door heremietkreeft Jul 19, 2018 om 21:31
Geldzaken & recht

Prijs van een postzegel 1

Volgens de wettelijke regeling (postwet) is de prijs van een '1' postzegel bij Post NL83ct.

Nu doet zich het volgende probleem voor:
Als je contant betaalt in een postkantoortje zoals die heden ten dage bestaan (uitbesteed) betaal je meestal al  85 ct. i.v.m. afronding (m.i. ook in strijd met de wettelijk vastgestelde prijs voor de postzegel).
Normaliter betaal ik via pin 83 ct en dat is volgens de wettelijke regeling.
Echter, afgelopen week toen ik weer een brief verzond en wilde pinnen vroeg de medwerkster van de boekwinkel/het postkantoor of ik contant wilde betalen. Ik kon dat niet en daarna kwam de opmerking dat er dan 5ct. transactiekosten zouden worden berekend. Daarmee de prijs van de postzegel dus 88 ct.
Op mijn opmerking dat bij contant betalen er altijd twee cent extra berekend werd was de reactie: als ik er twee zou kopen zou er 1 ct naar beneden worden afgerond. De argumentatie was dat de winkelier zelf 5ct transactiekosten voor het pinnen werd aangerekend en als zij dat niet zouden doorbereken er niet zou wporden verdiend. Ik kan mij die argumentatie best voorstellen maar m.i. is er toch iets krom gelet op de wettelijke vaststelling 83ct.

Graag jullie mening.

5703 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2018 om 22:00
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gerritaltena, bij iedere pinbetaling wordt het exacte bedrag berekend, dus geen afronden naar boven of naar beneden. Dus 83 eurocent is bij pinnen 83 eurocent. Wat de argumentatie van de winkelier ook is. Vroeger, toen pinnen de winkelier ook geld kostte is het heden ten dage: pinnen? Graag. Tot het laagste bedrag.

sw
door swat1500 - Jul 19, 2018 om 22:04
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De Postwet bepaalt niets over de waarde van een postzegel en ook niets over voor welke prijs deze verkocht moet worden.
In een van deze Wet afgeleide beschikking wordt uitsluitend bepaalt wat de maximum tarieven zijn die voor een universele postdienst mag worden berekend.
PostNL bepaalt zelf het tarief en op welke wijze moet worden aangetoond dat dit tarief is betaald namelijk door gebruik van (onder meer) een of meer postzegels met een aangegeven waarde.
Een postzegel mag alleen worden verkocht voor het op die postzegel aangegeven tarief. Dat vervolgens voor het pinnen van kleine bedragen een vergoeding moet worden betaald staat los van de prijs van de postzegel. Aangezien een winkelier aan de verkoop van postzegels niets verdiend, ook hij moet bij inkoop net zo veel betalen voor de zegels als de klant die ze bij hem aanschaft, wil hij natuurlijk op de verkoop van de postzegels niet te veel verliezen door bijkomende kosten.
Had u naast de postzegels ook een ander produkt gekocht had u zeer waarschijnlijk geen transactiekosten hoeven te betalen.

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2018 om 22:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

betaal je meestal al  85 ct. i.v.m. afronding (m.i. ook in strijd met de wettelijk vastgestelde prijs voor de postzegel).
Blijkbaar is het u al die jaren ontgaan dat de "centen" niet meer gebruikt worden en dat er een afgesproken regeling is betreffende het afronden. U betaald dus gewoon 83 eurocent maar omdat centen niet meer in de kassa liggen wordt er in dit geval naar boven afgerond. Als u nu gewoon een velletje van 10 zegels haalt betaald u de normale prijs nml € 8,30 heeft u altijd zegels bij de hand.
dat er dan 5ct. transactiekosten zouden worden berekend. Daarmee de prijs van de postzegel dus 88 ct.
U redenering is niet juist, de prijs van de postzegel is en blijft 83 cent, alleen door bijkomende kosten betaald u 88 cent, wat dan weer afgerond wordt naar 90 cent, voor de transactie inclusief de postzegel.

