Ro
door Royenzo Nov 15, 2016 om 14:12
Geldzaken & recht

Rabobank doorlopend krediet overboeken intern

Beste,

Zodra Rabobank de maandtermijn afschrijft van betaalrekening naar doorlopend krediet, is het geld direct van de rekening af, terwijl het dagen duurt voordat dit op het krediet is bijgeschreven. Ik ben van mening dat ik dus rente betaal over de 'oude' restschuld d.d. de 31e, terwijl ik het geld al kwijt ben op de betaalrekening. Na contact met de Rabo geven zij aan dat dit bedrag wél per die datum financieel wordt bijgeschreven, echter niet zichtbaar voor mij op internet.
Dit riekt naar onraad, gezien men mij niet kan aantonen dat dit daadwerkelijk zo is. Rentebepaling op de 2e vd maand zou dus over een lager bedrag moeten zijn dan de 31e... Niemand kan laten zien dat als op de 1e wordt afgeschreven, de rente over restschuld ook per 1e, of max per de 2e, berekend wordt over het nieuwe, lagere schuldbedrag. Onlangs een extra aflossing gedaan vanuit Rabo betaalrekening naar Rabo doorlopend krediet, en de verklaring luidt hetzelfde, enkel zonder dat iemand het kán aantonen. Met name daarom wekt dit proces wantrouwen... Kan iemand dit eenduig aantonen? De bank zelf niet in ieder geval...

2311 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2016 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u weet het rentepercentage, dan rekent u het toch zelf even uit? En staat er op dat overzicht van de lening dan geen boekdatum/valutadatum of iets dergelijks?

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 15, 2016 om 14:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lijkt me niet onlogisch. Als ik vandaag ergens 100 pin is het direct van mijn rekening, de ontvanger heeft het snel op haar rekening staan maar voordat het echt verwerkt is zijn ze toch een paar dagen verder.

Als.u zo wijs bent om alles achter de komma uit te rekenen valt het me tegen dat u leent. Dit had u duidelijk van te voren kunnen weten.
Diewilik

diumenge
door diumenge - Nov 15, 2016 om 14:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Precies, zelf even uitrekenen. Als het niet lijkt te kloppen dan heb je iets om de bank mee te confronteren. Met iets dat naar onraad riekt kan je niets.

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2016 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ramen openzetten misschien? Beetje frisse lucht naar binnen.:-))

me
door mein33 - Nov 15, 2016 om 14:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit riekt naar onraad,

@royenzo,

Als het volgens u naar "onraad riekt" dan kunt u met uw klacht naar het KIFID, het Financieel klachteninstituut.
Ga naar www.kifid.nl voor verdere informatie en uitleg.

Maar voor alle duidelijkheid, hetgeen uw bank u als verklaring geeft klopt wel, de datum van afschrijving is tevens de valuta-datum (ook wel rente-datum genoemd) waarmee gerekend wordt.

ha
door halex - Nov 15, 2016 om 15:14
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben van mening dat u eerst maar eens op uw (digitale) afschrift van uw lening moet kijken naar de data van bijschrijving van de aflossing. Dan zult u zien dat de bedragen zowel af- (van uw betaalrekening) als bijgeschreven (op uw lening) worden op dezelfde dag van de maand. Omdat betalingen en rentestanden berekend moeten worden, kan het een paar dagen duren alvorens u het nieuwe saldo ook via internetbankieren zichtbaar is. Maar dat had de bank u al uitgelegd.
Zullen we dan nu maar even 'sorry' zeggen tegen de bank?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2016 om 15:22
16830 Antwoorden / 202 Vragen

mein33@ KiFid komt pas in actie als er eerst een klacht is behandeld bij de bankinstelling zelf (of behandeling uitbblijft na het indienen van de klacht aldaar)

Ts> Meerdere bankinstellingen 'houden een paar dagen ruimte'in het afschrijven en afboeken. De rente winst is deel van het verdienmodel!

jo
door jorisw Nov 15, 2016 om 15:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bron voor dat laatste?

me
door mein33 Nov 15, 2016 om 15:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GERRITALTENA - 15 NOV. 2016 OM 15:22

 Ts> Meerdere bankinstellingen 'houden een paar dagen ruimte'in het afschrijven en afboeken. De rente winst is deel van het verdienmodel!

...........................@gerritaltena,

Uw verklaring raakt kant nog wal en is trouwens wettelijk gezien niet eens toegestaan.
De afschrijfdatum is de valuta-datum (rente-datum) waarmee gerekend wordt.

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2016 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. Dat was vroeger, maar nu allang niet meer.

ev
door evrens Nov 15, 2016 om 18:05
7 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen dezelfde bank klopt dat wel, tussen betaalrekeningen, spaarrekeningen enz. Maar boek maar eens een bedrag over van SNS Bank naar RABO, of van ING naar ABN. ALs je op de 10e een overboeking doet, dan is het geld bij jou op de 10e weg. Maar pas op de 11e of 12e wordt het bij de ander bijgeschreven. Uiteraard met valutadatum van de 10e, echter zolang het bedrag niet op je rekening staat, kan je er ook niks mee. Dus rente-technisch wordt er niet mee gespeeld, maar door het 'nog niet bij boeken' verdienen de banken nog steeds een aardige cent.

ev
door evrens - Nov 15, 2016 om 18:02
7 Antwoorden / 0 Vragen

Op zowel de Betaalrekening als de Doorlopend Krediet Rekening zal je transactie met een bepaalde 'Valuta' datum bij danwel afgeschreven worden. Dit is de datum waarop de transactie op die betreffende rekening verwerkt is. Dit wil niet zeggen dat het bijgeschreven bedrag ook daadwerkelijk zichtbaar is op de rekening. Het kan nog 1 a 2 dagen duren voordat de transactie zichtbaar is in je overzicht, maar dan zal er een valuta datum van 1 a 2 dagen eerder bij staan.
Banken berekenen dus geen valutadagen meer, maar ze gebruiken ze nog wel. Zolang het geld niet bijgeboekt is, kan jij het er ook niet afhalen. Voorbeeld. Je hebt een betaalrekening met 1 euro er op, en je mag niet rood staan. Je boekt dus 100 euro over van je spaarrekening naar je betaalrekening.Omdat het 1 a 2 dagen kan duren voordat het geld is bijgeboekt (met valutadatum van vandaag) kan je dus vandaag nog niet die mooie schoenen van 99 euro gaan kopen, omdat er maar 1 euro op je rekening staat.
Die 100 euro gebruikt de bank dus not eventjes als 'daggeldlening' aan allerlei instellingen die daggeld nodig hebben.

Overigens, als je er op staat, kan (en moet) de bank jou precies kunnen laten zien wanneer een transactie geboekt is, tot op de seconde nauwkeurig. In je voorwaarden staat namelijk dat 'de administratie van de bank strekt tot bewijs' van allerlei zaken. Dus als jij het vermoeden hebt dat er iets niet correct loopt, dan moet de bank middels haar administratie aantonen dat ze het correct uitgevoerd hebben. Dus als je vermoedt dat je betaling op je krediet later gestort wordt dan het moment dat de rente berekend wordt (wat overigens ook echt klopt, ik had hetzelfde met een hypotheek-fonds, daar werden de premies ook onttrokken voordat de premiestorting werdt gedaan), en de bank zegt van niet, dan moet de bank dus aantonen dat zij gelijk heeft. En dat kan niet met een simpel afschriftje, of een briefje. Juist omdat de bank haar administratie als bewijs stelt, mag jij die administratie inzien om je er van te overtuigen dat dit klopt.