Ri
door Rikkas Jan 10, 2019 om 12:06
Geldzaken & recht
Reiskosten

Om de reiskosten te berekenen gebruikt mijn werkgever Routenet. Via deze planner rekenen ze de afstand van mijn woonadres naar mijn werkadres. Ze rekenen dan de kortste route. Als deze route gevolgd wordt heb ik geen recht op kilometervergoeding.

Dit is allemaal begrijpelijk, echter gaat de bovengenoemde route over een stuk weg waar ze een fietspad van gemaakt hebben waar ik dus niet langs mag en kan. Nu moet ik dus omrijden, maar dan kom ik boven de minimale aantal kilometers uit die recht geven op een vergoeding.

Mijn werkgever geeft aan dat Routenet hier aangehouden wordt en dus niet eerder recht heb op de vergoeding zodra Routenet een aanpassing maakt.

Wat kan ik hier nog aan doen?

4763 6 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Jan 10, 2019 om 12:18
683 Antwoorden / 5 Vragen

Laat uw werkgever eens in (voor mijn part) uw eigentijd eens meerijden en de kilomters noteren, of maak met een dashcam een filmpje wat NU de kortste legale weg is. Laat hem dat zien en zorg dat ook de start km stand en eind km stand duidelijk in beeld komt. Hij kan wel regels willen hanteren, maar de legale realiteit is anders, zijn boekje loopt achter. Als u de regels strak gaat hanteren, op de seconde zoals de werkgever nu doet zou hij/zij ook niet blij zijn. Maar houdt het vriendelijk.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2019 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maak eens een foto van die gewijzigde situatie en geef die aan uw baas.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 10, 2019 om 13:01
6599 Antwoorden / Vragen

Als je werkgever een regeling heeft vastgesteld waarin staat dat bij de berekening van de route uitgegaan wordt van de nieuwste versie van Routenet en tussentijdse wijzigingen niet mogelijk zijn, dan zul je het er volgens mij mee moeten doen.
Is dat niet het geval, dan zou je het verkeersbesluit van de gemeente kunnen opzoeken.
Borden worden meestal niet zonder verkeersbesluit neergezet.
Kijk hiervoor op de website van je gemeente of in de Staatscourant:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/zoeken/staatscourant
Je zou ook een de route van de Anwb kunnen printen en er bij voegen.

Ri
door Rikkas Jan 11, 2019 om 10:57
Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de tip over de staatscourant, ik heb het gelijk even opgezocht:
Door het plaatsen van het bord G12a met onderbord “landbouwverkeer, brommobielen en verkeer aanliggende percelen toegestaan” , van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de Nijlânsdyk tussen de Hegedyk tot aan de gemeentegrens met Leeuwarden aan te wijzen als fiets/bromfietspad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2019 om 13:31
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Toon aan de hand van foto's, als al gezegd, aan dat de routeplanner die wordt gehanteerd foutief is en doe daar ook een kopie bij van de kortste route via google maps of ANWB Routeplanner.
Als met u arbeidsrechtelijk is afgesproken dat u voor de auto vergoeding krijgt (via uw arbeisovereenkomst c.q. CAO) heeft u recht op die vergoeding en dient uw werkgever u te vergoeden. Afschuiven naar 'Routenet' is feitelijk zich niet gedragen als goed werkgever.

.Voor arbeidsrechtelijke zaken zoals deze is het altijd zinvol lid te zijn van een vakbond.

Ri
door Rikkas Jan 11, 2019 om 10:55
Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw andwoord, zowel google maps als de anwb geven de zelfde kortste route aan als Routenet dus daar zit geen verschil in.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 11, 2019 om 11:12
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Nou, het feit dat u een fomeel besluit kunt overleggen lijkt mij voldoende om uw werkgever te overtuigen dat in dit geval ten onrechte wordt uitgegaan t van routeplanner(s) die nog niet is (zijn) gewijzigd. (N.a.v uw reactie op @PANTHER22 en diens verwijzing)

Ka
door Kassagebruiker Jan 11, 2019 om 13:45
683 Antwoorden / 5 Vragen

Geef bij uw protest aan dat het nieuwe kortste aantal kilometers ook de kortste afstand was, vanaf datum plaatsing borden, bewijs dat eventueel aanvullend met een dashcasm opname en opnamen van de km teller.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Jan 11, 2019 om 12:36
51 Antwoorden / Vragen

En wat zal u dat stukje meer kilometers opleveren ? Denk u nu werkelijk dat uw portemonee ermee overloopt met die anderhalve stuiver ?

Beps
door Beps Jan 11, 2019 om 13:40
75 Antwoorden / Vragen

Sorry hoor, maar het maakt wel degelijk uit als je tegen het minimum werkt. Je krijgt minimaal €0.15 per km. dus maal 10 km 2 keer per dag is dat €3.00 per dag meer inkomen, de auto kost gemiddeld €0.36 per km alles inbegrepen. Dus dat kost per dag €7.20 dan heb je dus nog enkel de €4.20 die per dag inleverd.

Per week is dan al 5 keer €3.00 terugverdiend aan de kosten maakt €15.00 p/w enz. reken zelf de rest maar uit, mag voor jou misschien een anderhalve stuiver zijn, voor ts, mij en de overig NL medewerkers is het een behoorlijk bedrag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 11, 2019 om 13:58
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@JUFFROUWKARLA, met excuses maar wat is dit nu voor een antwoord? Wel of geen reiskostenvergoeding maakt wel degelijk iets uit.

Ri
door Rikkas Jan 12, 2019 om 21:50
Antwoorden / 2 Vragen

Goedenavond juffrouwklara. De reden waarom ik dit geplaatst heb is, omdat ik vind dat ik er recht op heb. Ik moet als ik de auto pak meer dan de minimale 10 km rijden. Voor het geld hoef ik het inderdaad niet te doen. Daar geef ik u gelijk in. Maar of ik nog 10 km of 30 km moet rijden ik heb recht op die vergoeding.

ma
door marleenvanh - Jan 11, 2019 om 15:43
451 Antwoorden / 1 Vragen

Routenet vertellen wat u ons vertelt (zij zeggen op hun site dat ze altijd (??!) de meest actuele info hebben.... niet dus) zodat ze dat aanpassen en uw werkgever daarna nog eens met Routenet uw echte route laten berekenen.