@n
door @nn@ Feb 20, 2011 om 10:44
Geldzaken & recht

Rechten bij niet gemaakte overtreding

We hebben deze week een bekeuring binnen gekregen omdat we om 29 oktober op de busbaan op het leidseplein gereden zouden hebben. Mijn man was op zijn werk en zijn auto stond daar in de garage. Helaas wordt er geen videoregistratie gemaakt bij het in en uit rijden. Ook kan zijn collega na 3.5 maand niet meer verklaren dat ze op tijdstip van de overtreding samen in het pand waren en even later de garage uitreden. Wij kunnen dus niet bewijzen dat we niet op het Leidseplein gereden hebben.
Wellicht heeft de agent ons kenteken genoteerd omdat hij dacht dit vanaf een afstand gelezen te hebben en vervolgens in de computer de juiste auto erbij gezocht.
Heeft een agent bewijsplicht? Heeft het voor ons zin om bezwaar aan te tekenen of moeten we ons er maar bij neerleggen.

1648 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2011 om 11:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heeft de agent ook de kleur, type en het merk auto geregistreerd en komt dit ook overeen met uw auto? Alleen een (van een afstand gelezen) kenteken lijkt mij nou niet een al te sterke bewijslast. Dit in combinatie met het feit uw man, volgens uw verklaring, op dat moment op zijn werk was. Ja, ik zou wel in bezwaar gaan.

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2011 om 11:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nog even dit

=@nn@ schreef op zondag 20 feb 2011, 10:44: Wij kunnen dus niet bewijzen dat we niet op het Leidseplein gereden hebben.

Nee, dat kan inderdaad niet altijd, dus laat hun maar bewijzen dat jullie daar wel hebben gereden.

vladja
door vladja - Feb 20, 2011 om 11:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

diumenge,

Een politie-agent hoeft niets te bewijzen. Die heeft een overtreding geconstateerd en beboet. Die wordt door de rechter op z'n ambtseed geloofd.

Het is aan @nn@, of beter gezegd aan haar man, omdat die de auto op dat moment in gebruik had, om te bewijzen voor de rechter, dat zijn auto op dat tijdstip niet op de busbaan op het Leidseplein gereden heeft (ongeacht wie er achter het stuur zat).

Vladja

rj
door rjw - Feb 20, 2011 om 12:16
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Is er geen in- en uitrijregistratie beschikbaar van de garage? (ik ga ervan uit dat de auto in de garage van het bedrijf stond)

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2011 om 12:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 20 feb 2011, 11:56]diumenge,

Een politie-agent hoeft niets te bewijzen. Die heeft een overtreding geconstateerd en beboet. Die wordt door de rechter op z'n ambtseed geloofd.

Het is aan @nn@, of beter gezegd aan haar man, omdat die de auto op dat moment in gebruik had, om te bewijzen voor de rechter, dat zijn auto op dat tijdstip niet op de busbaan op het Leidseplein gereden heeft (ongeacht wie er achter het stuur zat).

Vladja

Oké, dat klinkt ook wel logisch. Maar ik mag toch wel aannemen dat die agent iets meer moet noteren dan alleen het kenteken?

vladja
door vladja - Feb 20, 2011 om 12:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, dat hoeft niet. Er wordt op kenteken een overtreding vastgesteld en bekeurd. Alleen als het een fotografisch vastgelegde overtreding is, kan je de foto opvragen en zien of het automerk en kleur klopt.

Als je een verweerschrift indient, wordt dat vrijwel altijd afgewezen. Het zal tot voor de rechter moeten komen, wil je verweer kunnen voeren dat ook werkelijk gehoord wordt. En dan moet je heel goede argumenten en bewijzen komen, wil de ambtseed van een politie-agent terzijde geschoven worden.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 20, 2011 om 12:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Lees deze eens....

Vladja

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2011 om 13:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 20 feb 2011, 12:54]Nee, dat hoeft niet. Er wordt op kenteken een overtreding vastgesteld en bekeurd. Alleen als het een fotografisch vastgelegde overtreding is, kan je de foto opvragen en zien of het automerk en kleur klopt.

