door heremietkreeft Feb 20, 2022 om 15:00
Geldzaken & recht

Reiskosten ivm vaccinatie Covid

Ter voorkoming van ernstige gevolgen m.b.t. het Covid virus heb ik diverse reiskosten gemaakt i.v.m. vaccineren buiten mijn woonplaats op basis van gemaakt hebben van een afspraak en verwijzing door de GGD naar plaatsen buiten mijn woonplaats. ( Tweemaal op ca. 35 km afstand). Het komt mij voor dat ik die kosten (ook) kan opvoeren als aftrekbare specifieke zorgkosten. Ik wil dit nog niet navragen via de Belastingtelefoon en graag dus jullie mening.

7735 21 Rapporteer

rj
door rjw - Feb 20, 2022 om 15:25
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Dit vond ik op meerkosten.nl:

Aftrekbaar als ziekenvervoer zijn álle vervoerskosten die u maakt in het kader van de behandeling van uw aandoening. Het moet dan wel gaan om een behandeling op voorschrift van een arts.

Het lijkt me dat vervoer naar een priklocatie daar niet aan voldoet.

Waarom wil je dit nog niet navragen bij de Belastingdienst maar vertrouw je blijkbaar wel op ons leken, die ook maar een beetje moeten googlen voor een antwoord?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2022 om 15:55
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ook maar hier: Reiskosten voor bijvoorbeeld tandartsbezoek zijn wel degelijk ook aftrekbaar ook al zijn die niet op doktersadvies.

Het gevaccineerd zijn is gebeurd op advies van Kabinet, OMT, RIVM en GGD. Inderdaad vrije keus maar dat is in feite ieder artsenbezoek. Welke arts dan ook kan niemand tot wat dan ook verplichten! Boeiend hè.

En googlen kan ik zelf ook.

rj
door rjw Feb 20, 2022 om 19:38
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Kennelijk kan je niet zo goed googlen, want dan had je het antwoord zelf wel gevonden. En waarom haal je er nu "verplichting" bij? Als het verplicht was dan wil je er ook nog voor betaald worden? Graaien noemen we dat.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 20, 2022 om 15:36
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had wel nagevraagd bij het eerste vaccin al, vorig jaar, maar dat is toch voor eigen rekening. Heb toen contact opgenomen met GGD en kon ik de volgende 2 injecties wel halen op een veel dichterbij gelegen locatie. De laatste zelfs op 3 km afstand. In het begin modderde men maar wat aan met waar je je moest melden; men wist ook niet veel. Inmiddels nog niet, maar goed, dat is de vraag niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2022 om 15:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dank, mijn vraag doelt ook inderdaad op duidelijkheid in deze. Ik ben van plan om het simpelweg ook op te voeren bij andere kosten en dan maar zien wat de inspecteur er mee doet.

Donuts
door Donuts Feb 21, 2022 om 09:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je schreef toen dat je door Woej naar het Car Jeans stadion bent gebracht, dat was helemaal gratis. Dus hoezo had je dat nagevraagd?

tenormin
door tenormin Feb 21, 2022 om 12:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik betaal gewoon voor elke rit die ik moet maken hoor. Weliswaar minder dan een taxi maar toch, is telkens best geld. Vandaar dat ik blij was niet naar Leiden te moeten voor de tweede prik maar ook bij ADO Den Haag terecht kon, na soebatten. En de booster was nog dichterbij: dat kostte me maar €7,00 v.v.

panter22
door panter22 - Feb 20, 2022 om 15:42
6599 Antwoorden / Vragen

Vaccinatie is gratis en in jouw belang. Evenals testen.En wil je dan ook nog reiskosten vergoed hebben?
Het is jouw keus om niet een paar dagen te wachten tot er een plekje vrij was in jouw eigen woonplaats.
Je had ook niet kunnen gaan, dan had je geen kosten gemaakt,
Je laten vaccineren is vrije keus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2022 om 15:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

In mijn belang???? Het was absoluut ook in het belang van anderen die ik niet zou willen besmetten. Dat dan ook in een context dat ik ondanks vaccinatie besmet ben geweest tijdens een gastles bij een school in een gebied waar men toen nog overwegend anti vaccineren was.

Bovendien, reiskosten voor tandartsbezoek zijn wel degelijk ook aftrekbaar ook al zijn die niet op doktersadvies.

