he
door hendrik1974 Nov 20, 2013 om 17:54
Geldzaken & recht

Rabo verhoogt mijn rente van zakelijke Hypotheek...

Na 2 jaar geleden een bedrijfspand gekocht te hebben van +/- 160.000 euro KK waarvan ik op +/- 110000 een hypotheek heb afgesloten, moet ik na 2 jaar vaste rente tegen 3.6% nu kiezen tussen 4.2% voor 1jaar vast, 4,45 voor 3 jaar vast en 5% voor 5 jaar vast. (voor 2 jaar zou ik op 4.3 uitkomen is mij telefonisch verteld)
Waarom moet ik nu ineens meer rente betalen (0,7%), terwijl de rentetarieven de laatste 2 jaar behoorlijk zijn gedaald?
Het bedrijf is financieel net zo gezond, zo niet gezonder dan 2 jaar geleden, ook heb ik dus een groot eigen bedrag in het pand gestoken bij aanschaf.
Taxatiewaarde/executiewaarde lag bij aanschaf rond de 120.000 euro. Reden dat ik het pand (270m2 op 580m2 grond op industrieterrein aan een drukke autosnelweg) wel gekocht heb was omdat er gewoon geen betaalbare panden in de omgeving te koop waren en nu nog steeds niet zijn.
Ik los in 20 jaar af en denk er nu over om 10.000 extra af te lossen (dat kan aan het eind van de rentevaste periode)

Was die 3.6% die ik afgelopen 2 jaar heb betaald misschien een lokkertje zodat ik nu dus ineens veel meer moet betalen? En mag dit zomaar?

17297 6 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Nov 20, 2013 om 18:52
483 Antwoorden / 2 Vragen

Is het misschien zo dat de taxatiewaarde nog lager uit zou komen door de crisis, waardoor u een zgn top-hypotheek heeft ??

he
door hendrik1974 - Nov 20, 2013 om 18:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb met de adviseur van de Rabo telefonisch contact gehad die deze brief zelf heeft ondertekend.
Hij kon me niet uitleggen waardoor het kwam waardoor ik meer rente moet betalen. Hij vond de 3,6 van 2 jaar geleden erg laag. Hij was 2 jaar geleden niet bij de gesprekken aanwezig en kon me ook niet vertellen waarom die 2 jaar geleden op 3,6 % is gezet...
Hij vond het aanbod van 4,2% voor 1 jaar al een goed bod. Ik ben teruggebeld en nu willen ze voor 1 jaar 4% doen en voor 2 jaar 4,1% (Hoezo koehandel..)

moeder56
door moeder56 - Nov 20, 2013 om 19:25
483 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk voor de aardigheid eens op Moneyou, wat nou , al erg laag.

he
door hendrik1974 - Nov 20, 2013 om 19:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inmiddels wel via Google al begrepen dat een hypotheek op bedrijfspand ongeveer 1% hogere rente heeft.....

sw
door swat1500 - Nov 20, 2013 om 20:37
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat er in uw hypotheek akte? Daar moet u mee beginnen. Al uw rechten en plichten en die van de bank zijn daarin vastgelegd.

he
door hendrik1974 - Nov 21, 2013 om 09:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

In de hypotheekakte staat niks over de rente, daarin verwijst de bank wel naar de algemene voorwaarden.
Dus zou ik die moeten doorspitten.

Of het nu wel of niet is toegestaan, ik vind dat je zo niet met je klanten hoort om te gaan....