Als je een verweerschrift indient, wordt dat vrijwel altijd afgewezen. Het zal tot voor de rechter moeten komen, wil je verweer kunnen voeren dat ook werkelijk gehoord wordt. En dan moet je heel goede argumenten en bewijzen komen, wil de ambtseed van een politie-agent terzijde geschoven worden.

Vladja

Thanks, weer wat geleerd. Omdat ik maar heel gebruik maak van mijn rijbewijs heb ik ook nog nooit een bekeuring ontvangen, dus me er ook niet eerder in verdiept. We moeten dus maar vertrouwen op de ambtseed van de politie-agent, gelukkig is de bonnenquota afgeschaft.

Desalniettemin zou ik in deze situatie nog steeds in bezwaar gaan. Als je zelf weet dat het niet klopt is er toch ergens iets fout gegaan.

@n
door @nn@ - Feb 20, 2011 om 15:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal bedankt voor de reactie`s.We weten dat we weinig kans maken, maar we gaan toch maar bezwaar indienen, wie weet zijn er op naam van deze agent wel meerdere klachten binnen gekomen.
Bovedien heeft onze auto een paar specifieke kenmerken die niet standaard zijn. Als de agent zo overtuigd is van ons kenteken zou hij de zeer duidelijk aanwezige kenmerken ook moeten hebben kunnen zien.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 16:04
670 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet je eigen nooit laten afschepen als je bezwaar afgewezen wordt gewoon in beroep gaan.

Ik heb vorig jaar een bekeuring gekregen a 156 euro voor een rood stoplicht, was aantoonbaar bij een klant, factuur etc zelfs een parkeerkaart werd afgewezen.

Heeft 1 jaar geduurd maar uiteindelijk voor laten komen en gewonnen.

Was ook op kenteken bekeurd, kleur kwam niet overeen, zat geen belettering op etc.
Werd afgewezen door de officier van justitie want agent heeft altijd gelijk.

Bij de rechter werd mijn bewijs wel degelijk geaccepteerd,

dm
door dmv - Feb 22, 2011 om 18:13
71 Antwoorden / 11 Vragen

Wellicht kan uw man het feit dat hij op dat moment aan het werk was bevestigen middels een urenbriefje of een verklaring van zijn werkgever?

hutch
door hutch - Mar 1, 2011 om 21:28
4521 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=dmv schreef op dinsdag 22 feb 2011, 18:13]Wellicht kan uw man het feit dat hij op dat moment aan het werk was bevestigen middels een urenbriefje of een verklaring van zijn werkgever?

Dat is niet belangrijk, het gaat om de auto. Zie de reacties van Vladja.

Theoretisch kan haar man die auto uitgeleend hebben aan iemand die half Nederland doorcrost, honderd overtredingen maakt..... terwijl manlief rustig aan het werk is.
De eigenaar/houder blijft aansprakelijk voor de gemaakte overtredingen.
Het gaat er dus om, of hij kan bewijzen/aannemelijk maken bij de kantonrechter, of die auto ook daadwerkelijk gebruikt is, of beter gezegd: niet gebruikt is.

Hij moet dus de rechter zien te overtuigen. En die laatste link van Vladja vind ik een hele leuke.......

In uw geval zou ik het proberen. Daarbij wel opgemerkt, dat hij niet van die agent kan verlangen, dat hij van elke auto ieder opvallend kenmerk kan onthouden..... maar te proberen is het.

Gr. Hutch

mi
door miraltje - Mar 1, 2011 om 21:40
462 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dmv schreef op dinsdag 22 feb 2011, 18:13]Wellicht kan uw man het feit dat hij op dat moment aan het werk was bevestigen middels een urenbriefje of een verklaring van zijn werkgever?

is alleen mogelijk als er een tracer/blackbox in de auto (van de zaak) gemonteerd zit ivm geen prive gebruik auto van de zaak.

deze tracer moet wel voldoen aan de eisen van de belastingdienst

deze alleen geeft voldoende bewijslast dat de auto niet op de bewuste plaats heeft gereden.

de uitdraai van de blackbox is voor de betreffende officier van justitie voldoende bewijs om een bezwaar gegrond te verklaren.