te
door teunpappot Jul 5, 2011 om 18:21
Geldzaken & recht

Renovatiekosten trappenhuis, wie betaald wat VVE

Beste mensen.

Ik zit in een VVE met 4 appartements rechten waarvan 1 appartement is gelegen op de Bg met eigen opgang. De overige 3 appartementen hebben een gezamrlijk trappenhuis welke gerenoveerd moet worden.we hebben een service geld rekening waar ledesteen maandelijks 60 euro op stort echter 3 hoog en 4 hoog ( een appartements recht, maar wel met meerdere bewoners) betalen dus 2x 60 euro. Nu wil het begane grond appartement niet mee betalen aan de renovatie van het trappenhuis omdat zij er geen gebruik van maken. Is dit reëel ? Het trappenhuis hoort toch gewoon bij de gemeenschappelijke ruimte?
Hartelijk dank.

8891 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 5, 2011 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dit moet inderdaad door alle eigenaars worden gedragen, als het dak lekt of reparatie zelf vernieuwing ook.
Er zijn ook apartementen met lift die vallen in deze kosten voor iedere eigenaar ook als u er geen gebruik van maakt.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2011 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is, Valerius, toch wel een andere situatie. In jouw voorbeeld kan iedere eigenaar gebruik maken van de lift. De bewoners van een appartement op de begane grond met eigen opgang kunnen helemaal geen gebruik maken van het trappenhuis. Dat dient namelijk als toegang tot de andere appartementen en zij hebben er niets te zoeken.

Het is wel van belang om te weten wat er onder de renovatie moet worden verstaan. Als dat een fikse opknapbeurt is, dan is het niet rechtvaardig de benedenbewoners mee te laten betalen. Als het om bouwkundige gebreken gaat, die het pand in gevaar brengen, dan komt dat uiteraard ook voor rekening van de benedenbewoners.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2011 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de koop van een appartement (in een appartementsgebouw) is men VERPLICHT lid van een VVE en worden uit de algemene middelen, welke worden ingebracht door elk lid van die VVE en de uitgaven (na toestemming van de algemene ledenraad) HOOFDELIJK omgeslagen.
Ook al maakt men geen gebruik van de algemene ruimten.

Die benedenbewoners zullen dus maar naar "een hutje op de hei" moeten gaan verhuizen als men de consequenties van het wonen in een appartementencomplex niet wensen te aanvaarden.
dit is de mening van..............................................................

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 5, 2011 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is het begane grond probleem bij eerdere vraag met antwoord ;-)

--Wij maken deel uit van een Vereniging van Eigenaren.
Wij hebben een benedenwoning en er zijn boven ons nog drie andere wooneenheden.
Nu wil de VvE het trappenhuis laten renoveren, specifiek het schilderen en opnieuw bekleden van de trap.
De VvE wil dit van de rekening van de VvE betalen. Nu is de vraag of wij als benedenbewoners hier aan mee moeten betalen. Het is namelijk zo dat wij geen toegang hebben tot dit trappenhuis, wij hebben een eigen voordeur. --
Klik Hier

ve
door verwijderd - Jul 13, 2011 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb nog een aanvullende vraag, ik heb inmiddels de spiltsingsakte van de appartementen opgevraagd bij de voorzitter. Deze is opgesteld ten tijde van de oprichting van de Vve en daarin is inderdaad een clausule opgenomen waarin vermeld wordt dat de begane grond niet meebetaald. De voorzitter beweerd dat wij de akte hebben gekregen en dus accoord zijn gegaan met die clausule. Ik kan me niet herinneren deze akte eerder te hebben gezien en ook staat mijn handtekening er niet onder.

Kan men dan aannemen dat ik met alles in de akte dus accoord ben of is daarvoor mijn hand tekenening noodzakelijk?

Dank!