Het gevaccineerd zijn is gebeurd op advies van Kabinet, OMT, RIVM en GGD. Inderdaad vrije keus maar dat is in feite ieder artsenbezoek. Welke arts dan ook kan niemand tot wat dan ook verplichten! Boeiend hè.

va
door vanlotjegetikt Feb 20, 2022 om 15:54
809 Antwoorden / Vragen

Nagels gevijld

panter22
door panter22 Feb 20, 2022 om 16:02
6599 Antwoorden / Vragen

Ik merk dat mijn antwoord je irriteert.
Laat ik het dan zo zeggen: Het is niet alleen in jouw belang, maar ook in het belang van de samenleving. Daar ga je toch geen geld voor vragen?
Dat je een gastles gaat geven in een school waar men tegen vaccineren was, was dat dan niet jouw keus?
Een vergelijking maken met artsenbezoek en vaccinatie, slaat nergens op. Bij vaccinatie ben je niet ziek en hoop je niet ziek te worden. (Wat bij jou dus niet gelukt is)
Naar een arts ga je als je ziek bent. En hoop je dat hij je beter kan maken.

panter22
door panter22 Feb 20, 2022 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

@vanlotjegetikt, kort afgeknipt. Ik val van de ene verbazing in de andere.

gerbera
door gerbera Feb 21, 2022 om 12:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

op advies van Kabinet, OMT, RIVM en GGD.

Hoe je krom recht kan praten☺
Heb ook zo'n uitnodiging gehad, en op een uitnodiging kun je wel of niet ingaan.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 20, 2022 om 16:02
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij kunt u het niet bij de belasting aangeven omdat bij de uitnodiging de keuze was om dichtbij huis gevaccineerd te worden.
Hier in Utrecht reden regiotaxi's de kwetsbaren gratis naar die plek.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2022 om 16:09
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPY, dank ook voor uw mening maar waarmee u motiveert is helaas niet juist.  Bij mijn eerste en tweede afspraak kon ik uitsluitend kiezen uit drie plekken waarvan er één op ca 35 km afstand ligt en twee anderen nog verder weg. In de uitnodigingen die ik kreeg stond (toen) helemaal niets over een mogelijkheid van keuze (meer) dichtbij.

De boost en ook tussendoor een test konden wel dichtbij in eigen woonplaats na ook afspraak. (Zie ook hetgeen @TENORMIN al meldde m.b.t. de eerste vaccinaties.)

sjjoppy
door sjjoppy Feb 20, 2022 om 16:40
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Nederland heeft er belang bij dat iedereen gevaccineerd wordt.
U  had er telefonisch om kunnen vragen om dicht bij huis gevaccineerd te kunnen worden  als de afstand te ver was.

tenormin
door tenormin Feb 20, 2022 om 16:43
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppy, dat is niet helemaal waar: dat de uitnodigingen voor keuze dichtbij huis konden. Mijn eerste twee waren helemaal niet dichtbij huis, integendeel. Maar ik heb net zolang rondgebeld dat de laatste twee, (het tweede vaccin en de booster) wel ineens dichtbij konden. Ik werd, ondanks "kwetsbaar" niet gratis vervoerd.

sira
door sira Feb 24, 2022 om 19:00
2326 Antwoorden / 24 Vragen

In de begintijd van de vaccinaties las ik in het plaatselijk sufferdje dat er iemand in Tiel een afspraak ging maken en dat hij naar Zierikzee kon voor de 1e vaccinatie. Heeft hij uiteraard niet gedaan.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 20, 2022 om 16:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2022 om 16:30
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dank, heldere meningen, wel ook verschillend hoewel ik in een aantal een bevestiging van mijn mening zie.

rj
door rjw Feb 20, 2022 om 19:34
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Ah, gelukkig, iemand die in jouw straatje meelult. Dan zal het wel waar zijn toch....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 20, 2022 om 17:28
2042 Antwoorden / Vragen

Het zal wel niet mogen maar u kunt die kosten natuurlijk wel opvoeren onder het motto, weet ik veel, maar komt u dan aan de franchise want anders maakt het allemaal niets uit.
De belastingdienst is zo onderbezet dat de kans dat ze u controleren zo klein is dat het in het jargon nihil heet.

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2022 om 17:35
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De vaccinatie was NIET verplicht, ergo vrijwillig, dus rekening man qua reiskosten. Per slot heeft u ook niets voor de prik(ken) betaald.

panter22
door panter22 - Feb 20, 2022 om 17:56
6599 Antwoorden / Vragen

De vraag alleen al verbaas ik mij over. Alles is gratis.Prikken, testen.
Je hoeft er alleen maar heen te gaan. Als je de reis niet kunt betalen, dan kun je een beroep doen op bijzondere bijstand.
Woon je in een dorp en kun je niet met familie of het OV, dan zetten gemeenten taxibusjes in.
Maar met een goed salaris of pensioen dan nog denken aan vergoeding voor reiskosten?
Ik sta stomverbaasd.

rj
door rjw Feb 20, 2022 om 19:36
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad. Straks gaan mensen nog verloren arbeidsuren claimen bij de overheid omdat ze gevaccineerd moeten worden. In plaats van blij te zijn dat we in een land wonen waar dit allemaal mogelijk is, moet het onderste uit de kan worden gehaald. Stuitend gewoon.

