Shadowfax
door Shadowfax Jan 30, 2017 om 17:52
Geldzaken & recht

Rechtsvermoeden en vakantiedagen bij vaste uren?

Ik werk nu ruim een jaar in de thuiszorg met een 0 uren contract wat wel prima bevalt maar ik hoor de laatste tijd best regelmatig dat collega’s uren moeten inleveren omdat client overlijd, verhuisd naar een verpleeghuis of wat dan ook.

Ik twijfel nu dus of ik aanspraak zal gaan maken op vaste uren d.m.v. rechtsvermoeden. Het gemiddelde wat ik de afgelopen 6 maanden heb gewerkt is zo’n 20 uur dus dan zouden ze die uren vast moeten geven toch? Of mogen ze ook minder geven?

De reden waarom ik twijfel is omdat ik mij afvraag hoe dat in de praktijk gaat. Ik werk nu 24 uur per week maar wat als er voor mij ook meerdere cliënten wegvallen waardoor ik niet aan de 20 uur kom? Voor 1x maakt dat volgens mij niet uit als ik de andere weken meer gewerkt heb maar wat als ik een maand of langer 18 uur per week werk  omdat ze geen vervangende client hebben voor mij. Hoe zit dat dan? Moet ik dan mijn vakantie/verlof uren inleveren of moeten ze mij hoe dan ook betalen en houd ik mijn vakantie/verlof uren?

Ik zie het namelijk niet zitten om vakantie uren in te leveren omdat ze mij niet genoeg uren kunnen bieden omdat clienten wegvallen wat niet mijn schuld is. Dat lijkt mij ook erg oneerlijk.

Iemand die weet hoe dat zit?

Ik val onder het uitzendkrachten CAO en VVT. (Geen idee of je eigenlijk wel onder 2 CAO’s kan vallen maar in mijn contract staat uitzendkracht en ergens anders staat weer VVT)

1980 6 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jan 30, 2017 om 18:19
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U bent dus in dienst van een uitzendbureau? Welke uitzendcao betreft het dan? Abu bijv.?

Los daarvan geldt in het algemeen het volgende: De werkgever kan een claim weerleggen als hij kan aantonen dat geen sprake is van een vast patroon of het extra werk maar tijdelijk is (bijvoorbeeld vanwege een bepaald project, vervanging of seizoensdrukte). Ook kan het zijn dat andere afspraken gelden over extra werken, vastgelegd in de cao.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Shadowfax
door Shadowfax - Jan 30, 2017 om 18:26
14 Antwoorden / 13 Vragen

Ik val qua uitzend CAO onder de ABU.

En er is zeker een vast patroon want ik heb vaste clienten waar ik soms ook al een jaar werk. Heb hier en daar ook wel eens een inval adres voor als een collega ziek is of op vakantie maar sinds begin dit jaar is mijn rooster helemaal gevuld met vaste clienten waardoor ik geen invaladressen meer heb.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2017 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is altijd verstandig bij een baan die zo onzeker is als de uwe lid te zijn van een vakbond, dan staat er tenminste iemand achter u.

En u kunt waarschijnlijk wel aanspraak maken op vaste uren ivm rechtsvermoeden zoals u schrijft. En als u dan minder ingeroosterd zou worden ivm het wegvallen van clienten moet u in ieder geval die vaste uren doorbetaald krijgen en hoeft u dus niet uw vrije uren op te snoepen.

Het zal ongetwijfeld de nodige problemen opleveren bij uw werkgever, dus eerst maar lid worden van de bond.

U kunt u vraag ook stellen op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord, wordt u wellicht beter geïnformeerd.

Lees ook hier.

http://www.mkbservicedesk.nl/2651/wat-zijn-regels-rondom-nul-uren.htm

e
n hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/welke-contracten-zijn-er-voor-oproepkrachten

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 30, 2017 om 19:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Afdwingen is nooit een goede oplossing. U heeft wellicht tijdelijk uw zekerheid maar bent als eerste aan de beurt als er iemand uitmoet.
Zo vaak zien gebeuren. Werknemer staat volledig in zijn/haar recht, bespreekt dat met de baas/leidinggevende en een paar maanden later is er ineens geen werk meer of is er een andere reden.
Ik wens u veel succes en hoop dat u op een prettige manier toch uw uren als vaste uren kunt krijgen.

Shadowfax
door Shadowfax - Jan 30, 2017 om 20:27
14 Antwoorden / 13 Vragen

Ik wil niks afdwingen, ik wil wat meer zekerheid dan dat ik nu heb.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2017 om 11:50
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie: uwjurist@ maar ook de tip van tijgerr1@ inzake het nut van lidmaatschap van een vakbond in deze.