ni
door nicop1 Jun 30, 2019 om 09:02
Geldzaken & recht

Rekening door lekkage

In Maart regende het hevig.  Ik kreeg lekkage, op plat dak dat door twee gedeelt wordt,in huis en vroeg een dakbedekker om te kijken en het op te lossen. Bij mij kon de man niets vinden, maar wel bij de buren.  Die waren op dat moment niet thuis en telefonisch contact gehad. Later werdt dit gerepareerd. De afrekening van herstel komt bij mij ? Ben ik aansprakelijk of is iereen voor zijn gedeelte  verantwoordelijk.

5080 9 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jun 30, 2019 om 09:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als u kunt aantonen dat de lekkage van uw buren komt is die rekening, van herstel, voor de buren. Wel is het dat de dakdekker op uw verzoek is komen kijken en daar tijd aan heeft bestedd. Die tijd zal betaald moeten worden en mogelijk is dat de rekening die u heeft ontvangen. Vraag anders de buren of zij ook een rekening hebben ontvangen voor de reparatie.

audb
door audb Jul 1, 2019 om 14:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De opdrachtgever betaald de rekening behalve bij een nood reparatie mits er gevaar bestaat voor ernstige overstroming)

gerbera
door gerbera Jul 1, 2019 om 15:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

goh dat snap ik ook wel, en dat schrijf ik ook. En de TS is niet de opdrachtgever voor de reparatie bij de buren wel voor de controle.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 30, 2019 om 09:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Deze rekening behoeft u niet te betalen. Ik neem aan dat de reparatie opdracht niet door u is verstrekt en afgezien daarvan, dat zou ook niet kunnen aangezien het lekkage in het dak van uw buren betreft. Met het attenderen van de lekkage heeft u bovendien erstige vochtschade bij u zelf voorkomen en zou u als vochtschade hebben, dat zou u dan ook kunnen ook verhalen op uw buren.
Een rekjening m.b.t. het door u gevraagde onderzoek op uw adres zou kunnen maar ook dat is dan te verhalen op uw buren.

De oplossing: meld de reparateur dat de nota naar uw buren moet, het betrof een lekage in hun dak(deel).

Bij/na enig zoeken zie ik diverse adviezen waarin staat dat u de schade/reparatierekening kunt melden aan uw verzekeraar die het dan kan verhalen. zoekterm: schade door een ander.

wimmi20
door wimmi20 Jul 1, 2019 om 14:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit antwoord is onzin.
Lees eerst de vraag eenns goed wie de opdrachtgever is

gerbera
door gerbera Jul 1, 2019 om 15:25
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@wimm120, zelf ff goedl lezen. Er is contact met de buren geweest, dus zullen deze het wel hebben laten repareren.

Die waren op dat moment niet thuis en telefonisch contact gehad. Later werdt dit gerepareerd.

ne
door neodutchio - Jun 30, 2019 om 09:24
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik het goed begrijp hebt u de lekkage bij de buren opgelost. U hebt een dakdekker ingeschakeld en schijnbaar hebt u de bevestiging gegeven. Daarmee bent u opdrachtgever en diegene die de rekening krijgt.
Geen idee wat u met uw buren besproken heeft, maar hopelijk kunt u daar hun deel terug halen.

ma
door malty - Jun 30, 2019 om 10:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft telefonisch contact gehad met de buren, wat is daar gezegd over de lekkage laten repareren?
U heeft de dakdekker opdracht gegeven om te kijken en het op te lossen.
Dat kijken, want er was geen lekkage bij u, zult u moeten betalen.
Wie de reparatie van het lek moet betalen is afhankelijk wat u (telefonisch) met de buren afgesproken hebt.
Het dak is later gerepareerd, waren de buren toen de dakdekker bezig was met de reparatie thuis en hebben de buren toestemming voor de reparatie gegeven of in ieder geval niet verhinderd dat het dak gerepareerd werd?
Ik neem aan dat ze gezien hebben dat de dakdekker op hun gedeelte bezig was.
In dat geval zijn de kosten van reparatie voor uw buren.
Vraag anders eens aan de dakdekker waarom u de rekening voor de reparatie krijgt.

