Mi
door Michel3951 Apr 14, 2021 om 10:49
Geldzaken & recht

Pre-Order gennuleerd na 6 maanden

Ik heb op 13 november 2020 een videokaart ge pre-order bij alternate.nl. Op hun website stond "Levering eind 2020", doordat er een grote vraag naar deze videokaart was konden ze hem niet in 2020 leveren, dus werd het uitgesteld en zijn we in een wachtrij gezet. Er is toen contact opgenomen met alternate over wat er kan worden gedaan om de kaart zo snel mogelijk te leveren, maar dat mocht niet baten.

Nu zijn we 6 maanden verder en krijg ik vanochtend een mailtje met dat de order is geannuleerd omdat de leverancier deze niet meer zou maken. Ze gaan het geld terugstorten, maar de videokaart en soortgelijke kaarten zijn ondertussen in prijs verdubbled. Kan Alternate dit zomaar doen?

3785 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 14, 2021 om 10:54
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Michel3951 ,

Kan Alternate dit zomaar doen ?

Ja , wanneer de leverancier deze videokaart niet meer maakt , kan Alternate geen ijzer met handen breken , oplossing : ergens anders bestellen .

ne
door neodutchio - Apr 14, 2021 om 11:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is het grote nadeel van het op voorhand aanbieden van iets waarvan je niet weet of je die te bestellen zijn.
Als dezelfde kaart wel elders te koop is, dan zou je tot dekkingskoop kunnen overgaan. Alternate is dan verantwoordelijk voor de meerprijs.

Donuts
door Donuts - Apr 14, 2021 om 11:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Welke videokaart had je besteld? Is hij misschien ergens anders nog leverbaar? Aanvullende vraag: en wat is dan het prijsverschil?

Mi
door Michel3951 Apr 14, 2021 om 11:38
Antwoorden / 1 Vragen

Gaat om de MSI RTX 3080 Gaming X Trio, gekocht voor 799,00 en gaat nu voor ruim 1300 volgens Tweakers

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 14, 2021 om 11:30
7181 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt hier  wat prijzen vergelijken.

ma
door malty - Apr 14, 2021 om 11:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees artikel 13 van hun algemene voorwaarden eens door voor eventuele schadevergoeding.
Denkt u bijv. aan het lijntje gehouden te zijn door Alternate en was die videokaart in november 2020 bij een andere webwinkel wel te leveren?

Donuts
door Donuts - Apr 14, 2021 om 12:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De prijs die bij www.xstra.eu wordt gevraagd, is natuurlijk helemaal niet realistisch. Die prijs is gewoon opgevoerd omdat hij nauwelijks tot helemaal niet leverbaar is. Ook bij deze shop is het nog maar de vraag of je de card geleverd gaat krijgen, want levertijd staat op 14-16 weken!

Het is dus duidelijk overmacht dat de card geleverd kan worden door Alternate. Dit staat nl. ook vermeld op Tweakers:
https://tweakers.net/reviews/8186/nvidia-geforce-rtx-3080-vijf-videokaarten-op-de-testbank.html

Lancering en landing

Enkele dagen nadat we onze review van de RTX 3080 publiceerden, ging de nieuwe videokaart in de verkoop. Er een bemachtigen was echter praktisch onmogelijk; Nvidia's eigen website bezweek onder de hoeveelheid geïnteresseerden en winkeliers beschikten over bijna lachwekkend kleine voorraden custom kaarten. Niet heel gek als je bedenkt dat Nvidia pas een paar weken voor de introductie was begonnen met het leveren van productieversies van de gpu.

Nvidia bood voor de leveringsproblematiek zijn excuses aan, waarbij het aangaf dat het de vraag had onderschat, samen met zijn partners. Van videokaartfabrikanten begrijpen we dat de productieaantallen elke week toenemen, maar het zou ons niet verbazen als het nog maanden gaat duren voordat het aanbod de vraag kan bijhouden. Op de volgende pagina gaan we daar dieper op in, en duiden we ook de stabiliteitsproblematiek die in de afgelopen week het nieuws domineerde.

Dat er flink wat vraag is naar de RTX 3080-kaarten, staat echter buiten kijf, zo blijkt ook uit gesprekken die we met diverse webwinkels voerden. Voorraad en zelfs uitzicht daarop is er eigenlijk nergens; de summiere toeleveringen vallen ten deel aan de grote hoeveelheid backorders, waardoor de voorraadindicatie geen moment op groen springt. De prijzen bij webshops zijn daardoor vaak allesbehalve realistisch. Daarom gaan we voor de beoordeling in deze round-up uit van de adviesprijzen, die een beter beeld geven van hoe de diverse modellen zich tot elkaar zullen verhouden als de leverbaarheid eenmaal op gang komt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 14, 2021 om 16:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze MSI  word elders nog steeds voor lage prijzen aangeboden, maar   bij doorklikken  tijdelijk niet leverbaar en zo.

Ook is door wereldwijde tekort aan de Chips die erop moeten  de prijs flink hoger geworden.
Als je nog voorraad had en dit weet,  dan niets leveren en  tijdje wachten, dat is rendabel.

maar 6 maanden vanaf  18 november?   Moet Ik of U een nieuwe Kalender kopen,  tel er nu  5 verstreken!

Ik weet dat enkele demontage bedrijven  goederen slopen om de aanwezige chip  te demonteren, testen en dan  vrolijk 20 tot 50x de oorspronkelijke nieuwwaarde vragen, maar als een klant weigerde, dan  kun je geen EV Auto afleveren!
Dit is ook een reden waarom enkele consumenten goederen worden ingekocht,
slopen en  alleen de Chip doorleveren omdat die meer waarde nu heeft als een nieuw product, nieuw in doos.

En U weet nu ook waarom 1 provider vele modem vervangt door andere nieuwe omdat de oude iets  bevatten
dat meer opleverde dan nieuwe en dan krijgen we een betere modem met voordeliger chip erin.

diumenge
door diumenge Apr 15, 2021 om 21:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nog maar een keer dan, wat een ongelovelijke onzinnig geblaat. En een redactie die het geblaat laat staat en opmerkingen daarover niet...

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2021 om 16:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja.

De leverancier maakt die kaarten toch niet meer?

mi
door miennaamishaaz - Apr 14, 2021 om 20:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik me niet vergis is de reden dat de videokaart niet meer wordt gemaakt/verkocht omdat de oudere serie van RTX 30** kaarten problemen had met de Powercircuit. waardoor de chip niet stabiel draait
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2019174

https://www.reddit.com/r/graphicscard/comments/j1bdxw/any_known_issues_with_the_msi_rtx_3080_gaming_x/

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/msi-rtx-3080-gaming-x-trio-crashing-at-factory-overclock.345928/

1paul
door 1paul - Apr 15, 2021 om 09:02
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze werkelijk niet meer gemaakt worden is het antwoord ja maar, als alternate deze kaart via een andere weg kan bekomen moeten ze zich gewoon aan de overeenkomst houden en leveren....

jantom
door jantom - Apr 16, 2021 om 13:52
377 Antwoorden / 0 Vragen

de indruk wordt gewekt dat je wordt geflest maar de fabrikant MSI is met een bepaalde grafische kaart gestopt. Je kan dat lezen op Tweaker. Ik heb dat gisteren gedaan.

In dit geval is er dus geen sprake van fraude. Jammer maar helaas.

rj
door rjw - Apr 16, 2021 om 21:25
3259 Antwoorden / 5 Vragen

ZOlang er veel mensen zijn die onnodig energie verspillen om cryptocurrency's te minen zullen deze problemen met leverbaarheid van GPU's blijven bestaan. Ik zou niet weten hoe het moet, maar eigenlijk zouden minen op 1 of andere manier verboden moeten worden. Iedereen probeert energie te besparen maar aan de andere kant wordt de meeste onzinnige energieverspilling gedaan.

PS: heb je 'm nou bij alternate of bij azerty besteld (zoals je op de andere consumentensite aangeeft)?

diumenge
door diumenge Apr 16, 2021 om 21:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daarom gaan de meeste ook over op, of werken al via, proof of stake (PoS) i.t.t. proof of work (PoW).

Maar als minen verboden moet worden, dan gamen ook?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 17, 2021 om 16:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Minen?  Ooit was dat  op flut Desktop  rendabel, maar hoe meer er komen, des te moeiljker  het  word, de laatste zullen heel veel maanden zwaar werk  gaan kosten...    Dat komt door het Systeem...

Sinds 2009 zijn er zoveel bijgekomen,  U is te laat.
Maar ik denk dat  zowel zware klussen als Game  gewoon legaal zijn en MSI verkoopt graag kaarten.
En het verhaal van  niet betrouwbaar, ze ontwikkelen  steeds nieuwe  en de oude er naast houden is niet rendabel.

De verkoop was al langere tijd hoger  dan de productie en de kans dat  een winkel er nog een vind?