Kr
door Krisskross Jan 20, 2017 om 21:01
Geldzaken & recht

Reïntegratie ziektewet - WIA/WGA

Hallo beste lezer,

Om een lang verhaal samen te vatten; ik loop ruim 4 jaar met rug- en andere pijnklachten welke elk jaar erger werden en nog steeds aan het toenemen zijn. Gelukkig wel iets minder omdat we er inmiddels achter zijn gekomen waar dit door komt en ik nu de juiste medicatie kan gebruiken. Ik heb namelijk de ziekte van Bechterew (vorm van reuma, gewrichtsontstekingen). Dit was voor mijn oude werkgever een reden om mijn contract niet te verlengen. Ik belandde in de ziektewet. Nu is het zo dat ik recht heb op een WIA-uitkering (WGA) als mijn ziektewet afloopt.
Psychisch gaat het ook nog niet helemaal lekker en dit heeft verband met onder andere de chronische aandoening. Ik zit inmiddels ook in een revalidatietraject. Ondanks dit alles weerhoud het mij er niet van om weer aan het werk te gaan. Sterker nog, ik wil niets liever. Alleen zal ik niet zo snel een werkgever gaan vinden die zal staan te springen om een (gedeeltelijke) arbeidsongeschikte aan te nemen. Nu
vraag ik mij af. Is het UWV 'verplicht' mij te blijven begeleiden met reïntegreren totdat ik een werkgever heb gevonden?

5901 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult toch een contactpersoon hebben bij het UWV? Het ligt toch voor de hand dat u daar uw vraag als eerste stelt?

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2017 om 21:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het UWV blijft echt niet eindeloos door gaan met begeleiden bij reïntegreren. Maar, zoals al gezegd, bespreek dit met het UWV.

Ma
door Mat Matheij - Jan 20, 2017 om 21:59
986 Antwoorden / 3 Vragen

Alhier lopen goedbedoelende consumenten en semi-professionals rond geen artsen medici bedrijfsartsen. Alhier kan aldus geen oordeel geveld worden over uw situatie.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 21, 2017 om 00:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als er 1 ding is wegbezuinigd bij het UWV zijn dat de reintergratiecoaches. Voorheen hielpen die u echt op weg.
Nu krijgen ze nog een paar uurtjes en mag u de rest zelf doen.
Dus het antwoord op uw vraag is nee!

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 21, 2017 om 08:19
355 Antwoorden / Vragen

Beste Kriss Kross,

Als recente ervaringsdeskundige op dit gebied kan ik u zeggen: nee, het UWV is hier niet toe verplicht. Wel is het zo dat, wanneer tijdens uw ZW gestart wordt met een re-integratietraject, dit door blijft lopen gedurende de termijn die overeen is gekomen met het re-integratiebureau, ongeacht uw vervolguitkering.

Hebt u al een herkeuring gehad voor de WIA, aangezien u aangeeft hier 'recht' op te hebben?

Er gaat straks gekeken worden hoeveel u nog theorethisch zou kunnen verdienen. Het maakt niet uit of dit in dezelfde branche is als waar u werkte en of er ook daadwerkelijk vacatures beschikbaar zijn. Als u in staat wordt geacht meer dan 65% van uw laatstverdiende loon te kunnen verdienen, komt u niet in aanmerking voor een WIA-uitkering en komt u in de bijstand terecht (die u dan overigens zelf z.s.m. dient aan te vragen).

Het is in het belang van het UWV om u aan een baan te helpen, maar het leeuwendeel van de inspanning komt hoe dan ook bij uzelf te liggen, ook wanneer u een jobcoach hebt. Wel zijn er regelingen die het voor een werkgever aantrekkelijk maken om iemand in dienst te nemen met een functiebeperking. Bovendien zijn (grotere) bedrijven verplicht om personeel met een beperking in dienst te nemen.

Sterkte!

lo
door lovewinnie - Jan 21, 2017 om 09:06
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat zijn ze niet verplicht. Helaas is er te veel bezuinigd daarop.
U zegt recht te hebben op wga. Zou daar niet vanuit gaan. Ken mensen die terminaal kanker hebben en toch gewoon goedgekeurd worden door de computer. Want ja de computer beslist.
Als u ziektewet afloopt wordt u opgeroepen door wia. Omdat u ontslaan bent zal dat sneller zijn dan pas na 2 jaar ziektewet. Deze arts bepaald of u met u klachten nog genoeg kunt verdienen en hoeveel % u loonsverlies heeft. Deze kijkt niet naar wat u niet kunt maar naar wat u wel kunt. Dit voeren ze in in de computer en zo kan er best lopende band werk uit komen bijv.
Zodra u bent afgekeurd ( meestal wga) krijgt u uitkering a 70% en zult u op den duur weer herkeuring krijgen. U krijgt verder geen begeleiding.

Wordt u goedgekeurd gaat u de ww in en zult u moeten solliciteren. U  recht op ww en de duur ervan is afhankelijk van hoelang u gewerkt hebt.

Als u afgekeurd bent en weer gaat werken krijgt de werkgever een uitkering voor u omdat hij u aanneemt. Dit ja oplopen tot meen 3500 per jaar. Daarnaast als u ziek bent ( griep of klachten door u aandoening maakt niet uit) liggen de lasten bij uwv en niet bij de werkgever. Soms loont het dus voor bedrijven u juist wel aan te nemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2017 om 12:06
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Is er in uw gemeente een instelling werkzaam die u in deze nader kan informkeren? In mijn omgeving is dat bijv. Stimenz waar o.a. sociale buurtregisseurs actief zijn die bij dit soort vragen advies kunnen verlenen.

Of een en ander uiteindelijk suvcces zal hebben hangt heel erg af van uw kennis en vaardigheden en ook voor u geschikte vacatures.
Een 'ingang' kan ook het vinden van vrijwilligerswerk zijn waar u nadere contacten kunt opdoen resp. uw netwerk vergreed kunt krijgen.