ro
door rosalie87 Aug 29, 2013 om 19:06
Geldzaken & recht

Prijswijziging

Ik koop al jaren Zonnatura producten. De prijs van de appel & peren stroop is verhoogd van 1.23 naar maar liefst 2.49!! dit is een verdubbeling van meer dan 100%. Ook is de verpakking van 350 ml naar 300 ml gegaan. Ze geven als reden dat de grondstoffen duurder zijn geworden. Kan een product ineens zoveel duurder worden?

7198 42 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2013 om 19:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rosalie87,

Ja, dat blijkt wel.

Kun je wel als Prijspakker melden, klik hier.
(Maar ik zou denken: dan maar geen Zonnatura meer).

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 29, 2013 om 19:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja prijzen vaststellen is door de wikelier vrij om te doen, de enige maniet om daar tegen in te gaan is of een andere zoeken of een merk.

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2013 om 19:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, kan wel, zag online Zonnatura appelstroop een potje van 350 gram voor €2,41 en dat was een aanbieding. Zijn er inmiddels geen andere 'gezonde' merken die voordeliger zijn?

dearagain
door dearagain - Aug 29, 2013 om 20:23
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*advies: roep de consument op om alle zonnaturaprodukten links te laten liggen

*hoe meer schade je aan commerciële graaiers berokkent, hoe beter!

ad
door advroed - Aug 30, 2013 om 00:16
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is spijtig genoeg bij veel producten, omwille van verschillende factoren kunnen ze de prijs de hoogte injagen.

ro
door rosalie87 - Aug 30, 2013 om 08:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!! Heb hem als tip geplaatst, voor mij geen Zonnatura stroop meer!

xi
door xilefsim - Aug 30, 2013 om 08:41
111 Antwoorden / 1 Vragen

Appels zijn veel duurder geworden. Betaalde afgelopen week bijna 3 euro per kg.
Neemt niet weg dat ze de prijs mooi afronden op 2.49.

ta
door tar - Aug 30, 2013 om 13:01
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Rosalie,

Er zijn nog onduidelijkheden!

De normale en fatsoenlijke weg is, voordat je een bedrijf "kapot" wil maken (zoals o.a. Dearagain oppert) of een product niet meer koopt, gewoon even vragen aan Zonnatura of Zonnatura wel weet dat hun product door de winkelier zo extreem en waarschijnlijk onredelijk in prijs is verhoogd?

De reactie van Zonnatura kunt u dan op deze link vermelden:

E-mailadres Zonnatura: info@zonnatura.nl

Bron: Zonnatura

Succes!
met vriendelijke groet,

Tar

hansje klein
door hansje klein - Aug 30, 2013 om 13:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Meld zulke extreme verhogingen of stiekume kleinere verpakkingen (tegen dezelfde of soms ook nog hogere prijs) altijd op Foodwatch.nl

ma
door marleenvanh - Aug 30, 2013 om 13:59
451 Antwoorden / 1 Vragen

U staat voor het schap en ziet dat de prijs meer dan verdubbeld is. Het antwoord op uw vraag is dus JA. Men mag vragen voor een product wat men wil. De klant is dan vrij om het fijn in het schap te laten liggen en een normaal product te kopen. Zonnatura is altijd al een merk geweest met een hoop nutteloze hocus pocus eromheen. Hopelijk laten nu heel veel mensen die onnodig dure producten links liggen! Gewoon appelstroop van het eigen merk of zo kopen. Niks mis mee en 1/3 van de prijs.....

ma
door marleenvanh - Aug 30, 2013 om 14:02
451 Antwoorden / 1 Vragen

O enne, een merk kapotmaken, dat doet 'een merk' zelf, met dit soort acties......

ta
door tar - Aug 30, 2013 om 14:27
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=marleenvanh schreef op vrijdag 30 aug 2013, 14:02]O enne, een merk kapotmaken, dat doet 'een merk' zelf, met dit soort acties......
Hallo Marleen,

Lees mijn bericht van: vrijdag 30 aug 2013, 13:01 eens:

Gewoon even beleefd vragen aan Zonnatura of Zonnatura wel weet dat hun product door de winkelier(s) zo extreem en waarschijnlijk onredelijk in prijs is verhoogd?

