el
door elisabethcb Nov 10, 2011 om 16:19
Geldzaken & recht

Recht op pensioen na echtscheiding

Ik ben 20 jaar getrouwd geweest en mijn ex-echtgenoot krijgt inmiddels al 8 jaar pensioen.
Mijn advocaat heeft me niet gewezen op het feit dat ik binnen 2 jaar na de scheiding de pensioenfonds van mijn ex-man moest inlichten en inmiddels ben ik alweer 13 jaar gescheiden.
Kan ik alsnog aanspraak maken op een gedeelte van het pensioen van mijn ex-man ?

19815 25 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 10, 2011 om 16:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Normaal is dit wel het gebruik, maar na zoveel tijd moet dit toch wel mogelijk zijn Stel de vraag is aan het pensioen fonds van u man of dit nu nog haal baar is of naar een juridisch loket stel daar de vraag eens.

vladja
door vladja - Nov 10, 2011 om 17:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij echtscheiding op of na 1 mei 1995 wordt het pensioen verdeeld, tenzij de Wet VPS (Wet Verevening Pensioenrechten bij Scheiding) expliciet niet van toepassing wordt verklaard in de huwelijkse voorwaarden of het scheidingsconvenant. Ik ga er maar even vanuit dat het niet in de huwelijkse voorwaarden (als die al aanwezig waren) en niet in het scheidingsconvenant zijn opgenomen.

Door de wet heb je recht op 50% van het opgebouwde pensioen van je ex (omgekeerd de ex ook van jou) tijdens de huwelijkse periode. Deze fifty-fifty verdeling moet binnen 2 jaar nadat de scheiding is ingeschreven in de burgerlijke stand, medegedeeld worden aan het betreffende pensioenfonds via een speciaal daarvoor bestemd formulier. Het pensioenfonds zal dan het fifty-gedeelte rechtstreeks aan de gescheiden partner uitkeren.

Als deze verdeling niet binnen de gestelde 2 jaar aan het pensioenfonds medegedeeld wordt, dan zal het pensioenfonds het gehele pensioen aan de pensioen-gerechtigde uitkeren en deze moet dan het fifty-deel doorbetalen aan de ex. Deze uitbetaling - via de ex - is onomkeerbaar en dus niet later te herstellen door alsnog een formulier in te dienen. Dat is de situatie, die nu bij jou is ontstaan. Heel vervelend, want op deze manier blijf je door een dun financieel draadje nog aan elkaar verbonden.

Dat alles verandert niets aan het feit, dat je recht hebt op de helft van het opgebouwde pensioen tijdens het huwelijk (tot de dag van inschrijving). Tenzij de uitzonderingen genoemd in de eerste alinea 1 van kracht is.

En dat krijg je niet uitbetaald?

Vladja

ga
door gabberpiet - Nov 11, 2011 om 13:15
136 Antwoorden / 23 Vragen

elisabethcb
zoals ik het lees zit je zonder pensioen van je ex en dat 11 jaar lang ?????
en nu maak jij je er druk om ?
als je het 11 jaar niet nodig had dan zul je het de volgende 11 jaren ook wel niet nodig hebben of ga je op vakantie ??

ch
door chevyrolf - Nov 11, 2011 om 13:20
60 Antwoorden / 12 Vragen

pfff wat een rot vraag , mijn mening is ik zou het niet eens durven te vragen waarom ben je anders gescheiden ! ik ben 10 jaar getrouwd geweest en mn partner had een vaste baan dus ook pensioen , zij heeft er voor gewerkt vind ik, dus heb ook gezecht dat ik er geen aanspraak op maak, ben niet voor niks gescheiden en wil op eigen benen staan en niet afhankelijk van mn ex zijn of haar plukken naar jaren, en na 13 jaar is het dan niet verjaard , maar ben van mening ben gescheiden en moet daarom op eigen benen staan , en voor mij zelf zorgen en mn partner voor haar, en verder hebben we samen de kinderen, en dat is alles wat we samen hebben ! ( ondanks zij weg gegaan is met een kameraad)

vladja
door vladja - Nov 11, 2011 om 13:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gabberpiet schreef op vrijdag 11 nov 2011, 13:15]elisabethcb
zoals ik het lees zit je zonder pensioen van je ex en dat 11 jaar lang ?????
en nu maak jij je er druk om ?
als je het 11 jaar niet nodig had dan zul je het de volgende 11 jaren ook wel niet nodig hebben of ga je op vakantie ??

