ma
door martinz Aug 5, 2020 om 10:27
Geldzaken & recht

Qpark boete terecht?

onlangs ontving ik een brief van Spreksel advocaten namens Q-Park. Omdat ik 'treintje heb gereden' zou ik 340 euro moeten betalen. Het klopt dat ik treintje heb gereden. Maar de reden waarom ik dat deed heeft te maken met een wanprestatie van QPark. Op zowel de electronische binnen-, als buiten borden gaf Q-Park aan dat er in de desbetreffende parkeergarage (2 verdiepingen) vrije plekken waren. Aangekomen op het niveau waar deze zich zouden bevinden, bleken deze plekken niet te bestaan -alles was bezet. Geen enkele van de 29 'vrije' plekken was over. Ik wilde onmiddellijk weer uitrijden, maar daarvoor moest eerst de ticket voldaan worden: er was geen sprake van een kortdurend uitrijforfait voor dit soort situaties. Het was ook niet mogelijk om de auto even ergens te parkeren om het andere verkeer vervolgens door te laten gaan. Ja treintje rijden is verkeerd. Maar in dit geval heeft ook QPark n.m.m. boter op het hoofd.  Wat is uw verwachting dat een rechter hierover zal oordelen?
vriendelijke groet,
M. Zaalberg

4342 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2020 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u gewoon moet betalen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2020 om 10:36
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag: laat het voorkomen en dan zult u ervaren wat in deze een rechter zal bepalen. Ik ben geen rechter. Het lijkt mij wel dat een rechter mogelijk deels met u zal '; meegaan' mits u een en ander, d.w.z. de door u verm,eede wanprestatie ook kunt bewijzen / aannememelijk maken. Ik vind het wel opvallend dat een Advocaten kantoor optreedt als incassobureau en ik ben in die zin erg benieuwd wat dan de tekst van de brief is? Staat daar i vermeld dat men bij u vordert?

Op zich lijkt het mij een idee dat u contact opneemt met de ANWB, https://www.anwb.nl/juridisch-advies of bij www.juridischloket.nl

Gr
door Grunn1 Aug 5, 2020 om 11:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik denk dat een rechter eerder zal zeggen, u had eerst moeten betalen en dan bezwaar maken want treintje rijden is strafbaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 5, 2020 om 11:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT, QPark laat kennelijk vorderen en van 'moeten' betalen kan dan geen sprake zijn. Van 'moeten' is eerst dan sprake als er een vonnis is na op basis van een daartoe gevoerde gerechtelijke procedure. Dat sluit niet uit dat het zinvol kan zijn om dat allemaal te voorkomen hoewel men ook bij QPark geen eigen rechter mag spelen. Men mag laten vorderen maar hoe dan ook geldt dat https://www.sprekseladvocaten.nl/ niet 'adverteert als incassobureau. Vooralsnog lijkt het door dat kantoor gestelde dus een 'dreigbrief' maar als ik kijk naar alle info die er al op het i-net te vinden is over ingestelde procedures, de uitspraken resp. jurisprudentie info adviseer ik Ts om maar te voldoen aan het betaalverzoek.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 5, 2020 om 11:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Nadat ik een en ander heb nagezien via beschikbare info op het internet adviseer ik Ts om te betalen. Op basis van alle info die ik daar zie zal een rechter hoogstwaarschijnlijk de vordering toewijzen en is er dan mogelijk sprake van ook het moeten betalen van de proceskosten. De totale som zal dan meer zijn dan € 360,00, mogelijk dan een meervoud.

Qua dat aspect pas ik mijn reacties aan.

Gr
door Grunn1 Aug 5, 2020 om 12:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dus mijn reactie is niet onterecht. Het zal je sieren om dat toe te geven. Het is ook overduidelijk want je pleegt een strafbaar feit.

Tr
door Trostomaat Aug 5, 2020 om 21:42
239 Antwoorden / Vragen

Je had wel een punt. @epcot. Alleen van dat strafbaar feit is wat dubieus. Of je moet 'diefstal' bedoelen. Maar goed, in principe gaat het hier niet om strafrecht. Dus dat een rechter het over 'diefstal' zal hebben, is onwaarschijnlijk.

Gr
door Grunn1 - Aug 5, 2020 om 10:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U had zoals het hoort eerst moeten betalen dan uitrijden en dan bezwaar maken nu heeft u willens en wetens een overtreding begaan en krijgt u terecht een boete. U draait nu de boel om en speelt het onschuldige slachtoffer.

Dat er geen vrije parkeerplaatsen waren hoeft niet aan Qpark te liggen, als je ziet hoe een groot deel zijn auto parkeert, ruim over de vakken om genoeg ruimte te hebben dan staan er minder auto's dan er plekken zijn. Veel mensen schijnen meer dan 1 plek nodig te hebben en ja als er dan 90 auto's naar binnen zijn gereden en er zijn 100 plekken dan zouden er nog 10 vrij moeten zijn maar die zijn er dan niet. Is niet de schuld van Qpark.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 5, 2020 om 11:17
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Martin,

Meestal zit er een medewerker in een hokje.
Waarom heb je die medewerker niet aangesproken?

Je had ook op een "informatieknop"  kunnen drukken of bellen naar de klantenservice.

Gr
door Grunn1 Aug 5, 2020 om 12:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Medewerkers zitten al jaren niet meer in een hokje.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2020 om 11:55
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Na het lezen van diverse op het i-net te vinden info waaronder deze: https://www.juristerfrecht.com/q-park-boete adviseer ik Ts toch om het bedrag van de vordering maar snel te betalen. Ook uit andere info is af te leiden dat een rechter de vordering, zo het tot een procedure zou komen, zal toewijzen en de schade dan veel hoger kan zijn, bijv. wel € 1.000,00 (vordering incl. incasso en proceskosten. In die context pas ik mijn reacties dus aan maar dan wel vanuit de optiek om heel veel meer te moeten betalen te voorkomen

Tr
door Trostomaat - Aug 5, 2020 om 22:07
239 Antwoorden / Vragen

https://uitspraken.rechtspraak.nl/#zoekverfijn/zt[0][zt]=q-park&zt[0][fi]=AlleVelden&zt[0][ft]=Alle+velden&zt[1][zt]=treintje&zt[1][fi]=AlleVelden&zt[1][ft]=Alle+velden&so=Relevance&ps[]=ps1

De (kanton)rechter heeft het er maar druk mee.
Ik geef u weinig kans.
Los van uw verhaal, en het feit of u uw lezing kunt bewijzen, spreekt tegen u dat u zo te zien op geen enkele wijze heeft geprobeerd om contact op te nemen met Q-Park toen het probleem zich voordeed, dat u wist dat u de voorwaarden overtrad toen u de parkeergarage al 'treintje rijdend' verliet en dat u ook daarna op geen enkele wijze met Q-Park heeft geprobeerd in contact te komen.
Een moeilijk verhaal, gezien de jurisprudentie.
Over uw kansen om het bedrag naar beneden te krijgen, hoeft u zich al helemaal geen illusies te maken. Rechters toetsen die voorwaarde aan een richtlijnen en concluderen massaal : 'niet oneerlijk' om die 300 euro erbij op te tellen.

rj
door rjw - Aug 6, 2020 om 10:04
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Door de parkeergarage in te rijden ga je akkoord met de voorwaarden van die parkeergarage. Een uitrijforfait is niet verplicht, eerder een gunst van garages die dat wel bieden. Naar buiten rijden zonder te betalen is dan jouw keuze geweest, maar uiteraard niet zomaar mogelijk. Een beetje als dat de supermarkt geen desembrood verkoopt en dat je daarom maar een ander brood meeneem zonder te betalen. Hadden ze maar desembrood moeten hebben.