Als Zonnatura achter deze extreme en waarschijnlijk onredelijke prijsverhoging zit is het uiteraard zelf de schuld van Zonnatura.

Groet,

Tar

ha
door hansyvonne - Aug 30, 2013 om 16:40
36 Antwoorden / 8 Vragen

Blijf scherp op prijsverhogingen en schroom niet om een product, of naam van fabrikant, te schrappen uit jouw boodschappenlijstje.

christin
door christin - Aug 30, 2013 om 16:47
105 Antwoorden / 4 Vragen

Ik neem aan dat dit niet zo maar mag om prijzen te verdubbelen. Ook niet als grondstoffen duurder worden. Zonnatura snijdt nu zichzelf in de vingers want want iedereen moet bezuinigen en die grondstofprijzen zakken ook wel weer. Wedden dat de prijs dan niet meer 100% om laag gaat. Ik ken het merk alleen van naam en vond het altijd al te duur. Maar ja al die gezondheidswinkels zijn aan mij ook niet besteed.

ta
door tar - Aug 30, 2013 om 17:00
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=christin schreef op vrijdag 30 aug 2013, 16:47]Ik neem aan dat dit niet zo maar mag om prijzen te verdubbelen. Ook niet als grondstoffen duurder worden. Zonnatura snijdt nu zichzelf in de vingers want want iedereen moet bezuinigen en die grondstofprijzen zakken ook wel weer. Wedden dat de prijs dan niet meer 100% om laag gaat. Ik ken het merk alleen van naam en vond het altijd al te duur. Maar ja al die gezondheidswinkels zijn aan mij ook niet besteed.
Hallo Christin,

Wie verhoogt de prijzen; Zonnatura of de winkelier...?!

Zie b.v. deze link:

Appel/perenstroop Zonnatura, 450 gram,
€ 2,15

Groet,

Tar

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2013 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zoveel appels zitten er niet in appelstroop.

zoekster
door zoekster - Sep 2, 2013 om 00:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Meer stroop dan appels!

ikbenik
door ikbenik - Sep 2, 2013 om 02:09
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Bij prijsverlagingen zijn mensen juist heel blij en prijzen zij de winkel.
Maar o wee als de prijzen omhoog gaan! Dan is de wereld te klein!

Prijzen worden onder andere bepaald door vraag en aanbod, maar ook door de prijzen van de grondstoffen.

Als de Appeloogst zeer slecht is en de prijzen van de appels gaan behoorlijk omhoog, dan is het ook logisch dat producten die van appels gemaakt worden ook behoorlijk in prijs omhoog gaan.
In dat geval moeten consumenten niet de fabrikant en detaillist aan gaan vallen. Wat ik hier helaas wel zie gebeuren.
Niet doen dus.

ta
door tar - Sep 2, 2013 om 12:01
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 2 sep 2013, 02:09]Bij prijsverlagingen zijn mensen juist heel blij en prijzen zij de winkel.
Maar o wee als de prijzen omhoog gaan! Dan is de wereld te klein!

Prijzen worden onder andere bepaald door vraag en aanbod, maar ook door de prijzen van de grondstoffen.

Als de Appeloogst zeer slecht is en de prijzen van de appels gaan behoorlijk omhoog, dan is het ook logisch dat producten die van appels gemaakt worden ook behoorlijk in prijs omhoog gaan.
In dat geval moeten consumenten niet de fabrikant en detaillist aan gaan vallen. Wat ik hier helaas wel zie gebeuren.
Niet doen dus.
Geachte Ikbenik,

Ik weet dat u detaillist bent...

Consumenten moeten niet de fabrikant en detaillist aan gaan vallen; maar kunnen toch wel gewoon vragen waarom een prijs met meer dan 100% wordt verhoogd?