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2022 om 21:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het vaccineren is geheel op vrijwillige basis en niemand die u verplichte om naar die locaties te gaan. Op basis hiervan komen reiskosten niet in aanmerking voor vergoeding, dit heeft niets met zorgkosten te maken. Er is u medegedeeld dat u op betreffende datum die u heeft afgesproken op die plaats terecht kon maar dit is geen verwijzing zoals u schrijft.

mahadma
door mahadma Feb 20, 2022 om 22:15
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ergens is er een afspraak gemaakt. En u ging vrijwillig.

ma
door malhy2 Feb 21, 2022 om 04:40
309 Antwoorden / 13 Vragen

De discussie kan niet gaan of iets vrijwillig is. Als u behandeld wilt worden voor een terminale kanker is dat ook geheel vrijwillig. U krijgt de vraag of u het behandel traject al dan niet in wilt gaan. Als u dit besluit doet u dit vrijwillig. De reiskosten voor een medische behandeling zijn nu eenmaal aftrekbaar.

Gr
door Grunn1 - Feb 20, 2022 om 22:27
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@heremietkreeft

@SJOPPY, dank ook voor uw mening maar waarmee u motiveert is helaas niet juist.  Bij mijn eerste en tweede afspraak kon ik uitsluitend kiezen uit drie plekken waarvan er één op ca 35 km afstand ligt en twee anderen nog verder weg. In de uitnodigingen die ik kreeg stond (toen) helemaal niets over een mogelijkheid van keuze (meer) dichtbij.

Vanaf het begin was het mogelijk om in je eigen woonplaats een afspraak te maken. Online werd als eerste drie mogelijkheden weergegeven daar waar het eerst plaats was.

Daaronder stond iets in de trend van: als bovenstaande drie mogelijkheden niet uitkomen of u wilt op een andere tijd/andere plaats een afspraak dan kunt u bellen met telefoonnummer......

Er is dus altijd de mogelijkheid geweest om buiten de drie opties een andere afspraak te maken. Je keuze om kilometers te maken is dus aan jezelf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 10:11
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@GRUNN: ik begrijp dat u mij beticht van stellen van onwaarheid.  Ik kon in mijn woonplaats bij het maken van de on-line afspraak alleen maar kiezen uit plaatsen waarvan de dichtsbijzijnde op ca 35 km afstand ligt. Op dat moment waren er nog niet zo heel veel mogelijheden en zelfs niet in mijn toch wel grote woonplaats.  Daar kon het pas een aatal weken later en gelet op mijn werkzaamheden etc. vond ik dat onverantwoord gelet op besmettingsrisico.  Tja, en dat mag en kan dan als vrijwillig worden gevonden omdat ik dan vrijwillig risico zou nemen.

Gr
door Grunn1 Feb 21, 2022 om 10:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@heremietkreeft, lange tenen waar je snel op getrapt bent zo te lezen. Ik beticht je nergens van.

Je hebt zelf de keuze gemaakt om verder weg je te laten vaccineren inplaats van even te wachten om het dichterbij huis te doen, dat is het enige wat ik schrijf en wat je nu zelf ook bevestigd.
Had altijd respect voor je antwoorden maar nu je zelf een vraag stelt en niet de antwoorden krijgt die je aanstaan komt blijkbaar de ware naar boven, mensen beschuldigen van dingen die niet gezegd worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 12:47
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u inmiddels deze gezien: (U beticht mij wel omdat u stellig stelt dat het vanaf het begin mogelijk was om afspraken ter plaatse te maken, neen dus!)

DOOR DONKSCHR - 21 FEB. 2022 OM 12:21
77 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

Voor de eerste vaccinatie heb ik online een afspraak gemaakt. Je kon toen niet zien waar dat was. Pas bij de bevestiging bleek dat ik ook meer dan 20 km. moest reizen. Voor mijn echtgenoot gold die 20 km. ook, maar helaas wel op de dag er na. Hij heeft dus 2 keer heen en weer moeten rijden.

