Li
door Lilly en ik Feb 16, 2019 om 16:12
Geldzaken & recht

Recht op vergoeding wegbrengen bedrijfsauto naar garage in vrije tijd

Mijn vriend werkt in de bouw voor een uitzendbureau en heeft daar een vast contract. Van zijn werkgever heeft hij een bedrijfsauto om naar het werk te gaan, afgesproken is, dat de auto niet prive mag worden gebruikt, haalt collega's op, moet dan eerder opstaan, dat is nou eenmaal zo, maar wat ik niet eerlijk vind is, dat zijn baas verwacht, dat hij de auto in zijn vrije tijd naar de garage brengt ter reparatie (moet ook wachten tot de auto klaar is, hetgeen soms uren duurt) dat gebeurt overigens vaak (afgelopen maand twee maal) Is dit normaal dat dit niet wordt vergoed ? Ondanks, dat hij maandag t/m vrijdag van 0700 tot 16.00 werkt (plus reistijd 1 uur) moet hij nu (zaterdag) weer aan de gang, naar de garage Het is ook niet naast de deur. Ik heb mijn vriend al gevraagd om zijn baas hierover aan te spreken, maar heeft iemand enig idee,   of hij recht heeft op een vergoeding, mij lijkt het de normaalste zaak van de wereld

3523 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 16, 2019 om 16:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als daar geen afspraken over in het contract staan lijkt het me 'normaal' dat de auto in werktijd naar de garage gaat. En als dit tóch op een zaterdag gebeuren moet, dan dient daar een passende kostenvergoeding tegenover te staan. Zou dit als ik je vriend was maar eens met de baas gaan overleggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2019 om 16:42
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Re-edit:  Hij heeft m.i. recht op vergoeding omdat hij dat in opdracht doet van de inlener. Hij is evenwel niet in dienst van de inlener maar van een uitzendbureau  en dan is de CAO voor uitzendbureau's van toepassing. Zie https://www.uitzendbureau.nl/info/cao

  Dat geldt in ieder geval als het bureau is aangesloten bij ABU of NBBU. Dat geldt dan zowel als de auto van de inlener is als van het uitzendbureau. Let wel op het feit dat recht hebben op iets niet altijd betekent dat het ook krijgt zonder moeilijk doen of zelfs procederen.
Daarbij kan lid zijn van een vakorganbisatie zeer nuttig zijn (rechtshulp).

Als de auto van de inlener is en hij dat in opdracht van de inlener doet geldt dat de werkgever dan ook degene is die dient te worden aangesproken.

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2019 om 16:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Reistijd heeft iedereen die niet om de hoek van zijn werk woont en daar in 1 minuut is.
Het fijne van e.e.a. zou uw vriend zelf moeten weten wat betreft gemaakte afspraken en zijn contract.
Uw vriend kan misschien afzien van het gebruik van de bedrijfsauto voor zijn woon-werk vervoer, dan heeft hij de hele zaterdag vrij neem ik aan. En dan heeft die auto ook geen reparatie sores mede van het woon-werkgebruik. Overigens is gebruik om van en naar het werk te komen privégebruik van de bedrijfsauto.
Heeft uw vriend zelf problemen met de huidige regeling of heeft u die?
Als alles nl prima loopt tussen uw vriend en zijn baas en beide partijen tevreden zijn, dan zou ik niet gaan roeren in goede verstandhoudingen als ik uw vriend was.

Th
door Theawaalen Feb 16, 2019 om 17:06
113 Antwoorden / 5 Vragen

Met een leenauto naar het werk gaan valt niet onder prive. Woon werk verkeer mag zonder meer met de auto. Ze moete wel een kilometerstaat bij houden dat ze niet meer dan 500 km per jaar prive rijden.

aurora1
door aurora1 Feb 16, 2019 om 17:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vermoed dat u niet begrijpt wat ik bedoel. Het is privé gebruik, anders moet zelf een auto gekocht worden en moet men de kosten (aankoop, belasting, reparaties, verzekering, poetsen enz. enz.) daarvan zelf betalen als men van en naar het werk met een auto wil gaan, en laten repareren en keuren doet men dan in privétijd. Of met het OV gaan dan zijn die “problemen” er niet.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2019 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis.

ja
door jackyh - Feb 16, 2019 om 17:08
953 Antwoorden / 4 Vragen

Hij kan misschien op zijn strepen gaan staan maar of dat de werkverhouding ten goede komt?

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2019 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Woon- werkkilometers zijn zakelijke kilometers.

Let op!
Rijdt u per jaar 500 kilometer of minder privé? Als u dit kunt aantonen, hebt u geen bijtelling.
Alle kilometers die u niet voor uw werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.
Bron belastingdienst.

Dan die uren maar claimen bij de baas. Of een garage zoeken due vlak bij bet werk is, dan kan het onder werktijd gebeuren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 16, 2019 om 21:05
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Lilly,

Bij een uitzendbureau heb je weinig rechten.
Vertel je vriend om een andere baan te zoeken met uitzicht op een vaste aanstelling.