Als de fabrikant en/of de detaillist gewoon transparant kan aangeven waardoor deze grote prijsstijging wordt veroorzaakt is er weinig aan de hand.

Groet,

Tar

ikbenik
door ikbenik - Sep 2, 2013 om 18:57
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tar schreef op maandag 2 sep 2013, 12:01]Consumenten moeten niet de fabrikant en detaillist aan gaan vallen; maar kunnen toch wel gewoon vragen waarom een prijs met meer dan 100% wordt verhoogd?
Vragen is iets anders dan gelijk die ondernemer te betichten van oplichting en uit de zak kloppen.

[quote=tar schreef op maandag 2 sep 2013, 12:01]
Als de fabrikant en/of de detaillist gewoon transparant kan aangeven waardoor deze grote prijsstijging wordt veroorzaakt is er weinig aan de hand.
Dat kan zeker. Maar pikken de consumenten dat dan ook?

In het verleden was dat ook zo: dan gaf de detaillist netjes aan wat de oorzaak was. Ook bijvoorbeeld als de reparatietermijnen langer waren door bijvoorbeeld een tekort aan onderdelen, enz.
Tegenwoordig is dat helaas anders. Dan zeggen de consumenten, opgehitst door bepaalde organisaties, dat zij er niets mee te maken hebben en dat de detaillist het probleem maar samen met de voorschakels op moet lossen en de consument niet lastig vallen met die problemen.

Trouwens, ik kom juist heel vaak tegen dat een fabrikant en detaillist wel degelijk aangeven wat de oorzaak van de prijsstijgingen zijn.

ro
door rosalie87 - Sep 2, 2013 om 20:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Ik heb uiteraard een email naar Zonnatura gestuurd met de vraag, waarom
de prijs verhoogt was met meer dan 100%, zo ook een kleinere verpakking.
De reden was inderdaad dat de grondstoffen duurder zijn geworden en dat
ze daarom een 'kleine' prijswijziging hebben doorgevoerd.. ook heeft men
gekozen voor een kleinere verpakking. Dit kan een producent doen, maar
ik vindt een prijswijziging van meer dan 100% gewoon absurd.

ikbenik
door ikbenik - Sep 2, 2013 om 20:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rosalie87 schreef op maandag 2 sep 2013, 20:47]maar
ik vindt een prijswijziging van meer dan 100% gewoon absurd.
Absurd of niet, als de prijzen van de grondstoffen met meer dan 100% gestegen zijn, heb je maar daarbij neer te leggen en niet verder te klagen.

Moet de detaillist dan maar 50% van de kosten doorberekenen en de overige 50% voor zijn eigen rekening nemen? Dat is pas absurd.

tenormin
door tenormin - Sep 2, 2013 om 21:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

rosalie87, blijft de al geopperde suggestie staan: geen Zonnatura meer. Zoveel 'slechter' voor de gezondheid zijn andere merken appelstroop toch niet? 't Is een prijs en als jij die niet wilt betalen (zou ik ook niet willen) koop ik iets anders.

sp
door spikkel - Sep 3, 2013 om 11:24
148 Antwoorden / 5 Vragen

Zonnatura is niet biologisch maar doet alsof ze dat wel zijn. Nu ook qua prijzen.
Het merk Ekoland is wel biologisch en zelfs goedkoper.
Zonnatura € 2,49 - 300 gram = 83 cent / 100 gram.
Ekoland € 2,69 - 350 gram = 77 cent / 100 gram.

Deze webwinkel heeft een groot assortiment biologische produkten. Wellicht kun je meer produkten van Zonnatura 'inruilen' voor biologische produkten die ook goedkoper zijn. Je betaalt boven de 35 euro geen verzendkosten.

sp
door spikkel - Sep 3, 2013 om 11:25
148 Antwoorden / 5 Vragen

De link is niet meegekomen dus hierbij nog een poging.

sp
door spikkel - Sep 3, 2013 om 11:26
148 Antwoorden / 5 Vragen

Nog niet ? Dan moet je even knippen en plakken.

http://www.gezondheid-aanbiedingen.nl/Webwinkel-Product-38189235/Peren-appelstroop-350g.html

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2013 om 11:32
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=spikkel schreef op dinsdag 3 sep 2013, 11:26]Nog niet ? Dan moet je even knippen en plakken.

http://www.gezondheid-aanbiedingen.nl/Webwinkel-Product-38189235/Peren-appelstroop-350g.html

[url=http://www.gezondheid-aanbiedingen.nl/Webwinkel-Product-38189235/Peren-appelstroop-350g.html]spikkel link[url].

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2013 om 11:34
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hoop dat ie er goed opstaat; preview werkt niet.

ro
door rosalie87 - Sep 3, 2013 om 18:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

"Moet de detaillist dan maar 50% van de kosten doorberekenen en de overige 50% voor zijn eigen rekening nemen? Dat is pas absurd".

Wie zegt dat de grondstofprijzen met meer dan 50% zijn gestegen?? Dit is niet te controleren..
Er zijn inderdaad genoeg andere alternatieven, maar het mij om het principe. Een prijs verhogen kan voorkomen, maar het 100% lijkt mij nogmaals erg veel. Dus vond ik het nodig om dit hier te melden en of de een dit geklaag vindt of niet, dat is zijn of haar probleem.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2013 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rosalie87

Dan zullen we hier dus nog veel van u lezen.

dearagain
door dearagain - Sep 3, 2013 om 18:40
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=rosalie87 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:27]"Moet de detaillist dan maar 50% van de kosten doorberekenen en de overige 50% voor zijn eigen rekening nemen? Dat is pas absurd".

Wie zegt dat de grondstofprijzen met meer dan 50% zijn gestegen?? Dit is niet te controleren..
Er zijn inderdaad genoeg andere alternatieven, maar het mij om het principe. Een prijs verhogen kan voorkomen, maar het 100% lijkt mij nogmaals erg veel. Dus vond ik het nodig om dit hier te melden en of de een dit geklaag vindt of niet, dat is zijn of haar probleem.

*het is inderdaad absurd dat de prijs van een produkt met 100% stijgt en tevens de verpakking kleiner wordt

*strategisch is het ook dom van het bedrijf

*in kleine stapjes de prijs verhogen lijkt me een stuk slimmer en klantvriendelijker

ikbenik
door ikbenik - Sep 3, 2013 om 18:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rosalie87 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:27]Wie zegt dat de grondstofprijzen met meer dan 50% zijn gestegen?? Dit is niet te controleren..
Er zijn inderdaad genoeg andere alternatieven, maar het mij om het principe. Een prijs verhogen kan voorkomen, maar het 100% lijkt mij nogmaals erg veel. Dus vond ik het nodig om dit hier te melden en of de een dit geklaag vindt of niet, dat is zijn of haar probleem.
Dus als prijs van de grondstoffen met 100% stijgt mag de detaillist geen prijsstijging van 100% doorvoeren?

???

Als dat zo is, leven we wel in een hele rare wereld.

dearagain
door dearagain - Sep 3, 2013 om 19:00
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=ikbenik schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:53][quote=rosalie87 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:27]Wie zegt dat de grondstofprijzen met meer dan 50% zijn gestegen?? Dit is niet te controleren..
Er zijn inderdaad genoeg andere alternatieven, maar het mij om het principe. Een prijs verhogen kan voorkomen, maar het 100% lijkt mij nogmaals erg veel. Dus vond ik het nodig om dit hier te melden en of de een dit geklaag vindt of niet, dat is zijn of haar probleem.
Dus als prijs van de grondstoffen met 100% stijgt mag de detaillist geen prijsstijging van 100% doorvoeren?

???

Als dat zo is, leven we wel in een hele rare wereld.

*wat mij betreft mag de producent dat doen, maar het is strategisch nmm dom om het ineens te doen

*in kleinere stappen ware m.i. beter

*in elk geval voorkom je dan draadjes zoals deze

*en dit soort draadjes kost je alleen maar klanten!