Bij de tweede online gemaakte afspraak bleek bij bevestiging dat wij nog verder weg terecht konden. En ook weer op verschillende dagen. Ik heb toen telefonisch de gemaakte afspraken van mijn echtgenoot en mijzelf geannuleerd en voor een ander tijdstip (zelfs eerder) nieuwe afspraken gemaakt in onze eigen stad.

Voor de booster heb ik meteen telefonisch een afspraak voor ons beiden gemaakt en in onze eigen stad. Dit was geen enkel probleem.

Gr
door Grunn1 Feb 23, 2022 om 19:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je dat zo graag wilt horen en het is wat je er zelf van maakt. Maar als je niet in staat bent om verder te kijken dan de drie mogelijkheden die je gegeven wordt moet je niet een ander beschuldigen van iets wat die niet zegt. Maar nogmaals, vanaf dag 1 dat je online een afspraak kon maken kon je buiten de drie eerste mogelijkheden bellen om een ander tijd/plaats te kiezen. Wat een ander niet ziet wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk was. Mensen kijken vaak niet verder dan wat ze willen zien.

Topantwoord

ma
door malhy2 - Feb 21, 2022 om 04:38
309 Antwoorden / 13 Vragen

Volgens mij en de FNV-belastingservice zijn de reiskosten voor de vaccinatie op te geven als specifiek zorgkosten. De reiskosten die gemaakt zijn voor een eventuele test niet.

m v g
Ed

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 10:12
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit was dus ook info die ik zocht.

Gr
door Grunn1 Feb 21, 2022 om 10:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad als het maar in je straatje past

gerbera
door gerbera Feb 21, 2022 om 13:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd dat de TS hiervan niet op de hoogte is gelet, naast zijn vele functies, deze ook een functie binnen een vakbond had.

Ja
door JannieBoe - Feb 21, 2022 om 08:58
124 Antwoorden / Vragen

Zorgkosten zijn noodzakelijke kosten die je maakt voor ziekte of invaliditeit.
Daarvan is hier geen sprake.
Voorkomen is wat anders dan genezen ... ;)

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 10:14
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@JANNIEBOE, reiskosten voor tandartsbezoek m.b.t. de halfjaarlijkse controle zijn (wel degelijk) ook aftrekbaar. En in mijn situatie was gevaccineerd zijn ook noodzakelijk ter voorkoming van.

Ja
door JannieBoe Feb 21, 2022 om 11:26
124 Antwoorden / Vragen

Ik lees zowel bij de Belastingdienst als bij Zorgwijzer.nl dat daaraan algemene en specifieke voorwaarden verbonden zijn en dat is: 'Zorgkosten zijn alleen aftrekbaar als deze zijn gemaakt in verband met een ziekte, beperking of invaliditeit.'

Een halfjaarlijkse periodieke controle valt daar niet onder als ik die voorwaarden lees. Als je concrete klachten hebt en dan naar de tandarts gaat voor behandeling dan zijn reiskosten wel aftrekbaar.

Mocht u links hebben naar de vergoeding van reiskosten in het geval van preventie dan heb ik daar belangstelling voor uiteraard.

Donuts
door Donuts - Feb 21, 2022 om 09:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Ik wil dit nog niet navragen via de Belastingtelefoon en graag dus jullie mening.

Je hebt niets aan meningen van anderen, het gaat om feiten. Waarom wilde je dit niet navragen bij de Belastingstelefoon? Bellen naar de BT is helemaal gratis, hoor, dus over kosten hoef je je geen zorgen te maken. Je laat liever dus anderen voor je googelen i.p.v. even bellen.

Voer gewoon de gemaakte reiskosten op, de Belastingdienst controleert dat toch niet. Zou het vervelend vinden als je droog brood moet eten door deze extreme uitgave.

Thecla58
door Thecla58 Feb 21, 2022 om 11:24
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Donuts,

quote
Zou het vervelend vinden als je droog brood moet eten door deze extreme uitgave.
unquote

Je hebt enorm laten lachen met deze opmerking :) :) :)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2022 om 09:53
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor alle reacties. Toch wel één opmerking gelet op de door velen van jullie vermeende vrijwilligheid. Ten eerste ben ik formeel uitgenodigd om te vaccineren enzou ik een deel van mijn werk zonder vaccinatie ook niet hebben kunnen doen. Daarbijis het ook nog zo dat bezoek aan een tandarts, huisarts of specialist, ook vrijwillig is. Ook daar kan nooit sprake van zijn van dwang.  Ik heb mij nu driemaal laten vaccineren, ten eerste om zelf niet ziek te worden en om dan ook anderen niet te besmetten (en dat terwijl ik ondanks vaccinatie toch nog besmet ben geraak, licht ziek en mogelijk daravdoor geen ernstiger gevolgen en hogere kosten daardoor.