Volkomen onzinnige niet terzake doende en ongepaste opmerking.

Vladja

ga
door gabberpiet - Nov 11, 2011 om 13:28
136 Antwoorden / 23 Vragen

is niet rot bedoeld maar het klinkt ongeveer - dat mijn ex-vrouw na 11 jaar naar de rechter stapt om alimentatie aan te vragen.

maar je heb gelijk het heeft weinig met de vraag te maken

gerard1947
door gerard1947 - Nov 11, 2011 om 14:04
16 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Vladja het verteld is helemaal juist., als ik jou was Elisabeth, zou ik contact opnemen met zijn pensioenfonds, laat het er niet bij zitten, jij hebt recht op de helf van zijn opgebouwde pensioen over de tijd dat jullie gehuwd waren.
ik ben ook gescheiden, het zou mijn eer te na zijn als ik mijn ex tekort zou doen.
wij hebben het zelf geregeld bij mijn pensioenfonds.

vladja
door vladja - Nov 11, 2011 om 14:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gerard1947 schreef op vrijdag 11 nov 2011, 14:04]Zoals Vladja het verteld is helemaal juist., als ik jou was Elisabeth, zou ik contact opnemen met zijn pensioenfonds, laat het er niet bij zitten, jij hebt recht op de helf van zijn opgebouwde pensioen over de tijd dat jullie gehuwd waren.
ik ben ook gescheiden, het zou mijn eer te na zijn als ik mijn ex tekort zou doen.
wij hebben het zelf geregeld bij mijn pensioenfonds.

Gerard,

Het valt niet meer met het pensioenfonds te regelen. Dat had binnen 2 jaar moeten gebeuren nadat de scheiding was ingeschreven.

Vladja

ni
door nico w. - Nov 11, 2011 om 14:36
142 Antwoorden / 4 Vragen

Het verhaal van Vladja is juist. Een aanvullend advies. Voor de fifty claim van jou op je ex-partner over de voorbije 8 jaar na ingang van zijn pensioendatum, zul je tot je ex moeten wenden en hiermee niet te lang moeten wachten. Deze claim op je ex zal vermoedelijk nog niet verjaard zijn, omdat je pas nu je claimrecht op je ex bekend bent, maar navelstaren cq stilzitten raad ik altijd af.

In je vraag en ook het antwoord van Vladja werd alleen gesproken over ''pensioen''. Pensioen is een algemene term. Je moet onderscheid maken tussen ouderdomspensioen en nabestaanden pensioen. Vraag dat ook na, want dat is van belang zodra je ex de laatste adem uitblaast.

jo
door jolandacarlo - Nov 11, 2011 om 14:54
11 Antwoorden / 3 Vragen

tijdens scheiding had je verevening pensioen kunnen regelen dan kreeg je automatisch je helft.Maar of het nu nog kan?En als het pensioenfonds het alsnog geeft aan je heb je kans dat je ex het terug vordert via rechter.
Die zegt dan je hebt het 13 jaar niet nodig gehad dus nu ook niet.
En wordt het wel door pensioenfonds aan je gegeven zegt de rechter dat het in mindering moet worden met partner alimentatie.Of je dat hebt weet ik niet?
En of je ex er een zaak van zal maken?Maar heb dit zelf van dichtbij meegemaakt.

vladja
door vladja - Nov 11, 2011 om 15:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jolandacarlo schreef op vrijdag 11 nov 2011, 14:54]tijdens scheiding had je verevening pensioen kunnen regelen dan kreeg je automatisch je helft.Maar of het nu nog kan?En als het pensioenfonds het alsnog geeft aan je heb je kans dat je ex het terug vordert via rechter.
Die zegt dan je hebt het 13 jaar niet nodig gehad dus nu ook niet.
En wordt het wel door pensioenfonds aan je gegeven zegt de rechter dat het in mindering moet worden met partner alimentatie.Of je dat hebt weet ik niet?
En of je ex er een zaak van zal maken?Maar heb dit zelf van dichtbij meegemaakt.