tenormin
door tenormin Jul 19, 2018 om 22:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Niet waar @gerbera, ik koop 1 postzegel van 1. Leg mijn pasje tegen het apparaat (heb geen cash bij me) en afschrijving is echt 83 cent. Log in bij mijn ING en voila (Bij Primera), geen cent teveel. Zoals Zeeuws meisje ☼.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 20, 2018 om 10:34
16827 Antwoorden / 202 Vragen

G@ neen, bij pinnen betaal je bij dit postkantoor 88ct. En blijkbaar is het u ontgaan dat de 2ct afronding een in Nederland geldende afspraak is bij winkeliers onderling en niet eens bij allemaal. En hier is bovendien soprake van een postkantoor.

gerbera
door gerbera Jul 20, 2018 om 11:14
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier over contante betaling en niet over pinnen. Als ik bij de super bv € 9,98 betaal ik contant € 10,-, pin ik betaal ik € 9,98. En waarom, een bank rond niet af en een winkelier wel omdat die geen centen tot zijn beschikking heeft. En noem mij nog een winkel waar men centen terug geeft, ook Aldi is daar mee gestopt.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2018 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom koopt u geen kaart met daarop 10 postzegels? Hoeft u niet voor één postzegel naar de winkel.

En inderdaad die winkelier moet voor elke pintransactie aan zijn bank betalen.

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2018 om 10:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tjonge, wat een 'probleem'; je kunt overal wel een probleem van maken. ;-)
De prijs van een postzegel nr.1 is momenteel € 0,83
Het verkooppunt rekent blijkbaar pinkosten (ter info https://www.pindeal.nu/verbod-toeslag-creditcard-kosten: ).
En dat heeft niets met de prijs van de postzegel van doen.
En zoals al aangegeven: koop een 'boekje' met 10 stuks. Ben je ook nog voordelig uit als er weer eens een prijsverhoging komt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 20, 2018 om 10:40
16827 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v alle reacties: ik zend zelden een brief en inderdaad, als ik 10 postzegels zou kopen zou ik mogelijk 8,30 betalen hoewel niet uit te sluiten is dat bij pinnen alsdan de 5ct wordt aangerekend door de postkantoor medewerker.
De oplossing voor mij is echter helder: eerstvolgende brieven, voor zover aan de orde, gaan via mijn stomerij via Sandd. Sustantieel goedkoper, zelfs met eventueel aanrekenen van transactiekosten.

Voor de goede orde: feitelijk is hier sprake van een al lang bekend probleem tussen Post NL en postkantoorbeheerders over de verkregen vergoeding, reden waarom o.a. onze grootgrutter de samenwerking met Post NL heeft beëindigd.

Dank voor jullie mening. Aangezien we er geen discussie van moeten maken, daar is deze site niet voor, graag nu 'over en uit'.l

Tr
door Trostomaat Jul 20, 2018 om 10:46
239 Antwoorden / Vragen

'Over en uit'? Dat is niet aan u. Als anderen hier nog nuttige bijdragen hebben, dan lijken ze mij vrij die te plaatsen. Het is niet zo dat, omdat u geen bijval krijgt en het u duidelijk wordt gemaakt dat er geen probleem is, dat u het recht heeft de zaak te stoppen.

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2018 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En gaat u die € 0,60 voor Sandd dan ook nog pinnen?

ne
door neodutchio Jul 20, 2018 om 20:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Zeker ook de klachten van Sandd niet gelezen? Menigeen wacht nog steeds op hun kerstkaart.

jo
door jorisw - Jul 20, 2018 om 16:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn er werkelijk mensen die 1 postzegel gaan kopen? Of is dit een klacht in kader van klagen om het klagen? Je zal trouwens zulke klanten aan je loket hebben.... Of je zult er maar achter staan als je even snel iets wilt versturen of ophalen.

ro
door ron503 - Jul 20, 2018 om 17:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkelier mag zelf bepalen of die voor kleine pin bedragen transactiekosten in rekening brengt, het heeft dus niets met de verkoopprijs van doen. Kleinere winkels hebben vaak het kassa systeem geleased en betalen per pintransactie een vergoeding bovenop het leasecontract en elke transactie hoe klein ook is er één.