Nogmaals dank, ik heb afdoende reacties.

Gr
door Grunn1 Feb 21, 2022 om 10:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hebt met je reacties wel de ware Heremietkreeft laten zien.
Vrijwillgerswerk is wat anders dan je werk en nee je bent niet anders dan anderen en hebt geen bevoorrechte positie.
Ook is duidelijk dat je niet weet wat vrijwillig vaccineren betekent en waar het voor is. Niet voor anderen, niet om hogere kosten te voorkomen of wat dan ook, wat wel nou heel,eenvoudig voor je eigen gezondheid zodat je minder kans hebt om ernstig ziek te worden.
Toch mooi dat zoiets gratis kan in Nederland en ook nog eens vrijwillig ook, niet verplicht of wat dan ook.

donkschr
door donkschr - Feb 21, 2022 om 12:21
78 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de eerste vaccinatie heb ik online een afspraak gemaakt. Je kon toen niet zien waar dat was. Pas bij de bevestiging bleek dat ik ook meer dan 20 km. moest reizen. Voor mijn echtgenoot gold die 20 km. ook, maar helaas wel op de dag er na. Hij heeft dus 2 keer heen en weer moeten rijden.

Bij de tweede online gemaakte afspraak bleek bij bevestiging dat wij nog verder weg terecht konden. En ook weer op verschillende dagen. Ik heb toen telefonisch de gemaakte afspraken van mijn echtgenoot en mijzelf geannuleerd en voor een ander tijdstip (zelfs eerder) nieuwe afspraken gemaakt in onze eigen stad.

Voor de booster heb ik meteen telefonisch een afspraak voor ons beiden gemaakt en in onze eigen stad. Dit was geen enkel probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 12:48
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw reactie, hopelijk leest @GRUNN1. dit.

Topantwoord

mo
door mof - Feb 21, 2022 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon opvoeren zou ik zeggen. Zeker als het de prive aangifte betreft kan ik me nauwelijks indenken dat de overwerkte en onderbemande belastingdienst dit soort kleine bedragen structureel controleert. En als ze dit controleren en dit kan niet, dan herstellen ze dit, en dan krijgt u een paar Euro minder terug of moet een paar Euro extra bijbetalen. Ze kunnen echt niet van u verwachten dat u dit allemaal vooraf moet weten. Na vijf jaar staat de aangifte uiteindelijk vast en weet u het zeker.

koekeloer
door koekeloer Feb 28, 2022 om 17:28
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ze hoeven niet te controleren, want als je de kosten opvoert en je blijft onder de aftrekbare drempel kan je het niet eens invullen.

koekeloer
door koekeloer - Feb 21, 2022 om 13:46
562 Antwoorden / 18 Vragen

Er is wel een drempel om ziektekosten af te trekken. Ik weet uw overige zorgkosten niet, maar je moet wel vreselijk veel kosten hebben om boven de drempel uit te komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 14:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit was niet de vraag, de drempel is mij bekend.

va
door vanlotjegetikt Feb 24, 2022 om 09:15
809 Antwoorden / Vragen

Maar daar valt wel wat over te zeggen.
Ben een groot voorstander van vergoedingingen medische kosten mbt preventie, geen drempel ervoor, geen Eigen Risico
Waarom? de kosten bij preventief zijn vele malen lager dan de kosten om weer "beter" te worden.
Maar dat is nog steeds een utopie............

Wi
door Wisl58 - Feb 21, 2022 om 14:45
6 Antwoorden / Vragen

De reiskosten voor vaccinatie mag afgetrokken van testen niet € 0,19 per km of de daadwerkelijke km van je auto berekening
Alle brandstofkosten+wegenbelasting+verzekeringen+parkeergeld+was kosten+afschrijving/ de jaarkilometers= kilometerprijs *aantal kilometers voor consult en vaccinaties drempel wordt automatisch berekend naar je inkomen.

Ke
door Keesje39 - Feb 21, 2022 om 14:47
25 Antwoorden / Vragen

Ik zou 't gewoon doen. Als het niet 'mag', merk je dat vanzelf.

jpm
door jpm - Feb 28, 2022 om 17:55
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik kon vanuit Amersfoort in Hilversum terecht, dat was me te gortig. 8 Dagen later kon ik in Amersfoort terecht, op 7 min. afstand van mijn huis. Ik heb me die 8 dagen nog even veilig op afstand van ieder gehouden, en daarna de booster in Meander A'foort.