Ik weet niet wat jij van dichtbij meegemaakt hebt. Maar van het verhaal klopt niet veel.

Ten eerste wordt de vereffening van het pensioen vanaf 1 mei 1995 wettelijk geregeld, tenzij je zelf actie onderneemt om dat niet te doen. Doe je dus niets, dan vindt er automatisch vereffening plaats.

Ten tweede kan het pensioen niet meer via het pensioenfonds opge-eist worden, dat staat al twee keer luid en duidelijk beschreven. Dus gaat het pensioenfonds helemaal niets geven en bemoeit zich er niet mee. Het is verder een zaak tussen de exen. Lezen helpt (google soms ook)!

Ten derde ga je uitspraken doen alsof je een rechter bent. Op zelf verzonnen redenen en redeneringen, die geen enkele wettelijke onderbouwing kent. Sterker nog, er is een wettelijk recht op een deel van het pensioen en dan gaat de rechter volgens jou tegen de wet in en anders oordelen. Een rechter, die zich niet aan de wet houdt! Heel merkwaardig!

Vladja

sa
door saturnus - Nov 11, 2011 om 15:28
72 Antwoorden / 12 Vragen

Vladja, gelukkig had ik 13 jaar geleden een advocaat die me hierop wees. Ik vraag me wel af wanneer pensioen uitbetaald gaat worden: in 2015 word ik 65, mijn ex echter is van bouwjaar 1955

=vladja schreef op donderdag 10 nov 2011, 17:12: Bij echtscheiding op of na 1 mei 1995 wordt het pensioen verdeeld, tenzij de Wet VPS (Wet Verevening Pensioenrechten bij Scheiding) expliciet niet van toepassing wordt verklaard in de huwelijkse voorwaarden of het scheidingsconvenant. Ik ga er maar even vanuit dat het niet in de huwelijkse voorwaarden (als die al aanwezig waren) en niet in het scheidingsconvenant zijn opgenomen.

Door de wet heb je recht op 50% van het opgebouwde pensioen van je ex (omgekeerd de ex ook van jou) tijdens de huwelijkse periode. Deze fifty-fifty verdeling moet binnen 2 jaar nadat de scheiding is ingeschreven in de burgerlijke stand, medegedeeld worden aan het betreffende pensioenfonds via een speciaal daarvoor bestemd formulier. Het pensioenfonds zal dan het fifty-gedeelte rechtstreeks aan de gescheiden partner uitkeren.

Als deze verdeling niet binnen de gestelde 2 jaar aan het pensioenfonds medegedeeld wordt, dan zal het pensioenfonds het gehele pensioen aan de pensioen-gerechtigde uitkeren en deze moet dan het fifty-deel doorbetalen aan de ex. Deze uitbetaling - via de ex - is onomkeerbaar en dus niet later te herstellen door alsnog een formulier in te dienen. Dat is de situatie, die nu bij jou is ontstaan. Heel vervelend, want op deze manier blijf je door een dun financieel draadje nog aan elkaar verbonden.

Dat alles verandert niets aan het feit, dat je recht hebt op de helft van het opgebouwde pensioen tijdens het huwelijk (tot de dag van inschrijving). Tenzij de uitzonderingen genoemd in de eerste alinea 1 van kracht is.

En dat krijg je niet uitbetaald?

Vladja

jo
door jolandacarlo - Nov 11, 2011 om 15:34
11 Antwoorden / 3 Vragen

nou dan geloof je het niet maar is toch echt gebeurt.
wij hadden zelfs verevening pensioen geregeld en nog zegt de rechter dat ik er geen recht op heb omdat ik het die andere jaren ook niet nodig had.Maar ja als jij een andere ervaring hebt prima hoor.Ik wilde alleen mijn eigen ervaring even vertellen .En voor iedere advocaat was het een onbegrijpelijke uitspraak maar het gebeurde toch.! En ik kreeg het tegoed wel van het pensioenfonds.!!
Maar goed verder weet ik ook niet hoe het bij andere gaat alleen dit is mij overkomen.

=vladja schreef op vrijdag 11 nov 2011, 15:14:
=jolandacarlo schreef op vrijdag 11 nov 2011, 14:54: tijdens scheiding had je verevening pensioen kunnen regelen dan kreeg je automatisch je helft.Maar of het nu nog kan?En als het pensioenfonds het alsnog geeft aan je heb je kans dat je ex het terug vordert via rechter.
Die zegt dan je hebt het 13 jaar niet nodig gehad dus nu ook niet.
En wordt het wel door pensioenfonds aan je gegeven zegt de rechter dat het in mindering moet worden met partner alimentatie.Of je dat hebt weet ik niet?
En of je ex er een zaak van zal maken?Maar heb dit zelf van dichtbij meegemaakt.

Ik weet niet wat jij van dichtbij meegemaakt hebt. Maar van het verhaal klopt niet veel.

Ten eerste wordt de vereffening van het pensioen vanaf 1 mei 1995 wettelijk geregeld, tenzij je zelf actie onderneemt om dat niet te doen. Doe je dus niets, dan vindt er automatisch vereffening plaats.

Ten tweede kan het pensioen niet meer via het pensioenfonds opge-eist worden, dat staat al twee keer luid en duidelijk beschreven. Dus gaat het pensioenfonds helemaal niets geven en bemoeit zich er niet mee. Het is verder een zaak tussen de exen. Lezen helpt (google soms ook)!

Ten derde ga je uitspraken doen alsof je een rechter bent. Op zelf verzonnen redenen en redeneringen, die geen enkele wettelijke onderbouwing kent. Sterker nog, er is een wettelijk recht op een deel van het pensioen en dan gaat de rechter volgens jou tegen de wet in en anders oordelen. Een rechter, die zich niet aan de wet houdt! Heel merkwaardig!

Vladja

ma
door malie - Nov 11, 2011 om 15:41
29 Antwoorden / 3 Vragen

@Gabberpiet....Je reactie heeft niet alleen niets met de gestelde vraag te maken, maar is ook nog eens totaal ondoordacht. Een pensioen wordt nl niet opgebouwd naar wat je NODIG hebt na je 65ste maar naar wat je inkomen is in de jaren vóór je pensioen. Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen wordt dit spaarbedrag van je GEZAMENLIJKE inkomen ingehouden en als ex-partner heb jij dus ook op je inkomen ingeleverd in die jaren. Het doel van de pensioenpremie is dat je na je 65ste het geld gaat terugkrijgen waar je destijds voor gespaard hebt. Vandaar dat het in de wet is geregeld dat ook de ex-partner haar/zijn deel over die jaren krijgt. Gewoon EIGEN geld dus, waar Elisabethcb desgewenst lekker van op vakantie mag gaan als zij dat wil.

Zelf ben ik vóór 1995 gescheiden en momenteel loopt er een juridische procedure om mijn deel van dat pensioengeld daadwerkelijk uitbetaald te krijgen. Mijn ex is inmiddels 3 jaar met pensioen en volgens mijn advocaat kan ik dat deel nog met terugwerkende kracht van hem vorderen. Dus Elisabethcb.....het is de moeite zeker waard om je wettelijke recht te gaan halen. Als jouw inkomen niet meer is dan alleen AOW heb je recht op een pro-deo advocaat. Daar zijn nog steeds wel kosten aan verbonden, maar die zou je moeten zien dan als een investering om te kunnen krijgen waar je wettelijk recht op hebt.