ne
door neodutchio - Jul 20, 2018 om 20:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Sinds 18 januari j.l. mogen er geen extra kosten meer berekend worden voor een pintransactie. Een pintransactie kost tussen de 15 en 19 cent. Graag willen wij weer alles ondoorzichtig maken en mogen die kosten bij de verkoopprijs erbij gezet worden. Oftewel, de fysieke verkoopprijs van een artikel mag met 19 cent verhoogd worden.
Echter, een postzegel heeft een vast prijs. Hier verdiend een verkooppunt dus niets aan. 1 postzegel kost € 0,83, met marge 0 voor de winkelier. Maar deze moet wel werken voor u. 1 hele postzegel pakken/printen, verwerking aan de kassa en de kosten voor het pinnen. Dan is 5 cent nog verdomd weinig en niet eens kostendekkend. Wees dus maar blij dat u maar 1 zegeltje kon kopen. Financieel kan dat niet uit.

audb
door audb - Jul 20, 2018 om 21:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u een smart telefoon heeft dan kan u de app van post.nl downloaden daar kan u dan een postzegelcode krijgen die u gewoon op een brief mag schrijven en dan betaalt u gewoon €0.83.

Nog slimmer is om een boekje van 10 stuks (of meer) te kopen, gaat de prijs omhoog dan hoeft u niets bij te betalen :)

aurora1
door aurora1 - Jul 21, 2018 om 02:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Persoonlijk vind ik het handig om aan de balie van AH met zo'n afhaal/posttoestand een te posten brief (of pakje) af te geven. Zij wegen het dan en frankeren het en ik pin het verzendbedrag en krijg een kassabon. Werkt als een trein.
Agentschappen kom ik nog zelden, onderdeel van een winkel die winst moet maken en dat vaak alleen doet om de verkoop in de winkel te bevorderen. Weggepropt ergens in de winkel, vaak achterin waar je bij een overval als een rat in de val zit. Het duurt er meestal langer en de service en kennis zijn vaak minder is mijn ervaring. In een supermarkt kun je het combineren met eventueel boodschappen doen en dus ook maar 1x parkeerplaats zoeken....

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 21, 2018 om 17:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Aurora1@ AH is in ieder geval in mijn omgeving ermee gestopt om kostenreden.

aurora1
door aurora1 Jul 21, 2018 om 18:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is wel jammer. Misschien doet een andere supermarkt nu die postdiensten en is afhaalpunt?
Die AH bij u heeft mogelijk nu ook minder klandizie. Hier loopt het als een trein: naar de postafdeling en gelijk door het hekje de winkel in. Ik heb het expres bij de middenstand hier geprobeerd voor hun klandizie als ondernemer maar het is te slecht met te slechte service, en zuur als men een keer alleen voor het postkantoor komt.
De oude medewerkers van het voormalige postkantoor werken er ook allang niet meer dus voor hun behoud van werk hoef ik er ook niet meer naar toe.

lo
door lovewinnie - Jul 21, 2018 om 15:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zou ze per 2 kopen als u zo klaagt over centjes.. Betaald u contant verdient u zo maarliefst 1 hele cent :). Dat keer 5 is stuiver winst. Ik zeg doen

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 21, 2018 om 17:27
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik klaag niet over centjes, ik zie een strijdigheid met de postwetgeving.
Herhaald, voor wat mij betreft 'over en uit'.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 21, 2018 om 17:30
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even ter info: de reden van de postzegel was een defect van een printer bij de persoon voor wie de inhoud bestemd was van iets dat ik normaliter per e-mail verzend maar wel afgedrukt diede te worden.
En het gaat mij helemaal niet om de centjss,
ik gaf al te kennen begrip te hebben voor de NLpost postagenschap beheerder maar voor wie ook de postwet geldt.

Nogmaals over en uit aangezien dit geen discussie site is.