Ik koop al jaren Zonnatura producten. De prijs van de appel & peren stroop is verhoogd van 1.23 naar maar liefst 2.49!! dit is een verdubbeling van meer dan 100%. Ook is de verpakking van 350 ml naar 300 ml gegaan. Ze geven als reden dat de grondstoffen duurder zijn geworden. Kan een product ineens zoveel duurder worden?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Ja, kan wel, zag online Zonnatura appelstroop een potje van 350 gram voor €2,41 en dat was een aanbieding. Zijn er inmiddels geen andere 'gezonde' merken die voordeliger zijn?
De normale en fatsoenlijke weg is, voordat je een bedrijf "kapot" wil maken (zoals o.a. Dearagain oppert) of een product niet meer koopt, gewoon even vragen aan Zonnatura of Zonnatura wel weet dat hun product door de winkelier zo extreem en waarschijnlijk onredelijk in prijs is verhoogd?
De reactie van Zonnatura kunt u dan op deze link vermelden:
U staat voor het schap en ziet dat de prijs meer dan verdubbeld is. Het antwoord op uw vraag is dus JA. Men mag vragen voor een product wat men wil. De klant is dan vrij om het fijn in het schap te laten liggen en een normaal product te kopen. Zonnatura is altijd al een merk geweest met een hoop nutteloze hocus pocus eromheen. Hopelijk laten nu heel veel mensen die onnodig dure producten links liggen! Gewoon appelstroop van het eigen merk of zo kopen. Niks mis mee en 1/3 van de prijs.....
[quote=marleenvanh schreef op vrijdag 30 aug 2013, 14:02]O enne, een merk kapotmaken, dat doet 'een merk' zelf, met dit soort acties...... Hallo Marleen,
Lees mijn bericht van: vrijdag 30 aug 2013, 13:01 eens:
Gewoon even beleefd vragen aan Zonnatura of Zonnatura wel weet dat hun product door de winkelier(s) zo extreem en waarschijnlijk onredelijk in prijs is verhoogd?
Als Zonnatura achter deze extreme en waarschijnlijk onredelijke prijsverhoging zit is het uiteraard zelf de schuld van Zonnatura.
Ik neem aan dat dit niet zo maar mag om prijzen te verdubbelen. Ook niet als grondstoffen duurder worden. Zonnatura snijdt nu zichzelf in de vingers want want iedereen moet bezuinigen en die grondstofprijzen zakken ook wel weer. Wedden dat de prijs dan niet meer 100% om laag gaat. Ik ken het merk alleen van naam en vond het altijd al te duur. Maar ja al die gezondheidswinkels zijn aan mij ook niet besteed.
[quote=christin schreef op vrijdag 30 aug 2013, 16:47]Ik neem aan dat dit niet zo maar mag om prijzen te verdubbelen. Ook niet als grondstoffen duurder worden. Zonnatura snijdt nu zichzelf in de vingers want want iedereen moet bezuinigen en die grondstofprijzen zakken ook wel weer. Wedden dat de prijs dan niet meer 100% om laag gaat. Ik ken het merk alleen van naam en vond het altijd al te duur. Maar ja al die gezondheidswinkels zijn aan mij ook niet besteed. Hallo Christin,
Wie verhoogt de prijzen; Zonnatura of de winkelier...?!
Bij prijsverlagingen zijn mensen juist heel blij en prijzen zij de winkel. Maar o wee als de prijzen omhoog gaan! Dan is de wereld te klein!
Prijzen worden onder andere bepaald door vraag en aanbod, maar ook door de prijzen van de grondstoffen.
Als de Appeloogst zeer slecht is en de prijzen van de appels gaan behoorlijk omhoog, dan is het ook logisch dat producten die van appels gemaakt worden ook behoorlijk in prijs omhoog gaan. In dat geval moeten consumenten niet de fabrikant en detaillist aan gaan vallen. Wat ik hier helaas wel zie gebeuren. Niet doen dus.
[quote=ikbenik schreef op maandag 2 sep 2013, 02:09]Bij prijsverlagingen zijn mensen juist heel blij en prijzen zij de winkel. Maar o wee als de prijzen omhoog gaan! Dan is de wereld te klein!
Prijzen worden onder andere bepaald door vraag en aanbod, maar ook door de prijzen van de grondstoffen.
Als de Appeloogst zeer slecht is en de prijzen van de appels gaan behoorlijk omhoog, dan is het ook logisch dat producten die van appels gemaakt worden ook behoorlijk in prijs omhoog gaan. In dat geval moeten consumenten niet de fabrikant en detaillist aan gaan vallen. Wat ik hier helaas wel zie gebeuren. Niet doen dus. Geachte Ikbenik,
Ik weet dat u detaillist bent...