panter22
door panter22 - Jun 30, 2019 om 10:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt de dakdekker opdracht gegeven om de lekkage op te lossen. Dus je moet de rekening betalen. De lekkage is bij de buren opgelost, maar de buren hebben de dakdekker geen opdracht gegeven, ook niet telefonisch. De dakdekker voert alleen uit waar hij opdracht voor heeft gekregen en wil de rekening betaald hebben.
Je moet het zelf regelen met de buren. Je kunt de dakdekker wel vragen de rekening te splitsen in onderzoek en reparatie. Je kunt ook met de dakdekker afspreken dat ieder een deel betaalt. Maar jij blijft verantwoordelijk voor de betaling van de totale rekening.

Iv
door Ivo W - Jun 30, 2019 om 11:33
729 Antwoorden / Vragen

De opdrachtgever (en dat bent u) is verantwoordelijk voor betaling van de rekening aan de dakdekker.

Wel zult u waarschijnlijk de redelijke kosten van noodzakelijk herstel kunnen verhalen op de buren. In situaties met lekkage en dergelijke, waarbij de eigenaar niet thuis is en buren schade oplopen of dreigen op te lopen, kunnen de betreffende buren de werkzaamheden die noodzakelijk zijn om schade te beperken of voorkomen normaal gesproken laten uitvoeren voor rekening van de eigenaar van het 'veroorzakende' pand.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 1, 2019 om 18:29
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Re-edit: ik zie inmiddels dat Ts. de opdrachtgever is geweest maar zoals ook bijv.@IVOI W aangeeft de kosten op de buren kan verhalen.

ni
door nicop1 - Jun 30, 2019 om 20:07
3 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen bedankt voor jullie reactie's   Even nog dit om te vermelden.  Ja ik heb gebeld en besef dat ik mijn onderzoeks gedeelte moet betalen. En tijdens de reparatie waren de buren thuis en Lieten zij hem binnen, ik kwam later toen het al bijna klaar was. Met de buren is niets besproken en ik heb hen verteld dat dit gemaakt moet worden.
Later is dit gelukkig gebeurd. Via de verzekering heb ik dit gemeld en er is een schade expert geweest die zag dat dit al een oude lek was.  Deze binnen schade  wordt nog hersteld en goedgekeurd. Daarom was het verassing dat er 3 maanden later nog een rekening kwam, morgen zal ik de installateur vrgagen warom de rekening bij mij komt.  Maar de reacties kan ik hiermee mee nemen.

gerbera
door gerbera Jun 30, 2019 om 21:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Suc6 en bedankt voor de terugmelding.

audb
door audb - Jul 1, 2019 om 14:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wie heeft de opdracht tot reparatie gegeven is hier de vraag.

Bent u dat geweest? dan gaat u de rekening betalen en niet de buren zij hebben niet de mogelijkheid gekregen om dit e.v.t. zelf op te lossen dan wel te laten doen.(b.v. door vloeibaar rubber te gebruiken of dak reparatie pasta.)

Pas als u dit gemeld had aan de buren en zij accoord waren gegaan met de reparatie dan hadden zij de rekening mogen betalen.

Ook hadden zij zelf kunnen uitzoeken of er niemand goedkoper dit hadden kunnen doen.

Wel zou u e.v.t. schade kunnen verhalen op uw buren mits uw eigen verzekering diet niet had gedekt of als u geen verzekering heeft.

gerbera
door gerbera - Jul 1, 2019 om 15:39
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan ik misschien te simpel denken maar..... de buren weten van de lekkage (waren gebeld door de TS) laten de dakdekker binnen en laat deze hun dak repareren. Als zij dit allemaal niet gewild hadden waarom laten ze de dakdekker dan toe. Of zullen ze gedacht hebben laat maar gaan, de buren betalen het toch, dat gelooft toch niemand.