dat post.nl, bewust of onbewust, foutieve sjablonen gebruikt die nog niet eens 3cm dik zijn. En dát is met 2 maten meten, want zo ben je verplicht een pakketje van 3cm dik als postpakket te versturen (a 6,75 euro) en niet als brief (in mijn geval 3,00 euro). En nee, ik ga niet naar de post.nl klantenservice bellen, want dat kost 0,10 euro per minuut en je weet hoe dat gaat, muziekje erachter, lekker in de wacht en in no-time ben je het verschil aan telefoonkosten kwijt!

edrick3
door edrick3 - Nov 12, 2012 om 23:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zwemmer,

OT
Lees nou eerst eens goed wat TS schrijft voordat je hier van alles neerzet!
.....Bedoel je met sjabloon een brievenbusgleuf in handformaat?.....
Ja dus. Nooit op een post'kantoor' geweest?
.....Kon je haar niet overtuigen?....
Nee dus.
Zei hield echter vol van niet en wilde het pakketje niet als brief aannemen.
.....Het zou het beste geweest zijn als je het pakje met er zelf opgeplakte postzegels op de bus gedaan had. Met een beetje persen zou dat dan wel gelukt zijn......
TS schreef:
buiten in de brievenbus paste het pakketje (weliswaar met enige moeite) er wel in.

he
door henkvn1960 - Nov 12, 2012 om 23:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

@zwemmer

...Ik vraag mij af waarom de TS zo weinig assertief is. Als hij het niet eens is met de medewerkster van het postagentschap moet hij het heft in eigen handen nemen...

Hoezo weinig assertief? Wat wil je dan dat ik had gedaan? Het sjabloon uit haar handen rukken en zeggen: "Hier hoor je nog meer van"? Of noem je me dan agressief?

...Bij Primeira heeft men ook zo'n sjabloon en dat is precies een brievenbusgleuf...

Oh, en heb jij dat persoonlijk even nagemeten? En wat is precies de standaardmaat van een brievenbus in Nederland dan, als die er al is?

@jorisw

...Als je een beetje gaat persen zal het pakje ook wel door die sjabloon gegaan zijn, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn...

Met geen mogelijkheid kreeg ze het pakketje er door, alhoewel ze het mij niet heeft laten proberen (!)...

sweeterlake
door sweeterlake - Nov 13, 2012 om 01:05
468 Antwoorden / 16 Vragen

Zelfs met een "Aangetekende zending" klungelt men met het sjabloon.

Sjabloon is om te bezien of een poststuk door de brievenbus kan, ja zelfs voor een aangetekende zending! Een aangetekende zending kan nimmer door de brievenbus worden geworpen daar er voor moet worden getekend met een handtekening (al dan niet met een handtekeningretourkaart).

In plaats van € 7,50 moest er € 8,05 worden betaald voor de aangetekende zending omdat het niet door de brievenbus kon. Het enige voordeel hierin was wel dat de zending tot € 500 wordt vergoedt door PostNL bij vermissing c.q. vervreemding.