Consumenten moeten niet de fabrikant en detaillist aan gaan vallen; maar kunnen toch wel gewoon vragen waarom een prijs met meer dan 100% wordt verhoogd?
Als de fabrikant en/of de detaillist gewoon transparant kan aangeven waardoor deze grote prijsstijging wordt veroorzaakt is er weinig aan de hand.
[quote=tar schreef op maandag 2 sep 2013, 12:01]Consumenten moeten niet de fabrikant en detaillist aan gaan vallen; maar kunnen toch wel gewoon vragen waarom een prijs met meer dan 100% wordt verhoogd? Vragen is iets anders dan gelijk die ondernemer te betichten van oplichting en uit de zak kloppen.
[quote=tar schreef op maandag 2 sep 2013, 12:01] Als de fabrikant en/of de detaillist gewoon transparant kan aangeven waardoor deze grote prijsstijging wordt veroorzaakt is er weinig aan de hand. Dat kan zeker. Maar pikken de consumenten dat dan ook?
In het verleden was dat ook zo: dan gaf de detaillist netjes aan wat de oorzaak was. Ook bijvoorbeeld als de reparatietermijnen langer waren door bijvoorbeeld een tekort aan onderdelen, enz. Tegenwoordig is dat helaas anders. Dan zeggen de consumenten, opgehitst door bepaalde organisaties, dat zij er niets mee te maken hebben en dat de detaillist het probleem maar samen met de voorschakels op moet lossen en de consument niet lastig vallen met die problemen.
Trouwens, ik kom juist heel vaak tegen dat een fabrikant en detaillist wel degelijk aangeven wat de oorzaak van de prijsstijgingen zijn.
Ik heb uiteraard een email naar Zonnatura gestuurd met de vraag, waarom de prijs verhoogt was met meer dan 100%, zo ook een kleinere verpakking. De reden was inderdaad dat de grondstoffen duurder zijn geworden en dat ze daarom een 'kleine' prijswijziging hebben doorgevoerd.. ook heeft men gekozen voor een kleinere verpakking. Dit kan een producent doen, maar ik vindt een prijswijziging van meer dan 100% gewoon absurd.
[quote=rosalie87 schreef op maandag 2 sep 2013, 20:47]maar ik vindt een prijswijziging van meer dan 100% gewoon absurd. Absurd of niet, als de prijzen van de grondstoffen met meer dan 100% gestegen zijn, heb je maar daarbij neer te leggen en niet verder te klagen.
Moet de detaillist dan maar 50% van de kosten doorberekenen en de overige 50% voor zijn eigen rekening nemen? Dat is pas absurd.
rosalie87, blijft de al geopperde suggestie staan: geen Zonnatura meer. Zoveel 'slechter' voor de gezondheid zijn andere merken appelstroop toch niet? 't Is een prijs en als jij die niet wilt betalen (zou ik ook niet willen) koop ik iets anders.
Zonnatura is niet biologisch maar doet alsof ze dat wel zijn. Nu ook qua prijzen. Het merk Ekoland is wel biologisch en zelfs goedkoper. Zonnatura € 2,49 - 300 gram = 83 cent / 100 gram. Ekoland € 2,69 - 350 gram = 77 cent / 100 gram.
Deze webwinkel heeft een groot assortiment biologische produkten. Wellicht kun je meer produkten van Zonnatura 'inruilen' voor biologische produkten die ook goedkoper zijn. Je betaalt boven de 35 euro geen verzendkosten.
"Moet de detaillist dan maar 50% van de kosten doorberekenen en de overige 50% voor zijn eigen rekening nemen? Dat is pas absurd".
Wie zegt dat de grondstofprijzen met meer dan 50% zijn gestegen?? Dit is niet te controleren.. Er zijn inderdaad genoeg andere alternatieven, maar het mij om het principe. Een prijs verhogen kan voorkomen, maar het 100% lijkt mij nogmaals erg veel. Dus vond ik het nodig om dit hier te melden en of de een dit geklaag vindt of niet, dat is zijn of haar probleem.
[quote=rosalie87 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:27]"Moet de detaillist dan maar 50% van de kosten doorberekenen en de overige 50% voor zijn eigen rekening nemen? Dat is pas absurd".
Wie zegt dat de grondstofprijzen met meer dan 50% zijn gestegen?? Dit is niet te controleren.. Er zijn inderdaad genoeg andere alternatieven, maar het mij om het principe. Een prijs verhogen kan voorkomen, maar het 100% lijkt mij nogmaals erg veel. Dus vond ik het nodig om dit hier te melden en of de een dit geklaag vindt of niet, dat is zijn of haar probleem.