*waar blijft dan het zakelijke principe: meer klanten, meer omzet, meer winst!

ikbenik
door ikbenik - Sep 3, 2013 om 19:09
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 3 sep 2013, 19:00]
*wat mij betreft mag de producent dat doen, maar het is strategisch nmm dom om het ineens te doen
Producten hebben te maken met het systeem van vraag en aanbod.
Als door slechte oogst het aanbod zeer klein is en de vraag zeer groot, kunnen die prijzen inderdaad behoorlijk omhoog gaan.
Daarbij is het logisch dat de prijs in zijn geheel aan de eindgebruiker wordt doorberekend.

[quote=dearagain schreef op dinsdag 3 sep 2013, 19:00]

*in elk geval voorkom je dan draadjes zoals deze

Persoonlijk denk ik van niet.
Simpelweg omdat er altijd mensen die aan het zeuren zijn over prijsstijgingen. Al gaat de prijs iets omhoog, dan nog gaan ze zeuren.

[quote=dearagain schreef op dinsdag 3 sep 2013, 19:00]
*waar blijft dan het zakelijke principe: meer klanten, meer omzet, meer winst!
Als de grondstofprijzen met 100% stijgen, komt het break-even-point ineens behoorlijk hoger te liggen. Dan moet de totale afzet ook enorm gaan stijgen om uit de kosten te komen. Dat zie ik persoonlijk niet gebeuren.

sp
door spikkel - Sep 3, 2013 om 19:16
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 3 sep 2013, 11:34]Hoop dat ie er goed opstaat; preview werkt niet.

Dank je wel.

sp
door spikkel - Sep 3, 2013 om 19:30
148 Antwoorden / 5 Vragen

Als je door grote vraag uit moet wijken naar appels uit het buitenland betaal je zomaar het dubbele. Het kan ook zijn dat de oude prijs al een hele tijd te laag was en steeds aan de aandacht ontschoten is.

De Nederlandse appeloogst begint nu op gang te komen. Het is afwachten wat het wordt, er zijn al wel veel kosten gemaakt. In de lente zijn er relatief veel nachten geweest met nachtvorst waarin fruitbomen besproeid zijn om de bloesem te beschermen. Ook dat moet betaald worden.

ikbenik
door ikbenik - Sep 3, 2013 om 19:35
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Komt ook bij dat de ene appelsoort niet de andere is.

Als een fabrikant appelen gebruikt van de soort A, kan die niet zomaar die vervangen door appelen van soort B.
En als de appeloogst zeer laag is, is de prijs daarvan behoorlijk hoog.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2013 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Appelstroop bestaat maar voor ca 30% uit appels, 70% is suikerbieten.

dearagain
door dearagain - Sep 3, 2013 om 20:22
2462 Antwoorden / 7 Vragen

konklusie:

*als de grondstofsuikerbietenprijs gelijk is gebleven (stel), dan zou de grondstofprijs van appels met 300% zijn gestegen

*en wie gelooft dat?

ir
door ireneirene65 - Oct 20, 2013 om 11:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil is wel dat de appelstroop nu (sinds de prijsstijging) biologisch is.

Daarbij bestaat deze appelstroop niet voor 70% uit suikerbieten, zoals de meeste appelstroop. Maar 100% uit peren en appels.

Ik vond 1,20 voor 350 gram altijd erg goedkoop.

diumenge
door diumenge - Oct 20, 2013 om 12:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij de Hoogvliet nog steeds verpakkingen van 350 gram en voor maar € 1,16. HAMSTEREN!

ro
door rosalie87 - Oct 20, 2013 om 12:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zonnatura is al jaren biologisch, zo ook de appelstroop (dit is te zien aan het NL-Bio-01 Eu agricultuur kenmerk). De samenstelling van de appelstroop is zover ik weet niet ineens veranderd en juist omdat het biologisch was kocht ik deze stroop.