Succes ermee!

ka
door katelijntje - Nov 11, 2011 om 15:44
28 Antwoorden / 3 Vragen

je hebt recht op pensioen van je ex over het aantal jaren dat jullie getrouwd waren.
Ik heb het bij de scheiding via de akte (notaris vast laten leggen. Ik kon het bij mijn scheiding direct krijgen of als ik 65 was. Heb voor het laatste gekozen.

ga
door gabberpiet - Nov 11, 2011 om 15:52
136 Antwoorden / 23 Vragen

ik vroeg mij alleen af waarom NU en niet 13 jaar terug
en van mij mag ze een wereld reis maken hoor maar daar gaat het niet om

ma
door malie - Nov 11, 2011 om 16:01
29 Antwoorden / 3 Vragen

@Gabberpiet.......ik lees nergens in jouw opmerking de vraag 'waarom nu'. En inderdaad, het gaat nergens anders om dan dat Elisabethcb alsnog haar wettelijk recht wil halen. Niks mis mee toch?

vladja
door vladja - Nov 11, 2011 om 16:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

saturnus vrijdag 11 nov 2011, 15:28

Vladja, gelukkig had ik 13 jaar geleden een advocaat die me hierop wees. Ik vraag me wel af wanneer pensioen uitbetaald gaat worden: in 2015 word ik 65, mijn ex echter is van bouwjaar 1955.

Die betaling gaat lopen op het moment van pensioenuitkering van je ex. Het is zijn/haar pensioen waarin je deelt, dus dat heeft niets met jouw pensioen leeftijd te maken.

Nog even geduld.

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Nov 11, 2011 om 16:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=malie schreef op vrijdag 11 nov 2011, 16:01]
@Gabberpiet.......ik lees nergens in jouw opmerking de vraag 'waarom nu'. En inderdaad, het gaat nergens anders om dan dat Elisabethcb alsnog haar wettelijk recht wil halen. Niks mis mee toch?
Helemaal mee eens, er zijn genoeg mensen die gelijk aan geld denken vooral als je dus op dat moment een inkomen hebt.

an
door annie van es - Nov 11, 2011 om 17:25
53 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=elisabethcb schreef op donderdag 10 nov 2011, 16:19]Ik ben 20 jaar getrouwd geweest en mijn ex-echtgenoot krijgt inmiddels al 8 jaar pensioen.
Mijn advocaat heeft me niet gewezen op het feit dat ik binnen 2 jaar na de scheiding de pensioenfonds van mijn ex-man moest inlichten en inmiddels ben ik alweer 13 jaar gescheiden.
Kan ik alsnog aanspraak maken op een gedeelte van het pensioen van mijn ex-man ?
Elisabeth, ik ben 19 jaar gehuwd geweest en gescheiden in 1987. Mijn ex is met pensioen gegaan in 2005 en ik kreeg gelijk het mij toekomende deel Ook jij hebt daar recht op, het staat in de wet en als het goed is krijg je dat automatisch, ik heb er nooit om gevraagd. Ik weet niet of jouw ex al met pensioen is, die van mij was 60 toen hij met pensioen ging en kreeg het tot mijn verbazing vanaf dat moment. Ik vind bepaalde opmerkingen naar jou toe kant nog wal raken, ongepast. Ga er anders achter aan, wellicht weet je bij welk pensioenfonds je ex was. Of het moet zijn dat je getekend hebt bij de echtscheiding dat je geen aanspraak er op wilt maken. Veel succes !!!

moeke1
door moeke1 - Nov 11, 2011 om 21:37
28 Antwoorden / 4 Vragen

beste mensen,is dit in belgie en met pre-pensioen ook zo?wij zijn nog maar pas bezig met de scheiding.
dank u

pe
door peterus - Nov 12, 2011 om 16:17
84 Antwoorden / 14 Vragen

Elisabeth, ik ben 19 jaar gehuwd geweest en gescheiden in 1987. Mijn ex is met pensioen gegaan in 2005 en ik kreeg gelijk het mij toekomende deel Ook jij hebt daar recht op, het staat in de wet en als het goed is krijg je dat automatisch, ik heb er nooit om gevraagd. Ik weet niet of jouw ex al met pensioen is, die van mij was 60 toen hij met pensioen ging en kreeg het tot mijn verbazing vanaf dat moment. Ik vind bepaalde opmerkingen naar jou toe kant nog wal raken, ongepast. Ga er anders achter aan, wellicht weet je bij welk pensioenfonds je ex was. Of het moet zijn dat je getekend hebt bij de echtscheiding dat je geen aanspraak er op wilt maken. Veel succes !!!Beste Elesibethcd,

Beste An62
Helemaal top je antwoordt!
Vooral de regel van;Ik vind bepaalde opmerkingen naar jou toe kant nog wal raken, ongepast.

Kan er nog aan toevoegen om een expertise bureau cq advocaat in de armen te nemen die alles voor je regelt.
Want die zal je toch nodig hebben en zeer zekers als het om geld gaat.
Kijk even op Google,zie bijvoorbeeld;
http://www.pensioenprorato.nl/index.php/echtscheiding-en-pensioen
Met dit soort (financiële) zaken kan je beter een expert in de armen nemen die weet waar hij/zij over praat met gezond verstand van zaken.

Succes Elisabethcd
Peterus

vladja
door vladja - Nov 12, 2011 om 17:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Voor de laatste keer. Als het pensioenfonds niet binnen 2 jaar na scheiding geïnformeerd wordt, over de verdeling van de pensioenrechten, dan verandert het pensioenfonds niets meer aan de uitbetaling van het pensioen. Dat wordt uitbetaald aan de gepensioneerde. De ex moet dan het pensioen opeisen en halen bij de gepensioneerde.

Van de site van de Rijksoverheid, lees hier....
-----------------------------

Informeer pensioenuitvoerder binnen twee jaar

De pensioenuitvoerder betaalt het verdeelde ouderdomspensioen rechtstreeks uit aan beide ex-partners. Deze moet dan wel van de scheiding weten. Daarom moet de pensioenuitvoerder binnen twee jaar na de scheiding het formulier Mededeling van scheiding in verband met de verdeling van ouderdomspensioen toegestuurd krijgen.
----------------------------

Elisabeth moet het pensioen opeisen bij haar ex. Wil deze hier niet aan meewerken, dan moet elisabeth naar de rechter stappen. Bij toekenning door de rechter kan ze dan met de uitspraak beslag laten leggen bij het pensioenfonds op een deel van de pensioenuitkering aan haar ex. Het pensioenfonds is bij beslaglegging verplicht om hieraan mee te werken.

Een andere mogelijkheid is er niet.

Ze kan proberen ook het achterstallige pensioen te claimen, maar het is de vraag of de rechter dat toekent, omdat ze de afgelopen jaren daar geen aanspraak op heeft gemaakt, terwijl ze wist dat ze daar recht op had. Ze maakt geen enkele kans op de volle 8 jaar wegens verjaring. Bovendien is dat onredelijk bezwarend voor de ex.

Vladja

za
door zarika - Dec 12, 2014 om 15:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Erg duidelijk van Vladja. Maar wat nu als je 28 jaar gertouwd was in 2 huwelijken met dezelfde man.
Het 1e huwelijk van 1969-1981
Het 2e huwelijk van 1983-1998

Ook is mij er door mij advocaat destijds niet op gewezen dat ik binnen 2jaar mijn mijn deel van het pensioen op moest eisen.
Die fout wordt nogal eens gemaakt en ik vind dat ze een vrouw daarmee in de kou laten staan.
Ikvraag me ook af of ik over dat eerste huwelijk wel recht heb op vedeling ??
Daar deze verdeling geldt voor scheidingen na 30 april 1995

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens worden die jaren doorgeteld, vooropgesteld dat uw ex tussendoor niet met iemand anders getrouwd is geweest.

Maar uw zult u recht bij uw ex moeten halen.

Stel uw vraag ook eens op Rechtswinlel.nl, daar geven juristen antwoord.