*het is inderdaad absurd dat de prijs van een produkt met 100% stijgt en tevens de verpakking kleiner wordt
*strategisch is het ook dom van het bedrijf
*in kleine stapjes de prijs verhogen lijkt me een stuk slimmer en klantvriendelijker
[quote=rosalie87 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:27]Wie zegt dat de grondstofprijzen met meer dan 50% zijn gestegen?? Dit is niet te controleren.. Er zijn inderdaad genoeg andere alternatieven, maar het mij om het principe. Een prijs verhogen kan voorkomen, maar het 100% lijkt mij nogmaals erg veel. Dus vond ik het nodig om dit hier te melden en of de een dit geklaag vindt of niet, dat is zijn of haar probleem. Dus als prijs van de grondstoffen met 100% stijgt mag de detaillist geen prijsstijging van 100% doorvoeren?
???
Als dat zo is, leven we wel in een hele rare wereld.
[quote=ikbenik schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:53][quote=rosalie87 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:27]Wie zegt dat de grondstofprijzen met meer dan 50% zijn gestegen?? Dit is niet te controleren.. Er zijn inderdaad genoeg andere alternatieven, maar het mij om het principe. Een prijs verhogen kan voorkomen, maar het 100% lijkt mij nogmaals erg veel. Dus vond ik het nodig om dit hier te melden en of de een dit geklaag vindt of niet, dat is zijn of haar probleem. Dus als prijs van de grondstoffen met 100% stijgt mag de detaillist geen prijsstijging van 100% doorvoeren?
???
Als dat zo is, leven we wel in een hele rare wereld.
*wat mij betreft mag de producent dat doen, maar het is strategisch nmm dom om het ineens te doen
*in kleinere stappen ware m.i. beter
*in elk geval voorkom je dan draadjes zoals deze
*en dit soort draadjes kost je alleen maar klanten!
*waar blijft dan het zakelijke principe: meer klanten, meer omzet, meer winst!
[quote=dearagain schreef op dinsdag 3 sep 2013, 19:00] *wat mij betreft mag de producent dat doen, maar het is strategisch nmm dom om het ineens te doen Producten hebben te maken met het systeem van vraag en aanbod. Als door slechte oogst het aanbod zeer klein is en de vraag zeer groot, kunnen die prijzen inderdaad behoorlijk omhoog gaan. Daarbij is het logisch dat de prijs in zijn geheel aan de eindgebruiker wordt doorberekend.
[quote=dearagain schreef op dinsdag 3 sep 2013, 19:00]
*in elk geval voorkom je dan draadjes zoals deze
Persoonlijk denk ik van niet. Simpelweg omdat er altijd mensen die aan het zeuren zijn over prijsstijgingen. Al gaat de prijs iets omhoog, dan nog gaan ze zeuren.
[quote=dearagain schreef op dinsdag 3 sep 2013, 19:00] *waar blijft dan het zakelijke principe: meer klanten, meer omzet, meer winst! Als de grondstofprijzen met 100% stijgen, komt het break-even-point ineens behoorlijk hoger te liggen. Dan moet de totale afzet ook enorm gaan stijgen om uit de kosten te komen. Dat zie ik persoonlijk niet gebeuren.
Als je door grote vraag uit moet wijken naar appels uit het buitenland betaal je zomaar het dubbele. Het kan ook zijn dat de oude prijs al een hele tijd te laag was en steeds aan de aandacht ontschoten is.
De Nederlandse appeloogst begint nu op gang te komen. Het is afwachten wat het wordt, er zijn al wel veel kosten gemaakt. In de lente zijn er relatief veel nachten geweest met nachtvorst waarin fruitbomen besproeid zijn om de bloesem te beschermen. Ook dat moet betaald worden.
Komt ook bij dat de ene appelsoort niet de andere is.
Als een fabrikant appelen gebruikt van de soort A, kan die niet zomaar die vervangen door appelen van soort B. En als de appeloogst zeer laag is, is de prijs daarvan behoorlijk hoog.
Zonnatura is al jaren biologisch, zo ook de appelstroop (dit is te zien aan het NL-Bio-01 Eu agricultuur kenmerk). De samenstelling van de appelstroop is zover ik weet niet ineens veranderd en juist omdat het biologisch was kocht ik deze stroop.
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Lees meer
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten. Direc
...
Lees meer
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht. je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de
...
Lees meer
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen. Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde. Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Hallo allemaal, Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen. Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer